Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis RenG: Canadese Rockies, Glacier, Yellowstone 2026

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
RenG
Amerika-ontdekker

Reis RenG: Canadese Rockies, Glacier, Yellowstone 2026

Bericht door RenG »

Hi allemaal,

Na een geweldige reis in het Zuidwesten in 2024 zijn we ons nu aan het oriënteren op een reis in 2026 naar de Canadese Rockies, Glacier en Yellowstone. Na al flink wat leeswerk hier op het forum en in reisverslagen zijn we tot de volgende conceptroute gekomen. We dachten aan een vertrekdatum zo ongeveer de tweede week van juni, en we willen deze keer zo'n 4 weken gaan. We zijn nog redelijk flexibel in de data. De camper is vorige keer zo goed bevallen, dat is een must. We houden van wandelen (maar zijn geen diehard hikers die hele pittige wandelingen van > 6 uur maken), mooie wegen rijden, fotograferen, bbqen, en zitten ook graag even met een boekje op de campground.

Calgary als start- en eindpunt leek ons handig voor deze route, en we willen ook een uitwijkmogelijkheid hebben mocht het in de VS politiek gezien heel erg raar gaan lopen, dan blijven we in Canada met een alternatieve route vanaf dag 11/12. Maar daar gaan we uiteraard niet vanuit :D

1. Amsterdam - Calgary
2. Calgary - Banff
3. Banff - Banff
4. Banff - Banff
5. Banff - Icefields Parkway (Wilcox campground)
6. Icefields Parkway - Jasper
7. Jasper - Jasper
8. Jasper - Jasper
9. Jasper - Field
10. Field - Field
11. Field - Cranbrook (of omgeving)
12. Cranbrook - Apgar
13. Apgar - Apgar
14. Apgar - Missoula (of omgeving)
15. Missoula - Yellowstone
16. Yellowstone - Yellowstone
17. Yellowstone - Grand Teton
18. Grand Teton - Grand Teton
19. Grand Teton - Yellowstone
20. Yellowstone - Yellowstone
21. Yellowstone - Cody
22. Cody - Yellowstone (/Cooke City?) (via Beartooth Hwy)
23. Yellowstone - Yellowstone
24. Yellowstone - Helena (of omgeving)
25. Helena - St Mary
26. St Mary - St Mary
27. St Mary - St Mary
28. St. Mary - St Mary
29. St Mary - Calgary
30. Calgary - Calgary
31. Calgary - Amsterdam

De verdeling van Yellowstone en Grand Teton is ook nog afhankelijk van welke campgrounds lukken met reserveren denk ik, dus dat kan wat schuiven. De lus naar Cody zouden we vooral willen doen voor de Beartooth Hwy (en een stadje voor de afwisseling), dus dan lijkt 1 nacht daar wel voldoende. Voor East Glacier wil ik naast St Mary ook nog proberen om een nacht (of 2, je kan altijd dromen) op Many Glacier te pakken te krijgen, maar ik begreep dat dat lastig is. Zijn er meer campgrounds (in Banff, Jasper, Yellowstone) waarbij het reserveren Yosemite-achtig is?

We horen graag jullie feedback op deze route. Hebben we overal voldoende tijd en is het logisch ingedeeld? Twijfel zit ook nog wel of we een nacht van Jasper naar Field moeten verschuiven (of een overnachting bij Lake Louise). We zouden vanuit Field graag Lake Louise en Moraine Lake willen bezoeken (shuttle boeken voor op de volledige dag), maar ook wat wandelen en rondkijken in Yoho (Emerald Lake, Wapta Falls). Maar misschien is dat wel haalbaar in een middag en een ochtend. Het is ook nog lastig in te schatten hoe Jasper erbij staat volgend jaar, dat speelt ook mee.

En dan nog een laatste vraag aan de camperkenners: we hadden in het Zuidwesten een C-medium, dat beviel supergoed. We zouden nu ook voor een truckcamper kunnen kiezen. Wat zijn volgens jullie daarvan de voordelen en nadelen van ten opzichte van een "gewone" camper? En hoe lang van tevoren boeken jullie meestal de camper en de vliegtickets?

Alvast heel erg bedankt voor alle input!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis RenG: Canadese Rockies, Glacier, Yellowstone 2026

Bericht door Martin & Marianne »

Leuke plannen! Ik kan alleen iets zeggen over Yellowstone; daar zou het makkelijk moeten lukken met de campings. Je kunt eens kijken hoe het voor de komende junimaand is, dan krijg je een idee. Voor grotere campers zal het wellicht wat lastiger zijn, maar als je er op tijd bij bent is het echt goed te doen.

Zie hier voor de campings in juni 2015.
Een aantal campings is via recreation.gov te reserveren. Deze lijken sneller vol te zijn.
Zie ook https://nps.gov/yell/planyourvisit/campgrounds.htm

Marianne
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

Welkom,

nou... inkoppertje deze reis: niks meer aan doen ! Wij hebben dezelfde reis (ongeveer) gedaan, maar zonder het Jasper gedeelte, in ruim 3 weken. De dingen die we anders deden: geen Jasper gepland dus (hadden al eerder Jasper/Banff gedaan), we bleven iets langer in de regio Cranbrook, Golden en Radium Hotsprings (verrassend mooi, leuke aktiviteiten zoals kanoen en fietsen en een mooi openluchtmuseum in Fort Steel). Bovendien was daar mooi weer en aan de andere kant van de berg bij Banff en LL 10 graden kouder en bewolkt. We deden ook geen West Glacier (dachten dat we aan oost voldoende hadden, dus wat langer bij st Mary & Many Glacier geweest en bij Waterton).
Tussen Yellowstone en Glacier deden wij trouwens onderweg nog Nevada & Virginia City (Western stadjes) en de Grant Kohrs Ranch. Dat waren leuke stops onderweg om de afstand wat te breken...

Campings: ja, het is druk, maar als je er op tijd bij bent wel te doen. Wij hadden als back up een aantal commerciele campings geboekt bij st Mary. Deze weer geannuleerd (tegen beperkte kosten) toen we een plek veroverd hadden op st Mary. Op many glacier campground hadden we minder geluk, maar vanuit st Mary aangereden. Vroeg op, eerst rijden naar de parking bij many glacier, ontbijten en dan op pad. Dat hebben we wel 3 dagen zo gedaan, ging prima !
In Yellowstone al paar jaar geen probleem gehad met reserveren als je er op tijd bij bent. Grand Teton gaat harder, maar op Gros Ventre is meestal wel plek als je bij de andere campings te laat bent. Wij staan daar graag (leuk om even naar Jackson bewoonde wereld te gaan en handig voor boodschappen). Gros Ventre is lekker ''open'', vaak sta je toch op de campgrounds in dichte bossen....

En dan de camper: tja... de eerste jaren hadden we een C30, lekker ruim, aparte slaapkamer, maar natuurlijk een onhandig grote rammelbak. De laatste 2 reizen met een truckcamper van Canadream (juni 23 en juni 24). Toen zelfs bewust in Calgary en Vancouver gestart om naar de USA te reizen, omdat deze alleen in Canada te huur zijn. Beide keren dus naar Yellowstone en GT. De 1e keer zoals jullie reis, de 2e keer met Washington en Oregon erin. Voordeel: wendbaar (straatje keren als je een beer ziet: zo gedaan ! :) ), stil (je hebt immers een aparte kabine), het rijdt als een luxe SUV (vaak een Ford, groter dan een Explorer) en dus super comfortabel ! Daarnaast een prima, vast bed met een best hoge slaapruimte. Veel meer ruimte dan normaal in een cabover bij een grotere camper. Nadeel: wel wat beperkte ruimte. Wij zijn niet zo groot 1,60 en 1,77 maar ik kan mij voorstellen dat als je langer bent dan 1,90 en vrij fors, dat als het wat minder weer is de leefruimte binnen wat klein is. Kortom: wij zouden dit zo weer doen ! Wij kookten overigens meestal buiten (gas bbq bij Walmart gekocht) en leefden vooral buiten. 's Avonds (als het kouder werd) was het zithoekje en tafel voldoende ruim voor 2 voor een boek of een spelletje.

Kies je niet voor een truckcamper, kijk dan eens naar een SVC camper van Canadream: geen cabover, waardoor je in berggebieden véél meer en beter zicht om je heen hebt. Bovendien met een slide out met aparte slaapkamer !

Veel plezier met plannen maken !
Paul
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Paul haalt me (weer :wink: ) de woorden uit de mond v.w.b. de truckcamper. Wij zijn er ernstig aan verknocht geraakt en vinden het heel vervelend dat die in Amerika niet te huur zijn.
Je zegt dat je al verschillende reisverslagen gelezen hebt, dus misschien de onze ook al. Zo niet dan verwijs ik je naar ons verslag van 2019 (zie onderschrift), toen we ook in Canada waren met de truckcamper. We hebben er inmiddels al 5x een gehuurd (2017, 2019, 2022 2x en 2023) en zouden het zo weer doen. Dan wel bij Canadream, want buiten dat die goedkoper is, vinden we de indeling ook een stuk prettiger dan die van Fraserway.
Het blijft binnen een beetje om elkaar heen bewegen, maar het went snel. Wij zijn ook niet zo groot, 1,58 en 1,76 en ons paste het prima. Lekker groot bed ook en de bergruimte doet niet onder voor een C25 camper.
RenG
Amerika-ontdekker

Bericht door RenG »

Dank voor de links Marianne. Ik zie inderdaad zelfs nu nog allerlei opties in Yellowstone voor juni dit jaar, dat stelt gerust! En zo te zien is het ook nog eens kosteloos te annuleren. Mooi, dan kunnen we rustig plannen maken voor dat stuk. Ik heb al een aantal verslagen van jullie gelezen, altijd leuk en geeft een mooi beeld van wat je overal kunt doen.

Paul, leuk dat je reageert, ik heb veel gehad aan jouw reacties op andere topics op dit forum bij het samenstellen van deze route :lol: mooie tips voor tussenstops tussen Glacier en Yellowstone, het is best een stuk rijden en idd leuk om zoiets te doen tussendoor. Jouw campingtips neem ik ook mee!

Zowel de truckcamper als de SVC zien er goed uit, wij zijn alleen wel 1.74 en 1.94… dus we gaan daar nog even goed naar kijken. De SVC kende ik nog niet, goede tip!

Jojostravelusa, jullie 2019 verslag heb ik inderdaad al gelezen, prachtige reis hebben jullie toen ook gemaakt! Sowieso heel fijn om ook camperverslagen te lezen, dan krijg je toch veel info mee over of bepaalde wegen goed te rijden zijn etc.

Bedankt zover, we gaan lekker verder inlezen en plannen maken :D
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

RenG schreef:
08 mei 2025, 20:12
En zo te zien is het ook nog eens kosteloos te annuleren.
Tot 30 dagen voor aankomst.

Marianne
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Ik denk trouwens dat je met 1.94 m in alle campers wel een probleem met de hoogte zult hebben. Het voordeel van de truck is dat het bed in de lengte staat en dat je dus evt. je voeten buitenboord kunt hangen. Dat gaat niet met een bed over de breedte van de camper, die vaak in de C-modellen zitten.
Douchen in de (truck)camper zal er voor jou dan niet in zitten, want dat is echt heel krap. In de gewone campers zal het net kunnen waarschijnlijk.
HillBillies
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door HillBillies »

Indiecamper heeft toch wel truckcampers beschikbaar voor verhuur in Amerika?

Daarnaast heeft een o.a. een c26-28 het bed ook in de lengterichting staan!
RenG
Amerika-ontdekker

Bericht door RenG »

We letten daarom inderdaad ook op stahoogte, bedlengte en grootte van de douche. Je leeft met name buiten, en de vrijheid die je met een camper hebt maakt ook veel goed dat je een paar weken een krappere leefruimte hebt. Maar slapen moet wel goed kunnen :wink: in de C25 van El Monte stond het bed (2m) in de lengte, dat ging prima. De SVC is denk ik ook goed te doen met de slideout en de aparte douchecabine en daarom een heel interessante optie. Het bed daarin is ook nog eens een stuk breder dan in de C25. Als er douches op de campground zijn douche ik met mijn 1.74 overigens ook liever daar, maar het is prettig om ook de mogelijkheid in de camper te hebben.
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

HillBillies schreef:
09 mei 2025, 13:17
Die kende ik nog niet. Gaan we eens bestuderen :thumbup:
Het zijn geen duidelijke foto's. Zo lijkt hij kleiner dan die van Canadream, maar dat kan gezichtsbedrog zijn. Ook ziet hij er nogal kaal uit, maar ook dat is moeilijk af te lezen van foto's.
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

HillBillies schreef:
09 mei 2025, 13:17
Nou.... ik dacht toch behoorlijk goed geinformeerd te zijn mbt camperhuur, maar deze heb ik echt ff gemist de afgelopen jaren ! :)
Wel lastig te vinden wáár ze deze verhuren, want bij de standaard campers die zij aanbieden lastig te vinden. Maar LAS ff gecheckt, daar is ie te boeken....
HillBillies
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door HillBillies »

Ik zag ze toevallig toen ik vorig jaar in augustus onze camper voor dit jaar ging boeken...
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Ik heb als steekproef ook toevallig alleen Las Vegas geprobeerd :lol: . Jammer dat we de camper voor april niet meer kunnen annuleren. Kan wel, maar dat wordt een beetje duur, want dan moeten we toch ruim € 1000,- betalen. Doen we dus maar niet. Voor 2027 hebben we Nieuw Zeeland op het verlanglijstje, dus dan gaat het hem ook niet worden. Maar wie weet komt de Staatsloterij vanavond over de brug. Dan wordt het een ander verhaal :wink:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer