marieke1985 schreef:heeft iemand nog adressen waar ik echt heen moet? Als je nog meer leuke dingen weet hoor ik ze graag

Er is zoveel te zien in New York, dat het altijd moeilijk is om alles op te noemen. Hieronder een paar van mijn favorieten:
Top of the Rock

Een bezoekje aan Top of the Rock (of Empire State Building, waar je keuze ook is) mag natuurlijk niet ontbreken. Ga tegen zonsondergang naar Top of the Rock; geniet eerst van de zonsondergang en wacht tot het donker wordt. Zo heb je Top of the Rock met daglicht, met een zonsondergang en 'by night' gezien.
Wij hebben zowel het Empire State Building als Top of the Rock bezocht en ik vond zelf Top of the Rock de mooiste uitzichten hebben. Dit komt vooral door het uitzicht wat je hebt op Central Park. Beide gebouwen hebben natuurlijk een mooi uitzicht. Zo heb je op het Empire State Building bijvoorbeeld een mooi zicht op het Chrysler Building. Wat ik ook beter vind bij Top of the Rock dat je op het tweede observatiedeck vrij uitzicht hebt, dus geen hekwerk (net als bij het Empire State Building).
Liberty State Park

Liberty State Park is echt een aanrader. Dit zou je kunnen overwegen als je nog tijd over hebt. Ik kan me voorstellen dat je eerst de gebruikelijke hotspots wilt zien. Vanaf dit park heb je een fantastisch uitzicht op de skyline, Statue of Liberty en Ellis Island. De skyline ziet er hier weer heel anders uit. Het heeft aan deze kant meer kleur dan de kant die je ziet vanaf de Brooklyn Bridge. Vanaf dit park vaart ook de ferry naar de Statue of Liberty en Ellis Island. Misschien een leuke combinatie? Ik vond het er minder druk uitzien dan de keer dat wij vanaf Battery Park zijn vertrokken.
Routebeschrijving vanaf Manattan:
Pak de PATH subway naar of Pavonia/Newport of Hoboken. (kan allebei, en maakt weinig uit in de reistijd) Vanaf daar pak je de Light Rail naar Liberty Park. Vanaf dit punt rijden er shuttlebussen naar het park.
Wij hebben de metro gepakt naar Penn Station om daar de PATH subway nemen en de route te vervolgen zoals hier boven beschreven staat.
Empire Fulton State Park

Het Empire Fulton State Park slaan wij nooit over als we in New York zijn. Je hebt hier een prachtig uitzicht op de skyline van New York. De laatste keer zijn we de Manhattan Bridge opgelopen. Vanaf hier heb je helemaal een mooi uitzicht op de Brooklyn Bridge, Fulton State Park en de Skyline.
Ook Brooklyn Heights Promenade doen we even aan. Als we hier een tijdje hebben doorgebracht lopen we over de Brooklyn Bridge weer terug. Je kan dan bijvoorbeeld naar South Street Seaport gaan. Het is een beetje toeristisch, maar wel een fijne plek om even een pauze te houden.
Routebeschrijving:
Metro: pak de A train naar High Street/Brooklyn Bridge. Loop west op Cadman Plaza naar Water Street, rechts naar New Dock, links naar East River.
of pak de #2 or #3 train (7th Avenue line) naar Clark Street. wandel naar beneden tot Henry Street naar Fulton, naar Prospect, naar Washington - loop richting het water.
Hier laat ik het even bij. Ik kom later terug met andere tips en foto's!!