.
Een kleine week later moest ik terug voor een fibroscopie waarbij ze stukjes uit mijn long zouden halen van de vreemde plekjes. Er werd echter eerst een nieuwe röntgen gemaakt en ze schrokken, want er zat nu nóg meer vocht om mijn long. Ik was dan ook heel erg ziek en uit bed komen had me 30 minuten gekost met schreeuwen, huilen en hulp van mijn gezin. Dus werd besloten om weer eerst het vocht weg te halen met een punctie, deze keer was het 1,1 liter wat eruit kwam (stel je voor: een pak melk van 1 liter bevat minder inhoud)! Dit vocht werd ook weer onderzocht, maar ze vonden niks. Toen besloten ze op parasieten te zoeken. Ook niks. Uit de fibroscopie kwam ook geen uitsluitsel. Een PET scan liet wel heel duidelijk plekken op mijn long zien.
En iedereen (artsen en wijzelf) dacht natuurlijk gelijk aan longkanker.
Ondertussen had ik (gelukkig) nog contact met de eigenaresse van het huis wat we in Tucson hadden gehuurd en toen zij mijn verhaal hoorde zei ze meteen: "Laat de dokters zoeken op Valley Fever". Geen idee wat dat was maar natuurlijk had ik dit opgezocht en alles viel op zijn plek. Met mijn printjes ben ik naar de huisarts gegaan, die heeft het doorgesproken met de longarts en niemand had hier ooit van gehoord.
Valley Fever is echter een ziekte die veel voorkomt in Zuid Californië, Arizona, Nevada, New Mexico en zelfs al in Colorado.
Het is een fungus in de grond die bij bij het omwoelen van de grond b.v. door werkzaamheden of een dust storm, als spore door de lucht gaat, en dit adem je dan in. Je merkt er niks van en de meeste mensen worden gelukkig ook niet ziek, maar sommigen wel, zoals ik.
Ze hebben weer bloed op deze ziekte laten controleren, alleen bleek die bloedtest in heel Frankrijk (waar wij wonen) niet te kunnen worden gedaan (zo heb ik het tenminste begrepen). Ik heb daarna nog een ruggenmergpunctie gehad en een biopsie in een academisch ziekenhuis waarbij alles werd gecheckt op Valley Fever en ook op kanker, want als alles is geëlimineerd, dan denken ze aan kanker.
Gisteren kreeg ik dan eindelijk uitsluitsel dat het geen kanker is en inderdaad, het is Valley Fever zoals wij al hadden gedacht. Hoera! Het gaat vanzelf over en ook ik herstelde prima na de 2e longpunctie, want het vocht maakte me zo ziek. De infectie in de long zit er nog en het kan maanden zo niet een jaar of langer duren voordat alles weg is. Ook zou het zo maar kunnen dat de plekjes de rest van mijn leven op röntgen te zien blijven.
Ik hoef geen behandeling omdat ik de milde variant heb.
De reden dat ik het vocht om de long kreeg is hoogstwaarschijnlijk omdat ik én een stof allergie heb én heel gevoelige luchtwegen. De kans bestaat dat de 2 anderen op deze vakantie ook deze sporen hebben ingeademd. We waren tenslotte altijd op dezelfde plek. Alleen hebben hun lichamen hier niet (negatief) op gereageerd.
Al met al misschien iets om van op de hoogte te zijn, zeker voor mensen die een verminderde weerstand of luchtwegproblemen hebben. Als mijn kennis in Tucson dit niet had gemeld dan waren ze er nooit achter gekomen. Wie komt er nu thuis met een ziekte die zo onbekend is?
Ondertussen ben ik 3 keer in het ziekenhuis opgenomen geweest heb meer testen en onderzoeken gehad dan me lief is, ben ik lek geprikt en sta ik in Frankrijk nu bekend als een zéér interessant medisch geval. De dokters hebben er wat bijgeleerd.

En zoals een inmiddels bekend Nederlands gezegde luidt: Elke nadeel heb zijn voordeel... als je het een keer hebt gehad dan ben je er verder immuun voor. Dus in oktober zijn we weer in Arizona (de noordelijke helft) en we willen beslist ook weer terug naar Tucson.
En, een gewaarschuwd mens telt voor 2.

De websites met informatie: http://vfce.arizona.edu/ en http://www.mayoclinic.org/diseases-cond ... n-20027390