Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Opening Tioga Pass 2016 (18 mei)

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Opening Tioga Pass 2016 (18 mei)

Bericht door Martin & Marianne »

Er wordt morgen begonnen met het sneeuwvrij maken van de Tioga Road (voor updates zie hier).

De sneeuwdikte ligt dit jaar - ondanks El Nino - onder het gemiddelde (89%). Hoewel de NPS zegt dat er geen relatie is tussen snowpack en openingsdatum van de Tioga Pass, lijkt die relatie er toch wel te zijn. Gebaseerd op die 89% zou een opening rond 23 mei te verwachten zijn, zie de rode punt in de grafiek.
Grafiek Tioga Pass.JPG
Marianne
Mrvanilla
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Opening Tioga Pass 2016

Bericht door Mrvanilla »

Hoe was die verhouding verleden jaar?
Groetjes,
Daniel
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Vorig jaar was de opening op 4 mei (zie het eenzame puntje onder de lijn links) dus iets later dan volgens de lijn in de grafiek. :wink: Zelfs als er weinig sneeuw is gevallen zal het gereed maken van de weg toch de nodige tijd kosten.
Zie hier voor alle speculaties toen.

Marianne
Mrvanilla
Moderator

Bericht door Mrvanilla »

Nou doelde meer op het de verhouding tussen sneeuwdikte bij het beginnen van het plowen en de uiteindelijk openingsdatum vorig jaar inderdaad. Gaan we tegen beter weten in maar hopen, 8 mei zijn we daar namelijk in de buurt :geek:
Groetjes,
Daniel
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik geef je weinig kans Daniel ...
Maar misschien als het de komende weken heel warm is?
Of misschien kun je al wel op de fiets er langs, net als nu met de Glacier Point road. :wink:

Marianne
Mrvanilla
Moderator

Bericht door Mrvanilla »

Haha, nou ik pak de bus omhoog als je het goed vind. De Glacier Point Road gaat bijna open las ik, vanaf vandaag al met de fiets inderdaad.

De Tioga Pass is voor mij ook geen must, maar ik heb meer reizigers bij. Maar goed, we zullen zien. Anders een dagje extra in de vallei, ook geen straf.
Groetjes,
Daniel
JohanenRené
Amerika-ontdekker

Bericht door JohanenRené »

Wij hopen op 18 mei. Het zou heel mooi zijn als dat lukt. Dan hebben we een geweldig mooie route en een dag langer in de vallei.
In mijn planning ben ik uitgegaan van omrijden via de Carson Pass, met een overnachting in Pine Grove, dus het kan alleen maar meevallen.

René
ingmau
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door ingmau »

Fijn, wij zijn er 2 juni en willen dan graag via de pass naar Housekeeping camp. Anders moeten we onze route aanpassen, en dat willen we niet ;-)
Afbeelding
dejong89
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door dejong89 »

Leuk topic
Ik hou de laatste weken de berichten over de sneeuw nauwlettend in de gaten via de Facebook van Yosemite!

Wij willen 12 juni via de tioga road naar El Portal.
https://jiltkrista89.wordpress.com/
https://www.polarsteps.com/Jdejong89
Amerika-expert
Contacteer:

JohanenRené schreef:Wij hopen op 18 mei. Het zou heel mooi zijn als dat lukt. Dan hebben we een geweldig mooie route en een dag langer in de vallei.
In mijn planning ben ik uitgegaan van omrijden via de Carson Pass, met een overnachting in Pine Grove, dus het kan alleen maar meevallen.
Ik zou wel op de Sonora Pass durven rekenen. Misschien eens kijken naar een overnachting in bijvoorbeeld Sonora, dan kun je nog alle kanten op.

Marianne
Galapogos
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Wat is eigenlijk een realistische reistijd voor het stuk Lee Vining naar Yosemite Valley via de Sonora-pass? Dat zou voor ons het fallback-scenario zijn voor het geval Tioga Pass gesloten is. We slapen sowieso een nacht in de buurt van Lee Vining. Dan moet naar Yosemite Valley in één dag wel lukken toch, zelfs als dat via de Sonora-pass is? Google Maps geeft een kleine vijf uur reistijd aan voor die route. Is dat enigszins accuraat?
AnAppleADay
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door AnAppleADay »

Ik ben er ook op 18 mei.

Zou mooi zijn als we over de Tioga Pass kunnen, maar ik hoopte eigenlijk ook dat ik in ieder geval kon rekenen op de Sonora Pass...
Wij slapen de avond ervoor bij Convict Lake.

Fijn in ieder geval dat Glacier Point zo goed als zeker open is!

Hebben jullie enig idee of ik voorzichtig kan hopen dat de kabels op Half Dome er in ieder geval kunnen zijn? Of is dat echt heel onwaarschijnlijk?
Vorig jaar waren ze rond hetzelfde moment als de Tioga Pass open...
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

@Galapogos:
Dat zal wel kloppen, ik vind googlemaps aardig betrouwbaar. Met een camper zul je natuurlijk wel extra tijd moeten rekenen.
Wij reden in 2013 de Sonora Pass, van Mammoth Lakes naar Arnold. Is wel iets korter, maar wij hadden tijd voor Mono Lake, Bodie en Calaveras big Trees SP.

Marianne
AnAppleADay
Amerika-ontdekker

Glacier Point Road gaat vandaag open.
Dat lijkt me heel vroeg ten opzicht van voorgaande jaren, zegt dat nog wat over de Tioga Pass?
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Vorig jaar ging GP op 28 Maart al open. Deze openingsdag ligt eigenlijk redelijk op het schema van de laatste jaren hoor.

Tioga pass hangt echt af van de laatste sneeuw. Zie bv de laatste dagen rond Denver. Daar is ineens heel veel sneeuw gevallen, waardoor een weg als de trail ridge road wrs ook later open zal gaan. Hou er wel rekening mee dat de tioga pass na de 1e opening best nog wel een aantal dagdelen gesloten is.
AnAppleADay
Amerika-ontdekker

De voorgaande jaren was hij inderdaad ook vroeg, maar toen was het sneeuwdek ook veel minder.
Ik bedoel dat, voor de hoeveelheid sneeuw, het me erg vroeg lijkt.

Als je kijkt dat er gemiddeld zo'n twee weken tussen de opening van Glacier Point en de Tioga Pass zit, vroeg ik me af of deze (relatief) vroege opening ook zou kunnen duiden op een (relatief) vroege opening van Tioga Pass. In ieder geval voor de hoeveelheid sneeuw.
Of is daar geen relatie tussen?
ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 »

Van de NPS site:
The Half Dome cables usually go back up the Friday before Memorial Day (conditions permitting) and come down the day after Columbus Day.
Je hebt overigens een permit nodig om deze wandeling te doen.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Het heeft niet alleen te maken met de hoeveelheid sneeuw. Een flink deel van de werkzaamheden is namelijk het verwijderen van bomen en rotsblokken van de weg en het repareren van de weg. Daar de tioga pass toch wat hoger ligt en langer is dan glacier point road heeft dit ook wat meer tijd nodig. Maargoed, we zullen het over 2 weken wel eens zien. Ze zijn gisteren begonnen met het sneeuwruimen van de tioga pass, dus ik verwacht daar ergens deze week wel de 1e prognose van.
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

De Glacier Point road is minder onderhevig aan mogelijke schade door lawines en dergelijke dan de Tioga Pass.

Alles is ook afhankelijk van het weer de komende weken.

Voor zij die die richting uitgaan, volg altijd steeds goed het weerbericht. Een flinke sneeuwbui kan de pas altijd weer voor enkele uren tot dagen afsluiten !!!!
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Spaulding
Amerika-ontdekker

Bericht door Spaulding »

dejong89 schreef:Leuk topic
Ik hou de laatste weken de berichten over de sneeuw nauwlettend in de gaten via de Facebook van Yosemite!

Wij willen 12 juni via de tioga road naar El Portal.
Grappig, dat is ook precies de datum die wij de Tioga Pass willen rijden voor naar El Portal.

Hopelijk gaat dat lukken
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer