Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Is er een eenvoudige weg naar de Wahweep Hoodoos?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Erika
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 17
Contacteer:

Is er een eenvoudige weg naar de Wahweep Hoodoos?

Bericht door Erika »

is er een makkelijke weg om de Wahweep Hoodoos te kunnen vinden?
We hebben een aantal mogelijkheden gezien via reisverslagen maar zijn daarin vaak vrij summier van info.
Is er iemand die daar een strak antwoord voor kan geven?
We zitten dan nog in de streek van Page en hopen het een en ander te kunnen combineren.
Groetjes erika
ess
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door ess »

Hoi Erika,

http://www.zionnational-park.com/wahweap-hoodoos.htm

heb je hier wat aan...
moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet van had gehoord maar ziet er mooi uit, toen ben ik verder gaan zoeken en kwam dit tegen... maar ik weet niet of je er wat mee kan.

Groetjes ess

Directions: East Zion to Staircase

From Salt Lake City, travel south on I15 to U-20. Exit on U-20. Turn south on U-89 and follow U-89 to Glendale.

From Las Vegas: Travel I15 to exit 16. Follow U-9 to the south entrance of Zion and through to the east entrance. Take U-9 for 12 miles to Mt. Carmel Jct, where U-89 and U-9 meet. Drive north on U-89 to Glendale.

From Glendale, turn right on 300 N. (Bench Road) Follow the graded dirt road, Skutumpah, into the Grand Staircase. Remember the Grand Staircase is a wild and remote place. The dirt roads may be impassible when wet, there is usually no water, services or cell phone access. Skutumpah is a backway and should only be traveled in dry conditions. Call for road and weather information before travel: 435.644.4680

Wahweap Hoodoos
Onze Amerika Site
Web-Log van 2003, 2005, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011(canada, 50 beren gespot!!), 2012, 2013, 2014 (florida&Caribbean Cruise), 2014 Christmas in NY, 2015, 2016 Feb: Florida en Juni: Canada en 2017
Blog tijdens onze reizen
Facebook
Erika
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Erika »

Hoi Esther, het is ook een raar stukje natuur dat.
Het zal voor ons ook de eerste keer zijn dat we dit soort dingen tegenkomen en als je sommige reisverslagen doorneemt kom je hele mooie plaatsen tegen en dit zit nog heel mooi op onze reis route.
gaan we weer wat vastleggen,bedankt.
Groetjes Erika
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Re: Is er een eenvoudige weg naar de Wahweep Hoodoos?

Bericht door hekkie »

Erika schreef:is er een makkelijke weg om de Wahweep Hoodoos te kunnen vinden?
We hebben een aantal mogelijkheden gezien via reisverslagen maar zijn daarin vaak vrij summier van info.
Is er iemand die daar een strak antwoord voor kan geven?
We zitten dan nog in de streek van Page en hopen het een en ander te kunnen combineren.
Groetjes erika
Hoi Erika,

Het is zeer beslist de moeite waard om naar de Wahweap hoodoos te gaan. Het mooiste licht voor de foto's is vroeg in de ochtend. Ga je naar het BLM-kantoor (nieuw gebouw tussen Page en Big Water aan de US 89) krijg je, als je erom vraagt, de officiële route. Die is tevens het gemakkelijkst, maar erg lang, zo'n 9 mile roundtrip.

Je start dan in Big Water, parkeert de auto en gaat verder te voet de wash in. Je loopt van zuid naar noord. De mooiste en bekendste hoodoo's liggen het meest noordelijk, dus het verste weg.

Hieronder de Engelse tekst van de officiële route.

Wahweap Hoodoos Trailhead
From Cottonwood Road (between mile markers 17 and 18 ), a main road in the Grand Staircase-Escalante National Monument, drive east on Hwy 89 to the small town of Big Water, Utah. Turn on Ethan Allen Road, located between Hwy 89, mile markers 6 and 7. The Grand Staircase-Escalante Visitor Center drive way is directly across the road from the Ethan Allen Road. Follow Ethan Allen until it changes into a dirt/gravel road (Unmarked, but it's road 327 or Nipple Creek Road on the map). Follow this wide, graded road, past two fish hatcheries (2.4 miles from Hwy 89). Both fish hatcheries are on the right side of the road. A corral is also on the right side of the road, 3 miles from Hwy 89. Park anywhere off the road, past the corral, but near the drainage ahead.
The "wash trail" begins .3 miles past the corral. This trip is an enjoyable and easy hike, that's easy to navigate. If there is water in Wahweap Wash its all the more enjoyable to hike near the water when the weather is hot. If its cold then hikers might opt for the one-mile (round trip) shorter cross country hike, but shoes will get wet in either direction.

Hiking the Wash - Begin at the hanging fence near the Wahweap Wash and Nipple Creek. Hike north, up the Wahweap Wash, keeping close to the cliffs at the left or west. In 3.7 miles hikers will reach the first white towering hoodoo landmark.

Hiking Cross Country - Drive through Wahweap Wash. This is a high clearance, 4WD road. Past the wash the road is gravel, then it quickly turns to soft sand. Immediately to the north is the usually dry wash of Nipple Creek. Hike across the narrow wash and up onto the bank. There are two narrow, vertical signs, .2 miles north from the trailhead/parking, stating that the area beyond is a wilderness study area and no motorized vehicles are allowed. However locals do seem to ride their motorized vehicles in this area. Follow the tire tracks at the start of the trail. This is a good path through the desert that avoids the fragile cryptobiotic soil, since it has already been disturbed, and its a good hard pack walking path. When the tracks end keep walking north up wahweap wash setting your sites toward the large red buttresses, using the wash to travel in when possible. At a half-mile is the first river crossing. Cross the river and hike up the wide river wash avoiding the thick brush on the sides of the wash. (Starting at .8 to about 2 miles there are some interesting slot canyons to the right that might be interesting to explore.)

At the one-mile mark is the second river crossing where the wash veers sharply to the west. Shortly there are more river crossings. Continue north, still heading for the "large red buttress" on the eastern cliff side, stopping at about the 2 mile mark, before arriving at the "large red buttress." At this point hike toward the obvious white hoodoos located on the opposite side of the wash. These brown capped, tall white hoodoos, are the target. At 2.3 miles you should be up against the white, slick rock band on the western side of the wash. At 3 miles more delicate white hoodoos become apparent.

White Hoodoo Landmark
The 3.2 mile mark (add .5 miles for the wash trail) is directly in front of the first towering hoodoo landmark. Make your way through the tamerisk toward the white hoodoos or stay in the wash and enjoy them from a distance. There is a social path close to the hoodoos but staying at a distance is beneficial to the fragile rock and the surrounding cryptobiotic soil.

Second Cove of White Hoodoos
To get to the next cove of hoodoos stay close to the edge of the white rock and avoid most of the dense tamerisk grove. This cove winds around into a deep section with more hoodoos. 4.5 mile mark (add .5 miles for the wash trail)

Third Cove of White Hoodoos
Here is the "famous photographed white hoodoo" at the 4.6 mile mark (add .5 miles for the wash trail). This is the end of the hoodoo alcoves.

Dan hier de veel kortere hike naar de Wahweap Hoodoo's. Zo hebben wij het gedaan. Officieel heeft men liever niet dat je hier langs gaat, maar het wordt wel gedoogd. Vanaf de Cottonwoodroad is het zo'n 10 mijl dirtroad rijden. Dan de auto parkeren en door de wash verder lopen. Nu loop je van noord naar zuid en kom je als eerste die mooie en beroemde Wahweap hoodoo tegen.

Korte route naar de Wahweap hoodoos

Dat is de route via de noordkant (ca. een 2 mijl roundtrip als je tenminste bij de wash parkeert) en is veel korter dan de route via de zuidkant die je krijgt bij BLM als je er om vraagt.

Voor alle duidelijkheid: het is niet verboden om deze weg te rijden, maar men heeft het liever niet. Je neemt de Cottonwoord canyon road vanaf hwy 89 noord. Na een kleine 2 mijl ga je rechts op blm 431. Na een paar mijl gaat de Brigham Plain road (blm430) links en ”eindigt” blm 431. Dat eindigen moet je ruim zien, want dat is wat het bord zegt. De weg gaat gewoon verder. Laat je hierdoor dus niet tegenhouden en rij gewoon rechtdoor.

Daarna rij je grof gezegd in oostelijke richting en passeer je tot 3 maal toe een hek. Sluit de hekken weer achter je. Blijf op de “hoofdweg” rijden en neem niet de zijtakken, want die gaan of noord of zuid. Het is ruim 9 mijl op deze dirtroad naar de Wahweap creek (einde weg). Hier kun je de auto parkeren.

Daarna met de benenwagen in zuidelijke richting de creek in. Het is een klein uurtje lopen naar alle groepen. Je komt als eerste bij de noordgroep en die is wat mij betreft ook gelijk het allermooiste.

De weg is over het algemeen goed begaanbaar op een paar lastige stukjes na. Je hebt in ieder gebval een auto met high clearance nodig. I.v.m. eventueel snel wijzigende weersomstandigheden is het wijzer de auto niet te dicht bij de creek te zetten. Is de weg nat, dan zou dat een probleem (grip) kunnen geven op een paar steile hellinkjes.

Het is een beetje een lang verhaal geworden, maar ik kan het niet korter vertellen.

Groetjes Marjan

Voor de beeldvorming nog een paar foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Erika
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Erika »

Hartstikke bedankt allen.
Nu gaat het zeker lukken.
Ik vind het zulke eigenaardige stukken rots dat ik ze graag met eigen ogen wil zien.
Maar ze gaan toch niet op ons schieten als we de makkelijke manier pakken hoop ik toch.
Als het niet mag dan zullen we proberen om het via de officieëlle weg te doen maar omdat de tijd beperkt is en de omgeving zoveel te bieden heeft gaan we uit van het eenvoudigste.
Groetjes Erika
hekkie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Erika schreef:Maar ze gaan toch niet op ons schieten als we de makkelijke manier pakken hoop ik toch.
Als het niet mag dan zullen we proberen om het via de officieëlle weg te doen maar omdat de tijd beperkt is en de omgeving zoveel te bieden heeft gaan we uit van het eenvoudigste.
Erika,

Lees dit stukje nog maar eens wat Henriëtte heeft geschreven n.a.v. mijn beschrijving over die korte route.

Geen zorgen, maar genieten! Het enige wat roet in het eten kan gooien is het weer. Als het heeft geregend is de weg niet te berijden.

Gr. Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Erika
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Erika »

Oke Marjan,ik ga steeds meer de keuze van de 4x4 te waarderen want er staan nogal wat dirtroads op het programma.
Ook door de verslagen van Henriëtte zijn we een heel stuk opgeschoten of beter gezegd van de weg afgeslagen.
Maar dat is nu het mooie van dit forum,je kunt een schat aan info krijgen zo.
Ik hoop niet dat Hertz dit forum leest anders krijgen we die auto nooit mee. :roll:
Erika
hekkie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Erika schreef:Oke Marjan,ik ga steeds meer de keuze van de 4x4 te waarderen want er staan nogal wat dirtroads op het programma.
:offtopic:
Ik zal hem (4x4) missen dit jaar...... :(

Die beperking heb je als je met een camper gaat, maar ik krijg er vast weer wat anders moois voor terug (hoop ik)..... :wink:

Gr. Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Wij hebben de Wahweap Hoodoo's dankzij de routebeschrijving van Marjan makkelijk kunnen vinden, Erika. Ik heb er nog even mijn aantekeningen bij gepakt... jee ik kan ze nog maar amper lezen want het meeste heb ik al hobbelend over de onverharde wegen geschreven. Maar voor zover ik het kan ontcijferen: we hebben 55 minuten over de onverharde weg gereden; dat was een afstand van 12 mijl. De gemiddelde snelheid lag dus wel laag, maar dat komt natuurlijk ook doordat we een paar keer zijn gestopt. Om foto's te maken, om hekken open en dicht te maken, en omdat er koeien over het pad liepen! Er zitten een aantal diepe washes in de weg, maar met een 4WD high clearance was dat geen enkel probleem.
Daarna zijn we via een brede wash naar de hoodoo's gelopen, naar de eerste (en mooiste!) groep was het ongeveer 25 minuten. We hebben ook nog wat waypoints genoteerd: de eerste groep N37.09.720 W111.42.722 en de tweede groep N37.09.622 W111.41.722. Maar die heb je eigenlijk niet nodig, 't wijst zichzelf.

Ik ben heel benieuwd naar jouw reis, het zal voor ons vast heel herkenbaar worden. Dus eh.... dat wordt verplicht een live verslag :wink:

Groetjes,
Henriëtte
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Erika
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Erika »

He Henriëtte ik heb nog even een vraagje voor je.
Welke instellingen heb je gebruikt met je GPS ontvanger.
We hebben nu een aantal instellingen gevonden en ze zijn eigenlijk allemaal anders.
Wij gaan hier in europe uit van WGS 84 als kaartdatum maar niet alle coördinaten komen dan overeen.
als ik de coördinaten van de hoodoos omreken naar twee decimalen als laatste cijfer kom ik ongeveer op N 37 09 43 W 111 42 43 en die kan ik wel ingeven in mapsource en kom ik ongeveer op de goede plek uit
daarom ben ik benieuwd welke long/lat en kaartdatum hij bij jou staat.
Jullie hebben toen eens doorgegeven dat het ingesteld moest worden op NAD 27 maar hoe hadden jullie hem staan tijdens het uitje naar de wave?
Groetjes Erika
Henriëtte
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Sorry Erika, ik ben bang dat ik je niet echt verder kan helpen. Wij hebben een eenvoudige tweedehandse GPS, zonder gebruiksaanwijzing. We weten er eigenlijk niet zo heel veel van hoe je dat ding nou precies moet gebruiken. Dus technische termen zoals NAD27 zeggen ons niet zo veel.

We hebben de GPS vooral gebruikt om zelf een waypoint te registreren als we de auto ergens parkeerden, zodat we die makkelijk terug zouden kunnen vinden. En die waypoints van de Wahweap Hoodoo's hebben we ook ter plekke geregistreerd.
De waypoints van The Wave hebben we gevonden op een site die ik je voor onze vakantie ooit heb doorgegeven; die bleken heel goed te kloppen op onze GPS. Daardoor zagen we dat we in het begin verkeerd liepen, dus het was wel handig dat we 'm bij ons hadden. Vooral tijdens de terugweg was het heel makkelijk, we konden gewoon dezelfde lijn volgen.

Als je interesse hebt willen we je graag onze GPS-route doormailen, zowel de autoroute als de wandelroute hebben we opgeslagen. Stuur me je email-adres maar even per PB.

Groeten,
Henriëtte
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Claudie
Amerika-ontdekker

Bericht door Claudie »

Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand mij snel antwoord kan geven...wij zitten nu namelijk in Page, vandaag en morgen hebben we hier de gehele dag. Ik zou best naar Wahweep Hoodoos willen, maar ik weet dat wij met het lopen van 9 mijl wel even bezig zijn en dat heb ik er niet voor over, zeker niet in deze temperaturen.
Ik overweeg dus de sluiproute te nemen maar op een aantal plekken lees ik over een high clearance auto, dus niet overal lees ik dat. Ik vraag me dus nu af of dit echt nodig is.
We rijden in een Toyota RAV4 met 4WD en V6, is dit voldoende???

Alvast erg bedankt voor diegene die mijn bericht leest en me hierop zo snel antwoord kan geven :)
Dan kunnen wij ons plan trekken voor morgen.

Claudie
Henriëtte
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Hallo Claudie,

Wij zijn in 2006 via de sluiproute naar de Wahweap Hoodoos gegaan, op dat moment was 4wd niet noodzakelijk maar high clearance wel. De toestand van de weg is niet altijd hetzelfde, ik heb wel eens in een reisverslag gelezen dat een deel van de weg na regenval onbegaanbaar was geworden. Dat is alweer een hele tijd geleden, dus hoe de situatie nu is weet ik uiteraard niet.

Ik heb overigens totaal geen verstand van auto's, dus of je met de door jou genoemde Toyota de rit kan ondernemen kan ik niet beoordelen. Ik begrijp uit jouw vraag dat je wel 4wd hebt, maar geen high clearance?? Dat laatste zou dus wel een probleem kunnen vormen, high clearance was toen wij de tocht hebben gedaan toch echt wel nodig.

Gr.,
Henriëtte
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Een RAV4 is een high clearance dus onder normale omstandigheden moet dat geen probleem zijn.
Informeer van te voren even aan de roadconditie bij het BLMkantoor.
Claudie
Amerika-ontdekker

Bericht door Claudie »

Hallo Rob en Henriëtte,

Fijn dat jullie zo snel konden reageren!
We hebben nu een auto die er zo uitziet: http://www.autoclub.com.au/2006/02/toyota-rav4.html
Ik vrees dus dat het niet een echte high clearance is. HIj ligt wel hoger boven de weg dan een gewone personenauto, maar weer niet zo hoog als bijv deze: http://www.4shocker.com/images/P/BDS_7INGMHD-01.jpg
In ieder geval heb ik de BLM even gemaild en als ze vanmiddag niet meer reageren, bel ik morgenochtend even.
Mailen gaat me in eerste instantie toch makkelijker af...

Super bedankt in ieder geval, ik laat jullie nog weten wat we besloten hebben. Als er echt high clearance nodig is, denk ik dat we het niet gaan doen. We willen geen gezeik onderweg, stukken maken en daardoor problemen krijgen met het verhuurbedrijf...
Claudie
Amerika-ontdekker

Bericht door Claudie »

Hallo,

Toch maar besloten het niet te doen. We kwamen aan het begin van de Cottonwood Canyon Road en hier stond al een bord waar op stond dat high clearance wel noodzakelijk was. Het was duidelijk een bord dat er extra neergezet was. Op de officiele borden (die er altijd staan) stond dat high clearance nodig was bij nat weer. |
We hebben besloten het risico niet te nemen.
Wel hebben we Toadstool hoodoo bezocht, ook leuk om te zien maar wel heel anders dan de Wahweap hoodoos (afgaande op foto's).
Nogmaals bedankt voor de snelle reacties! Morgen gaan we naar de Grand Canyon :)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer