Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Vroeger de hemel, nu stilaan de hel?
Vroeger de hemel, nu stilaan de hel?
Dit moet mij even van het hart. Wij zijn fervente hikers en gaan al meer dan 20 jaar naar de USA en Canada. Ik schrijf dit vanuit Glacier NP, USA. Het laagseizoen is begonnen. In St Mary, Many Glacier, Two medicine Lake is bijna alles al gesloten (accomodaties en restaurants en general stores), het verplicht met de shuttle in het park gaan, is al opgeheven. Maar wat een volk overal! De grote parking aan Logan Pass staat om 7u al vol! Nergens is nog een parkeerplaats te vinden. Wij parkeren bijna 2km verder langs de baan voor de hike naar Hidden Lake, en moeten dus na de wandeling die 2km er nog eens terug bij stappen. Op de going-to-the-sun road nemen mensen al rijdend foto's, dit draagt nog eens bij aan de files. Vorige week waren wij in Lake Louise. Ook daar was de parking om 7u 's morgens al volzet, wederom 2 x 3 km extra wandelen, en dan moet je eigenlijke hike nog beginnen. Wandeling naar Lake Agnes is de hel, te voet file lopen. Volgende dag met shuttle (verplicht sinds 2023) om 7u naar Moraine Lake. Ook daar een zottekot. Disneyworld is er niks tegen. Men verhuurt nu ook kano's tegen absurd hoge prijs om op dit ooit zo prachtige meer te varen, ondanks de prijs is dit een hit. De shuttle zou moeten dienen om het meer te ontlasten, maar niks is minder waar. Tourbussen zijn nog steeds welkom. Honderden Aziaten lopen er rond alsof het meer van hen is. Voor de rust en om te genieten van natuurschoon moet je hier al lang niet meer zijn. Zelfs op langere hikes als plain of six glaciers en de beehive is veel volk. Zo jammer! Wij zijn natuurlijk zelf ook toeristen, maar een parkeerplaats vinden om de shuttle te nemen, is al een probleem. Volgend jaar gaan we een grote reis doen in het zuidwesten, met daarin de pas echt populaire parken als Yosemite en Grand Canyon . Ik houd mijn hart al vast. Dit moest ik even kwijt,
Nog steeds een absolute fan,
Lilo
Nog steeds een absolute fan,
Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
- AnnInBC
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Re: Vroeger de hemel, nu stilaan de hel?
Het is echt een ramp geworden in die toeristische gebieden. Ik ben zo blij dat ik de Canadese Rockies regelmatig heb mogen bezoeken en ook voordat social media bestond (eerste keer was een dikke 20 jaar geleden). Toen kon je nog gewoon lekker rustig overal heen op eender wat moment van de dag, ook in de zomermaanden. De laatste keer dat wij geweest zijn was het ook een zottekot en dat is alweer een paar jaar geleden, dus kan me voorstellen dat het nu nog een graadje erger is! Ik hoor ook dat het zo is in vele bekende gebieden in de USA waar je ook veel op voorhand moet boeken (hikes, shuttles, verschillende passen voor verschillende parken, etc...) of je komt er niet in. Zo jammer allemaal alsook de vele toeristen die geen respect hebben voor wilde dieren. Als ze een beer of een ander dier langs de weg zien gaan ze toch maar even stoppen en de auto uitstappen om van wat dichterbij een foto te nemen!
Natuurlijk zal de beer (of ander dier) daar de dupe van zijn als hij/zij zich zou verdedigen. Ik geloof dat velen denken dat ze in een dierentuin zijn in plaats van echte natuur waar het deze dieren hun thuis is en niet de onze. Vreselijk. Ik weet niet of ik in de toekomst deze kanten nog eens uitga, maar ik denk dat ik dan eerder richting Jasper en delen van Yoho nog eens ga bezoeken.
Geniet nog van jullie reis als het kan en hopelijk valt het volgend jaar in het zuidwesten mee!

Geniet nog van jullie reis als het kan en hopelijk valt het volgend jaar in het zuidwesten mee!
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
Het is al vaker benoemd hier op het forum hoe druk het kan zijn in de populaire parken. Ik ben dan ook blij dat ik de meeste grote parken jaren geleden ook al heb kunnen bezoeken.Lilo schreef: ↑14 sep 2023, 03:03Maar wat een volk overal! De grote parking aan Logan Pass staat om 7u al vol! Nergens is nog een parkeerplaats te vinden. Wij parkeren bijna 2km verder langs de baan voor de hike naar Hidden Lake, en moeten dus na de wandeling die 2km er nog eens terug bij stappen. Op de going-to-the-sun road nemen mensen al rijdend foto's, dit draagt nog eens bij aan de files. Vorige week waren wij in Lake Louise. Ook daar was de parking om 7u 's morgens al volzet, wederom 2 x 3 km extra wandelen, en dan moet je eigenlijke hike nog beginnen. Wandeling naar Lake Agnes is de hel, te voet file lopen. Volgende dag met shuttle (verplicht sinds 2023) om 7u naar Moraine Lake. Ook daar een zottekot. Disneyworld is er niks tegen. Men verhuurt nu ook kano's tegen absurd hoge prijs om op dit ooit zo prachtige meer te varen, ondanks de prijs is dit een hit. De shuttle zou moeten dienen om het meer te ontlasten, maar niks is minder waar.
Ik herken echter je frustratie. Eind juni, toen ik in Glacier NP was, kon ik om 08:00 u nog net één van de laatste parkeerplekken vinden bij Logan Pass. Vanuit West Glacier was het al filerijden 's ochtends vroeg. Toen in één keer doorgereden en op de terugweg pas stops gemaakt bij de populaire punten. Toen ik rond 09:30 u Logan Pass weer verliet stond er een file om het parkeerterrein op te rijden.
Na Glacier NP ben ik naar Yellowstone NP gereden, voor de 4e keer, laatst keer was in 2009, en ook daar was het druk, tel daarbij de talloze onderhoudswerkzaamheden aan de wegen bij, en je kun op je vingers nagaan dat je af en toe lang in een file staat. Ook hier toeristen die bij het zien van een beer kennelijk hun verstand verliezen. De auto werd gewoon midden op de weg geparkeerd en de hele familie verliet de auto om maar een glimp van de beer op te vangen...

In oktober 2021 was ik in Canada en heb daar ook oa Lake Louise en Moraine Lake bezocht. Gelukkig kon beide toen zonder shuttlebus en was het druk maar na even flink wandelen was je de massa toeristen gelukkig kwijt. Bij Moraine Lake nog helemaal naar de 'achterkant' gelopen en genoten van de rust (in de sneeuw).

Mjin broer was vorige maand bij Grand Canyon NP en het viel hem mee qua drukte overdag. Dus dat was een positieve ervaring. Bij de zonsopgang 's ochtends was het nog het drukst zei hij.
Het is mede een van de redenen dat ik niet meer persé de populaire parken hoef te bezoeken maar liever buiten de standaard rondjes een route kies.

Roland
Herkenbaar, als iemand me 20 jaar geleden had verteld, dat het zo zou worden had ik hard gelachen. De charme van Amerika vind ik met name de prachtige natuur. Wij hadden vroeger een globale route, 's avonds ging het kampvuur aan kwam de kaart op de picknick tafel en planden we de route voor de volgende dag. Ok, zelfs dan moest je niet in de late namiddag op een mooie kleine natuurcamping aankomen, want dan kon het wel eens vol zijn. Ja, ik stond ooit alleen bij Horse Shoe Bend. Nu ondenkbaar. Deze tijden komen nooit meer terug en ja zelfs onze laatste keer in 2019 in het voorseizoen moest bijna alles gereserveerd worden. Het neemt toch een stuk van die oorspronkelijke charme weg. Over het parkeren, mijn man had een invalidenparkeerkaart en daardoor hadden we vaak wel een plek, als de rest van de parkeerplaats vol was. Maar ook dat was niet altijd zo en bleef je rondjes rijden in de hoop dat ergens iemand weg ging.
En in Canada was altijd plek herinner ik me zowel bij viewpoints als op campings. The good old days....
Over toeristen en wilde dieren ...
houd maar op. Er komen regelmatig filmpjes voorbij over mensen die beren willen wegjagen of achter bizons aangaan. Snap dat volk echt niet. Heb ze zelf ook achter een Grizzly aan zien lopen met een kind op de nek.
En in Canada was altijd plek herinner ik me zowel bij viewpoints als op campings. The good old days....

Over toeristen en wilde dieren ...

90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Zo nieuw is het niet, tien jaar geleden was het al een optocht op Angel’s Landing.
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
- Tipsy_1
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 20
herkenbaar.
Het is al enkele jaren zo.... Ook off season.
Ik mijd de bekende toeristische plekken daarom liever tegenwoordig.
Ik moet zeggen dat ik tijdens onze reizen sinds 2020 er aardig in gelukt ben om het over-ergerlijke (jaja ik maak er ook deel van uit) te ontwijken. Tijdens covid was het sowieso beter (hoewel wel veel amerikaans toerisme). De enige plekken waar wij ons de laatste 3 jaar echt geergerd ("niet te doen" qua drukte) hebben zijn: North Shore en sommige stranden O'ahu (Hawaii, maart 2022), Capitol Reef wildkampeerders overal (maart/april 2021), Cades Cove GSM na 10 u 's morgens (verschillende keren), Joshua Tree laatste keer (weet niet meer wanneer dat was), Fall Foliage VT. Dat is het eigenlijk.
Het feit dat wij veel aan de oostkust hebben gereisd, offseason (wintermaanden, voor mid april), en houden van staten als Ohio en Kentucky helpt enorm...
Naar de rockies en Moab durf ik zelf niet meer gaan!
(Zion en Yosemite vond ik in 2010 al niet meer te doen)
Het is al enkele jaren zo.... Ook off season.
Ik mijd de bekende toeristische plekken daarom liever tegenwoordig.
Ik moet zeggen dat ik tijdens onze reizen sinds 2020 er aardig in gelukt ben om het over-ergerlijke (jaja ik maak er ook deel van uit) te ontwijken. Tijdens covid was het sowieso beter (hoewel wel veel amerikaans toerisme). De enige plekken waar wij ons de laatste 3 jaar echt geergerd ("niet te doen" qua drukte) hebben zijn: North Shore en sommige stranden O'ahu (Hawaii, maart 2022), Capitol Reef wildkampeerders overal (maart/april 2021), Cades Cove GSM na 10 u 's morgens (verschillende keren), Joshua Tree laatste keer (weet niet meer wanneer dat was), Fall Foliage VT. Dat is het eigenlijk.
Het feit dat wij veel aan de oostkust hebben gereisd, offseason (wintermaanden, voor mid april), en houden van staten als Ohio en Kentucky helpt enorm...
Naar de rockies en Moab durf ik zelf niet meer gaan!
(Zion en Yosemite vond ik in 2010 al niet meer te doen)
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Er is veel veranderd sinds ik bijna vijftig jaar geleden voor het eerst naar Amerika ging en o.a Yellowstone, Yosemite en de Grand Canyon zag.
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
In vijftig jaar is er ook het één en ander veranderd in de wereld.
Ja, het is druk, wellicht te druk. Echter, als je goed plant en er een relatief rustig schema op na houdt dan is het nog wel te doen. Je moet dus niet ergens tussen 10 en 16 uur op een parking aankomen. Je moet ook niet 2-3 highlights op een dag willen doen. En ja, wij reizen vooral in juni (en een paar dagen juli). Wij hebben in Grand Teton (jennys lake, maar ook andere startpunten) voor 09.00 altijd voldoende parkeerplek gehad. Als we terug kwamen van wandelen om een uur of 1, 2 stonden de auto’s tot een kilometer van de parking. Ook alle parkings in Yellowstone waren prima, zelfs met een camper. En in Glacier stonden we 2 x om 8 uur bij Many Glacier en was de parking halfvol. Bij terugkomst moesten er mensen omkeren omdat er in de berm geen plek meer was. Als je tijdens het wandelen verder dan 3 km van de parking was wandelde je niet alleen, maar het was ook niet overdreven druk. Vorig jaar in Arches, Zion, Bryce beetje zelfde ervaring. Planning is belangrijk dus, je moet niet alles even snel onderweg willen doen, want dan kom je net op alle verkeerde momenten overal aan….
Hebben gesproken met een restauranthouder in Canada. Hij zei zelf dat de overheid in Canada alleen nog maar zoveel mogelijk geld wil scheppen. Een kano op Moraine Lake kost 140$ +tax voor 1uur. Er waren zeker telkens een 50 kano's op het meer. Reken maar uit. In Canada wil men precies de geleden financiële schade door Covid zo snel mogelijk goed maken.
In de VS barst Glacier uit zijn voegen. Veeeeel te veel volk, was vroeger zo'n rustig park, zeker half september.
Ben blij dat wij reeds zo veel keer in Amerika waren, en bijna alles gezien en gedaan hebben wat we wilden.
Ik vrees dat die overbevolking van de parken een steeds vaker voorkomend probleem wordt, op meerdere plaatsen in de wereld.
En wij hebben dan nog de luxe om buiten het hoogseizoen te gaan.
Amerika en Canada verdrinken in hun eigen populariteit. Wij zijn enorm vroege vogels, maar deze drukte om 7u 's morgens was niet normaal.
Lilo
In de VS barst Glacier uit zijn voegen. Veeeeel te veel volk, was vroeger zo'n rustig park, zeker half september.
Ben blij dat wij reeds zo veel keer in Amerika waren, en bijna alles gezien en gedaan hebben wat we wilden.
Ik vrees dat die overbevolking van de parken een steeds vaker voorkomend probleem wordt, op meerdere plaatsen in de wereld.
En wij hebben dan nog de luxe om buiten het hoogseizoen te gaan.
Amerika en Canada verdrinken in hun eigen populariteit. Wij zijn enorm vroege vogels, maar deze drukte om 7u 's morgens was niet normaal.
Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Onze laatste keer in west canada en usa was in 2019. Waren eerste keer in west canada in 2016. Wij zijn sinds 2011 elk jaar geweest. Steeds in september. En vonden het altijd wel nog goed te doen. Ook al was er bijv een groot verschil in drukte in yosemite tussen 2012 en 2017.
West canada was na alaska onze favoriete bestemming. Bij onze tweede keer konden we idd al niet meer naar moraine lake omdat weg al afgesloten was om 8u smorgens. Eerste keer zijn we naar moraine lake gegaan bij zonsopgang wel om 6 a 7u. Ook nog geluk gehad om 3 keer lake o hara te doen. Onze droom is om daar ooit 2 nachten te verblijven in de lodge. Gezien er daar maar beperkt aantal mensen toegelaten worden, is dat daar lekker rustig.
Wij gaan nu vnl europa ontdekken met onze 2 kleine kindjes. Hoewel we een dezer graag naar nieuw zeeland gaan.
West canada was na alaska onze favoriete bestemming. Bij onze tweede keer konden we idd al niet meer naar moraine lake omdat weg al afgesloten was om 8u smorgens. Eerste keer zijn we naar moraine lake gegaan bij zonsopgang wel om 6 a 7u. Ook nog geluk gehad om 3 keer lake o hara te doen. Onze droom is om daar ooit 2 nachten te verblijven in de lodge. Gezien er daar maar beperkt aantal mensen toegelaten worden, is dat daar lekker rustig.
Wij gaan nu vnl europa ontdekken met onze 2 kleine kindjes. Hoewel we een dezer graag naar nieuw zeeland gaan.
Lees en volg onze reisverhalen via
http://www.tj2travel.com
Bekijk onze videoverslagen via
https://www.youtube.com/user/b69051jr/
- Tipsy_1
- Amerika-expert
@jess85
hoe valt het dan in europa mee qua drukte? Wij verhuizen over 2 dagen terug naar Europa en ik heb schrik dat het daar ook overal niet-te-doen druk geworden is.
hoe valt het dan in europa mee qua drukte? Wij verhuizen over 2 dagen terug naar Europa en ik heb schrik dat het daar ook overal niet-te-doen druk geworden is.
@Tipsy_1
Voorlopig hebben we natuurlijk steeds off season kunnen gaan of na corona.
In 2020 deden we zwitserland en dolomieten in sep. Prachtig mooi en was niet druk.
In 2021 deden we portugal in juli/aug als babymoon. Algarve en lissabon vonden we goed meevallen qua drukte als je smorgens al naar stranden of bezienswaardigheden ging. Noorden van portugal was iets drukker. In sep deden we nog eens zwitserland. Ook weer goed te doen qua drukte.
In 2022 deden we slovenie in sep. Heel mooi en qua drukte zeker ok. Bij de echte trekpleister weer smorgens gaan. Zoals lake bled was in nm wel pak drukker.
Dit jaar dan malaga in januari en voorbij weken haute savoie (annecy, chamonix) en disneyland. Ook daar qua drukte ok. In juli weekje ardennen gedaan en dachten dat het drukker ging zijn gezien we bij durbuy zaten. Maar viel goed mee.
Grote steden en toeristische trekpleisters zullen in verlofperiodes drukker zijn. Moeilijk voor ons om te vgl met verleden of het nu drukker geworden is. Binnen paar jaar zullen we dat kunnen.
Voorlopig hebben we natuurlijk steeds off season kunnen gaan of na corona.
In 2020 deden we zwitserland en dolomieten in sep. Prachtig mooi en was niet druk.
In 2021 deden we portugal in juli/aug als babymoon. Algarve en lissabon vonden we goed meevallen qua drukte als je smorgens al naar stranden of bezienswaardigheden ging. Noorden van portugal was iets drukker. In sep deden we nog eens zwitserland. Ook weer goed te doen qua drukte.
In 2022 deden we slovenie in sep. Heel mooi en qua drukte zeker ok. Bij de echte trekpleister weer smorgens gaan. Zoals lake bled was in nm wel pak drukker.
Dit jaar dan malaga in januari en voorbij weken haute savoie (annecy, chamonix) en disneyland. Ook daar qua drukte ok. In juli weekje ardennen gedaan en dachten dat het drukker ging zijn gezien we bij durbuy zaten. Maar viel goed mee.
Grote steden en toeristische trekpleisters zullen in verlofperiodes drukker zijn. Moeilijk voor ons om te vgl met verleden of het nu drukker geworden is. Binnen paar jaar zullen we dat kunnen.
Lees en volg onze reisverhalen via
- Tipsy_1
- Amerika-expert
bedankt, dat klinkt goed.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 5
De bekende hotspots zijn ook in Europa vooral in het hoogseizoen erg druk. Maar het hangt er een beetje van af. Vorig jaar een rondreis Portugal gemaakt. Porto ging wel, Lissabon was verschrikkelijk druk. Alles tussendoor was over het algemeen redelijk te doen. Dit jaar naar Valencia geweest. Altijd druk tegenwoordig, zeker in het ‘mooi weer’ seizoen. In Londen kon je ook over de koppen lopen. Was ook zomervakantie en er waren erg veel scholieren. Maar ga je dan naar een iets minder bekende plek (dus niet het British Museum of zo) dan is het weer prima te doen. Het zijn veelal de voor de hand liggende steden en plaatsen met drukte, het lijkt de USA wel
. Ga je in de zomermaanden naar bijvoorbeeld Parijs of Rome dan weet je eigenlijk al wat je gaat aantreffen. Ik denk dat het wereldwijd zo is.
- kalaman
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 24
- Contacteer:
Volledig akkoord.
Dit is ook de reden waarom we al jaren die kant niet meer opgaan. Er zijn zoveel andere plekken in de wereld waar het géén Disneyland is.
Ik ben mijn vrouwtje dankbaar dat ze mij in 2018 wist te overtuigen om eens te stoppen met de VS/Canada en andere oorden te gaan opzoeken. Ondertussen helemaal verliefd geworden op Zuid-Amerika en meer specifiek Chili en Argentinië. Dagen dat we geen enkele toerist zagen. Agelopen april Patagonië gedaan en helemaal alleen op de wereld. Tel daarbij de onwaarschijnlijke natuurpracht, supervriendelijke mensen, heerlijk eten en ook nog een heel betaalbare prijzen...
Zuid-Afrika, het land van de 5 continenten heeft alles (en wellicht nog meer) te bieden dan de VS.
Sinds 2018 ook paar keer Noorwegen gedaan (zomer en winter), ook een land dat (nog?) niet platgelopen is, al zullen de prijzen daar wel iets mee te maken hebben.
Nu pas terug van een Expedition Cruise met Hurtigruten naar Alaska waarbij we bijna/volledig onbewoonde eilanden bezochten in de Beringzee. Ontzettend veel wildlife gezien en... geen toeristen.
Volgende zomer opnieuw naar IJsland omdat we daarna vanuit Reykjavik vertrekken naar Groenland. Ook daar denk ik niet al te veel toeristen te zullen zien. IJsland deden we zowel in de zomer van 2020 als van 2021 toen én de Aziaten én de Amerikanen niet mochten reizen. Toen daar ook helemaal alleen samen met een handvol IJslanders die ook hun land niet uit mochten.
Ons zien ze in elk geval niet snel meer terug in de VS, hoe jammer we dat soms ook vinden. De "gouden tijden" van er bijna alleen op de wereld te zijn en zonder zich verplicht met shuttlebussen te moeten verplaatsen komt wellicht nooit meer terug.
Dit is ook de reden waarom we al jaren die kant niet meer opgaan. Er zijn zoveel andere plekken in de wereld waar het géén Disneyland is.
Ik ben mijn vrouwtje dankbaar dat ze mij in 2018 wist te overtuigen om eens te stoppen met de VS/Canada en andere oorden te gaan opzoeken. Ondertussen helemaal verliefd geworden op Zuid-Amerika en meer specifiek Chili en Argentinië. Dagen dat we geen enkele toerist zagen. Agelopen april Patagonië gedaan en helemaal alleen op de wereld. Tel daarbij de onwaarschijnlijke natuurpracht, supervriendelijke mensen, heerlijk eten en ook nog een heel betaalbare prijzen...
Zuid-Afrika, het land van de 5 continenten heeft alles (en wellicht nog meer) te bieden dan de VS.
Sinds 2018 ook paar keer Noorwegen gedaan (zomer en winter), ook een land dat (nog?) niet platgelopen is, al zullen de prijzen daar wel iets mee te maken hebben.
Nu pas terug van een Expedition Cruise met Hurtigruten naar Alaska waarbij we bijna/volledig onbewoonde eilanden bezochten in de Beringzee. Ontzettend veel wildlife gezien en... geen toeristen.
Volgende zomer opnieuw naar IJsland omdat we daarna vanuit Reykjavik vertrekken naar Groenland. Ook daar denk ik niet al te veel toeristen te zullen zien. IJsland deden we zowel in de zomer van 2020 als van 2021 toen én de Aziaten én de Amerikanen niet mochten reizen. Toen daar ook helemaal alleen samen met een handvol IJslanders die ook hun land niet uit mochten.
Ons zien ze in elk geval niet snel meer terug in de VS, hoe jammer we dat soms ook vinden. De "gouden tijden" van er bijna alleen op de wereld te zijn en zonder zich verplicht met shuttlebussen te moeten verplaatsen komt wellicht nooit meer terug.
Gelukkig hebben wij al heel veel moois gezien, maar gelijk aan de meeste reacties ervaren wij het ook steeds drukker.
Toch konden we het niet laten en hebben voor volgend jaar juli/augustus een camper gehuurd.
22 Nachten start en einde in Calgary.
Plan was om richting Glacier te gaan, maar vraag me af of we dat moeten doen.
Wat dan wel?
Eigenlijk lijkt het ons wel leuk om wat minder bekende en drukke plekken te bezoeken.
En eens wat langer op een plekje te blijven staan.
Lekker een boek lezen en genieten van de mooie omgeving.
Alleen waar?
Iemand suggesties?
Toch konden we het niet laten en hebben voor volgend jaar juli/augustus een camper gehuurd.
22 Nachten start en einde in Calgary.
Plan was om richting Glacier te gaan, maar vraag me af of we dat moeten doen.
Wat dan wel?
Eigenlijk lijkt het ons wel leuk om wat minder bekende en drukke plekken te bezoeken.
En eens wat langer op een plekje te blijven staan.
Lekker een boek lezen en genieten van de mooie omgeving.
Alleen waar?
Iemand suggesties?
Het ligt er aan wat je wilt gaan doen, maar als je vooral wilt wandelen (waar Glacier toch om bekend staat), zou ik de drukte je niet laten tegenhouden. Bijtijds op pad. Afgelopen jaar glacier, GT en YS gedaan, maar ook een stukje Canada. Achteraf spijt van het stukje Canada, we hadden beter nog meer tijd en nog rustiger aan kunnen doen in genoemde parken ( en met name ook net erbuiten). Wij hebben meer drukte ervaren in Canada. Je kan de Sawtooth Mountains meepakken. Of tussen Glacier en YS, in het gebied rondom Helena, Butte, Virginia City een tijd doorbrengen. Het is daar prachtig en rustig. Vaak een deel waar iedereen in 1 of 2 dagen op doorreis is, maar daartoe je Montana mee tekort (vinden we achteraf…). Volgend jaar gaan we maar terug dus 

- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
Amerika biedt natuurlijk meer dan alleen maar National Parks.
Bezoek eens gebieden waar de gemiddelde toerist niet zo snel komt. Mijn komende trip bestaat voor een groot gedeelte uit een route die niet in de meeste reisboeken voorkomt. Uiteraard bezoek ik ook enkele bekende (en waarschijnlijk drukke) gebieden maar als je het wat afwisselt blijft Amerika nog net zo aantrekkelijk.
Roland
Bezoek eens gebieden waar de gemiddelde toerist niet zo snel komt. Mijn komende trip bestaat voor een groot gedeelte uit een route die niet in de meeste reisboeken voorkomt. Uiteraard bezoek ik ook enkele bekende (en waarschijnlijk drukke) gebieden maar als je het wat afwisselt blijft Amerika nog net zo aantrekkelijk.

Roland
Dat is één van de gebieden waar we aan dachten

Goed te lezen dat je hier positief over bent!
Sawtooth mountains zijn we al eens geweest.
Veel te kort, dus keertje terug is zeker niet gek, maar vinden we eigenlijk iets te ver rijden vanuit Calgary.