Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

2 dagen Yosemite: is dit een goeie planning?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Renate&Rick
Amerika-ontdekker

2 dagen Yosemite: is dit een goeie planning?

Bericht door Renate&Rick »

Hi y'all (sorry, de vakantie komt dichterbij, de sfeer zit er al goed in),

Wij zitten van 5 t/m 7 september in Yosemite. Op aankomstdag zullen we niet echt gaan wandelen, wel de sequoia's bekijken en rondlopen in de village, maar niets uitputtends. Wel willen we tijdens ons verdere verblijf de volgende 2 routes doen:
- met de bus vroeg naar Glacier Point en vanaf daar de Panorama Trail lopen.
- met de bus (de shuttlebus? gaat die ook vanaf Curry Village?) naar Taft Point, vanaf daar naar Sentinel Dome lopen en dan doorlopen naar Glacier Point. Via de 4 mile trail naar beneden en dan terug naar Curry Lodge.

We weten dat we veel niet gaan zien, maar er is nou eenmaal niet heel veel tijd. Of missen we nu iets grandioos? Nu zijn we alleen de 6e de hele dag in het kamp, op de 7e zullen we eind van de middag moeten vertrekken naar Monterey. Welke dag is het slimst welke wandeling te doen? Wij dachten de PT op de volle dag en de route langs Sentinel de tweede dag, omdat we de 4 mile trail dan ook naar beneden lopen (makkelijker en sneller).

Ook hebben we overwogen de 4 Mile te combineren met de PT als één wandeling, zodat we geen vervelende bussen hoeven te pakken, maar vriend denkt dat dat niet handig is qua inspanning. Wat jullie?

Hoor het graag, dank alvast!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: 2 dagen Yosemite: is dit een goeie planning?

Bericht door Martin & Marianne »

Renate&Rick schreef:Op aankomstdag zullen we niet echt gaan wandelen, wel de sequoia's bekijken en rondlopen in de village, maar niets uitputtends.
Voor de sequoia's moet je ook wel een eindje lopen. :wink: Bij zowel de Merced Grove als je Tuolumne Grove loop je eerst naar beneden en dus o de terugweg een klim. Is niet heel veel en niet steil, maar toch.
Renate&Rick schreef: Wel willen we tijdens ons verdere verblijf de volgende 2 routes doen:
- met de bus vroeg naar Glacier Point en vanaf daar de Panorama Trail lopen.
Ik weet niet of reserveren in september nodig is, je zou eens op www.yosemitepark.com kunnen kijken naar de beschikbaarheid. Reken bijna een volle dag voor deze wandeling. Probeer de eerste bus te nemen (8.30), anders loop je het risico dat je niet voor het donker terug bent (als je in ons tempo zou lopen :wink: ).
Renate&Rick schreef: - met de bus (de shuttlebus? gaat die ook vanaf Curry Village?) naar Taft Point, vanaf daar naar Sentinel Dome lopen en dan doorlopen naar Glacier Point. Via de 4 mile trail naar beneden en dan terug naar Curry Lodge.
Als de shuttlebus nog gaat (rijdt tot begin september) dan is het vanaf Badger Pass, dus niet vanaf de vallei.
Wij deden de 4MT omhoog en naar beneden. Naar beneden gaat vlot, ook voor langzamere wandelaars. Dat is dus wel te combineren met Taft Point. Alleen heb je wel een probleem met de bus/auto. Ik zie daar niet echt een oplossing voor, of je zou die dag weer met de hikers bus naar boven moeten gaan, maar dan rij je Taft Point voorbij (tenzij de chauffeur zo aardig is om te stoppen).
Misschien een constructie met de ene dag met de auto omhoog, dan de PT naar beneden en de volgende dag via de 4MT omhoog en met de auto naar de trailhead van Taft Point?
Er zijn mensen die de PT en 4MT gecombineerd hebben. Het is lastig aan te geven of dat haalbaar is. Als je een goede conditie hebt lukt het wel, maar je moet toch wel flink doorlopen en het nadeel van september is dat het al vroeg donker is. Ik zou dan zeker heel vroeg beginnen.
Ik vind het allemaal wel veel voor nog geen twee volle dagen. In beide gevallen is het de tweede dag erg vol als je ook nog naar Monterey moet rijden.

Waar komen jullie vandaan de eerste dag? Ik mis de Tioga Road in je planning.

Marianne
ed97
Amerikafan

Bericht door ed97 »

Hou er rekening mee: maandag 7 september is Labor Day. Erg druk week-end.
Mariëlle
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Mariëlle »

Poeh!
Ik ben een redelijk sportieve wandelaar maar ik heb nog maar zelden zo'n spierpijn gehad als op de dag na de Panorama Trail. Ik moet er niet aan denken dat ik de dag daarna nog meer naar beneden had moeten lopen. :sadcry:

Natuurlijk is dit voor iedereen anders. En het was wel prachtig! Een van de mooiste dagen van onze vakantie. :thumbup:
Renate&Rick
Amerika-ontdekker

@marianne

We komen vanuit San Francisco. En als we naar Taft Point willen vanuit Curry Village. Hoe kunnen we dit het beste doen met vervoer? We gaan dit combineren met Sentinel Dome en de 4-mile trail.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Zoals ik probeerde uit te leggen is het niet mogelijk om met de bus naar Taft Point te gaan. De hikers bus naar Glacier Point stopt daar niet. Je kunt er met de auto heen maar als je dan met de 4MT naar beneden loopt heb je je auto nog bij de trailhead van Taft Point/Sentinel Dome staan.

Je zou met de auto naar Glacier Point kunnen gaan en onderweg naar Taft Point en Sentinel Dome lopen. Dan verder rijden naar GP, de auto laten staan en de Panorama Trail naar beneden lopen. Dan de volgende dag via de 4MT naar boven lopen om de auto op te halen.

Jammer dat jullie niet de Tioga Road nemen. In plaats van zowel de 4MT als de PT te oden zou je ok naar de TIoga Road kunnen rijden en daar een wandeling kunnen maken, bijvoorbeeld als je uit SF komt. Dat is dan te combineren met de Merced Grove.

Marianne
hke
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door hke »

Hallo

ik kan niet zulke goede en gedetailleerde adviezen geven als Marianne maar jullie hebben 2 mooie wandelingen uitgezocht.
Wij hebben panorama trail in 2010 gelopen zijn in 2014 naar Taft point en sentinel dome.
Beide is dan het start punt op glacier point.

Volgens mij moeten jullie goed gaan puzzelen of iets bewaren voor een volgende keer. :thumbup:

succes.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik had nog niet eens zo zeer naar de haalbaarheid gekeken, maar die rit naar Monterey aan het eind van de dag - of je nu de PT loopt of de 4MT - lijkt me wel wat veel van het goede. Het is 4 uur rijden, en als je voor het donker in Monterey aan wilt komen moet je al om een uur of 3 vertrekken uit de vallei.

Als beide trails een must zijn (maar er zijn veel andere trails die de moeite waard zijn) dan zou ik ze combineren. Als je een redelijke conditie hebt kan dat. Loop dan heel vroeg omhoog via de 4MT. Ik zou echt heel vroeg vertrekken dan, zodat je de PT op je gemak kunt doen. Als je de PT toch niet meer ziet zitten (is veel langer en je moet ook nog een stuk stijgen) kun je nog de bus vanaf Glacier Point terug nemen. Kijk eens op www.yosemitehikes.com bij de 4MT over de logistiek en de bustijden etc.

Een alternatief voor de PT is de Mist Trail. Voor die laatste loop je vanuit de vallei naar de Vernal fall en eventueel de Nevada fall. Je kunt dan net zo ver lopen als je wilt en via dezelfde weg of via de John Muir Trail terug. De Mist Trail is onderdeel van de PT. Je mist dan wel een groot deel van de PT maar je ziet Glacier Point al als je de 4MT doet. Je bent wat flexibeler met de Mist Trail, die zou je na de 4MT kunnen doen, of je doet hem op de dag van aankomst.
Sentinel dome en Taft Point kun je prima doen als je van de vallei naar Monterey rijdt. Ik zou hoe dan ook deze trails niet combineren met de 4MT of PT maar zelf met de auto naar de trailhead rijden. Je loopt dan ook niet naar Glacier Point.

Marianne
Renate&Rick
Amerika-ontdekker

Marianne, is er een specifieke trail die je kunt aanraden bij Tioga Road?
Mrvanilla
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Mrvanilla »

Hier een overzicht van wandelingen aan de Tioga Road. Ikzelf vond die naar Gaylor Lakes erg mooi.
Groetjes,
Daniel
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

Ook in acht te nemen: in september kan je vanaf 10 uur 's morgens verplicht zijn om de shuttle te nemen richting Glacier Point, je komt dan met de wagen er zelf niet meer. Op en neer wandelen is dan uiteraard de beste optie, of zeker vroeg genoeg zijn.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Wij vonden Gaylor Lakes ook mooi, zie ons 2015-verslag. Wij liepen niet heel ver, je kunt verder lopen en ook nog een oude mijn zien.
de makkelijke wandeling naar soda Springs is ook leuk, en natuurlijk het uitzichtpunt bij Olmsted Point.

Marcopstal: ik dacht dat vanaf september er geen shuttles meer reden naar Glacier Point?

Marianne
Tin_cricket
Amerikafan

Bericht door Tin_cricket »

Wij hebben vorig jaar de 4 mile hike en de panorama trail op 1 dag gedaan (wij = 26-27 jaar). Dat stond niet zo in de planning, maar aan Glacier Point spontaan beslist. Als je het niet in goede conditie bent of het is een heel warme dag, best niet aan beginnen. Tijdens de 4 mile hike hadden we lichte miezerregen en daarna lentezon en dat was ideaal.
Kristel De Schryver
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Bericht door Kristel De Schryver »

Als jullie per se beide wandelingen willen doen, denk ik dat voor jullie dat inderdaad de beste optie is. 's Morgens vroeg vertrekken en de 4mile trail naar boven doen. Boven kan je dan beslissen of je via Panorama trail terug gaat of de bus terug neemt. Maar op een andere dag zie ik het eigenlijk niet echt goed komen. Wij hebben de wandelingen uiteindelijk zelf ook niet gedaan omdat wij ook maar 2 nachten in Curry Village zaten. Wij hebben er voor gekozen om de dag van aankomst onze tijd aan Tioga Road te spenderen en de dag van vertrek hadden wij in de vallei zelf nog gespendeerd. De volle dag hebben wij in de ochtend de sequoia's bekeken en daarna zijn we naar Glacier Point gereden.
Bekijk de voorgestelde wandelingen van Marianne nog eens, zij heeft hierin heel veel ervaring.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer