Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

1 uitvalbasis mogelijk voor 7 dagen Banff/Yoho/Glacier?

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
BaconPopper
Amerikafan

1 uitvalbasis mogelijk voor 7 dagen Banff/Yoho/Glacier?

Bericht door BaconPopper »

Hi all,

voor een rondreis in 2026 zitten we een kleine week in bovenvermelde regio.
Ik vroeg me af of er dorpjes zijn die goed gelegen zijn, max. 1,5u rijden van bekende/leuke dingen te doen in bovenvermelde 3 parken.
Volgende zaken staan al op het lijstje om te doen/zien:
- Moraine Lake, Lake Louise, Kanoën op Emerald of Peyto Lake
- Takakkaw falls e.a. in Yoho,
- Abbott Ridge Trail in Glacier

Of toch maar beter opsplitsen? Camper of huurauto zijn we nog niet uit trouwens.
We komen langs Jasper naar Banff en moeten nadien door naar Calgary.

grts
Trails
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 19
Contacteer:

Re: 1 uitvalbasis mogelijk voor 7 dagen Banff/Yoho/Glacier?

Bericht door Trails »

Wij zijn ook al aan het plannen voor 2026 (5 weken in september-oktober). De camper is net geboekt.
Mochten jullie met een camper gaan houd dan rekening met het volgende voor Takakkaw falls:

Enjoy a scenic drive on the Yoho Valley Road. Vehicles over 7 m (23 ft) in length must reverse in order to navigate around the tight switchbacks.

Wij hebben een 30 ft camper gehuurd en slaan deze waterval over. Er staan meer dan genoeg andere watervallen op onze route.
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Voor ons een no-brainer: altijd een camper :wink:
Heb je ons verslag van 2019 al gezien? Wellicht haal je er nog tips uit.
https://jojos-rondje-west-canada-2019.blogspot.com/
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

Nee joh, Takakkaw niet overslaan met een grote camper. Die switchbacks zijn juist spektakel ! :D
Het is zowel naar boven als naar beneden een klein stukje dat je achteruit moet rijden... staat duidelijk aangegeven, er is ruimte zat om dit te doen en auto's moeten even wachten als jij ermee bezig bent. Spannend, maar erg leuk om te doen, laat je niet weerhouden hierdoor... !
BaconPopper
Amerikafan

Bedank voor de reacties al.

Ook jojostravelusa bedankt. Snel al eens door je verslag gegaan en vond het alvast nuttig om te zien dat je The Hill aan Bella Coola gewoon met de Truck Camper kan doen.

Maar die feedback is niet echt antwoord op mijn vraag zelf... :wink:
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Nou, dan wel de feedback op je vraag: nooit heen en weer gaan rijden !!
Althans, als je voor de camper gaat. Kun je ergens centraal iets betaalbaars vinden als je met auto+hotel of auto+vakantiehuis gaat, dan is het een ander verhaal.
Maar Field naar trailhead Abbot Ridge is volgens Google 160 km en 2 uur rijden. Met een camper denk ik 2,5 uur. Dat x 2 en weg is je wandeldag....
Kortom, maak een mooie route en probeer heen en weer rijden te voorkomen en boek (op tijd!) de juiste campgrounds in die regio...
Paul
BaconPopper
Amerikafan

Thanks!

Fijn dat je ove Field begint. Had die plek al gezien en op het eerste zicht lijkt dat heel centraal.
Maar ik was, denk ik, vooral naar bevestiging op zoek dat het allemaal toch net iets te ver is en we inderdaad beter minstens
ofwel in 2 splitsen indien we met de auto zouden gaan, bijvoorbeeld 3 dagen Lake Louise en 3 dagen minstens in of voorbij Golden.
Ofwel inderdaad met de camper meerdere plekken aandoen.

Het enige wat voor mij onduidelijk is, is hoe makkelijk alles met een camper toegankelijk is.
Ik veronderstel dat de echt bekende zaken wel makkelijk te doen zijn, maar als je minder toeristische hiking trails e.d. wil doen, geraak je daar dan nog vlot met de camper?
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Ja hoor, met de camper kom je gewoon overal waar je doorgaans ook met de auto komt. Parkeren soms wat lastiger met een grote camper. Wij hebben de Rockies paar jaar geleden met 2 campers gedaan (2x C27-29) en zelfs dat ging prima. Denk er aan dat je nu sowieso her en der verplicht de shuttlebus naar de meren moet nemen !
Als je de keuze voor auto of camper hebt gemaakt is het handig je gehele route even te plaatsen, dan volgen tips over campgrounds en hikes vanzelf….

Wij zijn toen zelfs in Wells Gray met de camper 45 minuten een gravelroad op Trophy Mountain omhoog gereden voor een wandeling…..
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

BaconPopper schreef:
12 mei 2025, 20:56
Ofwel inderdaad met de camper meerdere plekken aandoen.
Volgens mij had ik wel antwoord op deze vraag gegeven :wink: :lol:
Altijd een camper. En we hebben zelden problemen om ergens te komen, anders dan in grote steden. Daar is een camper inderdaad een blok aan je been, maar ook daar zijn oplossingen voor.
AnnInBC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Zelf al verschillende keren de Canadese Rockies bezocht over de jaren heen en onze favoriete uitvalsbasis voor Yoho/Banff is Field in Yoho National Park. Je bent op 10-15 minuten bij Emerald Lake, Lake Louise en omgeving is een 20 minuten rijden en Banff dorp is een uurtje rijden. Als je met de auto gaat kan ik je zeker de Truffle Pigs Lodge aanraden, daar hebben wij zelf al een paar keer geslapen: https://www.trufflepigs.com/lodge In Field heb je ook vele guesthouses waar je een verdieping van een huis kan huren met prive ingang, je eigen keuken, eigen slaapkamer(s), eigen badkamer en soms ook nog een eigen woonkamer: https://www.field.ca/accommodations/ Daar hebben wij in het verleden ook al gebruik van gemaakt en is altijd goed bevallen!

Voor Glacier NP zou ik niet speciaal een verplaatsing doen om te overnachten, misschien is dit ook mogelijk vanuit Field alhoewel het bijna 2 uren rijden is. Vroeg op pad, zou ik zeggen en dan is dat wel mogelijk. Ik weet niet wat jullie globale route is, maar moest je van die kant afkomen...ik denk hier aan bijvoorbeeld Revelstoke en je gaat daarna verder richting Yoho en Banff gaan rijden, dan kan je bij Revelstoke in de buurt eerst 1 nacht (of meerdere) verblijven en dan de volgende verder naar Yoho National Park om daar enkele nachten te verblijven om Yoho en Banff NP te bezoeken.
BaconPopper
Amerikafan

Bedankt @AnnInBC

Ik had je tip van TrufflePigs al zien passeren in het forum en al bij de favorieten gezet :)
Het enige "probleem" dat ik met Field heb, is dat het me, volgens google maps, zeer klein lijkt, weinig of geen winkels, resto's etc...

In sé geen probleem, maar mijn zoon is glutenintolerant, dus een degelijke winkel of meer dan 1 restaurant in de buurt is dan zeker geen overbodige luxe.
Is dat effectief het geval daar?

Route ligt nog niet vast.
Maar het wordt waarschijnlijk een beetje de klassieke tour vanuit VC.
Dus in grote lijnen Vancouver Island en dan langs Whistler, Clearwater en Jasper richting Banff/Glacier.
Alleen zijn we er nog niet uit of we terug gaan via Calgary of terug naar VC.
Indien dat laatste dan was ik inderdaad meer aan Revelstoke aan het denken als uitvalsbasi om o.a. ook Glacier te doen.
Maar net zoals keuze tussen auto of RV, ligt dat dus nog niet vast.
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Met een glutenintolerantie lijkt het mij fijn om zelf te kunnen koken in de camper. Je kunt dan bij de Walmart of andere supermarkt voor dagen inslaan wat geschikt is en op de camping, wie weet met langslopende herten of zo, koken. Als je dan eens op een plek met weinig horeca komt, heb je geen probleem. Wij kopen ook altijd een kleine gasbbq en dat is helemaal ideaal en leuk met een camper.
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Field is qua dorp inderdaad zo goed als niks. Wij hebben er eens 2 uur koffie gedronken in, naar wat ik mij nu nog kan herinneren, het enige restaurant in het dorp. We waren in afwachting van iets beter weer, het kwam met bakken uit de hemel, voordat we naar Takakkaw Falls gingen...
Maar ik neem aan dat je onderweg, in Golden of Lake Louise, boodschappen kan doen voordat je weer terug naar Field gaat rijden.
Paul
AnnInBC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Ja, je hebt gelijk dat Field een dorpje van niets is met niet veel mogelijkheden om te winkelen/eten. In Field heb je de Truffle Pigs Lodge en de Siding Cafe, bij Emerald Lake heb je 3 verschillende plaatsen waar je kan eten en de meeste menu's hebben ook "gluten free" opties. Wat supermarkten betreft is er niets te vinden. Je kan eventueel wel je boodschappen doen in Golden of Lake Louise, afhankelijk van waar je komt. Hier in Canada is men altijd erg behulpzaam in restaurants om een maaltijd volgens de klanten hun wensen te maken en je kan dus altijd aangeven dat het glutenvrij moet zijn en dan houden ze daar rekening mee of geven je keuzes van wat glutenvrij gemaakt kan worden. Restaurants in de grotere dorpen/steden hebben meestal ook glutenvrije maaltijd keuzes op hun menu staan (aangegeven met GF). Dus je kan ook altijd even online kijken op de website van de restaurants en of er voldoende glutenvrije keuzes zijn.

In de supermartken is er ook keuze genoeg voor glutenvrij, vooral bij de grotere supermarkten zoals Walmart, Real Canadian Superstore, Safeway (wat duurder dan Walmart, maar wel goede kwaliteit), Save on Foods (ook wat duurder dan Walmart en ook weer goede kwaliteit). Er zijn er nog wel andere en de meeste hebben altijd wel keuzes voor glutenvrij.

Zoals al gezegd, misschien is een camper gemakkelijker omdat je dan zelf eten kan koken en je kan gemakkelijk voor een hele week etenswaren inslaan zodat je niet veel moet winkelen als je ergens op een camping staat in de Canadese Rockies. In dat geval zou ik nog steeds proberen om in Yoho NP een camping vast te leggen als uitvalsbasis voor Yoho/Banff omgeving.
BaconPopper
Amerikafan

Bedankt voor de inzichten rond glutenvrij, dan hoef ik daar niet direct nog een apart topic voor te starten :)
IngridUSA
Amerikakenner

Bericht door IngridUSA »

Heb je ook al de zoekfunctie gebruikt? Dan komen daar ook allerlei eerdere topics langs over gluten en glutenvrij.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer