Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Tantelotje 2026: Canada

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Reis Tantelotje 2026: Canada

Bericht door Tantelotje »

Nu we al weer 2 dagen terug zijn van 4 heerlijke weken in het Zuidwesten van Amerika, is het natuurlijk de hoogste tijd om de vakantie van volgend jaar te plannen :D

We hebben bedacht de plannen van 2020 maar eens uit het stof te halen en Canada te gaan ontdekken. We hadden toen de route best al heel goed uitgedacht, dus die staat in de basis wel.
Het zou een one-way Vancouver - Calgary 'moeten' worden en zou zo ongeveer de standaard route zijn, inclusief Vancouver Island.

Omdat we altijd precies buiten de schoolvakanties reizen en mijn gevoel is dat de laatste 3 weken van juli net te vroeg in het seizoen zijn, zou het van ongeveer 20 augustus tot 12 september zijn. Inclusief reisdagen.
Nu vraag ik mij af of we de route dan niet beter zouden kunnen omdraaien zodat we in de Rockies beginnen en eindigen op Vancouver Island.

Heeft iemand hier ideeën/tips over?
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Re: Reis Tantelotje 2026: Canada

Bericht door paulr »

Hoi,
Neem aan dat je laatste 3 weken juni wilt gaan i.p.v. juli…
Waarom denk je dat dat te vroeg is ? Wij reizen altijd in juni (met wat uitloop begin juli). Zowel voor Canada, als noord west USA gedaan. Zijn nu bijvoorbeeld in Alaska… juni is juist mooi, het weer is doorgaan prima, er ligt nog (wat) sneeuw voor mooi contrast en…. Wellicht belangrijkste voordeel: minder kans op bosbranden. (Alhoewel wij nu zelfs in Alaska onze route hebben moeten omgooien omdat Fairbanks onbereikbaar was vanwege een brand zowel links als rechts van highway voor meerdere dagen…).
Als je start in Vancouver dan heb je de bergen op het eind, dus dat is dan gunstig. Ga je toch in augustus, dan zou ik de route zeker omgooien. Echter heb je dan denk ik eerste hoogtepunt van de reis (de Rockies) denk ik….
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Kijk eens naar ons verslag van 2019. Toen hebben we een rondje Calgary gedaan, maar wel Vancouver en Vancouver Island meegenomen. Wij waren er van 24 augustus tot 18 september. Daar jullie net terug zijn van een vakantie van 4 weken zijn jullie volgens mij niet aan de schoolvakanties gebonden en dan zou ik september zeker overwegen. Het is dat nog prima weer en een stuk minder druk.
https://jojos-rondje-west-canada-2019.blogspot.com/
VDW31
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door VDW31 »

September is best een fijne periode voor de rockies.

Ik heb twee jaar terug eind september een rondje gedaan vanuit Calgary en alle weersomstandigheden meegemaakt, van heel zonnig tot sneeuw. Banff en korte stops op Icefields Parkway waren nog steeds ontzettend druk, maar zelfs op de (relatief korte) hike naar Parker Ridge (Icefields Parkway) was toen niemand (het weer zal ook een rol gespeeld hebben).

Ik vond overnachten aan Maligne Lake (kanohuur en kamperen) één van de hoogtepunten die periode. Samen met de wandelingen in Kananaskis (Smutwood Peak, Tent Ridge). Mocht je Lake O Hara willen bezoeken en geen shuttlebus reservatie hebben, je kan altijd geluk hebben met een walk in en een bus op de terugweg. Bij ons was er plaats genoeg op de laatste bus.

Sinds kort is ook de (doorgaans) meerdaagse trail naar Berg Lake( Mt. Robson PP) terug open.

Eindigen in Vancouver Island is wellicht wel beter qua drukte daar en voor grizzly tours (naar het vasteland vanop VI) alleszins een goede periode.
Tantelotje
Amerikakenner

paulr schreef:
07 jul 2025, 04:38
Hoi,
Neem aan dat je laatste 3 weken juni wilt gaan i.p.v. juli…
Oeps, ja klopt!
Tantelotje
Amerikakenner

Wij hoeven (willen) inderdaad niet binnen de schoolvakanties, maar ik twijfel dus tussen ervoor en erna.
De voorkeur is erna, vind bijvoorbeeld nu de 2e helft van het jaar wel lang omdat we alle vakanties in de eerste helft hebben gehad.
En als we in juni naar Canada gaan, zou ik het liefst in september/oktober de 2e vakantie hebben.
Maar dat zou ook betekenen dat we tussennu en juni geen vakantie hebben. En dat vind ik heel lang.
AnnInBC
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

In september kan je eventueel de route omdraaien, maar midden september is het nog niet zo koud in de Canadese Rockies. Let er wel op dat de scholen hier in Canada pas op 8 september weer terug beginnen in 2026. Maandag 7 september is het hier Labour Day en dat is een betaalde dag, velen gaan er dan meestal nog op uit om te genieten van het laatste weekend van de zomervakantie. Ik zou zelfs zeggen na de eerste week van september tot begin oktober, prima tijd en als je in de Canadese Rockies begint kan het weer nog goed te doen zijn. Vrienden van ons waren een paar jaar geleden hier op vakantie met camper de laatste week van september tot midden oktober (ze deden wel een rondje zonder Vancouver Island) en hebben vanalles gehad van weer, zonnig en warm, regen, fris en een beetje sneeuw in de Canadese Rockies. Het was een hele mooie reis en niet te druk overal. Juni is ook nog te doen, zeker als je in de Canadese Rockies eindigt...ook een prima periode voor wildlife.
Tantelotje
Amerikakenner

Nou, food for thought dus!

We gaan er nog even op broeden, bedankt voor de reacties zover!
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door paulr »

Snap je overweging mbt “lang najaar” als je al in juni gaat. Wij lossen dat op door in november vaak naar Afrika te gaan :)
Tantelotje
Amerikakenner

Ja, das de beste oplossing natuurlijk :D
Helaas zit dat er dit, in ieder geval dit jaar, niet in.... we zijn in maart/april al 2 weken geweest en nu dus net terug van 4 weken :wink:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer