Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Last minute vakantie Canada mei 2014

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Brennie
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Last minute vakantie Canada mei 2014

Bericht door Brennie »

Eindelijk heb ik de knoop door gehakt: het wordt Canada.
En verder weet ik nog helemaal niks. :D
Vorig jaar oktober/november ben ik met mijn vriend, oom en opa 3 weken naar zuid-west USA geweest.
Dat is mij zo goed bevallen dat ik nu weer wil gaan!
Lang zitten dubben tussen USA en Canada, maar toch voor 'iets anders' gekozen en dus voor Canada.

Dit keer wil ik alleen gaan, met een huurauto en ik wil zo snel mogelijk weg, maar moet rond 1 juni weer terug zijn.
Ben inmiddels al druk aan het zoeken naar tickets, helaas nogal prijzig: onder de 700 euro naar Vancouver of Calgary kan ik niet vinden (met bekende luchtvaartmaatschappijen). Maar ik blijf zoeken en komend weekend wat reisboeken kopen om in te lezen.

Tijdens onze vakantie in zuid-west USA kwamen we heel wat soloreizigers tegen, is het in Canada ook veilig om alleen te reizen?

Wat ik graag wil doen/zien: natuur, wandelen, fotograferen, auto rijden, natuur, wildlife, beren (van een afstandje)
Omgeving: vooral véél Nationale Parken, Vancouver/Calgary
Hoe lang: circa 2 weken
Periode: april/mei/(begin) juni
Overnachtiging: hotels, B&B en misschien ook wel hostels
Auto: zo goedkoop mogelijk, wel degelijk

Hopelijk hebben jullie wat tips voor mij bij het plannen van deze last minute vakantie.
Laatst gewijzigd door Brennie op 12 apr 2014, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
girliecathy
Amerikakenner

Re: Last minute vakantie Canada april/mei 2014

Bericht door girliecathy »

Heb je al bij Airtransat gekeken die hebben vaak leuke aanbiedingen in het voorjaar.
Brennie
Amerika-ontdekker

Bericht door Brennie »

girliecathy schreef:Heb je al bij Airtransat gekeken die hebben vaak leuke aanbiedingen in het voorjaar.
Top! Ik ken die vliegtuigmaatschappij helemaal niet, maar idd erg leuke prijzen :-)
Bedankt voor de tip!
AnnInBC
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Als het kan zou ik in Vancouver beginnen en in Calgary eindigen. Dit omdat je nu nog redelijk wat sneeuw kan tegen komen in de Canadese Rockies. De wegen zullen wel vrij van sneeuw zijn, maar vele wandelpaden en toegangswegen zijn nog wat moeilijk te begaan/berijden.

Canada is zeker een veilig land om alleen te reizen. In grote lijnen zou ik de volgende trip doen met 14 dagen ter beschikking in Canada:
Dag 1: Aankomst Vancouver
Dag 2: Vancouver
Dag 3: Vancouver
Dag 4: Vancouver - Whistler
Dag 6: Whistler
Dag 7: Whistler - Clearwater
Dag 8: Clearwater (Well Gray Provincial Park
Dag 9: Clearwater - Jasper
Dag 10: Jasper NP
Dag 11: Jasper NP
Dag 12: Jasper - Banff
Dag 13: Banff NP (gebruik 1 dag voor Yoho NP)
Dag 14: Banff
Dag 16: Banff
Dag 17: Vertrek vanuit Calgary

Hopelijk kan je nog een vlucht vinden aan een goede prijs en kan je wat met dit reis schema,
Groetjes,
Ann
Brennie
Amerika-ontdekker

Re: Last minute vakantie Canada mei 2014

Bericht door Brennie »

Heel erg bedankt Ann!
Ik heb gisteravond en vannacht alles even in google maps bekeken en het is qua tijd inderdaad beter heen op Vancouver en terug vanaf Calgary.
Net zoals ik begon met plannen voor de USA, heb ik mij ontzettend vergist in de afstanden. Vancouver-Whistler is gewoon 5 uur rijden :o

Ik denk dat ik het kan vergeten om Waterton NP/Glacier NP in mijn route op te nemen, aangezien dat eigenlijk ook weer uit de richting is.
Inmiddels ben ik mij aan het verdiepen om ergens een beren excursie te boeken, voor orca's is het denk ik nog te vroeg.
Ik zit mij nu al te verheugen dat ik alleen maar natuur ga zien!

Ann, ik ga jouw schema als leidraad nemen en finetunen. En mij vooral gaan verdiepen wat er allemaal te doen/zien is in de Nationale Parken.
Momenteel zit ik bij British Airways te kijken voor een ticket, leuke tickets voor rond de 650 euro. Heb alleen geen ervaring met British Airways.
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

Brennie schreef: Net zoals ik begon met plannen voor de USA, heb ik mij ontzettend vergist in de afstanden. Vancouver-Whistler is gewoon 5 uur rijden :o

.
Je vergist je weer (sorry) maar 125 km doe je nooit in 5 uur :lol: :lol: tenzij je gaat fietsen, wel een mooie route.
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Sandra71
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Sandra71 »

Ik ben in 2008 naar Canada geweest.
Vooral in Well's Grey Park heel wat beren gezien. Rond een uurtje of 20.30 kwamen ze steevast het grasveld over, waar onze blokhut aan stond. Geweldig.
Ook stonden ze gewoon in de berm te grazen. Dus heeeeeel langzaam er langs rijden, raampje open, even stoppen, foto maken en rustig weer door. Adrenaline! Echt super!
Ook Vancouver Island is gaaf met het Pacific Rim National Park bij Tofino. Maar denk dat je daar geen tijd voor zult hebben, als ik het goed begrijp.
Veel plezier!
Groetjes Sandra
http://www.santravel.nl/reisverslagen/
Youtube:https://www.youtube.com/channel/UCS9pDl ... us3dSwWpmw
Instagram: @santravel.nl

Bericht door Brennie »

yarrah schreef:
Brennie schreef: Net zoals ik begon met plannen voor de USA, heb ik mij ontzettend vergist in de afstanden. Vancouver-Whistler is gewoon 5 uur rijden :o

.
Je vergist je weer (sorry) maar 125 km doe je nooit in 5 uur :lol: :lol: tenzij je gaat fietsen, wel een mooie route.
Ja ik pakte de verkeerde: moet natuurlijk zijn whistler - clearwater :oops:
Brennie
Amerika-ontdekker

Bericht door Brennie »

Sandra71 schreef: Ook Vancouver Island is gaaf met het Pacific Rim National Park bij Tofino. Maar denk dat je daar geen tijd voor zult hebben, als ik het goed begrijp.
Veel plezier!
Ik zou wel graag Vancouver Island in de route willen plannen, als 2de en 3de dag. Maar ik vrees dat ik daar ook te weinig tijd voor heb. Ik probeer echt zo veel mogelijk stad te vermijden.

Kan iemand mij vertellen hoe het zit in de Nationale Parken. Kun je daar gewoon doorheen rijden (zoals Yosemite in USA)? En heb ik daar een speciale auto voor nodig?
Ik hoop per Nationaal park een paar mooie (korte) trails te lopen.
Ems2012
Amerikakenner

Bericht door Ems2012 »

Sandra71 schreef:Ik ben in 2008 naar Canada geweest.
Vooral in Well's Grey Park heel wat beren gezien. Rond een uurtje of 20.30 kwamen ze steevast het grasveld over, waar onze blokhut aan stond. Geweldig.
Weet je toevallig nog waar jullie hebben overnacht? Klinkt zeer aantrekkelijk. :wink:
Sandra71
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Sandra71 »

Ems2012 schreef:
Sandra71 schreef:Ik ben in 2008 naar Canada geweest.
Weet je toevallig nog waar jullie hebben overnacht? Klinkt zeer aantrekkelijk. :wink:
Ik moest even zoeken (was in 2008), maar ik heb het gevonden.
Well's Gray Guest Range, werd toen door een Nederlands stel gerund. Geen idee of dat nog zo is.
Dit is de link: http://www.wellsgrayranch.com/
Ook een tip: op een zonnige dag rond 10.30/11.00 naar Dawson Falls gaan. Prachtige regenboog boven de waterval. :D
Groetjes Sandra
Contacteer:

Bericht door Sandra71 »

Brennie schreef:
Sandra71 schreef: Ook Vancouver Island is gaaf met het Pacific Rim National Park bij Tofino. Maar denk dat je daar geen tijd voor zult hebben, als ik het goed begrijp.
Veel plezier!
Ik zou wel graag Vancouver Island in de route willen plannen, als 2de en 3de dag. Maar ik vrees dat ik daar ook te weinig tijd voor heb. Ik probeer echt zo veel mogelijk stad te vermijden.

Kan iemand mij vertellen hoe het zit in de Nationale Parken. Kun je daar gewoon doorheen rijden (zoals Yosemite in USA)? En heb ik daar een speciale auto voor nodig?
Ik hoop per Nationaal park een paar mooie (korte) trails te lopen.
> Volgens mij kun je gewoon met de huurauto door Yosemite heen. Geen "speciale" auto nodig.
> En even over je route. Ik denk dat het echt krap wordt om Vancouver Island er ook nog bij te pakken.
Ten koste van meer tijd in Whistler zou je Tofino wel kunnen meepakken.
Hier het eerste deel van de route, zoals hierboven genoemd een beetje aangepast:

Dag 2: Vancouver - Tofino (Ferry + stuk rijden)
Dag 3: Dag in Pacific Rim Park bij Tofino
Dag 4: Tofino - Parksville
Dag 6: Parksville - Whistler
Dag 7: Whistler - Clearwater
Dag 8: Clearwater (Well Gray Provincial Park
Dag 9: Clearwater - Jasper
Groetjes Sandra
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

British Airways is prima, ik heb al enkele keren met hen gevlogen en kan er niets slechts over zeggen. Enkel dat London een grote luchthaven is en ze je met een busje naar de verschillende terminals moeten brengen...maar dit zal wel afhangen van vlucht tot vlucht. Verder goede service en redelijk plaats in de stoelen.

Je kan overal in de Nationale Parken van Canada terecht met een gewone auto, geen speciaal voertuig voor nodig!

Het orca seizoen is ondertussen alweer begonnen en hier en daar zijn er al orca's gespot, dus ik zou het toch in het oog houden als dat echt iets is wat je wil doen. Moest je Vancouver Island toch nog meepikken dan kan je daar een whale watching tour doen, zoniet dan is het ook mogelijk om een whale watching tour de toen vanuit Vancouver. In downtown Vancouver (bij Granville Island) kan je dat doen bij "Wild Whales": http://www.whalesvancouver.com/ of net buiten Vancouver in Steveston Village bij Richmond heb je "Vancouver Whale Watch": http://www.vancouverwhalewatch.com/

Ik heb de route wat aangepast zodat je toch naar Vancouver Island kan, zolang je het niet erg vindt om nu en dan een langere dag te reizen. Ik heb een dag weg genomen bij Vancouver (alhoewel daar heel wat leuks te zien en doen is) en dan heb je 2 dagen Tofino, maar dan moet je wel bereidt zijn om een lange rit naar Whistler te maken. Ik heb ook de rit van Whistler naar Clearwater opgesplitst zodat je minder moet rijden en toch nog redelijk wat kan zien. HAHAHA en ik zag net op tijd ik van het begin dag 5 mis...dus eigenlijk heb je dan nog een dagje extra! :thumbup: Hier is een aangepaste route met Vancouver Island inbegrepen.

Dag 2: Vancouver
Dag 3: Vancouver - Tofino
Dag 4: Tofino
Dag 5: Tofino (of je kan ook van Tofino naar Parksville en dan van Parksville naar Whistler, kortere afstanden weer)
Dag 6: Tofino - Whistler (lange reisdag met zo'n 7 uren aan reistijd, maar het is te doen)
Dag 7: Whistler - Ashcroft (een 3 uurtjes rijden, dus je zou later op de namiddag pas kunnen vertrekken zodat je toch nog bijna een hele dag in Whistler hebt)
Dag 8: Ashcroft - Clearwater (je zou eventueel rond 7u - 8u kunnen vertrekken 's morgens en dan ben je rond 10u - 11u in Clearwater, zo heb je misschien wel voldoende tijd om de hoogtepunten te bekijken in de ene namiddag...ik denk wel dat het te doen is)
Dag 9: Clearwater - Jasper NP
Dag 10: Jasper NP
Dag 11: Jasper NP
Dag 12: Jasper NP - Banff NP
Dag 13: Banff (gebruik 1 dag om Yoho NP te bezoeken)
Dag 14: Banff
Dag 16: Banff
Dag 17: Vertrek vanuit Calgary

Zo, misschien heb je hier ook wel weer wat aan!
Groetjes,
Ann :D
Brennie
Amerika-ontdekker

Bericht door Brennie »

Wat een overweldigende reacties :thumbup:
Ik zie/hoor nu zo veel leuke dingen, dat mijn eigenlijke doel van deze vakantie, al een beetje onhaalbaar lijkt.
En dat is rust, back to nature, en even tot mezelf komen. (ook al ben ik pas 27, het lijkt wel of ik nu al mijn eerste midlife crisis heb)
Vooral niet haasten om alles te kunnen zien, maar rustig aan en van elke minuut proberen te genieten (daar heb ik wel eens moeite mee).
En daar begint al mijn dilemma, wat kan ik allemaal zien in de beschikbare tijd en niet wat wil ik allemaal zien.

Dus ik denk dat ik er misschien wel verstandig aan doe, om Vancouver Island voor een volgende vakantie te laten en het dan te combineren met de Inside Passage. Een dag van 7 uur reizen zie ik tijdens deze vakantie niet zitten. Ook denk ik dat het uitstapje naar Vancouver Island geen goedkope is, met de ferry die je extra moet betalen. Misschien kom ik nog wel terug op deze beslissing...
Die whalewatching tour ga ik dan dus vanuit Vancouver doen.
Het dagje clearwater behoud ik, want ik heb al leuke canyoning excursies gezien over het Clearwater lake en daar ben je al snel een volledige dag zoet mee.
Ik hou wel van lekker actief in de natuur bezig zijn, ook al heb ik nog nooit aan canyoning gedaan.

Ann & Sandra, ik heb mijn eerste post even bijgewerkt met een overzichtje. Ben echt super happy met jullie aanbevelingen! Ik had anders echt niet geweten waar ik moest beginnen.
Als ik het ticket kan boeken dan ga ik waarschijnlijk van 20 mei tot 5 juni (moet eerst nog akkoord hebben van de baas)
Brennie
Amerika-ontdekker

Bericht door Brennie »

Jammer, ik kan mijn originele post niet meer bewerken.
Hier een overzichtje

20-05 Amsterdam-Vancouver
21-05 Vancouver
22-05 Vancouver: whalewhatching
23-05
24-05
25-05
26-05 Vancouver - Whistler
27-05 Whistler - Clearwater
28-05 Clearwater
29-05 Clearwater - Jasper NP
30-05 Jasper NP
31-05 Jasper NP
01-06 Jasper NP - Benff NP
02-06 Banff NP: Yoho NP
03-06 Banff NP: Lake Louise
04-06 Banff NP
05-06 Calgary - Amsterdam

Humz, nu ik het helemaal uitschrijf heb ik eigenlijk wel wat dagen nog niet ingevuld. Misschien toch Vancouver Island overwegen.... ha ha

Ik zie trouwens héél erg veel Lakes, zijn er nog Lakes die ik echt gezien moet hebben?
Ems2012
Amerikakenner

Bericht door Ems2012 »

Spreek niet uit ervaring, maar ben me wel aan het verdiepen voor onze reis in augustus.

Ik zou sowieso een dagje bij Whistler doen en misschien wel een stop tussen Whistler en Clearwater, want dit is 6 u pure rijtijd. Dan houd je nog 2 dagen over, misschien ook een hele dag in Calgary?

20-05 Amsterdam-Vancouver
21-05 Vancouver
22-05 Vancouver: whalewhatching
23-05 Vancouver - Whistler
24-05 Whistler - Kamloops
25-05 Kamloops - Clearwater
26-05
27-05
28-05 Clearwater
29-05 Clearwater - Jasper NP
30-05 Jasper NP
31-05 Jasper NP
01-06 Jasper NP - Benff NP
02-06 Banff NP: Yoho NP
03-06 Banff NP: Lake Louise
04-06 Banff NP
05-06 Calgary - Amsterdam
Sandra71
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Sandra71 »

Rustig aan doen is ook zeker een goed idee!
Ik zou een extra dagje Clearwater aanraden.....echt back to nature daar :)
Mooie wandelingen, mooie watervallen etc.

Maar inderdaad Whistler naar Clearwater is zeker wel te rijden in een uurtje of 5 a 6. Maar dat maakt het wel een rij-dag.
Calgary vonden wij geen echt leuke stad. Vancouver en Victoria ademen meer sfeer uit.
Maar Victoria is Vancouver Island, dus dat is dan een tip voor je volgende vakantie :).
Groetjes Sandra
Contacteer:

Bericht door Sandra71 »

Qua lakes kom ik vooral op Lake Louise en Lake Moraine in Banff. Wel toeristisch, maar wel mooi. Ik weet niet of Lake Moraine al bereikbaar is. De weg er naartoe is waarschijnlijk nog gesloten vanwege de winter.
In Jasper hebben wij ook wandelingen naar/om een aantal meren gedaan. Altijd mooi, die gletsjer-meren met dat helblauwe water!
Groetjes Sandra

Bericht door yarrah »

Sandra71 schreef:In Jasper hebben wij ook wandelingen naar/om een aantal meren gedaan. Altijd mooi, die gletsjer-meren met dat helblauwe water!
Als ze niet bevroren zijn :twisted:
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Sandra71
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Sandra71 »

Ja dat is waar... dat zou zomaar kunnen in mei...
Groetjes Sandra
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer