Wij zitten tijdens onze rondreis (per bus) in Los Angeles (helaas) in het Hilton LAX (dus bij het vliegveld). Nu willen we wel per se op de vrije dag in LA naar de Universal Studios en volgens de routeplanner die we gevonden hebben moeten we dan met de metro én met de bus. Het is nogal een ingewikkeld gedoe wat bijna twee uur zal duren.
Volgens de site van Universal Studios kunnen we echter ook gewoon alleen met de Metro. Zoals ik het zie moeten we dan twee keer overstappen.
We stappen dan dus op bij aviaton (groen) en moeten eruit bij Universal city (rood).
Mijn vraag is dus eigenlijk: Wie heeft er ervaring met de metro in LA?
Is dit wel mogelijk? Kunnen we op de kruising groene lijn/blauwe lijn en blauwe lijn/rode lijn gewoon overstappen op de andere lijn? En heeft iemand enig idee hoe lang dit gaat duren en waarom de site van de metro dit zelf niet als optie geeft?
Als je goed op het kaartje kijkt, zie je dat op iedere kruising een station is, en dat je dus kan overstappen.
Zouden trouwens wel heel domme architecten zijn, als je een OV systeem bouwt waar je niet kan overstappen....
kijk ook eens op mijn weblog: http://engers.web-log.nl
enger003 schreef:Als je goed op het kaartje kijkt, zie je dat op iedere kruising een station is, en dat je dus kan overstappen.
Zouden trouwens wel heel domme architecten zijn, als je een OV systeem bouwt waar je niet kan overstappen....
Ja, dat zie ik, maar het vreemde is dan nog dat de site van het OV systeem dit niet als een optie geeft....
Daarom was ik benieuwd of iemand vaker is overgestapt binnen dit systeem!
Het subway systeem in L.A. is relatief jong; ik heb het gebruikt in tijden dat mijn goede vriendin Betsy (naam van mijn auto) en ik ruzie hadden:
Maar om de vraag te beantwoorden, er is een shuttle volgens mij die je van het vliegveld en haar hotels naar Union Station brengt. Vanuit Union Station neem je de Red Line richting North Hollywood, je stapt uit bij de stop Universal City (Lankershim side) en kijkt uit en het zal heel duidelijk zijn waar Universal Studios zal zijn.
Als je via de groene lijn moet, dan stap je over (transfer) waar de verscheidene lijnen elkaar kruisen, dus je stapt uit (the green line) by Imperial/Wilmington/Rosa Parks en stapt over naar de (blue line) t/m 7th Street/Metro Center/Julian Dixon op de red line naar North Hollywood. Wanneer je op de Red line overstapt, weet zeker dat je naar degene overstapt die North Hollywood zegt en niet Wilshire/Western.
Have Fun.
Live and let live is what I aspire to
American
Californian
Misschien kan Xerxes mij dan ook helpen Wij zitten zonder auto in een hotel in Santa Monica. Nu zie ik op de rode lijn het station Vermont / Santa Monica staan. Kunnen we daar makkelijk opstappen of gaat daar nog een hele busrit oid aan vooraf voordat we op dat station zijn?
We willen nl. ook een dagje naar Universal Studio's en het lijkt me zonde van het geld om een auto te huren en die de hele dag op de parkeerplaats te laten staan.
Xerxes schreef:Het subway systeem in L.A. is relatief jong; ik heb het gebruikt in tijden dat mijn goede vriendin Betsy (naam van mijn auto) en ik ruzie hadden:
Maar om de vraag te beantwoorden, er is een shuttle volgens mij die je van het vliegveld en haar hotels naar Union Station brengt. Vanuit Union Station neem je de Red Line richting North Hollywood, je stapt uit bij de stop Universal City (Lankershim side) en kijkt uit en het zal heel duidelijk zijn waar Universal Studios zal zijn.
Dat zou heel mooi zijn. Ik zal eens op de website van LAX kijken of ik die shuttle kan vinden. Ons hotel grenst namelijk aan het vliegveld, zover ik kan zien.
Als je via de groene lijn moet, dan stap je over (transfer) waar de verscheidene lijnen elkaar kruisen, dus je stapt uit (the green line) by Imperial/Wilmington/Rosa Parks en stapt over naar de (blue line) t/m 7th Street/Metro Center/Julian Dixon op de red line naar North Hollywood. Wanneer je op de Red line overstapt, weet zeker dat je naar degene overstapt die North Hollywood zegt en niet Wilshire/Western.
Have Fun.
Thanks, maar dat had ik wel in de gaten Heb je toevallig enig idee hoe lang je daar over doet? Volgens mij gaat daar nog akelig wat tijd in zitten en ivm de planning is dat wel handig om te weten
Net even gekeken op de site van LAX. Er rijdt inderdaad een shuttle, maar we zijn net zo snel bij het metro station als bij de bushalte waar de shuttle vertrekt (volgens maps.google.com). Ik denk dat we dan toch maar voor de metro gaan. We willen rond een uur of 9 bij de Universal Studios zijn. Als we rond 7 uur met de metro gaan moet dat lukken (en vooraf dan nog een minuutje of 20 lopen (1 mijl) naar het metrostation.
Ach, je moet er wat voor over hebben he?
En nogmaals een vraagje: Hoeveel tijd heb je ongeveer nodig om over te stappen van de ene lijn naar de andere; dus van de groene naar de blauwe en van de blauwe naar de rode. Ik heb nu zelf een planning gemaakt en heb elke keer ongeveer een kwartier om over te stappen. Is dat voldoende?
Marjol schreef:En nogmaals een vraagje: Hoeveel tijd heb je ongeveer nodig om over te stappen van de ene lijn naar de andere; dus van de groene naar de blauwe en van de blauwe naar de rode. Ik heb nu zelf een planning gemaakt en heb elke keer ongeveer een kwartier om over te stappen. Is dat voldoende?
Meer dan voldoende.
American
Californian
Cyber-Alien schreef:zijn die metro-gangen eigenlijk net zoals in Londen en Parijs, heel erg diep en smal? Of is deze oppervlakkiger omdat deze minder uitgebreid is?
De metro-gangen in Londen en Parijs zijn toch niet zo smal? Wel diep ja, omdat er veel verschillende lijnen boven elkaar lopen. In LA zal dat dus wel niet zo diep zijn. Volgens mij is een deel ook nog boven de grond.
CyberAlien: De metrogangen en peronnen zijn niet smal; ze zijn ruim (ondergronds) en zoals Marjol zei, een flink gedeelte van de metro is ook bovengronds, deze peronnen zijn zowel op Straat of op de hoogte van een Freeway.
Je zult het allemaal zelf zien, zodra je hier op vakantie bent.
Laatst gewijzigd door Xerxes op 12 jun 2006, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
American
Californian
Amerikaantje schreef:Misschien kan Xerxes mij dan ook helpen Wij zitten zonder auto in een hotel in Santa Monica. Nu zie ik op de rode lijn het station Vermont / Santa Monica staan. Kunnen we daar makkelijk opstappen of gaat daar nog een hele busrit oid aan vooraf voordat we op dat station zijn?
We willen nl. ook een dagje naar Universal Studio's en het lijkt me zonde van het geld om een auto te huren en die de hele dag op de parkeerplaats te laten staan.
Anita
Oh Sorry, ik zag het e-mailtje te laat, maar Santa Monica is een stad opzichzelf naast L.A., je moet een bus vanuit Santa Monica nemen naar Hollywood (makkelijkste is op 3rd Street en Santa Monica Blvd.) daar ga je op lijn 4 of 304 (express), koop voor een kwartje een transfer, deze neemt je helemaal door West L.A., Beverly Hills en West Hollywood naar een busstop Fairfax/Santa Monica Boulevard, hier stap je uit en stap je over (transfer) op lijn 217 aan de noordoostelijke kant van Fairfax Ave (dus je stapt uit op Santa Monica Blvd. loopt naar boven (stoplicht), niet naar beneden [want dan ga je richting Melrose Ave]), daar is een bushalte voor bus#217 Hollywood, die neem je (use your transfer), deze brengt je naar Hollywood/Highland, hier zal het je de metro makkelijk vinden en je neemt deze metro (het is de red-line) naar North Hollywood, maar stapt uit in Universal City.
Je hebt dit misschien al uitgevonden, maar sorry dat ik zo laat reageer.
American
Californian
Xerxes schreef:
Oh Sorry, ik zag het e-mailtje te laat, maar Santa Monica is een stad opzichzelf naast L.A., je moet een bus vanuit Santa Monica nemen naar Hollywood (makkelijkste is op 3rd Street en Santa Monica Blvd.) daar ga je op lijn 4 of 304 (express), koop voor een kwartje een transfer, deze neemt je helemaal door West L.A., Beverly Hills en West Hollywood naar een busstop Fairfax/Santa Monica Boulevard, hier stap je uit en stap je over (transfer) op lijn 217 aan de noordoostelijke kant van Fairfax Ave (dus je stapt uit op Santa Monica Blvd. loopt naar boven (stoplicht), niet naar beneden [want dan ga je richting Melrose Ave]), daar is een bushalte voor bus#217 Hollywood, die neem je (use your transfer), deze brengt je naar Hollywood/Highland, hier zal het je de metro makkelijk vinden en je neemt deze metro (het is de red-line) naar North Hollywood, maar stapt uit in Universal City.
Als ik dat zo lees, ben je toch wel heel veel tijd kwijt met het OV.
Zou ik toch maar voor die paar $$ een auto huren.
Eric
kijk ook eens op mijn weblog: http://engers.web-log.nl
Bedankt voor die informatie.Wij gaan over 3 maanden naar Los Angeles en logeren 3 dagen in het Holiday Inn hotel in Hollywood.Ik weet dat er er een speciale shuttle bus naar de Universal Studio's rijd.Ik weet alleen niet of jullie hotel in de buurt ligt ,misschien kun je daar ook wel mee naar de studio's reizen?
hier is een link voor allerlei atracties in de omgeving van Los Angeles..Hollywood
Succes http://www.ichotelsgroup.com/h/d/hi/1/e ... laxhl[/ur]
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.