Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Plannings vraagjes new york

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Plaats reactie
oliver
Amerika-newbie

Plannings vraagjes new york

Bericht door oliver »

Hi All,

Na een reis naar het zuidwesten afgelopen jaar wordt het in juni een weekje NY.
We zijn met 6 man en vertrekken 4 juni...7 nachten en we hebben in feite 6 volle dagen ter beschikking.

Nu ben ik, net zoals iedereen op dit forum ;), bezig met de voorbereidingen van onze reis.
Ik wil geen slaaf van een planning worden, maar zou wel graag willen weten wat haalbaar is op een dag, zonder van de ene attractie naar de andere te rennen.

De eerste dag komen we rond 16.00 op JFK aan. Dat tel ik dan ook niet meer als volle dag.
Ik wil die avond verder niets meer plannen behalve misschien Times Square. Daar liggen we ook redelijk dichtbij met ons hotel

Ik heb wel enkele praktische planningsvragen waar jullie mij misschien mee kunnen helpen (zullen er vast nog wel meer volgen):

Is Brooklyn (met Brooklyn Heigts) en een wandeling over de brug terug naar Manhattan te combineren met Chinatown en Little Italy? Ik wil dan beginnen in Brooklyn (Metro).
Ik zou dit op een dag willen combineren, maar weet niet of dit op een dag te doen is op een relaxte manier.

Lower Manhattan (Financial district, stock exchange, wall street, (9/11) etc.) wil ik graag combineren met een Ferry naar Ellis Island en SOL.
Is het handig om Battery Park hier ook nog bij te doen?
Wat ik ook niet echt terug kan vinden is of je tours voor Ellis Island en Liberty Island ook nog moet reserveren als je een NYcity pass of New York pass hebt?

Ik zou graag een Free by foot tour in Central Park willen doen. Op die dag Central park combineren met het Guggenheim.
Zit mijn dag dan vol of past hier nog wat bij?

We (lees: de vrouwen) willen eigenlijk wel een dag kunnen shoppen. Dit hoeft geen hele dag te zijn, maar een halve dag kan ook.
Welke bezienswaardigheden zijn bijvoorbeeld goed te combineren met shoppen op 5th Ave?

Top of the Rock en ESB, St Pat, Grand Central, Flatiron Building en Chrysler Building en highline wil ik sowieso nog in de planning opnemen. Maar met 6 dagen moet dat wel lukken.

Misschien dat jullie mij hiermee kunnen helpen. Ik heb al ongeveer elke planning op dit forum gelezen maar zie door de bomen het bos niet meer.

Groet,

Oliver
harryvanrooy
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Plannings vraagjes new york

Bericht door harryvanrooy »

Hallo Oliver,
wij gaan in Augustus voor vijf en een halve dag, dus ik ga even volgen. vooral de laatste regel herken ik maar al te goed :wink:
Ik heb een planning gemaakt op tripomatic, dat is wel handig, maar ik ben idd niet van plan dat zomaar slaafs te volgen, je moet ter plaatse kunnen improviseren, vind ik. Battery park, daar kom je vanzelf doorgewandeld als je naar de ferry voor Ellis Island gaat, dus als je terugkomt kun je daar wel even rondlopen, ik heb dezelfde items ook op een dag gepland. Brooklyn willen we per fiets doen, kun je ook huren met je pass, is een beetje een stap in het duistere maar lijkt me wel leuk.
Om ongelukken te vermijden gaan de dames shoppen en doe ik de Intrepid, dat interesseert de dames toch niet. Is voor iedereen beter :lol:
veel plezier in NY
Harry
analogkid
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door analogkid »

Brooklyn (Heights) en Brooklyn Bridge is wel te combineren met Chinatown en LIttle Italy (laatste is maar een straat). Ik zou wel goede wandelschoenen meenemen! Battery Park kom je doorheen als je van Ferry naar Financial District (of andersom) gaat. Wij hebben Central Park op de fiets gedaan, dan is het zeker te combineren met Guggenheim. Free by Foot ken ik niet. Bij 5th Av in de buurt ligt iig Grand Central en Public Library. Dit is dus goed te combineren. Ook St Patricks Cathedral ligt aan 5th Av en dus goed te combineren.
ZW USA: https://www.polarsteps.com/MoniqueLager ... st-us-2025
NO USA 2010; NYC 2012; Oost Canada / US 2012, DC/NYC 2018 http://reisnoordoostusa.blogspot.com/
Florida 2014, 2015, 2016, 2018; http://reisflorida2016.blogspot.nl
tomaat85
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door tomaat85 »

Planning ziet er goed uit hoor. Ik heb ook geen ervaring met free by foot maar ik schat in dat die dag nog wel ruimte heeft...Zou het idee om te gaan fietsen zeker overwegen, geeft super goed beeld bij de stad, veel vrijheid en veel meer ruimte om je voetprint van je bezoek te vergroten...Maak je om het winkelen geen zorgen..Zeker je dag(en) downtown niet, winkels kom je bijna overal tegen :D . 6 dagen is een mooie duur voor een bezoek...jullie gaan pret hebben..veel plezier gewenst :wink: Enne je insteek om geen slaaf van je planning te worden is de enige juiste insteek...
Grote Amerika fan
Samedi1
Amerika-ontdekker

Bericht door Samedi1 »

Brooklyn (met Brooklyn Heigts) en een wandeling over de brug terug naar Manhattan te combineren met Chinatown en Little Italy? Ik wil dan beginnen in Brooklyn (Metro).
Ik zou dit op een dag willen combineren, maar weet niet of dit op een dag te doen is op een relaxte manier.
Je gaat wel veel lopen maar dat is meer dan de moeite waard :), als je niet heel laat gaat kan je het op je gemak allemaal bekijken.

Lower Manhattan (Financial district, stock exchange, wall street, (9/11) etc.) wil ik graag combineren met een Ferry naar Ellis Island en SOL.
Is het handig om Battery Park hier ook nog bij te doen?
Battery park kan je zo meepakken, als je de gratis ferry neemt kan je door Battery park wandelen en kom je uit bij de ferry.

Ik zou graag een Free by foot tour in Central Park willen doen. Op die dag Central park combineren met het Guggenheim.
Zit mijn dag dan vol of past hier nog wat bij?
de wandeling ken ik niet maar wij hebben Museum of Natural History gedaan icm Central Park.

We (lees: de vrouwen) willen eigenlijk wel een dag kunnen shoppen. Dit hoeft geen hele dag te zijn, maar een halve dag kan ook.
Welke bezienswaardigheden zijn bijvoorbeeld goed te combineren met shoppen op 5th Ave?
Centralpark, Applestore, CNN, Trumptower. 5Ave is ook een bezienswaardigheid ook als je geen vrouw bent :)

Je hebt het al grotendeels gedaan, maar opdelen van Manhattan en dat per dag plannen maakt het makkelijker.
2005 Miami
2010 New York
2012 New York
Juni 2013 New England (NY, Boston, Cape Cod, Vermont, Utica, Niagara watervallen, Pittsburgh, Washington, Philadelphia)
oliver
Amerika-newbie

Bericht door oliver »

Tnx voor de reacties...

De Gratis ferry vanuit Battery Park gaat toch naar Staten Island of niet?
Voor de Ferry naar liberty island en Ellis Island moet je hoe dan ook betalen toch?
En wat ik dus nergens kan vinden of ik deze ook moet reserveren als ik een new york pass of new york ciry pass heb...De Ferry is wel opgenomen in de prijs, maar ik zie niets over reserver staan.

Ik ga weer flink verder plannen.

PS: De free by foot tours heb ik als tip gekregen van vrienden. Dit zijn wandelingen door diverse delen van New York met een New Yorker als gids.
Je betaalt achteraf een vrij te kiezen bedrag, afhankelijk of je de tour leuk/goed vond. Leek mij wel leuk.
analogkid
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door analogkid »

oliver schreef:Voor de Ferry naar liberty island en Ellis Island moet je hoe dan ook betalen toch?
En wat ik dus nergens kan vinden of ik deze ook moet reserveren als ik een new york pass of new york ciry pass heb...De Ferry is wel opgenomen in de prijs, maar ik zie niets over reserver staan.

PS: De free by foot tours heb ik als tip gekregen van vrienden. Dit zijn wandelingen door diverse delen van New York met een New Yorker als gids.
Je betaalt achteraf een vrij te kiezen bedrag, afhankelijk of je de tour leuk/goed vond. Leek mij wel leuk.
De ferry naar Liberty en Ellis Island ishttp://www.statuecruises.com/ Is meestal behoorlijk druk, dus het handigst is om dit de eerste dag te doen als je er bent, en dan zo vroeg mogelijk. Dan is het redelijk rustig en omdat je toch vroeg wakker bent is het geen probleem de eerste boot te nemen.

Ok, Free by Foot is net zoiets als Big Apple Greeter dan, denk ik.
ZW USA: https://www.polarsteps.com/MoniqueLager ... st-us-2025
NO USA 2010; NYC 2012; Oost Canada / US 2012, DC/NYC 2018 http://reisnoordoostusa.blogspot.com/
Florida 2014, 2015, 2016, 2018; http://reisflorida2016.blogspot.nl
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

Brooklyn Heights, Brooklynn Bridge, Chinatown en Little Italy zijn perfect op één dag te combineren en dit is zeker op een relaxte wijze te doen.

Ellis en SOL is gene Ferry doch een tourboot je bent dan aan Battery Park dus is het niet meer dan logisch dit erbij te doen. 9/11 memorial MOET je ook reserveren. Dit alles is perfect te combineren met Wall Street en South Street Seaport.

De uitleg staat toch duidelijk op de website vwb SOL en Ellis Island:
CityPASS Entry

Present booklet at ticket windows 2,3,4 or 5 to obtain ticket to board ferry.
Je moet dus een ticket halen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
oliver
Amerika-newbie

Bericht door oliver »

Ok,

weer enkele dagen planning en heel veel leeswerk verder :)

In totaal 6 dagen (niet perse in die volgorde, al wil ik SOL en Ellis Island wel op dag 1 doen)

dag1:
Lower Manhattan:
Ellis Island/Statue of liberty (aparte tickets via statue cruises; Reserveren!)
Battery Park
Financial District, Wall Street, stock exchange, federal hall, charging bull
911 memorial/Ground Zero (aparte tickets)
South Street Seaport

dag2;
Dag Brooklyn
Brooklyn, dumbo, en brooklyn Heigts via Metro erheen, daarna via brug terug.
Pier 17 terug in Manhattan, City Hall, City Hall Park
Daarna doorlopen naar
Chinatown
Little Italy

dag3:
The Highline
Meatpacking district
Chelsea (food MArket?)
(zijn deze 3 dingen te voet samen te doen?)
Daarna richting Madison Square
Flatiron Building/district
daarna omhoog richting EMpire state / eten.
In de avond: ESB main deck.

dag4:
Theather District/Midtown:
Top of the rock vroeg in ochtend
Bryant Park
Grand Central
Chrysler Building
St PAtricks Cathedral
Carnegie Hall?
eventueel shoppen tussendoor?

Dag5:
Central Park
Moma of Guggenheim
eventueel nog iets anders? tips?

DAG 6:
Dingen die nog niet zijn gedaan

avonden?: Ik wil van de 6 volle dagen 3 dagen een uitgebreidere avondactiviteit plannen. Avondje rondom times square?, avondje comedy cellar, avond broadway.

Ik weet niet of ik sommige dagen teveel gepland heb en anderen te weinig.
Is het aan te raden om te eten in restaurants de buurten waar we de dag eindigen, of heb je nog tijd genoeg over om nog even op te frissen in het hotel?
Dus bijvoorbeeld dag 2 eten in little italy, dag 3 in de buurt van ESB etc...of zijn er ook wijken die wel leuk zijn om te bezichtigen, maar waar bijvoorbeeld niet veel restaurants zijn?
Wij zitten zelf in het Yolo hotel (42nd/10th), ligt er natuurlijk ook aan wat daar in de buurt te vinden is. Ik kan me ook voorstellen dat het wel lekker is om eerst even in het hotel te douchen alvorens je ergens gaat eten.

Groeten,

Oliver
Laatst gewijzigd door oliver op 16 apr 2014, 15:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Marcopstal
Amerika-expert

Normaal gezien kan je SOL en Ellis op één dag doen met dezelfde boot.

Voor 911 Memorial zal je geen tickets meer nodig hebben vanaf half mei.

Ik zie dat je gaat shoppen op 5th en dan Broadway omhoog tot Empire ? De Empire ligt op 5th avenue
oliver
Amerika-newbie

Bericht door oliver »

klopt, ik had die planning uit mijn notepadje geplakt :)
Dat was meer een opmerking erbij. Dat eventueel shoppen was inderdaad op 5th Ave bedoeld in de buurt van ESB.

Ik zag nu pas dat je beter via 5th ave omhoog kunt lopen ja.
Anja1961
Amerika-newbie

Bericht door Anja1961 »

Pier 17 ligt tegen de vlakte. Het is een grote bouwput. Ik heb nog net een foto van de muur kunnen maken voordat deze plat ging.
Marcopstal
Amerika-expert

Er komt een nieuw gebouw.
jmvdc
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jmvdc »

Wij zitten die periode ook in New York: dinsdag 10 juni is er het jaarlijkse museum mile festival

http://museummilefestival.org/

oa het Guggenheim en the Met zijn dan gratis

en er is zo te zien, veel animatie
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer