Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis JVDP78: Vancouver-Calgary

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
JVDP78
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis JVDP78: Vancouver-Calgary

Bericht door JVDP78 »

Dank voor de tips, ga ik even naar kijken en ook naar je verslag (had ik al gedaan dacht ik maar nogmaals kan geen kwaad :))
Whalewatch (Orca) tour is inderdaad gepland vanaf Steveston, vandaar ook de hotel keus daar.
Of dat blijft weet ik niet, mijn vrouw is druk met dingen plannen in de stad zelf dus wellicht toch handiger daar te verblijven.
2018 Florida
2022 California + Hawaii
2025 ZuidWest + Yellowstone
2026 Vancouver-Calgary + Glacier NP USA
AnnInBC
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Bedoel je de gondola in Banff "Sunshine Meadows"? Die is zeker wel de moeite waard alsook de Peak 2 Peak gondola in Whistler, zeker met mooi weer. Steveston is een gezellig stadje, ga zeker eens wandelen aan Fishermans Wharf en vandaar kan je ook te voet naar Garry Point Park (is nog geen km) van het Fishermans Wharf. Ik weet niet of je graag wat Japans eet, maar "Katsu San" (https://www.katsusan.ca/) is 1 van mijn favoriete restaurants wat niet ver van Steveston is (5-10 minuten rijden). Ze hebben daar hele lekkere varkenskoteletten en is echt heerlijk. Als je nog van hotel zou veranderen, er zijn vanaf Granville Island (bij downtown Vancouver) ook whale watching bedrijven (Prince of Whales en Wild Whales Vancouver). En Lynn Canyon met hangbrug in North Vancouver is zeker ook de moeite, mooie wandelingen en gratis te bezoeken (enkel $3 per uur voor parking). Deep Cove in North Vancouver is ook een heel gezellig plaatsje aan het water met mooie zichten.
JVDP78
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door JVDP78 »

Goede morgen,

inmiddels alweer enige tijd terug maar een korte samenvatting van onze reis was er nog niet van gekomen, bij deze dan alsnog.

Vancouver
Uiteindelijk gekozen voor een Airbnb in West Vancouver, perfecte locatie, rustig gelegen en met een Uber in 10 minuten in de stad.
Vancouver was leuk, fietstour gedaan door de stad, Seawall, Stanely Park, Granville Island, leuke manier om de stad te verkennen.
Uiteraard nog ergens in een bar de WK finale gekeken, we waren er toch.
Leuke wandeling gemaakt bij Lynn Canyon, ook meteen onze eerste beer gespot, we wisten toen helaas niet dat het ook meteen de laatste zou zijn....(in Canada dan)

Vancouver naar Whistler, mooie rit en onderweg paar watervallen meegepakt, niet al te bijzonder maar we zijn inmiddels een beetje verwend denk ik.

Whistler vonden we een erg leuk en gezellig dorpje, erg toeristisch natuurlijk maar niet vervelend en een leuke vibe.
Peak 2 peak gondola gedaan en bij Blackcomb de Overlord trail gelopen, niet al te zwaar en prachtig weer, top dag.

Whistler naar Wellsgray PP, wederom mooie route, wel weer veel rook maar daar hadden we al op gerekend, behoorlijk hefitge bosbranden en een beetje rook is natuurlijk niets vergeleken met de mensen die letterlijk hun huis in rook hebben zien opgaan, dus we klagen zeker niet.
Wellsgray PP was leuk, hier wel een paar indrukwekkende watervallen gezien, leuk verblijf bij Battlecreek Ranch, aardige eigenaar en gezellige honden op onze veranda.

Wellsgray naar Jasper, onderweg Mount Robson PP, wederom mooie route en deze dag redelijk helder.
Bij het visitor center gestopt voor korte lunch in een prachtige omgeving en Mount Robson in volle glorie kunnen bewonderen.
Daarna door naar Jasper, hoe dichter we kwamen hoe dichter ook de lucht weer ging.
Bij het binnenrijden meteen onze eerste moose met jong gezien, ook hier bleek achteraf weer dat het ook meteen de laatste was.
Jasper is nog herstellende van de extreme branden 2 jaar terug, dat is goed te zien en best triest.
Onze Airbnb werd kort voor vertrek ineens geannuleerd, er was niets anders meer te vinden dus verbleven we in Hinton, dat was niet ideaal en kostte een hoop tijd met heen en weer rijden maar het is wat het is.
Wandeling bij/langs Maligne Lake gemaakt, Moose Lake Trail en een stukje 'eigen route' , was oke maar niet geweldig.
Volgende dag Sulphur Skyline Trail, redelijk pittig maar eenmaal boven een fantastisch 360 uitzicht, zeer de moeite waard.

Jasper naar Field via Icefield Parkway, vroeg vertrokken en vreselijk weer, potdicht en stevige regen, een flinke domper want ik keek hier erg naar uit. Gedurende de rit klaarde het echter steeds meer op en eenmaal aangekomen bij Peyto Lake scheen de zon.
Aangezien het nog geen 10 uur was besloten om te draaien en terug te rijden, wat een verschil!
Uiteindelijk hebben we hem dus 3 keer gereden en dat was zeker geen straf.
Alle bekende stops hebben we gedaan, bij Peyto Lake de 'geheime' route gelopen naar het onofficiele uitzichtpunt en dit een half uur voor ons alleen gehad. Lang leve Alltrails.

Field / Yoho, ontzettend leuk verblijf bij Truffle Pigs Inn in de family room, veel te groot voor ons samen natuurlijk maar we hebben er van genoten.
Alle dagen heerlijk gegeten (diner) en ook de koffietent aan de overkant is een uitkomst, een echte aanrader.
Yoho was erg mooi, Emerald Lake overdag belachelijk druk dus omgedraaid, 's-avonds om 20:00 nog maar een paar mensen.
Nogmaals blij met onze Truffle Pigs kamer op slechts 10 minuten van Emerald Lake.
De weg naar Tak Falls was ook prachtig en de Falls zelf zijn spectaculair.
Ook een trail naar Lauching Falls gelopen, dat viel een beetje tegen.

Volgende dag vroeg (07:00) naar Morraine Lake, Rockpile 'Trail' voor het bekende plaatje samen met tig anderen maar ik had het toch niet willen missen.
Het meer is echt schitterend, we hadden geluk met het weer, strak blauwe lucht en zonnetje, wel erg koud nog maar dat zie je niet op de foto ;)
Na een half uurtje hadden we echter wel gezien en moesten we nog wachten op onze aansluitende shuttle naar Lake Lousise.
Daar eenmaal aangekomen (09:30) leek het meer op de parking bij een pretpark, wat een ongelofelijke mensenmassa verzameld bij het meer.
Snel een foto en meteen door naar Lake Agnes, beetje saaie route door het bos maar eenmaal boven wel mooi.
Ook hier weer megadruk en mensen die een uur in de rij gaan staan voor een bak thee begrijp ik ook niet echt.
Korte stop met onze muffins van de koffietent in Field en daarna door naar de Big Beehive.
Redelijk pittig en een paar uitdagende stukjes waar het pad was weggeslagen maar wel te doen.
Boven bij Big Beehive een schitterend uitzicht op Lake Louise en als je een klein stukje verder ging ook Mirror Lake.
De terugweg omlaag gelopen via de HIghline Trail die weer aansluit op de Plain of six Glaciers die weer uitkomt bij Lake Louise.
Al met al een hele mooie dag, geen beer gezien, onze bear spray werkt preventief denk ik.

Field naar Canmore, via Bowvalley Parkway. Dit viel een beetje tegen, niet echt spectaculair, zeker niet na de Icefield Parkway.
Dat wisten we ook al wel maar toch had ik er meer van verwacht. Ook hier geen beer gezien.
Canmore zelf vonden we op zich wel leuk maar Bannf vonden we sfeervoller en leuker.
Volgende dag naar Kananaskis gereden, mooie route maar niet veel anders dan wat we al hadden gezien.
We wilden ook naar Peter Lougheed en SPray Valley maar de 'korte' route was dicht ivm een rock fall (geloof ik) dus de lange route gereden.
Ook nog een heel stuk dirt road, achteraf hadden we dit niet moeten doen, een grote stofbende en niets gezien.

Canmore naar Whitefish USA, via/door Kootenay, mooie route, stop bij Marble Canyon voor korte wandeling, nevelig en slechts 6 graden maar leukom gezien te hebben. Door naar Radium Hotsprings om te tanken...althans dat was de bedoeling.
Eenmaal aangekomen bij het visitor center voor ons tempelboekje zaten de rangers buiten aan een tafel.
Er bleek een stroomstoring te zijn ontstaan door bosbranden in het Zuiden, al sinds de avond ervoor.
Niets werkte dus, geen tankstations, geen pin betaling in winkels, geen ATMs en uiteraard amper cash geld om iets te kunnen kopen, niets.
Route naar het Zuiden was ook twijfelachtig, de weg zou mogelijk afgesloten zijn maar waar exact was niet bekend.
Google Maps gaf aan dat met diverse omleidingen de grens met US wel bereikbaar was en daar hadden we nog wel genoeg bezine voor dus besloten te gaan rijden.
Na een uur rijden zagen we toch een file met auto's en daar bleek dus inderdaad toch de weg afgesloten te zijn.
Lang verhaald kort: we hebben hier van 11:00 tot 20:00 gestaan maar toen werden de blokkades gelukkig weggehaald en konden we door naar onze stopover in Whitefish.
De route werd door rangers bepaald en we werden om de branden heen geleid als het ware.
Het was een bijzondere dag die we niet snel zullen vergeten.

