Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis 1N9R1D: advies gevraagd rondreis West-Canada - juni 2027

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
1N9R1D
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis 1N9R1D: advies gevraagd rondreis West-Canada - juni 2027

Bericht door 1N9R1D »

We willen in juni 2027 met ons tweeën naar Canada. Onze dochters zijn inmiddels oud genoeg en gaan (mogen :lol: ) niet meer mee. Omdat over een week de tickets te boeken zijn ben ik al enige tijd bezig met de planning en deze krijgt steeds meer vorm. Tijd om deze aan de experts voor te leggen. :wink:

Normaal reizen we best wel in een hoog tempo, maar volgens mij hebben we hier alle tijd voor een dag met slecht weer of om op tijd met een drankje op een balkon te zitten. We reizen met een auto trouwens.

Waar moet nog wat geschaafd worden? Waar kan een dag af, waar moet een dag bij? Wat mogen we echt niet overslaan wat ik nog niet vermeld heb? We hebben niet zoveel met steden, vandaar geen extra nacht in Vancouver. :wink:

Thanks (alweer)!

Dag Datum Overnachtingslocatie Activiteit
1 (5 juni): Amsterdam - Vancouver
2 (6 juni): Vancouver - Parksville
3 (7 juni): Parksville - Tofino
4 (8 juni): Tofino
5 (9 juni): Tofino - Naniamo
6 (10 juni): Naniamo - Kamloops
7 (11 juni): Kamloops - Clearwater
8 (12 juni): Clearwater
9 (13 juni): Clearwater - Jasper
10 (14 juni): Jasper
11 (15 juni): Jasper
12 (16 juni): Jasper
13 (17 juni): Jasper - halverwege Icefields Parkway
14 (18 juni): halverwege Icefields Parkway - Lake Louise/Field
15 (19 juni): Lake Louise/Field
16 (20 juni): Lake Louise/Field
17 (21 juni): Lake Louise/Field
18 (22 juni): Lake Louise/Field
19 (23 juni): Lake Louise/Field - Canmore
20 (24 juni): Canmore
21 (25 juni): Canmore - Calgary en om ca. 15.00 uur vlucht terug naar huis

Scherm­afbeelding 2026-06-27 om 22.56.41.png
Reisverslagen USA:
2019 - West-USA (17 dagen) - wordt nog overgezet naar Blogspot
2024 - West-USA & Yellowstone (21 dagen)
AnnInBC
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Advies gevraagd: rondreis West-Canada - juni 2027

Bericht door AnnInBC »

Hele mooie route, maar wel erg weinig tijd voor Vancouver Island. Je bent al vlug een halve dag bezig met de overzet omdat je een 45 minuten tot uur op voorhand bij de ferry terminal aanwezig moet zijn, de overtocht zelf is ook 1 uur en 40 minuten. Hou daar zeker ook rekening mee. Persoonlijk zou ik bij Jasper mogelijk een dag weghalen (niet dat 3 dagen Jasper niet kan) en ook bij Lake Louise, zo kan je misschien 2 dagen toevoegen aan Vancouver Island. Je kan eventueel ook in 1 dag van Vancouver naar Ucluelet gaan, misschien Victoria erbij voegen omdat dat ook een goede plaats is voor whale watching. In dat geval zou ik de route een beetje omdraaien in het begin en zou ik zeker ook een nachtje Whistler doen, daar is heel veel mooie natuur in de buurt. De Icefield Parkway kan mogelijk ook in 1 dag, maar deze opsplitsen is zeker geen straf.

Ik heb je route hier beneden aangepast naar gelang ik persoonlijk aanvoel dat je het meeste uit de reis kan halen. Je hebt op de meeste plaatsen voldoende tijd om dingen te zien/doen.

1 (5 juni): Amsterdam - Vancouver
2 (6 juni): Vancouver - Victoria
3 (7 juni): Victoria (whale watching)
4 (8 juni): Victoria - Tofino/Ucluelet
5 (9 juni): Tofino/Ucluelet
6 (10 juni): Tofino/Ucluelet
7 (11 juni): Tofino/Ucluelet - Parksville
8 (12 juni): Parksville - Whistler
9 (13 juni): Whistler (huur fietsen en doe het Whistler Valley Trail)
10 (14 juni): Whistler - Cache Creek/Kamloops
11 (15 juni): Cache Creek/Kamloops - Clearwater
12 (16 juni): Clearwater
13 (17 juni): Clearwater - Jasper
14 (18 juni): Jasper
15 (19 juni): Jasper
16 (20 juni): Jasper - Lake Louise/Field
17 (21 juni): Lake Louise/Field
18 (22 juni): Lake Louise/Field
19 (23 juni): Lake Louise/Field - Canmore
20 (24 juni): Canmore
21 (25 juni): Canmore - Calgary en om ca. 15.00 uur vlucht terug naar huis

Succes nog met het puzzelen.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis 1N9R1D: advies gevraagd rondreis West-Canada - juni 2027

Bericht door Martin & Marianne »

Leuke plannen!
Wij zijn de afgelopen weken in het westen geweest en vliegen morgen terug. Bij ons was het weer erg wisselend, dus niet gek om wat extra tijd te voorzien. Het voordeel van juni is wel dat het heel lang licht is dus je kunt heel veel doen op een dag. Voor ons was dat de belangrijkste reden om voor juni te kiezen, ook omdat wij een aantal nachten gekampeerd hebben. Nadeel kan zijn dat sommige trails nog onder de sneeuw liggen if erg modderig zijn. Zo moest je voor de Big Beehive een flink stuk door de sneeuw lopen.
Een nacht minder Jasder zou kunnen, zeker als je een overnachting hebt aan de Icefields Parkway. Wij overnachtten in The Crossing. Helaas was het die dagen erg slecht weer, met regen en laaghangende bewolking. We hebben daarom ook niet veel gedaan onderweg.

Marianne
nycave
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door nycave »

ik zou iig via Wistler gaan (sea to sky route) en dan daar een overnachting doen ipv kamloops. Bij field/Jasper kan je eventueel 1-2 dagen wegsnoepen. Die zou ik op vancouver island vastplakken.
2009 Australië (adelaide-cairns-AS-darwin)
2012 Rondje Vancouver
2015 rondreis Florida
2017 Australië (6 wkn, Brisbane naar Cairns)
2018 Costa Rica
2023 Seattle-Salt Lake city
2024 Rondje Denver
2025 Rondje IJsland
2026 Canada: Calgary-Vancouver
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door paulr »

Hoi, denk dat mijn advies hetzelfde is. De reis lijkt wat uit evenwicht: je raast in 9 dagen over VI en het westelijke deel en bent dan bijna 2 weken in eenzelfde soort gebied, nl. Jasper t/m Canmore. En dat laatste is uiteraard mooi, maar weinig divers. In LL heb je met de Beehive en de Six Plains ook bijna dezelfde wandeling: wij deden zo 1 dag aan elkaar geplakt.
Ik zou dus adviseren om onderweg meer tijd te nemen op zowel VI dagje langer en via Whistler (noord) of via Hope/Kelowna (zuid) te reizen/stoppen.
De route van Ann is wellicht weinig origineel, maar heeft wel alles wat moois in zich en goed in evenwicht, zou die dus zo volgen :)
Paul
1N9R1D
Amerikafan

Bericht door 1N9R1D »

Bedankt voor alle tips! 😃
Na lang beraad thuis hebben we besloten er alsnog een rondje Canada met Yellowstone, Grand Teton en Glacier van te maken. Vancouver Island heeft het voor ons nét niet, en alleen een ronde rondom Calgary is wel veel van hetzelfde. Daarbij wilden we sowieso nog een keer weer naar Yellowstone en GT. En Glacier stond ook nog erg hoog op de verlanglijst. Dus uitstekend plan voor volgend jaar! 🤩
Reisverslagen USA:
1N9R1D
Amerikafan

Bericht door 1N9R1D »

Zouden jullie nog eens mee willen kijken naar de route? We kiezen heel bewust voor 2 lange reisdagen om van en naar Yellowstone/Grand Teton te komen (dat hebben we in 2024 ook gedaan, maar toen vanuit Capitol Reef). De accommodaties in Yellowstone en Glacier heb ik alvast geboekt, de betaalbare opties waren al vrijwel vol. In Grand Teton verblijven we in Teton Village. Overnachten in de lodges van dat park is echt bizar qua prijzen... :shock:

vrijdag 18-6: Vlucht Calgary, aankomst ca. 15.00 uur (hotel 1 à 1,5 uur onder Calgary)
zaterdag 19-6: nabij Calgary - Red Lodge of Billings
zondag 20-6: Red Lodge of Billings - via Beartooth Highway - Yellowstone
maandag 21-6: Yellowstone
dinsdag 22-6: Yellowstone
woensdag 23-6: Yellowstone - Grand Teton
donderdag 24-6: Grand Teton
vrijdag 25-6: Grand Teton (einde van de dag, begin van de avond alvast 1 à 1,5 uur richting Glacier, bijvoorbeeld Ashton)
zaterdag 26-6: Nabij Ashton - West Glacier
zondag 27-6: West Glacier - Many Glacier
maandag 28-6: Many Glacier
dinsdag 29-6: Many Glacier
woensdag 30-6: Manier Glacier - Waterton
donderdag 1-7: Waterton
vrijdag 2-7: Waterton - Banff/Canmore
zaterdag 3-7: Banff/Canmore
zondag 4-7: Banff/Canmore - Jasper
maandag 5-7: Jasper
dinsdag 6-7: Jasper
woensdag 7-7: Jasper - Lake Louise/Field
donderdag 8-7: Lake Louise/Field
vrijdag 9-7: Lake Louise/Field
zaterdag 10-7: Lake Louise/Field - Calgary - late vlucht naar huis
zondag 11-7: aankomst thuis
Reisverslagen USA:
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Mooie route !
Wij hebben m ook eens zo gedaan vanaf Calgary. Toen alleen niet helemaal naar Jasper omdat we dat al eens gedaan hadden. We hebben destijds wat meer tijd doorgebracht bij Cranbrook fort steele/radium hot Springs. Ook omdat in dat dal de temperatuur fors hoger was dan in Banff/LL en zon ipv regen.

Paar opmerkingen:
Wij hebben ook een flinke reisdag genomen richting Yellowstone, maar moesten wel eerst camper oppikken en zaten iets ten noorden van de stad. Jullie uurtje zuidelijker en kunnen denk ik vroeg weg. Zondag is lange reisdag maar prima te doen denk ik.
Waterton: wij hadden ook 2 nachten Waterton na Glacier gepland. Uiteindelijk 1 van overgebleven. We vinden het er mooi, maar toch minder indrukwekkend na het Many Glacier natuurgeweld. De extra nacht toen benut nabij Radium Hotsprings.
Ik zou persoonlijk 1 (of wellicht zelfs 2) nachten uit de laatste week Jasper/Banff/Lake Louise weghalen. Let wel, wij vinden het er prachtig, maar toch “meer van hetzelfde” tov het USA deel. En wellicht dat de drukte (veel geregel met parkeren, shuttles, tijdslot, etc) je wat gaat tegenstaan zo op het eind van de reis….
Wat als de de hele route zou omdraaien ? Of wordt YS en GT dan helemaal onbetaalbaar qua acco’s. In dat geval eindig je met het hoogtepunt: Many Glacier ! (En ben je er ook wat later, en dat is gunstig ivm de wandelingen en sneeuw op de paden…)
Paul
1N9R1D
Amerikafan

Bericht door 1N9R1D »

Bedankt voor je tips, @paulr!
We hebben ook gekeken naar het omdraaien van de route. Maar om 2 redenen niet gedaan: 1. In Many Glacier was niks meer beschikbaar aan het einde van de rit :shock:. 2. We hebben nog overwogen om dan te starten in Glacier, maar dat vond ik te vroeg qua weer, wegen, trails.
Omdat we Canada nog nooit bezocht hebben wilden we daarmee eindigen (hopelijk het mooist voor het laatst :wink:)

Waar zou jij nog een dag weghalen en terugplaatsen?
Ik twijfel ook nog over een 2e nacht Waterton, of toch al een stukje naar het noorden rijden. Maar dat heeft nog geen haast, dat kunnen we altijd nog boeken de komende weken/maanden.

Wij reizen idd met een auto, dus we kunnen de dag van aankomst alvast een stukje de stad uit.
Reisverslagen USA:
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Wij vinden het altijd leuk om tussen de vele wandelingen ook wat andere aktiviteiten te doen of dingen te bezoeken.
Op jullie route hebben wij gedaan:
Bezoek Virginia City en Nevad City (western stadjes)
Bezoek ranch Grant Kohrs (Deer City)
Bezoek openluchtmuseum Fort Steele bij Cranbrook
Kanoën Columbia River wetlands bij Invermere
Fietsen Westside Legacy Trail bij Invermere (https://hikebiketravel.com/cycling-west ... acy-trail/)
En daar zou ik dus 1 Nacht Jasper en 1 nacht LL voor opofferen….
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Je zou bij Yellowstone/Grand Teton ook kunnen overwegen om na 1 of 2 nachten Yellowstone naar GT te gaan en dan nog een nacht Yellowstone (bijvoorbeeld Old Faithful). Wellicht dat dat beter uitkomt qua beschikbare lodges. En je kunt dan de ene keer de Teton Park Road rijden en de andere keer de 191. Zeker voor Yellowstone geldt dat er heel regelmatig weer accommodatie vrijkomt.
GT is inderdaad erg duur, hoewel wij bijvoorbeeld de laatste keer Colter Bay nog mee vonden vallen vergeleken met Jackson.
In Banff, Jasper en Lake Louise is het nog veel erger naar mijn idee. Leuk en betaalbaar in Jasper: Becker's Chalets.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 05 jul 2026, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Wellicht ter overweging als acco’s zo duur zijn en jullie nu met z’n 2-en reizen: https://www.canadream.com/rv-rental/maxi-travel-camper/
Rijdt super, heerlijk bed, lekker in de natuur, inmiddels wellicht voordeliger dan auto + hotels in juni ? :D
1N9R1D
Amerikafan

Bericht door 1N9R1D »

@Martin & Marianne Accommodaties in Canada vind ik dan juist wel weer meevallen. Daar kom je met AirBNB ook al een eind. Yellowstone houd ik ook in de gaten, in 2024 hebben we daar ook nog kunnen wisselen van een cabin zonder douche naar een cabin met douche. Ik ga ervan uit dat dat nu ook weer lukt, en anders hebben we sowieso een betaalbare cabin :thumbup:

@paulr
Een camper heeft heel even de revue gepasseerd, maar de kosten voor de huur, de campings en de brandstofkosten maakt dat het onder de streep niet zo gek veel uitmaakt. Daarbij zijn we ook geen kampeerders... :lol: Alhoewel we in september naar Namibië en Botswana gaan en dan reizen we met zo'n zelfde soort 4x4 camper rond. Mocht dat nou toch enorm goed bevallen dan zou het kunnen dat we de camper in Canada/USA alsnog gaan overwegen.
Reisverslagen USA:
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Bij mij komt de camper er elke keer toch goedkoper uit, maar dat komt ook vooral omdat wij (bijna) nooit uit eten gaan onderweg. Dus de kosten voor eten en drinken maken het verschil. Sec auto + hotels of camper + campings scheelt inderdaad niet veel…
En grappig: wij twijfelen juist in Namibië tussen auto + daktent (met af en toe hotel) en auto + lodges omdat we bang zijn het comfort van een goed bed zullen missen :)
Als ze in Namibië een betaalbare truckcamper zoals in Canada zouden hebben zouden we dat meteen doen…. Of hebben jullie een betaalbare Bushcamper gevonden ?
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Hier nog een stel enorme fans van de truckcamper! In september gaan we nog 2 weken met een Fraserway op pad voor een rondje Calgary.
1N9R1D schreef: ↑
10 jul 2026, 20:22
Alhoewel we in september naar Namibië en Botswana gaan en dan reizen we met zo'n zelfde soort 4x4 camper rond.
Heel benieuwd naar jullie ervaringen en hoe die camper eruit ziet. Wij hebben voor volgend jaar in Australië een Extra Cab 4x4 "camper" Toyota met daktent geboekt.
https://broomebeyond.com.au/vehicles/ex ... x4-camper/
Voor 2028 hebben we ons aangemeld voor een selfdrive in klein konvooi, min. 2 max. 5 auto's, door Botswana en Zimbabwe vanuit Zuid-Afrika en dat doen we met Toyo met daktent. Nog een tandje simpeler dan die van volgend jaar dus. Het wachten is op nog 1 andere aanmelding en dan gaat de reis definitief door. Hoe ouder hoe gekker zullen we maar zeggen :lol:
https://zazoetravel.com/avontuurlijke-4 ... jk-afrika/
@paulr Iets voor jou?
1N9R1D
Amerikafan

Bericht door 1N9R1D »

@paulr Wij hebben bewust voor de camper gekozen ipv de daktent omdat mijn evenwicht behoorlijk gevoelig is. Bovenop is het gewiebel als iemand zich omdraait ongetwijfeld erger dan als je vlak boven de wielbasis ligt. Daarbij heb je nog iets van ruimte om je om te kleden etc. Wij hebben de camper geboekt via Britz:
https://www.britz.co.za/4x4-vehicle-rental/toyota-navi/ Even uit mijn hoofd kost dat komende september voor 22 dagen € 3500,-, compleet verzekerd, onbeperkt kilometers en het campingpakket met lakens, stoelen, etc.
Campings zijn tussen de € 30,- (in Namibië) en € 90,- (in Botswana) voor 2 personen per nacht. Wij slapen binnen de poort van Sossusvlei, op de campings binnen Etosha en Spitzkoppe. In Botswana gaan we van Kasane naar Maun door de Savuti. Ik weet niet wanneer jullie gaan, maar mocht je dat stuk ook willen rijden: de camping in Savuti is een jaar van te voren al uitverkocht. Ik kon nog 1 nacht boeken en bij toeval enkele weken geleden een annulering waardoor we nu 2 nachten daar kunnen zijn.
De campings in deze beide landen hebben opmerkelijk vaak eigen sanitair bij de plek. Perfect!

Deze camper is wel een stuk kleiner dan die in Canada, je hebt eigenlijk alleen maar een bed, een keukentje en een toilet. Op Youtube heeft iemand een filmpje geplaatst met een "rondleiding": https://youtu.be/j9m0hP2Tpq0?si=cYvzWCwXHhVCbJZ_

@jojostravelusa Grappig, wij gaan in Namibië proefdraaien met een 4x4 camper omdat we dat over een paar jaar graag door Australië willen doen!
Jullie reis van 2028 ziet er ook fantastisch uit! Je hebt lang de tijd om je er op te verheugen :-D
Reisverslagen USA:
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Best een grappig ding, in Namibië. Als je hem wat netter inricht dan die Duitsers doen, kun je er best wat in kwijt. Gaan we in het achterhoofd houden. In 2029 moeten we tenslotte ook nog ergens heen als alles volgens plan verloopt :wink: :lol:

Wij zijn erg goed in ruim van tevoren plannen. Het voordeel bij ZaZoe is dan ook dat de eerste 2 deelnemers invloed hebben op de route en iedereen die daarna aansluit, moet nemen zoals het valt.

In Australië gaan we naar het minder bezochte westen. We rijden van Perth naar Darwin met ongeveer 600 km onverhard over de Gibb River Road. Het schiet al op. Nog maar 284 dagen :lol:
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Ok, total off topic natuurlijk, maar na jouw reactie ben ik toch weer eens naar Namibië /Botswana gaan kijken vandaag :lol: :offtopic:
En het duitse filmpje van Jojos was ik ook tegen gekomen ! Hahaha
Maar er zijn nu wel leuke “bushcampers” waar je van binnenuit naar het slaapdeel gaat (dus geen gammele buitentrap en veel opbouwen). Die waren er een paar jaar geleden nog niet volgens mij.
Dit is wel een gaaf ding ! : https://bushlore.com/toyota-land-cruise ... er-crucam/
Wie weet gaan we maar eens iets plannen voor 2027 met deze !
Paul
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Nog een keer off topic: @jojostravelusa ik denk dat het inmiddels wel veilig genoeg is om zelf door die regio te rijden, dus zonder konvooi…. Maar ik snap dat het spannend is. Waarschijnlijk nemen wij onze kinderen wel weer mee en dan hebben we ons eigen konvooi met 3 auto’s :lol:
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Ok, laatste reactie on topic dan: na het zien van het filmpje van Britz denk ik dat de truckcamper in Canada van zowel Canadream als Fraserway een stuk comfortabeler zal zijn : vast bed (slaapt prima), vaste zithoek en relatief denk ik meer ruimte !
Veel plezier in Namibië en Botswana!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer