Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis MadisonSQ: Treinreis NYC-San Francisco [via WAS, CHI, DEN]

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
MadisonSQ
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 4

Reis MadisonSQ: Treinreis NYC-San Francisco [via WAS, CHI, DEN]

Bericht door MadisonSQ »

Hoi allen,

Mijn partner en ik zijn van plan om onderstaande reis te gaan maken in mei 2018. Start van de reis is New York (hier zijn we allebei al eerder geweest, maar is nu ook een must) en daarna per trein naar Washington DC, Chicago, Denver en San Francisco (NY-WAS-CHI via Northeast Regional en Capitol Limited; CHI-DEN-SAN F via California Zephyr).

Graag hoor ik of jullie dit haalbaar vinden, ook qua budget. Is het niet teveel in te korte tijd? Natuurlijk zijn op- en aanmerkingen en tips welkom (ook qua hotels in Washington, Chicago, Denver & San Francisco - welke wijken raden jullie aan?).

De planning is vooralsnog als volgt:

Dag 1: AMS of DUS - NYC
Dag 2: NYC
Dag 3: NYC
Dag 4: NYC
Dag 5: WAS
Dag 6: WAS/Trein
Dag 7: CHI
Dag 8: CHI
Dag 9: CHI/Trein
Dag 10: DEN
Dag 11: Trein
Dag 12: Trein/SAN F
Dag 13: SAN F
Dag 14: SAN F
Dag 15: SAN F - AMS of DUS

Het budget voor de hele reis is ongeveer 6500 euro, met uitloop tot 7000 euro:

Treinreis: +- €1400
Vlucht: +- €1000
Hotels: +- €1650 (uitgaande van €150 euro per nacht, dit is wel een uitdaging denk ik)
Eten/drinken: +- €1500
Attracties: +- €500
Extra's (OV, parkeren luchthaven, verzekering etc.): +- €250-€500

Treinreis, vlucht en hotels gaan we trouwens zelf (los) boeken.

Alvast bedankt! :thumbup:
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Treinreis NYC-San Francisco [via WAS, CHI, DEN]

Bericht door roelb »

Is er een specifieke reden om de trein te pakken? Kijk, Voor NYC-Washington DC is het een prima optie. 4 uurtjes rijden. Maar cross-country per trein? Kun je niet beter vliegen? Of desnoods een deel vliegen en een deel rijden als je graag wat meer van het land ziet?

Vliegen is niet alleen veel sneller, maar ook nog eens goedkoper. Voor $400 tot $450 pp vlieg je precies dit traject vanaf DC via Chicago, Denver naar San Francisco. Trein tussen New York en DC kost je ca $100pp. Totaal dus $1000 tot max $1100 voor twee personen.

Ik denk dat je in Washington veel meer tijd moet doorbrengen om een goede eerste indruk te krijgen. Als je alle touristische dingen afloopt ben je al snel een dag of 3 bezig. In Chicago vermaak je je wel 2 of 3 dagen, maar ik zou hier toch wat meer tijd naar Washington DC schuiven. In San Francisco vermaak je je ook wel, maar als je daar dan toch bent is het misschien ook de moeite waard om een auto te huren en wat van de omgeving mee te pikken? Wijngebieden, of juist de kust, of misschien wel een tripje naar Yosemite.

Je budget voor hotels is erg laag. Je zit alleen maar in steden, en zeker San Francisco en New York city zijn duur. Met vliegen in plaats van de trein kun je in ieder geval weer wat geld besparen en bij je hotelbudget leggen.

Het budget voor de intercontinentale vlucht is ook aan de lage kant, maar moet wel lukken. Ik zie nu in die maand 7-23 mei met SAS AMS-EWR en SFO-AMS met gunstige tijden voor EUR 493. Non-stop vluchten met KLM/Delta kosten je rond de EUR 700 pp.

Het budget voor eten vind ik erg hoog voor een vakantie van 2 weken, maar goed, dat ligt er maar helemaal aan wat je doet. Als je elke dag uit eten gaat haal je dit wel. Ter referentie, die 1500 euro is het bedrag dat wij in een roadtrip van 4 weken ongeveer aan eten uitgeven.
mtl
Amerika-expert

Re: Treinreis NYC-San Francisco [via WAS, CHI, DEN]

Bericht door mtl »

Natuurlijk is er een reden om de trein helemaal naar San Francisco te nemen. De California Zephyr is een begrip in Amerika en je gaat door een mooi landschap. Deze treinreis wil ik zelf ook eens maken.
MadisonSQ
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis MadisonSQ: Treinreis NYC-San Francisco [via WAS, CHI, DEN]

Bericht door MadisonSQ »

Bedankt voor jullie reacties!

We gaan met de trein vanwege de mooie/bijzondere route die de Zephyr aflegt, en om te ervaren hoe het is om de VS van oost naar west te doorkruisen. We slapen drie nachten in de trein waardoor we hotelkosten uitsparen (maaltijden zijn ook inbegrepen). Het is inderdaad niet sneller dan het vliegtuig maar dat hoeft ook niet.

Ik twijfelde er zelf ook al aan of we wel genoeg tijd hebben in Washington. Ik ga er over na denken om een extra dag toe te voegen aan de route en die door te brengen in Washington :thumbup: De omgeving van San Francisco (alsmede LA, LV en de nationale parken) staan ook nog op mijn wishlist maar ik weet niet of het haalbaar is om daar nu ook iets van te zien. Ik denk dat we de tijd die we nu in San F. hebben wel nodig hebben om een eerste indruk van die stad te krijgen. Ik moet zeggen, het is lastig om niet telkens toe te geven aan de gedachte 'nu we er toch zijn, kunnen we ook wel dit/dat doen'. Ik denk dat de rest van de westcoast tot een volgende vakantie moet wachten.

Qua hotels wordt het in NY waarschijnlijk een hotel in Brooklyn of Queens, omdat dit budgettechnisch beter is. Voor de andere steden weet ik het nog niet, dus als iemand tips heeft voor Washington, Chicago, Denver en San Francisco? Het hoeft niet per se een specifiek hotel te zijn, maar meer welke wijken goed zijn.

Het klopt dat het budget voor eten/drinken aan de hoge kant is maar waarschijnlijk wel realistisch omdat we elke dag uit eten gaan/moeten (geen kookgelegenheid in de hotels). En we houden erg van eten :D (een enkel souvenir zal ook worden betaald uit dit budget denk ik).
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Eten hoeft niet duur te zijn, zeker niet in de grote steden (juist niet). Je kunt voor $10 in NYC met zijn tweetjes prima eten, maar niet in midtown, en je moet wellicht je chinees wat oefenen :-) Aan de andere kant, ga je naar een seafood restaurant aan de oostkant van Midtown dan moet je niet verbaasd zijn over een rekening van $200.

Qua hotels: het is nog ver weg. Leg iets vast waar je in principe happy mee bent, maar wat wel non-prepaid en 100% refundable is tot 1 of 2 dagen vooraf. Je kunt dan rustig de aankomende periode nog verder zoeken. Zie je iets beters, dan boek je dat en cancel je wat je al had.

Ik zou in NYC toch proberen om iets te vinden in Manhattan. Aangezien je gaat treinen, zoek iets in Chelsea, Midtown south of het Garment district. Dan zit je lekker dicht bij Penn station en op prima wandelafstand van veel interessante plekken.

In Washington DC: vermijd alles met NE of SE in de straatnaam, behalve als het echt tegen Capitol Hill/Union station aanligt. Je kunt ook eens kijken naar hotels aan de overkant (Rosslyn, Arlington), maar dan zul je wel altijd op en neer moeten met de metro.

Voor de overige steden: de beste plekjes zijn in Chicago rond de loop, San Francisco rond Union sq of juist heel touristisch: rond het waterfront. Voor Denver kan ik je niet helpen, maar Google zal je vast wat tips geven.

Ook hier: zoek eens wat er beschikbaar is voor je data. Ga naar maps.google.com, zoom in op de stad, type "lodging" in de search box en kies de juiste data.

Vwb je wensen in het zuidwesten: je kunt natuurlijk een week of anderhalve week later terugvliegen vanuit Las Vegas ipv San Francisco en daar nog een korte roadtrip van maken. Dan moet je echter wel je budget ook verhogen..
jetusa
Amerikakenner

Bericht door jetusa »

Een treinreis is net als een bootreis: het gaat niet om zo snel mogelijk van A naar B te komen maar om de ervaring. De trein is een mooi middel om het veranderende landschap langs je heen te zien komen, zonder dat je het hele stuk zelf hoeft te rijden. Als het landschap gaat vervelen pak je een boek, kijkt een filmpje, gaat even aan de wandel, maakt een praatje met mede-passagiers en tussendoor heerlijk eten in het restaurant.

Alweer geruime tijd geleden heb ik bijna dezelfde route afgelegd, echter veel meer tijd voor genomen.
Wij hadden een pakket/arrangement van Amtrak oost-west trein met x-aantal tussenstops en terugvliegen naar beginpunt, en dit mocht dan binnen een x-periode gedaan worden; ik vermoed dat het een maand was. Wij deden NY-Chicago-Denver-SF-Seattle.

Voor Chicago namen we een dag of 2/3 en verder per tussen/eindstop veel meer tijd (mijn geheugen zegt een dag of 5/6/7 per bestemming) en huurden daar een auto om juist de omgeving te zien. (Hierbij moet je wel even opletten dat je de minimale leeftijd van autohuur hebt).

Vanuit Denver hebben we o.a. rondje Rocky Mountain NP gemaakt en via de diverse skigebieden en Aspen teruggereden. Nu gaan jullie in mei dus wellicht is dat wat te vroeg voor het NP (de pas ligt erg hoog, denk niet dat die al sneeuwvrij is, maar wellicht is een deel van het park wel toegankelijk).
In SF deden we 1/2 dagen stad (waren we beiden al eerder geweest, dus alleen even sfeer-geproefd, zou ik als first-timer zeker 2/3 dagen voor uittrekken) en deden we een poging om naar het Redwoods NP te komen, maar via highway 1 en 101 en honderd keer stoppen schoot dat niet op, maar was zeker een mooie rit via Napa valley terug. (omdat dit jullie eindbestemming is kun je er zolang aan vastplakken als je zou willen en bezoeken wat je zou willen).
Seattle deden we ook 1 dag de highlights en zijn verder op verkenning gegaan.
Om ons budget binnen de perken te houden hadden we ons tentje en wat basic kampeerspul mee.

Ik heb geen idee van de huidige pakketten/arrangementen die Amtrak heeft, dat is wel even het uitzoeken waard. Als het qua pakket, autohuur en qua vakantiedagen kan, zou ik zeker overwegen langer de tijd te nemen. Zeker in het kader van 'nu je er toch bent' en ook vanuit het oogpunt dat de kosten voor je vliegticket meestal niet uitmaken of je voor 15 dagen of 21 of 28 dagen vliegt.
(Langer gaan maakt de vakantie in totaal natuurlijk wel duurder, maar wellicht kan je nu ergens anders op bezuinigen/het jaar erop een minder dure bestemming kiezen oid).

Zoals je het nu hebt vind ik het dus vrij kort en zoals je zelf al aangeeft eigenlijk zonde dat je niet meer van de omgeving kunt bekijken.
Ook moet je her en der nog even kijken hoe je uitkomt met de trein en tijden. Dag 4 heb je nu nog NYC staan en dag 5 WAS maar ergens moet je op dag 4 of 5 van NY naar WAS zien te komen. De treinreis is iets van 4 uur, met heen en weer van/naar hotel/station ben je bij elkaar een groot deel van de dag kwijt. Dat gaat van je tijd in NY of WAS af. Voor WAS zou ik overigens zeker 2 volle dagen uittrekken.
Chicago zou je 2 volle dagen kunnen volstaan, een 3e dag zul je je echter ook zeker vermaken.
Dag 9 heb je Chicago trein staan, dag 10 voor Denver, maar hoe laat komt de trein dag 10 aan?

Dat is sowieso een belangrijk punt om rekening mee te houden: de Amtrak heeft een time-schedule maar op alle trajecten hebben we (heel veel) vertraging gehad. Er loopt grotendeels een enkelspoor door de USA en vrachttreinen hebben voorrang. Dat betekent dat je als passagierstrein vaak op een zijspoor wordt gezet in afwachting van passerende vrachttreinen. Ook zijn er regelmatig problemen met vee of wildlife op het spoor of andere dingen. Zo hadden wij in Colorado een rockslide, waardoor wij na x-uur wachten uit de trein werden gehaald en met bussen verder vervoerd werden, om vervolgens weer ergens op een trein gezet te worden en uuuuuuren later in SF aan te komen.
Een te strak schema geeft je nauwelijks tijd om dan ter plaatse nog iets te zien. Hotels zou ik daarom zeker annuleerbaar tot op de dag van aankomst boeken.
Anne-Marie86
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Anne-Marie86 »

Wij zaten in Washington in het St Gregory Hotel. Was bij ons iets van 500 dollar voor 3 nachten, maar erg goed en alles (althans in de ochtend ;-) ) op loopafstand.
Als de treinreis van NY-Washington geen must is, zou je ook met de bus kunnen. Wij wilden eerst ook met de trein maar de prijzen vielen zo tegen dat we met de Megabus zijn gegaan. Dat kostte maar 25 euro voor 2 personen en doet er ongeveer 5 uur over.
Ons reisverslag van onze reis naar Amerika (zomer 2016) vind je op: http://bazannemarie.blogspot.nl/
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

roelb schreef: Voor Denver kan ik je niet helpen, maar Google zal je vast wat tips geven.
En anders forumlid Loek. Info uit eerste hand.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Paul.Becker
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 21

Bericht door Paul.Becker »

Natúúrlijk pak je de trein in Amerika! Waarom niet? Ik heb bijna 50.000 km met de trein door Amerika en Canada gereisd, alle 47 deelstaten en alle acht provincies die je met een passagierstrein kunt bereiken. Ik heb een kort filmpje gemaakt over mijn reizen in Amerika:

https://www.youtube.com/watch?v=yqmDL8YzdEk

Denk aan de luidsprekertjes en "Full Screen".
Wegens YouTubes muziekcopyrightregels is het niet altijd mogelijk om een tablet of telefoon te gebruiken. Een 'gewone' computer gaat altijd goed.

Ik heb ook een reisverslag gemaakt over mijn treinreis met o.a. de California Zephyr:

https://usabyrail.wordpress.com

Veel kijk- en leesplezier!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer