Afgelopen november had ik de reis, die via KLM loopt, al geboekt. En dat is maar goed ook, want ik moest nog wel het een en ander aan voorbereiding doen. Paspoort regelen, ESTA regelen. Naast natuurlijk al het vinden van een degelijk hotelletje. Dat is er uiteindelijk eentje geworden op loopafstand van Central Park en Times Square. Driesterrenhotel, met toch wel gemixte reviews. Maar ik ben niet iemand die zich snel beklaagt over wat ik in die reviews voorbij heb zien komen; kleine ontbijtzaal, niet erg gevarieerd ontbijt, beetje van dat soort toestanden. Ik ga overigens niet eens, ondanks dat het inbegrepen zit, in het hotel ontbijten, dus voor mij is dat al niet van toepassing.
Ik heb ook als voorbereiding een reisplan gemaakt, dat mij van dag tot dag in elk geval wat zicht biedt op wat ik wil doen. Ik ga me er niet blind op staren, maar vind het wel fijn een soort leidraad te hebben. Dat ik niet bijvoorbeeld op de dag dat ik naar Brooklyn ga, ook nog even naar het vrijheidsbeeld ga. Ik probeer alles een beetje bij elkaar te houden.
Omdat ik maandag pas richting einde van de middag aankom - half 4 ongeveer - heb ik voor die dag niets ingepland. Ik kijk dan gewoon even wat ik doe. Dinsdag begin ik bij 'Top of the Rock' (vóór 11 uur werd aangeraden), en loop ik een beetje een route af, en dan weer terug richting Central Park. Woensdag wil ik naar het vrijheidsbeeld en Ground Zero, inclusief het befaamde museum waar ik zoveel over heb gehoord. Donderdag naar Coney Island, en naar dat uitkijkpunt van Brooklyn op de skyline van Manhattan, waarna ik dan via de Brooklyn Bridge terug naar Manhattan wandel. Vrijdag Chinatown, Little Italy onder andere, maar ook Stonewall Inn hoop ik eens te kunnen zien. En zaterdagavond vlieg ik weer terug, dus wil ik overdag weer wat in de buurt blijven van het hotel. Wellicht nog een wandeling door Central Park, wat souvenirs mee proberen te krijgen voor de familie enzo etc. Maar het blijft gissen of ik de planning op mijn manier erdoorheen kan krijgen. Qua tijd wel, verwacht ik. Maar het weer speelt natuurlijk ook wel een rol. Dus ik bekijk dat eigenlijk iedere avond vooraf even rustig.
Qua eten en drinken heb ik ook al een lijstje, maar ik merk wel dat als je een beetje 'normaal' wilt eten je al gauw de hoofdprijs kwijt bent. En de hele week alleen maar aan de fastfood, dat is niet mijn gedachte van mijn eerste keer in de Verenigde Staten.

Ik ben ook benieuwd hoe het qua communicatie allemaal gaat. Ik ben zelf namelijk doof, zoals mijn naam al prijsgeeft (geen grap dus, voor wie dat dacht). En hoewel ik 'normaal' kan praten en door mijn hoortoestellen ook kan verstaan onder gunstige omstandigheden, las ik dat veel tentjes nog een mondkapjesplicht handhaven. En die dingen zijn echt een gigantisch probleem voor doven en slechthorenden. Nu versta ik het Engels doorgaans wel beter dan Nederlands (en ik beheers de taal zelf meer dan prima), maar hoe dat in de praktijk allemaal zal zijn...
Ik heb er hoe dan ook heel veel zin in. Wordt even spannend, zo alleen en voor het eerst in Amerika, maar wat heb ik hier lang naar uitgekeken zeg!