Whitefish naar Glacier, later vertrokken dan gepland ivm de voorgaande dag maar dat mocht de pret niet drukken.
Wat is de Going to the Sun road mooi, het eerste stuk bij de West ingang nog niet heel spectacular maar het werd steeds mooier en het stuk naar Logan Pass is echt schitterend.
We verbleven 3 nachten in Rising Sun en dat was een prima uitvalsbasis.
Ook bleek dit de perfecte plek te zijn om beren te spotten, we hebben er dan ook een stuk of 10 gezien.
Verder mooie wandeling gemaakt bij St Mary en Virginia Falls, niet al te zwaar en een prachtige omgeving.
De volgende ochtend terug gereden naar het Westen aangezien we Avalanche Lake trail wilden lopen maar zelfs om 7:00 uur geen parkeerplaats kunnen vinden, kleine domper maar het is niet anders.
In de avond Hidden Lake bij Logan Pass, leuke mooie aangelegde route, berggeiten, elk en marmots gezien.
Volgende ochtend een stukje Highline trail gelopen en binnen 3 uur terug naar de parking.
Om 7 uur nog best fris en redelijk bewolkt dus we vonden het niet de mooiste trail van onze reis maar toch wel blij dat we het hebben kunnen doen,

Ik wil Canada zeker niet te kort doen maar al met al vonden wij Glacier echt het hoogtepunt van de reis,
Ook de manier hoe Canada de parken heeft opgezet is anders dan we gewend waren van USA.
Hoe dan ook een schitterende reis maar voor ons wordt het volgende keer weer USA.
We zijn alweer druk aan het plannen voor onze volgende reis, dat zal nu dan toch de grote wens van mijn vrouw worden: ALASKA :)
2018 Florida
2022 California + Hawaii
2025 ZuidWest + Yellowstone
2026 Vancouver-Calgary + Glacier NP USA
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door paulr »

Leuke terugkoppeling. Zo te lezen weer een mooie reis. Ik snap helemaal je opmerkingen over Canada vs USA. En over ''meer van hetzelfde'' in Canada. De bergen in Canada hebben een meer zelfde karakter in veel gebieden. En goed dat je dus Glacier aan het einde had...
Kom maar op met je Alaska plannen, dan zullen we je weer waar mogelijk van tips voorzien ! :D

edit: als je in Alaska op bijzondere plekken wilt overnachten (zoals Silver Salmon Creek of Kennicot Glacier Lodge) zorg dan dat je nú al start met plannen maken en boeken !
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Tantelotje »

Wat herkenbaar 😄
Wij zijn gisteren teruggekomen van onze one-way Vancouver-Calgary en ondanks dat we een mooie reis hebben gehad, hebben we niet gelijk de behoefte nog eens terug te gaan.
Deels vanwege het 'meer-van-hetzelfde' maar ook het wat 'lastiger' bereizen van de NP, maar dat ligt vast vooral aan dat wat we gewend zijn vanuit de US.
Mijn zus is ons in juni/juli voorgegaan in de route en zij waren nog nooit buiten Europa geweest. Ze doet het niet, maar zou volgend jaar zo weer naar deze regio gaan. Wij gaan vast nog wel eens terug, maar ik verwacht niet perse ergens in fe komende 5 jaar. Ondanks dus dat het wel een mooie reis is geweest.

Bij ons staat Alaska ook nog op het wensenlijstje maar na het gemis aan mooi weer de afgelopen weken staat bij ons Hawaii op de planning voor 2027. Veel succes met voorbereiden!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Dank voor je verslag! Net als dat van Charlotte allemaal heel herkenbaar!
Vervelend dat je iets anders moest zoeken in Jasper. Bij ons lukte dat gelukkig wel - wij hebben een nacht op de camping wegens slecht weer ingeruild voor een overnachting in Becker's Chalets (staan niet op booking).
Mooi dat jullie uiteindelijk toch nog goed weer hadden bij de Icefields Parkway; bij ons bleef het twee dagen regenen afgewisseld door mist.

Marianne
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Wij gaan zondag voor 2 weken een rondje Calgary doen. We zijn in 2019 voor het laatst geweest en herkennen inderdaad wat jullie zeggen over veel van hetzelfde en anders dan Amerika. We gaan nu speciaal om zoveel mogelijk wild te spotten. Hopen dat dat gaat lukken. De vorige keer waren we van 24/8 - 18/9, nu vertrekken we dus zo ongeveer wanneer we toen terugkwamen. We hebben toen heel aardig weer gehad. Wel regen, maar geen hele dagen en niet echt storend, op 1 ochtend in Well's Gray na. Dat gaat nu dan in de herkansing, hoewel we de middag ervoor het grootste deel al gezien hadden. Benieuwd wat het weer gaat doen. De vooruitzichten, maar het is nog best ver weg, zien er niet slecht uit.
AnnInBC
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Wat een fijn verslag van een prachtige reis! Wij houden ook van de Truffle Pigs Lodge en zijn daar ook al enkele keren verbleven. Als je Alaska doet, misschien een stukje Yukon meepikken...daar moet het ook enorm mooi zijn. Dat staat hoog op ons lijstje om in de toekomst met ons campertje een road trip te maken door British Columbia, de Yukon en Alaska. Alvast veel plezier met het plannen van je volgende reis!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer