Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Summersun: West-Canada juni/juli 2025.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
Summersun
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

Reis Summersun: West-Canada juni/juli 2025.

Bericht door Summersun »

Hallo allemaal,

Na net terug te zijn van een fly drive Zuidwest-Amerika hebben we de smaak te pakken!

Nu ben ik op zoek naar een route door West-Canada. Ik heb op internet gekeken naar de routes maar kom er niet uit.
We hebben zo’n 19 a 20 dagen, langer lukt helaas niet. De routes die ik voornamelijk tegenkom, zijn flinke routes. Dit hadden we dus de afgelopen reis en hoewel we ontzettend hebben genoten, hadden we achteraf op sommige plekken langer willen blijven. We hebben namelijk het populaire rondje LA-Grand Canyon-Page-Bryce-Zion-Death Valley-Yosemite-SF-Monterey en kustlijn-LA gedaan in drie weken tijd met vooraf gereserveerde hotels.
Dat betekende dus dat we door moesten. We hadden expres alles vooraf geregeld (via een reisorganisatie) omdat het hoogseizoen is. Daar zitten we ook aan vast helaas. Soms waren we ergens maar 1 nacht en op de mooie plekken 2 nachten. Bij 2 nachten kom je ergens aan, heb je soms diezelfde middag al de tijd om wat plekken te bezoeken maar soms ook niet door de lange rij-afstand (en onverwachte omstandigheden) dus dan heb je de volgende dag 1 dag om alles te bekijken en ga je dag daarna alweer door.

Dat willen we nu dus anders. Het is prima als je soms op doorreis bent en ergens 1 nacht verblijft maar op de mooie plekken en in mooie gebieden willen we nu toch minstens 3 nachten zijn zodat we dan in ieder geval 2 volle dagen de tijd hebben. Dat betekent dus een minder groot gebied bekijken, een kleinere ronde maar wel met meer kwaliteit en tijd.
En dan loop ik dus aan tegen het feit dat wat ik op internet tegenkom, allemaal weer flinke reisdagen zijn met overal 1 nacht of 2 nachten. We denken eraan om het dit keer allemaal zelf te regelen, dus vliegticket, auto/camperhuur, hotels of campings. Vooral de hotels hadden we namelijk achteraf anders willen doen. Sommige hotels waren prima maar bij Yosemite zaten we in Mariposa en hadden anderhalf uur reistijd alleen al heen (!) om überhaupt bij Yosemite NP aan te komen. Dan ben je dus al drie uur kwijt aan reistijd. Zo zonde van je dag!

En verder denk ik ook aan de bosbranden overal in Canada; wat is nog mooi om te zien en wat is verwoest? We waren in Bryce aan het wandelen en toen kwamen we door stukken bos en natuur waar bosbranden waren geweest en dat is een troosteloos aanzien. Dus Jasper en Icefields Parkway vallen sowieso al af vermoed ik zo.

Ook weten we nu niet of we een auto willen huren of camper. En waar we willen starten en eindigen. Qua vliegtickets ben ik geschrokken van het prijsverschil als je aankomstplaats verschilt van je vertrekplaats. Het is stukken goedkoper om je heen en terugvlucht naar dezelfde plaats te boeken zag ik. Dat maakt het rondje ook weer kleiner. Wellicht is Vancouver een optie om te beginnen en te eindigen?

Kortom ik kan wel wat tips en adviezen gebruiken 😳😁. Wie heeft er ervaring en een idee voor een mooie route? Zowel met een auto als camper krijg ik graag tips voor de route.
Het plan is dus vanaf eind juni en dan drie weken.
Ik ben heel benieuwd naar de reacties. 😊
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: West-Canada juni/juli 2025

Bericht door Martin & Marianne »

Over Canada kan ik niets zeggen maar wel een paar algemene opmerkingen;
- kijk eens in de andere topics hier en lees wat reisverslagen (zie daarvoor het topic hier bovenin);
- een one way lijkt me voor de hand te liggen. Heb je naar twee enkeltjes gekeken? Als je naar de multicity optie kijkt denk ik niet dat dat veel duurder is dan een retour.
- en inderdaad; zelf - annuleerbaar - boeken. Als je planning goed is. is het op zich geen probleem als de meeste accommodatie vast ligt, maar het is fijn als je bij een bosbrand oid je route om kunt gooien;
- ik weet niet hoe het in Jasper zal zijn maar je zult sowieso op veel plaatsen wel de gevolgen van bosbranden zien. Er blijft meestal genoeg over. Bij Bryce bijvoorbeeld zal de canyon zelf toch nog prachtig geweest zijn?

En jammer dat je het forum vorig jaar nog niet ontdekt had; de accommodaties van reisorganisaties liggen vaak erg slecht.

Marianne
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

Welkom.
Allereerst: routes via TO's zijn altijd te gehaast, welke touroperator je ook kiest. Lees bij hen wel voor de mogelijkheden en bezienswaardigheden, maar stel vervolgens je eigen reisschema samen ! Boeken van accommodaties (of campings) is in het hoogseizoen helaas tegenwoordig een must, áls je tenminste in of dichtbij de parken/bezienswaardigheden wilt zitten.
Waarschijnlijk zie je veel rondjes waar zowel Vancouver Island áls ook de bergen in zitten. Dat ga je in 19/20 niet redden ! Kan wel, maar dan krijg je een reis zoals in in ZW USA hebt gedaan.
Maak dus een keuze uit:
- Vliegen Vancouver en een rondje in die regio mét VI
- Vliegen op Vancouver (of Calgary), zonder VI, maar wel een rondje dus
- Vliegen op Vancouver en terug vanaf Calgary (of andersom): een one way kan zowel zonder (erg rustig) of mét VI (iets meer doorrijden, maar zeker mogelijk)
Kijk je wel op de juiste manier naar Vluchten heen YVR terug YYC of andersom ? Kies op google flights bij ''meerdere bestemmingen''. Ik zie tarieven, ook al in juli 2025 die niet veel afwijken van een gewoon retour. Je krijgt wel drop of kosten voor auto of camper. Maar ik zou dit áltijd overwegen, je reis wordt er doorgaans veel beter op dan een rondje te maken.
Er staan volgens mij voldoende routes die wél rustig zijn en niet te gehaast zijn, kijk daar eens naar en plaats een eerste voorstel hier, dan volgen de tips vanzelf !
succes met plannen,
Paul
Summersun
Amerika-newbie

Bericht door Summersun »

Dank voor jullie snelle reacties!

Dan heb ik denk ik niet goed gekeken bij de vliegtickets. Ik heb het ook nog nooit zelf geboekt, altijd laten doen. Dus Vancouver heen en dan terug een andere plaats kan dus wel prijstechnisch, dat zou mooi zijn qua route en tijd.

Bryce Canyon was inderdaad nog steeds prachtig. Maar ik ben wel geschrokken van de foto’s van Jasper, vraag me af of dat de komende jaren nog de moeite waard is, dat zal wel even duren vermoed ik.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door ClaireVHaut »

Komend jaar kan je nog enorm veel gevolgen zien van de grote bosbrand rondom Jasper. Er is daar vreselijk veel verwoest. Heel verdrietig. Daar zie je geheid volgend jaar nog veel van.

Voor een route met Vancouver Island moet je eigenlijk minimaal 4 weken gaan, het is zo zonde om daar maar kort te zijn plus de kosten van de veerboot zijn er ook natuurlijk.

En hoe snel je wil reizen.. ik slaap liefst minimaal 2 nachten ergens, liever 3. Ik zoek wel altijd dingen uit om te doen op de reisdagen, dus als je van A naar B gaat dat je onderweg ook dingen doet. Ik heb zelden dagen met alleen maar autorijden erin zitten.

Ik heb ook wel in 3 weken zuid west USA gedaan, kan ook, maar dan ben je echt alleen maar onderweg, het was een top reis maar de volgende keer zou ik langer gaan (we konden toen niet langer)

Eerste keer deden wij een one way (Calgary - Vancouver) 2e keer rondje, Seattle - Seattle, toen hadden we 5 weken.

Voor heel veel info , haalbare reisschema's en veel vriendelijke hulp qua routes, kan ik je de facebookgroep https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... PurePassie aanraden.

Je mag ook mijn polarsteps lezen, ik ben 2 x geweest inmiddels. Beiden met auto en 1e keer in hoogseizoen (augustus) en 2e keer in september. Dan even een DM sturen.

O en camper zou ik nu al vastleggen nu zijn de beste prijzen. Voor campgrounds in hoogseizoen in Canada moet je in januari/februari klaarzitten.
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Summersun
Amerika-newbie

Bericht door Summersun »

Dank je wel, maar ik heb en wil geen Facebook.

Is dit iets?

1. Vancouver
2. Whistler
3. Whistler
4. Whistler
5. Kelowna
6. Glacier National Park (Canada)
7. Glacier National Park (Canada)
8. Glacier National Park (Canada)
9. Glacier National Park (Canada)
10. Yoho National Park
11. Yoho National Park
12. Yoho National Park
13. Lake Louise
14. Lake Louise
15. Lake Louise
16. Kootenay NP
17. Kootenay NP
18. Canmore
19. Calgary

Thuiskomst
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Goede eerste opzet, mag ik een paar aanpassingen doen met de overwegingen waarom ik die er in zet ?
Ik begrijp dat je bewust Jasper uit laat. Ik snap dat wel, wij worden altijd enorm treurig van de gebieden waar bosbranden geweest zijn. Ik zou wél vanaf Banff/Lake Louise zover als mogelijk de Icefield Pkwy oprijden (en bijvoorbeeld halverwege terugkeren). Mogelijk is een alternatief voor Jasper de USA zijde van Glacier NP !

1. Vancouver
2. Whistler: verangen door Vancouver Vancouver is (best) leuk. Ga wat fietsen, wandel door Stanley Park etc
3. Whistler: Je krijgt veel bergen. Whistler is leuk/mooi, maar er gaat nog veel bergebied komen dat mogelijk aantrekkelijk is
4. Whistler
5. Kelowna : fietsen bij Myra ? (https://www.myracanyonrental.com/)
6. Glacier National Park (Canada): vervangen door Osoyoos. Deze streek is even wat anders: wijnvelden, heuvels, mediterraans, mooie meren
7. Glacier National Park (Canada): De Canada kant van Glacier is mooi, maar de USA kant is nóg veel mooier. Van Waterton tot st Mary is niet ver. Ik zou proberen ook hier 1 of 2 nachten plannen, echt prachtig ! Je mag met camper of auto doorgaans de grens over, wel even een Esta en I94 formulier regelen.
Glacier NP is een park dat zich doorgaans erg lastig laat combineren met een USA reis. Vanuit Yellowstone is het al snel 2 dagen rijden namelijk (en weer terug). Nu kan je deze mooi meepakken. Zie het dus als alternatief voor een paar dagen Jasper.
8. Glacier National Park (Canada): vervangen door Glacier USA
9. Glacier National Park (Canada): vervangen door Glacier USA
10. Yoho National Park
11. Yoho National Park
12. Yoho National Park
13. Lake Louise
14. Lake Louise: op en neer Icefield Pkway
15. Lake Louise
16. Kootenay NP: Kootenay is nogal ''wild''. Echt mooie wandelingen zijn lastig te vinden. De doorgaande weg van Radium Hotsprings naar Castle Junction is lang en best druk vonden wij. Ik zou dit park niet zo snel kiezen voor een eerste bezoek aan Canada (wij bezochten het omdat we Jasper / Banff / LL al gehad hadden tijdens een 2e reis, maar zou er niet zo snel weer terug gaan)
17. Kootenay NP: Wellicht is een stop onderweg op dag 6-7 te overwegen bij Cranbrook/Fort Steele: mooie omgeving en een erg mooi openluchtmuseum
18. Canmore: Vervangen door Banff ? Canmore stelt niks voor, beetje saaie plaats. Het wordt vooral gebruikt om voordelig te overnachten, want Banff is erg duur
19. Calgary

Wellicht zou dit ook mogelijk zijn met bovenstaande overwegingen meegenomen....:
1. Vancouver
2. Vancouver
3. Whistler
4. Whistler
5. Kelowna
6. Oysosoos
7. Cranbrook/Fort Steele/Kimberley
8. Cranbrook/Fort Steele/Kimberley
9. Glacier National Park (Canada), Waterton
10. Glacier National Park (USA) st Mary / Many Glacier
11. Glacier National Park (USA) st Mary / Many Glacier
12. Yoho National Park
13. Yoho National Park
14. Lake Louise
15. Lake Louise
16. Lake Louise
17. Banff
18. Canmore
19. Calgary

Het is maar een idee, je hebt nog tijd zat om een mooie route zelf samen te stellen. Voor mij is dat bijna net zo leuk als de reis zélf. En onze reizen veranderen qua schema iedere week/maand wel een keer :-).
Veel plezier met plannen maken !
Paul
Summersun
Amerika-newbie

Bericht door Summersun »

Dank je wel voor je input! Ik ga er eens naar kijken.
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Mooie inbreng van Paulr. Je zou voor dag 14 t/m 18 kunnen overwegen om op dezelfde locatie te overnachten. Kootenay zou ik ook laten schieten, verder ligt het allemaal redelijk bij elkaar in de buurt en is wellicht voordeliger want de Bow Valley is een dure plek om te overnachten. Wacht ook niet te lang met het maken van reserveringen (voor je gehele route) anders betaal je de hoofdprijs.

Rij trouwens in de Bow Valley altijd over weg 1a Bow Valley Parkway ipv snelweg HW-1. De 1a is prachtig en staat bekend om zijn Wildlife Sightings.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Ik denk veelal vanuit een “camper” en wil dan niet heen en weer rijden. Je hoeft immers niks in eruit te pakken :) met hotels/huisjes is minder locaties wellicht handig(er). Voor campings maken de kosten natuurlijk niet zoveel uit of je in LL of het dure Banff gaat verblijven. Reden te meer om een camper te kiezen ? Haha.
Ook voor campings geldt: vanaf dag 6-7 (zodra je de bergen in gaat dus) alles vooraf reserveren om niet achter het net te vissen. Sterker nog: op het juiste moment klaarzetten om een plek te bemachtigen !
AnnInBC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Paul geeft al wat leuke routes aan, die zeker goed te doen zijn met de tijd die jullie hebben. Ik zelf zou het bij een route in Canada houden, maar dat moeten jullie zelf zien wat jullie het meeste aantrekt!

Ik heb dan toch nog een andere vraag voor jullie: willen jullie graag veel wandelen/hiken? Zoja, wat voor wandelingen? Hoelang, moeilijk of niet? Ik vraag dit maar omdat je op die manier zeker heel wat dagen kan vullen met langere wandelingen. Doen jullie liever kortere wandelingen dan zou ik zeker kijken om die dagen van Glacier NP (Canada) te veranderen, want daar heb je het wel gezien op een dag als je enkel kortere wandelingen doet. Bij Glacier kan je wel enkele mooie en langere wandelingen doen.

De Icefields Parkway is te doen tot aan de Columbia Icefields, daar zijn de branden niet geweest. Dus je kan zeker een stuk van de Icefields Parkway rijden. Moest je beslissen om met een camper te gaan, dan zou ik bij het Icefields Centre een nachtje boeken voor de camper op de parking daar.

Vancouver is zeker de moeite om 1 (of meerdere) dagen te bezoeken, huur fietsen (gewone of electrische) en doe een rondje Stanley Park en mogelijk kan je ook nog verder via de seawall langs English Bay, Science World, Granville Island en helemaal tot bij Kitsilano Beach of zelfs tot Spanish Banks Beach (ritje van 25-28km enkele weg).

Een one way is in jullie geval de beste optie met de tijd die jullie hebben, een rondje wordt misschien wat teveel. Ook zou ik de route uitschrijven "van - naar", dat geeft je een beter idee van hoelang je ter plekke bent op een bepaalde plaats.

Als ik zelf de route kon samenstellen, dan zou ik iets doen als volgt

1. Vancouver
2. Vancouver
3. Vancouver - Whistler
4. Whistler
5. Whistler
6. Whistler - Kelowna
7. Kelowna
8. Kelowna - Glacier National Park (Canada)
9. Glacier National Park (Canada)
10. Glacier National Park (Canada) - Yoho National Park
11. Yoho National Park
12. Yoho National Park - Lake Louise
13. Lake Louise
14. Lake Louise
15. Lake Louise - Columbia Icefileds
16. Columbia Icefields - Kootenay NP
17. Kootenay NP
18. Kootenay NP - Canmore
19. Canmore - Calgary

Je zou eventueel ook nog een dag van Whistler kunnen laten vallen, alhoewel je gerust 2 dagen in Whistler kan vullen...of nog een dagje bij Lake Louise weghalen, want die dag van Yoho NP naar Lake Louise heb je ook nog helemaal want Lake Louise is maar een 20 minuten rijden van Yoho NP. Die extra dag(en) kan je dan eventueel bij Kootenay NP of Canmore zetten.

Nog veel succes met het puzzelen!
Ann
Summersun
Amerika-newbie

Bericht door Summersun »

Dank jullie wel voor de tips en suggesties. Wij zijn mijn zoon (van 16) en ik :D
Hij houdt erg van mooie natuur en bergen net als ik maar lange wandelingen is toch iets teveel van het goede :lol: dus dat blijven helaas kortere makkelijkere wandelingen. Ik ben namelijk zelf wel van lange hikes.
Maar hij wil nog mee dus dat is al heel leuk :thumbup:
Ik ga eens rustig kijken naar de suggesties en kom er dan wellicht nog op terug!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer