Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoe druk is Los Angeles?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
fietser
Amerikafan

Hoe druk is Los Angeles?

Bericht door fietser »

Autorijden in de VS is over het algemeen erg fijn. Maar hoe is dat in Los Angeles? Ik associeer die stad nml. met 8- of 10-baans rijwegen waar het verkeer ook nog eens vaak stilstaat. Nu hebben we het plan om in 2018 vanuit LA een leuke rondrit te maken. Wel willen we dan, na de landing op LAX, het liefst zo snel mogelijk uit de drukte zijn. Misschien valt het mee, maar misschien betekent het wel een stressvolle eerste (en laatste) vakantiedag! Ben daarom benieuwd naar de ervaringen van anderen die van en naar het vliegveld kwamen/gingen.
Mrvanilla
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Hoe druk is Los Angeles?

Bericht door Mrvanilla »

LA is heel druk! Je staat vaak vast en er zijn inderdaad vele rijbanen waar iedereen van hot naar her schiet. Ik vind dat niet stressvol, maar als je er gevoelig voor bent kan dat het wel zijn.

Ik ben twee maal direct na landen op LAX doorgereden; eenmaal naar Bakersfield en eenmaal naar Camarillo (beide ongeveer anderhalf uur). Dat ging op zich prima. Je zult geen uren stilstaan. Maar na een lange vlucht vergt het wel wat van je. Als je er enorm gevoelig voor bent zou ik je eerder aanraden direct een hotel bij LAX te nemen en de dag erna, als je uitgerust bent, weg te rijden uit LA.

Houd er overigens rekening mee dat verkeer en California altijd een issue is. Het is een enorm drukke staat waar het verkeer ook op plekken waar je het niet verwacht stil kan staan.

Kortom; maak je er niet te druk om. Als je er hier al om gaat stressen wordt het er daar niet beter op :wink:

Succes!
Groetjes,
Daniel
elninjoo
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door elninjoo »

Begin je rondreis ergens anders (Vegas bijv) en eindig in LA, dan ben je al goed gewend voor je de echte drukte moet trotseren
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Misschien valt het mee, maar misschien betekent het wel een stressvolle eerste (en laatste) vakantiedag!
Allereerst, je bent op vakantie. Je weet van de verhalen die je gelezen hebt dat het druk kan zijn in LA, dus stel je daarop in en valt het mee dan valt het mee. Stressen op vakantie is nergens voor nodig. Laat de stress van je afvallen zodra je in het vliegtuig zit.
Verder, afhankelijk van je vliegtijd terug, kan je misschien de laatste nacht of al bij het vliegveld of bv bij Santa Monica/Venice of Redondo overnachten. Dan heb je al veel minder files en kan je binnen 20min op LAX zijn.

Ik ben inmiddels meer dan een week in LA geweest op zowat alle dagen van de week. De spits duurt daar wat langer en begint ook vroeger. Maar qua file sta ik hier dagelijks erger vast naar mijn idee. Tussen 11 en 16 kan je vaak prima doorrijden. Zeker als je in het weekend aankomt scheelt het vaak al een stuk. Afhankelijk van je aankomsttijd kan je inderdaad misschien nog een stuk de stad uit rijden. Maar ik zou me er geen minuut druk over maken qua verkeer. Je weet vooraf dat het druk kan zijn, stel je daarop in en misschien/hopelijk valt het mee. Behalve de drukte zijn veel wegen in LA ook gewoon slecht. Ze zijn de laatste jaren veel aan het opknappen, maar in zo'n metropool met zoveel auto's is dat heel lastig blijkbaar.
Begin je rondreis ergens anders (Vegas bijv) en eindig in LA, dan ben je al goed gewend voor je de echte drukte moet trotseren
Ik heb bv rond Denver, Miami en San Francisco veel meer vast gestaan dan in Los Angeles....Alle grote steden zijn gewoon druk in Amerika. Je moet daar gewoon mazzel mee hebben. In SF stond ik zelfs met de hop on off bus midden in de stad 30min stil tussen het verkeer.
Koen70
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door Koen70 »

Dat hangt ook af van de dag van de week, het tijdstip en de richting waarin je rijdt. Er liggen wat bergen rond LA die minder bevolkt zijn. Als je richting Barstow of Joshua Tree rijdt, kan je doorof achter de San Gabriel Mountains rijden. Sneller ben je niet, maar je bent wel wat eerder uit de drukte. Ook richting SF kan je wat meer de heuvels inrijden. 's Ochtends is het wat minder druk om de stad uit te rijden. Of kom aan / vertrek op een zondag. Of laat LA helemaal links liggen als je toch niet van plan bent het te bezoeken.
Annemiek94
Amerika-ontdekker

Bericht door Annemiek94 »

Wij landen volgende week donderdag voor het eerst op LAX en gaan dan direct de stad in naar ons hotel. Wij gaan gewoon uit van het ergste, dan kan het alleen maar meevallen. Geldt ook voor wachttijd bij Immigrations en de autohuur trouwens. Verder zou ik me er ook niet druk om maken. We gaan op vakantie, en vanaf het moment dat we het vliegtuig instappen, gaat het verstand op nul en laten we alles over ons heenkomen. Als er file staat dan staat er file, als het doorrijdt kun je doorrijden. Waarover zou je dan moeten stressen?

Vorig jaar op JFK ook rekening gehouden met urenlange wachtrijen voor we de VS in mochten, 4 boeings die tegelijkertijd door Immigrations moesten en noem maar op, maar uiteindelijk binnen drie kwartier bij de bagageband. :thumbup:
ohjajoh?
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door ohjajoh? »

Ik vond het verschrikkelijk. Nog nooit zo veel files en ongelukken gezien als in LA.
File, file en nog eens file. Ook buiten de spits en tot ver buiten LA.
Ik ga waarschijnlijk in november weer naar LA, puur omdat vluchten zo goedkoop zijn daar naartoe.
Maar ik zie nu alweer tegen die drukte op.
Ik heb heel wat steden bezocht per auto, maar zo erg als in LA heb ik nog nergens gezien.
Zelfs niet in NYC
opvakantie
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door opvakantie »

Ben er ondertussen ook al een paar keer geweest en het is druk maar als je hier in de spits staat dan zie je hetzelfde alleen wat minder banen.
Daarnaast kun je nogal eens geluk hebben en een carpool lane tegenkomen die je kunt gebruiken (als je niet alleen bent) en dan kun je soms wel eens doorrijden ondanks de file, al is dat niet altijd het geval.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zou me er ook niet druk over maken; stress krijg je alleen als je te laat dreigt aan te komen, maar die stress kun je vermijden door voor de terugvlucht al bij LAX te overnachten.
Wij hebben trouwens altijd redelijk door kunnen rijden, met als enige uitzondering een rit van LA naar Anaheim.
Maar als je er tegenop ziet, waarom dan beginnen in LA?

Marianne
Big-AL
Amerika-ontdekker

Bericht door Big-AL »

Ik heb nu totaal een maand in LA rond gereden de afgelopen 2 vakanties.
Het viel mij echt mee. Ligt eraan waar je naartoe wil rijden.
Vanaf het vliegveld rijd ik altijd over La Cienega Blvd richting Hollywood. Ik mijd de highways zoveel mogelijk (naast LAX ligt de 405).
Tijdstip waarop je de stad in gaat scheelt ook echt wel. Tot 10.00 is het druk en na 16:00 is het druk (op de highways).
De "binnenwegen" zijn over het algemeen goed te doen. Af en toe zal je even stil staan, maar wat maakt dat uit.
Je bent op vakantie en je bent in Cali in LA. Hoe gaaf is dat.
ohjajoh?
Amerikafan

Bericht door ohjajoh? »

Martin & Marianne schreef: Maar als je er tegenop ziet, waarom dan beginnen in LA?

Marianne
Tickets zijn super goedkoop, retour voor €300 :wink:
fietser
Amerikafan

Bericht door fietser »

Dank tot zover voor alle nuttige berichten en adviezen. Ik denk dat ik nu een aardig beeld heb. Ik ben niet heel vaak in de VS geweest, heb slechts Amerikaanse 'drukte-ervaring' door in de centra van Boston, Phoenix, Salt Lake City en Denver rond te sturen, maar LA lijkt me toch een stukje pittiger. (Overigens ben ik ook tamelijk allergisch voor de verkeersdrukte in ons eigen land, om maar te zwijgen over Jakarta, Manilla of noem maar op.)
Ik lees hierboven ook hier en daar dat je je daar ook op in kunt stellen; relax en laat het over je komen. Dat vind ik heel mooi, maar ik denk dat mensen toch ingewikkelder in mekaar zitten, althans ik wel. Het gevoel wint het bij mij altijd van de ratio; stress laat zich niet eenvoudig wegberedeneren en een 'vakantiegevoel' verkrijg je niet op afroep, althans mij lukt dat niet. Om die reden denk ik dat ik LA als aanvliegpunt voorlopig toch maar vallen. Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik vooral op het idee kwam vanwege de bijzondere voordelige ticketprijzen, met name vanuit Düsseldorf. Ik ga nu uitkijken naar een andere bestemming in die regio. Vegas wellicht of misschien toch weer SLC.
SanFran
Amerikakenner

Bericht door SanFran »

Ja het is druk, maar dat is het op andere plaatsen ook. Ik rij liever in LA dan in hartje Amsterdam.
Maar waar maak je je exact druk om? Dat je een ongeluk krijgt? Of dat je uren onderweg bent? Of iets anders?
2011: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Zuidwesten
2017: Oost Canada en Amerika + New York
2018: Zuidwesten/Midwesten
2019: New York
2025: Zuidwesten
IngridZw
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door IngridZw »

Juist op de I 405 konden we, na aankomst op LAX, de stad eenvoudig achter ons laten omdat we de carpool hebben gebruikt. Hadden eerst enige twijfel of we die mochten gebruiken, maar het is inderdaad bedoeld als je met 2 of meer personen rijdt. (lazen we op de borden). Konden dus gewoon doorrijden terwijl in de banen naast ons regelmatig een file stond. Ideaal. Ik weet niet of je op andere snelwegen gebruik kunt maken van een carpool.

Op en rond de Santa Monica boulevard stond het verkeer regelmatig vast omdat daar een groot gedeelte van de boulevard afgesloten was wegens reconstructie. Daardoor liepen we vertraging op en kwamen op de terugweg naar ons hotel in de spits terecht die we juist wilden vermijden. Gelukkig hoefden we die dag nog niet terugvliegen. Dit was eigenlijk de enigste keer dat het verkeer ons tegenzat.
Ik heb begrepen dat deze werkzaamheden eind zomer 2018 afgerond zijn. Misschien voor anderen iets om rekening mee te houden.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
ohjajoh?
Amerikafan

Bericht door ohjajoh? »

Als ik in november weer ga, gebruik ik LA alleen als aankomst en vertrek. Verder zal ik geen dag in LA meer doorbrengen.
Vorig jaar had ik een hotel in Calabasas, dat is een half uur rijden (zonder file) boven LA.
Calabasas is een super relaxt stadje met een leuk winkelcentrum. Daar boek ik dan de dag van aankomst en de dag voor vertrek weer een kamer.
Tickets naar LA zijn zo goedkoop dat ik die 2 keer file van en naar het vliegveld wel voor lief neem.
SuzieQ
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door SuzieQ »

IngridZw schreef: Op en rond de Santa Monica boulevard stond het verkeer regelmatig vast omdat daar een groot gedeelte van de boulevard afgesloten was wegens reconstructie. Daardoor liepen we vertraging op en kwamen op de terugweg naar ons hotel in de spits terecht die we juist wilden vermijden. Gelukkig hoefden we die dag nog niet terugvliegen. Dit was eigenlijk de enigste keer dat het verkeer ons tegenzat.
Ik heb begrepen dat deze werkzaamheden eind zomer 2018 afgerond zijn. Misschien voor anderen iets om rekening mee te houden.
Bedankt, nuttig voor ons want dat willen we bezoeken op de dag naar Anaheim.
Aangezien we vorig jaar uren vast gestaan hebben naar Anaheim is dit iets om rekening mee te houden.

Wij hebben ook voor de eerste en laatste nacht een hotel vlakbij het vliegveld geboekt.
Dat is vorig jaar goed bevallen.
Suzie

2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Misschien kan een goed navigatiesysteem je helpen: eentje waarbij je tijdig kunt zien welke rijbaan je moet kiezen, zodat je indien nodig genoeg tijd hebt om van rijbaan te wisselen. Voor de rest zou ik mijn snelheid aanpassen aan het verkeer in jouw rijbaan en "go with the flow."

Succes en veel plezier.
Groet,

Old Faithful
fietser
Amerikafan

Bericht door fietser »

SanFran schreef:Ja het is druk, maar dat is het op andere plaatsen ook. Ik rij liever in LA dan in hartje Amsterdam.
Maar waar maak je je exact druk om? Dat je een ongeluk krijgt? Of dat je uren onderweg bent? Of iets anders?
Moet ik dat echt uitleggen? Het is absoluut geen drama en met bovenmatige angsten voor ongelukken of met gebrek aan mijn rijkunsten heeft het ook weinig te maken. (Ik beoefen de kartsport al vele jaren, hoewel dat niet alles zegt :wink: .) Maar lang in de file staan is beperkend, onvrij, massa-kudde-gevoel en je ongeduld wordt op de proef gesteld. Het verbaasd me trouwens dat sommigen daar in dit topic geen last van hebben, want in ons polderland hoor ik iedereen erover klagen. Maar misschien heeft het met het Amerika-gevoel te maken of misschien is het de kunst van de blik op nul zetten (wat ik niet onaardig bedoel, maar ik beheers die kunst niet). Ik geef direct toe: in een file staan hoort bij de moderne mens anno 2017, waar ook ter wereld. Voor de kassa van supermarkt, in de Efteling, op elk vliegveld en dus ook op de wegen rondom LA. Maar het lijkt me logisch dat als je in de gelegenheid bent om die file of de massa te vermijden (door bijv. een andere plek/locatie/weg/stad op te zoeken), dat je dat dan ook doet. Het heeft met vrijheid te maken, niets meer en niets minder. En die hang ik erg aan.
Vandaar dat ik met mijn vraag kwam en dat ik daarop mijn plannen voor het vliegen op LA bijstel. Er zijn m.i. fijnere alternatieven. Zo simpel is het.
Laatst gewijzigd door fietser op 11 jul 2017, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Mrvanilla
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Mrvanilla »

Jij stelt een vraag hier en daar komt uit goede bedoelingen een wedervraag op, is toch niet erg om dat even toe te lichten?

Het was mij ook niet helemaal duidelijk wat precies het probleem was. Niemand vind file leuk maar je ontkomt er niet altijd aan.

Vergis je niet; in parken als Yosemite en Grand Canyon ga je daar ook mee te maken krijgen!
Groetjes,
Daniel
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Als ik 100-den euros kan besparen door op LA te vliegen en het ligt op de route dan zou ik dan gewoon doen. Tussen LA en een SLC zit nogal wat afstand. Ik zou het gewoon af laten hangen vd route die je wilt rijden en plekken die je wil aandoen. Pak dan na aankomst een hotel bij LAX en rij bv nog even via lincoln boulevard en de 1, daar heb je zelden last van files.
Door de jetlag ben je heel vroeg wakker en rij dan dus tussen 5 en 6 de stad uit..

Nogmaals, ik heb in SF enkele uren in de file gestaan tussen silicon valley, het vliegveld en van ness avenue. Wel midden in de spits
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer