Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Tipsy goes USA 2017 (Nebr, SD, ND, WY,...)

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Tipsy_1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 20

Tipsy goes USA 2017 (Nebr, SD, ND, WY,...)

Bericht door Tipsy_1 »

Hallo allemaal,

Nog niet zo lang terug van Alaska maken we al weer plannen voor onze 10de roadtrip naar ons geliefde Amerika.
We gaan typisch twee weken en afstanden rijden is geen probleem.
We hopen van jullie weer een aantal goede tips te krijgen.
Het rondje hieronder is maar een eerste opzet waaraan zeker nog flink gesleuteld moet worden!!

Opzet:
- het rondje draait om de regio ND/SD (Custer, Badlands,...)
- twee must do's die allicht heel onlogisch zijn maar voor ons belangrijk owv onze hobby geocaching: we willen naar Kansas (Colby) voor de oudste geocache ter wereld en willen ook naar eencache bij Fairview in Utah (voor de kenners: nodig voor onze Jasmer)
- Yellowstone en Grand Teton hebben we al uitgebreid bezocht. Lang geleden. Gecombineerd met schrik voor massa toerisme heb ik er dan ook bewust niet veel tijd voor gepland. Laat ons zeggen dat ze nu vooral "in de weg liggen" - maar ik ga graag toch even kijken met het oog op wildlife (beren) spotten

za vertrek naar Denver
zo Denver -Kolby in Kansas(mingo)
ma Mingo (kansas, bij Colby) - Scottsbluff (Scottsbluff NM)
di Scottsbluff - Carhenge - Custer ( via Wind Cave)
woe Custer - Wind Cave NP - Mount Rushmore - Custer State Park - Custer
do Custer - Badlands NP - Interior
vrij Interior - Badlands NP- Spearfish
za Spearfish -Devils Tower- Theodore roosevelt NP - Medora
zo Medora - Theodore roosevelt NP - Makoshika State park - Billings (of Lauren)
ma Billings - Beartooth highway - Yellowstone
di Yellowstone - Grand Teton - Jackson
woe Grand teton - Salt lake city (of eventueel al wat verder en rijdag van maken?)
do Salt lake city - via oude geocache in buurt Fairview UT- Grand Junction
vrij Grand junction- Colorado NM - Gunnison (black canyon)
za Gunnison - Denver
zo terugvlucht
ma terug thuis

Vragen/bedenkingen:
- rondje eventueel omkeren?
- terug(of heen) vliegen op Las Vegas (dan eventueel via St George rijden want Yant Flat en Snow Canyon staan al lang op mijn wishlist) of Salt Lake City
- eventueel via Flaming George of Dinosaur NM (Maar dan krijg ik mijn Fairview er niet in) - is er iets te zien rondom Salt Lake City
- de hoek Custer - Interior - Spearfish - Medora kan je allicht ook anders inplannen. Is het zo min of meer OK?
- andere tips? zaken die onrealistisch zijn? tips voor goede logies?
- we laten met plezier toeristische toppers vallen voor "off the beaten track" initiatieven
- gezien onze Kansas-zijsprong: is daar uberhaupt iets te zien?
- beste periode? Ik dacht nu aan midden juni. Zou vroeger ook kunnen (mei?)

Alvast bedankt voor het meedenken!
Tipsy_1
Amerika-expert

Re: Tipsy goes USA 2017 (Nebr, SD, ND, WY,...)

Bericht door Tipsy_1 »

nog een bijkomend vraagje: in yellowstone heb ik liefst een lodge in het park. echter, ik denk dat ik deze voor seizoen 2017 nog niet kan boeken? kan dat?

EDIT: dit probleem is ondertussen opgelost :-). uiteraard alles al sold out in juni maar heb voor twee dagen (flexibiliteit) nog een kleine cabin bij old faithfull vastgelegd
Laatst gewijzigd door Tipsy_1 op 24 jul 2016, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door michelly »

Je laat er geen gras over groeien :thumbup: :lol:
Wij hebben al die plekken die je wilt bezoeken ook gedaan. Misschien vind je wat inspiratie in onze verslagen van 2007, 2009 en 2013.
Badlands hebben wij in mei 2013 bezocht. Wij hadden toen heerlijk weer. Ik weet dat PSVWally ook in die periode daar was en die had juist heel slecht weer. Kortom, je kunt er geen peil op trekken. In 2007 waren we daar in juli en toen was het echt bloedheet.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Dit zou in mijn ogen een knelpunt kunnen worden. Het is beide dagen 450 à 500 kilometer rijden. Beide dagen ook nog twee parken bezoeken lijkt me dan een hele uitdaging. Ik weet niet of je hier een dag extra ruimte zou kunnen vinden.
woe Grand teton - Salt lake city (of eventueel al wat verder en rijdag van maken?)
do Salt lake city - via oude geocache in buurt Fairview UT- Grand Junction
Blijkbaar is Salt Lake City geen doel en dan zou ik die dag zeker al verder rijden, zodat je op donderdag al naar Colorado N.M zou kunnen gaan. Je zou tot Springville kunnen rijden voor een overnachting en de volgende dag via de cache bij Fairview en Colorado N.M naar Grand Junction. Ik zou zelf waarschijnlijk de cache al op woensdag doen en dan doorrijden naar Ephraim voor een overnachting.
- beste periode? Ik dacht nu aan midden juni. Zou vroeger ook kunnen (mei?)
Mei is vroeg voor Yellowstone, maar zou wel kunnen. Beartooth Pass zou in mei een groter probleem kunnen zijn en zelfs in juni is een open Beartooth Pass nog geen zekerheid.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Wij deden dat ook zo, en hadden daar absoluut geen spijt van. Nu rijden wij ook wel graag wat mijlen, net zoals jullie maar ik kan me voorstellen dat anderen dit een grote omweg vinden. En wij hadden naar ons gevoel voldoende tijd want hebben in alle drie de parken behoorlijk wat afgewandeld, al zijn het vrij korte trails allemaal.
Medora vonden wij een zalig dorpje, typisch Amerikaans maar wellicht heb je dat in ons verslag van 2011 gelezen waarin we dus een groot gedeelte van jullie route aandeden.

Ik zie dat jullie er in het weekend zijn dus zal het wellicht wel wat drukker zijn in de parken. Toen wij er waren was het er zalig kalm.
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik zie Grand Teton - SLC - Grand Junction staan. Als je dinosaur en flaming gorge wil meepakken, zou ik de nacht niet in SLC, maar rond Vernal overnachten.

Was je al wel eerder in South Dakota geweest?
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

Old Faithful schreef: Blijkbaar is Salt Lake City geen doel en dan zou ik die dag zeker al verder rijden, zodat je op donderdag al naar Colorado N.M zou kunnen gaan. Je zou tot Springville kunnen rijden voor een overnachting en de volgende dag via de cache bij Fairview en Colorado N.M naar Grand Junction. Ik zou zelf waarschijnlijk de cache al op woensdag doen en dan doorrijden naar Ephraim voor een overnachting.
Dat is een goed idee.
Salt Lake is geen doel nee, geen idee of het dat wel zou moeten zijn 8)

Het stuk naar Medora had ik zelf eigenlijk helemaal niet gezien als pittig rijden. Dat dacht ik eerder van bepaalde andere stukken in de reis. Ik bekijk het sowieso nog eens op de kaart.

@ Dude: uiteraard heb ik jullie verslag als eerste gelezen en professioneel gepikt ;-) waarvoor dank!
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

PSVwally schreef:Ik zie Grand Teton - SLC - Grand Junction staan. Als je dinosaur en flaming gorge wil meepakken, zou ik de nacht niet in SLC, maar rond Vernal overnachten.

Was je al wel eerder in South Dakota geweest?
Ik wil Dinosau en Flaming gorge niet perse in de route zetten maar als het kan uiteraard wel. Ik vrees echter dat het niet kan omdat ik dus in de buurt van Fairview MOET :lol: zijn voor die geocache en dat ligt helemaal niet op de route als je via Dinosaur en FG rijdt.

Nee nog nooit in South Dakota geweest! Ik ben zeer benieuwd; het is het hoofddoel van de reis. Vraag je dat omdat je denkt dat ik niet genoeg tijd voorzie?
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Dat niet persé. Maar je gaat nu van Scottsbluff naar de Black Hills, dan Badlands om daarna weer net boven de Black Hills te overnachten. Ik zou vanuit Scottsbluff, zeker als je via Alliance gaat, eerst naar Badlands doorrijden en dan bij de Black Hills blijven. Je zou dan bv via wounded knee kunnen rijden. Nebraska was hoe ik het heb ervaren vooral veel eindeloze vlaktes van gras met hele arme indianendorpen op de grens met South Dakota.
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

@ Paul, dat is zeker een goede optie! Ik heb al een en ander nagekeken op Google maps en je spaart er wel een stuk dubbel rijden van en naar Interior mee uit.
Echter, ik ben er nog niet volledig uit want als we naar Scottblluff NM willen (een aanrader dacht ik?) moeten we alsnog een gekke hoek maken :-s

Ik had ondertussen ook bedacht dat ik liever na Kansas al wat verder doorreed dan Colby, tot bijvoorbeeld Ogallala.
Dan spaar ik een dag die dan toch maar bij yellowstone bijkomt

ik had dan

ZO dag 2: Denver - Colby (geocache) - Ogallala
MA dag 3 : Ogallala - Scottsbluff NM - Car Henge - Hot Springs (Custer is dan te ver)
DI dag 4: Hot springs - Wind Cave NP - Mount Rushmore - Custer
WOE dag 5: custer - custer SP - badlands NP - Interior
enz

ik zou dus ook kunnen doen

ZO dag 2: als hierboven
MA dag 3: Ogallala - Scottsbluff NM - Car Henge - Interior (wel heel ver rijden op 1 dag!
DI dag 4: Interior - Badlands NP - Custer
WOE dag 5: Custer - xxxx xxx - Custer
DO dag 6: Custer - xxx - Spear fish
zo ben ik dus een dag vroeger in Spearfish?
Meer tijd nodig voor Badlands NP/Black Hills?

Nog een bedenking: er is wel heel weinig accomodatie in Interior?
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

er is wel heel weinig accomodatie in Interior?
Ja, heel weinig, ook om te eten.
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

De route van Paul naar Badlands N.P. is volgens mijn Garmin wel de kortste maar niet de snelste, want drie kwartier langer rijden dan via Rapid City. Als je voor die laatste route kiest, kun je ook overnachten in Wall. Daar zijn meer overnachtingsmogelijkheden en restaurants dan in Interior en het ligt ook gunstig voor Badlands N.P. Je mist in die route echter wel Wounded Knee.

Volgens mijn Garmin:
Ogallala - Scotts Bluff - Carhenge - Wounded Knee - Interior : 628km / 7u 15min
Ogallala - Scotts Bluff - Carhenge - Rapid City - Interior : 688km / 6u 34min
Ogallala - Scotts Bluff - Carhenge - Rapid City - Wall : 661km / 6u 20min

Die dag al stoppen in Custer scheelt ongeveer een uur (maar je mist dan ook Wounded Knee).

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik doelde ook meer om vanaf Interior het park binnen te gaan, niet perse om daar te overnachten. Volgens mij zat daar overigens wel een hele goede b&b in de omgeving, maar ik kan dat zo even niet vinden.
Ten noorden van dit alles heb je overigens ook nog de minuteman historical missile silo's, waar je oude koude oorlog raketsilos kunt bekijken.

Ik had overigens inderdaad echt noodweer in Badlands (tot mn kuiten in de blub), dus ik vond er verder niet zo heel erg veel aan.
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

Er is bij interior een KOA met cabins die er erg leuk uit ziet, dus ik denk dat dat wel een goede optie is.
troetelbeer79
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door troetelbeer79 »

Wij zijn in 2015 naar Snow Canyon geweest (onderweg van Springdale naar Las Vegas) en ik vond het echt een afknapper! Het park is heel klein, er is weinig info te vinden wat je allemaal kunt zien/doen. We hebben een kleine wandeling gemaakt en zijn daarna rechtstreeks naar Valley of Fire gereden (al eerder bezocht en een tweede bezoek vonden we geen straf! ondanks de stromende regen hebben we er lange tijd doorgebracht), veel mooier, groter, meer info, meer te zien, enz.
Blijft natuurlijk wel een persoonlijk iets, wat je wel/niet leuk/mooi vind, voor ons was het dus echt een teleurstelling.
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

voorlopig is het plan nog altijd rondje Denver-Denver zonder Snow Canyon dus ;-)
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

Bedacht me net dat ik nog de Photographing the Southwest edition van Colorado in de kast heb liggen. Daar haal ik vast ook nog info uit :D
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

Mijn ideale vliegtickets (rechtstreeks vanaf FRA met Lufthansa) staan nu aan 800 euro - vorige week was het nog 1.100 euro... tempting!!!
Binnenkort kan ik dus hopelijk voort met het verder uitwerken van de planning.

Yellowstone is al geboekt (cabin).
Aangezien de terugvlucht pas in de avond is, kunnen we de laatste nacht nog ergens verder weg van Denver (Rocky mountains?) slapen en zo die streek ook nog een beetje meepakken.
En verder ontdekte ik in Kansas ook nog "monument rocks" waar we bijna passeren en dus allicht een omweg waard is.
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

Tickets aan 342 pp geboekt dus de echte voorpret kan beginnen 8)

We komen aan in de vroege avond op 3 juni in Denver.

Hier nog eens het schema waaraan ik nog wat gefinetuned had - de gekke kronkels (met veel rijden!) in het begin en bijna op het einde van de route zijn er owv geocaching zaken die we absoluut willen meepakken.
Nog eens herhalen misschien dat we al eens in Yellowstone geweest zijn en hier bewust niet meer al te veel tijd voorzien.

za vertrek naar Denver - al 1,5 u rijden richting Kansas tot in Limon
zo Limon -> Kansas -> Monument Rocks -> geocaching -> Ogallala (Nebraska) (rijdag)
ma Ogallala - Scottsbluff (Scottsbluff NM) - Car Henge - Hot Springs
di Hot springs - Windcave - Custer SP - Mount Rushmore (avond) - Custer
woe Custer - Custer SP (wat we dag ervoor allicht niet kunnen doen) - deel Badlands - Interior overnachting in KoA in Interior
do Interior - Badlands - richting Devils Tower overnachting in BW Devil's Tower
vrij Devils Tower - Theodore Roosevelt NP - Medora
za Medora Theodore roosevelt NP - Makoshika SP - Billings of allicht Lauren
zo Billings of Lauren - Beartooth Highway (indien mogelijk!) - Yellowstone
overnachting in Gardiner of in een Frontier Cabin bij Old Faithful Lodge (beide geboekt)
? als de Beartooth Highway nog dicht is mogen we ons dan ook aan problemen (sneeuw) verwachten op de andere route?
?waar best slapen voor deze eerste nacht Yellowsone, in Gardiner of al bij Old Faithful?

ma volledige dag Yellowsone
Overnachting in Frontier Cabin bij Old Faithful (geboekt)
di Yellowstone - Grand Teton - Jackson
woe Grand teton - Salt lake city (niet bezoeken) - eventueel wel zoutmeer bezoeken - doorrijden tot Ephraim UT? (rijdag)
do Ephraim - oude geocache in Utah (dirt roads) - Grand Junction (of eventueel maar tot Green River)
?niets reserveren en kijken hoe de planning loopt, kan dat voor Green River of Grand Junction?
vrij Grand junction- Colorado NM - Montrose
za Montrose - Black Canyon of the Gunnisson - ...? Leadville? tot nog langs Estes Park rijden?
zo ik zou pas in de late namiddag naar Denver willen doorrijden, daarom nog te bekijken waar we de laatste avond best slapen. Iemand advies?
terugvlucht om 19u40
ma terug thuis

Tips zijn nog welkom :-)
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

Voor onze laatste nacht nog eens goed op de kaart gekeken en Estes Park (voor bezoek Rocky Mountains NP) lijkt te ver om.
Zou Leadville iets zijn? Dit dan als laatste overnachting tussen Black Canyon of the Gunisson (allicht nog bezoeken die dag) en Denver (vlucht terug volgende dag 's avonds)
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer