Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Chills: Advies voor rondreis

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Chills
Amerika-ontdekker

Reis Chills: Advies voor rondreis

Bericht door Chills »

Note Mod: De route van TS is inmiddels verschoven van het zuidwesten naar het noordoosten!

Beste Forumleden,

Ik ben van plan om volgend jaar met mijn gezin ( kinderen 13 en 10 jaar) naar de States af te reizen. Samen met mijn vrouw , en later met de kinderen, heb ik binnen Europa al het nodige gezien. ( Mallorca, Algarve, Lanzarote, Gran Canaria, Costa Brava, Costa del Sol, Benidorm, Tunesië, Kreta, Rhodos, Santorini, Alanya, Marmaris, Bodrum)
In het verleden hebben we ook een keer Mexico (Puerto Vallarta) aangedaan en nu begint het toch weer te kriebelen om de oceaan nog een keer over te steken. De States staan al lang op mijn verlanglijstje en ik zou graag dan ook vooral mijn persoonlijke top 3 van Amerikaanse Steden ( New York, San Francisco en Las vegas) willen combineren met wat Nationale parken.
Ik heb op dit forum al heel wat tips en trics gelezen en ben zelf tot het volgende reisschema gekomen. Ik zou graag willen weten of dit schema ook te doen is binnen de tijd die ik mezelf voor ogen heb. Tips zijn van harte welkom

Dag 1 (maandag 18 juli 2016) Amsterdam- New York

Dag 2 ( dinsdag 19 juli 2016) New York
Bezoek: Clinton Castle in Batterie Park/ Ellis island/ Vrijheidsbeeld/ Wall street en Charging Bull/ Broadway + Times Square

Dag 3 ( woensdag 20 juli 2016) New York
Bezoek: Ground Zero / IAC Building Ship of Glass/ Top the Rock / Central Park/ Brooklyn Bridge

Dag 4 ( donderdag 21 juli 2016) New York – San Francisco

Dag 5 (vrijdag 22 juli 2016) San Francisco
Bezoek: Alcatraz / Kabeltrammen/ China Town

Dag 6 (zaterdag 23 juli 2016) San Francisco
Bezoek: Pier 39 / Lombard street/Fishermans wharf/Ferry Building

Dag 7 (zondag 24 juli 2016) San Francisco – Santa Cruz 132 km 2uur
Bezoek: Golden Gate Bridge/ Highway 1/Santa Cruz Beach Boardwalk

Dag 8 (maandag 25 juli 2016) Santa Cruz – Visalia 330 km 3,5 uur
Bezoek: Walvissen (Bultrug, Blauwe vinvis) kijken 11:00 uur

Dag 9 (dinsdag 26 juli 2016) Visalia -Fresno 220 km 3,75 uur
Bezoek: Sequoia NF (Lake Kaweah, Tunnel Rock, Fallen Tunnel Log, Tharp’s log, Chimney Tree ,General Sherman Tree)

Dag 10 ( woensdag 27 juli) Fresno- Curry village 166 km 2,5 uur
Bezoek: Yosemite Valley en Mariposa Grove (Bridalveil Fall, Giant Grizzly, Tuolumne Grove of Giant Sequoias)

Dag 11 (donderdag 28 juli) Curry village Californië – Bishop Californië (1250m hoogte) 223 km 3 uur
Bezoek: Tioga pass , Bodie State Historic Park (Ghost Town) en Mono Lake

Dag 12 ( vrijdag 29 juli) Bishop, Californië – Beatty, Nevada 240 km 2,5 uur
Bezoek: Death Valley (Dantes View, Badwater, Artist’s Drive en Artist’s Pallette, Harmony Borax works, Cerro Gordo Ghosttown)

Dag 13 ( zaterdag 30 juli) Beatty, Nevada – Las vegas , Nevada 190 km 1,75 uur
Bezoek: Rhyolite Ghost town, Hooverdam + Hoover Dam Bypass , Welkomst bord Las vegas, Manhattan express New york hotel

Dag 14 ( zondag 31 juli) Las vegas
Bezoek: Bellagio Fonteinen, Stratosphere Tower, Vegas Vic en Sassy Sally, Strip met Deuce bus

Dag 15 (maandag 1 augustus) Las vegas, Nevada – Williams , Arizona 370 km 3,75 uur
Bezoek: Route 66 ( Seligman )

Dag 16 (dinsdag 2 augustus) Williams – Page 290 km 3,5 uur
Bezoek: Grand Canyon Zuid en Oost, Horseshoe bend, Lees ferry (balanced rocks), Lake Powell

Dag 17 (woensdag 3 augustus) Page – Kayenta 160 km 1,5 uur
Bezoek: Monument Valley

Dag 18 (donderdag 4 augustus) Kayenta –Moab 270 km 3 uur
Bezoek: Mexican Hat /Goosenecks naar Arches NP

Dag 19 ( vrijdag 5 augustus) Moab – Hanksville 175 km 2,5 uur
Bezoek: Colorado National Monument + Canyonlands National Park

Dag 20 (zaterdag 6 augustus) Hanksville- Panguitch 290 km 3,5 uur
Bezoek: Capitol Reef, Grand Staircase Esclante NM

Dag 21 (zondag 7 augustus) Panguitch –Cedar City 110 km 1,5 uur
Bezoek: 2 uur paardrijden in Bryce canyon, Zion NP

Dag 22 (maandag 8 augustus) Cedar city – Salt lake city 400 km 4 uur
Bezoek: Colob Canyons

Dag 23 (dinsdag 9 augustus) Salt Lake City
Bezoek: Lagoon pretpark voor de kinderen

Dag 24 + dag 25 (woensdag 10 en donderdag 11 augustus) Salt lake city - Amsterdam - thuis
Jerre
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Reis Chills: Advies voor rondreis

Bericht door Jerre »

Allereerst welkom op het forum ;)

mijn eerste mening over je planning? je wilt te veel... 24 dagen voor een route mét NYC én moab is gewoon te veel van het goede naar mijn mening.
mijn opmerkingen in detail dan:

- NYC: te weinig tijd vind ik. Ik zou zéker een derde dag bijnemen als je het wat rustiger aan wilt doen. Ondanks dat ik geen kinderen heb lijkt het me leuk wat meer tijd door te brengen in central park en eventueel natural history museum te bezoeken.
- San francisco is voldoende tijd. Wij hadden er in 2009 ook twee dagen + avond van aankomst en ik vond dat voldoende.
- Sequoia kan ik mij niet over uitspreken maar voor Yosemite zou ik Mariposa grove laten vallen. Vanuit curry village is het een stukje rijden en het is echt niet meer als sequoias dat daar terug te vinden zijn. Als je ze dan toch al gezien hebt in Seq NP? Je kan zonder problemen een volledige dag vol krijgen in de valley.
- Kijk voor Death Valley voor een overnachting in Furnace creek ipv beatty.

Vanaf Las Vegas wordt het echt té druk. Ik zou vanaf daar je route herbekijken of gewoon heel je route herbekijken. Om te beginnen, waarom vlieg je terug vanuit Salt Lake City? Toch niet enkel voor Lagoon park? Als je LA wilt vermijden kan je ook vanuit Phoenix terug vliegen of gewoon vanuit Vegas. in Vegas kan je adventure dome doen of in LA bv de Universal studios. Beiden wel tof voor kinderen.

Als je terug vliegt vanuit Vegas kun je bv een rondje maken LV - Grand Canyon - Page - Kayenta/Mexican Hat - via de 95 naar Hanksville - Torrey - via de UT12 naar Bryce - Springdale (Zion NP) - Valley of Fire - Las Vegas al is dit misschien nog te optimistisch voor de tijd dat je hebt. Als je vanuit Phoenix terug vliegt kan je route maken met Sedona. Als je LA verkiest kan je misschien beter, komende vanuit NY, een standaard rondje LA - kustroute - SF - Yosemite - Death Valley - Las Vegas - Zion - Bryce Canyon - Page - Grand Canyon - Las Vegas doen?

Om af te sluiten misschien wel het belangrijkste nog even vermelden. Ik lees vaak routeplanningen waar dat kinderen mee op vakantie gaan en het valt me op dat er altijd wordt aangewezen eens vaker langer als één nacht ergens te verblijven. Vanaf SF heb je 16 nachten waar je buiten Vegas (2 nachten) altijd ergens anders slaapt. Zelfs ik als twintiger die graag veel wilt zien op vakantie en vrij veel km's rijdt tijdens een roadtrip vind het leuk dat we vorig jaar zo'n 3x op 18 dagen ergens 2 of meerdere nachten waren.
2009 :: LA - SF
2011 :: NY - MIA
2014 :: DENV - LV
2015 :: LV - LV
2019 :: MIA - MIA
Blogs :: http://exploringusa2015.wordpress.com
avsboz
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door avsboz »

The Arches en Canyonland doe je echt te kort. 2 volle dagen zonder reizen is daar echt wel nodig. Een (goed) bezoek aan Moab en omgeving bestaat meestal uit 3 overnachtingen in Moab. Voor kinderen is the Arches leuk vanwege de klim en klauter mogelijkgheden voor de kids. Maar dat lukt niet als je minder dan een middag of ochtend hebt per park.

Verder valt me op dat je kiest Williams, Hanksville en Panguitch als overnachtingsplaatsen. Dat is jammer wat het is vanaf daar (te) ver naar de parken om te kunnen genieten van de golden hours bij zonsopkomst/ondergang. Probeer wat te vinden in GC Village, Bryce (of Tropic) en Torrey (voor Capitol Reef).

Wat maakt het dat je graag in SLC wilt eindigen? Dit zie je niet vaak bij dit rondje Z-W USA. Zoals je nu reist en na Bryce weer omhoog gaat is vrij ongebruikelijk. Je mist dan zo Zion NP en Valley of Fire SP. Is eindigen in LV ook een optie of is SLC een must ?

In totaal vind ik je planning erg gehaast. Je zult er moe van terugkomen. Slechts een keer blijf je tussendoor 2 nachten in zelfde plek (LV). Voor de rest is het vooral leven uit je koffer en veel rijden. Ik zou New York bewaren voor een latere trip (dan eventueel gecombineerd met Florida ofzo). De drie vrijgekomen dagen zou ik dan besteden aan Moab (2x) en Yosemite (1 extra).
Grt,
Andries

2012-2014-2015-2016-2018 USA Blogs: http://avsboz.wordpress.com/
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik deel de bovenstaande meningen. Ik heb wel het idee dat je je goed hebt ingelezen met reisbrochures als ik je overnachtingsplekken allemaal zo zie. Behalve de plekken die Andries al noemt vallen ook Visalia en Fresno en Beatty op. Meestal zijn die reisbureau overnachtingsplaatsen niet enorm gunstig, maar meer gunstig voor inkoop voor het reisbureau zelf. Overigens vind ik zeker niet met alle plaatsen wat mis.
Staar je niet blind op de kilometers en vooral niet op de tijden die achter je routeplan staan. Ook zijn sommige van je to do list dingen bij de verkeerde dag gezet. Je hebt dag 13 bijvoorbeeld de Hoover Dam erbij staan terwijl je dag 15 er voorbij rijd.

Ik zou je willen aanraden om hier eens goed andere topics te gaan lezen. En ook de reisverhalen pagina en de reisverhalen die mensen onder hun posts hebben staan. Gebruik ook http://www.allesamerika.com/rondreis-zu ... erika.html en http://www.ontdek-amerika.nl om informatie te vergaren over wat er onderweg allemaal te doen is.

Ik zou als je NY persé wilt doen in ieder geval je route in het zuidwesten verkorten en er idd minimaal 1 dag NY bijdoen. Reisbureaus hebben in hun routes nogal de neiging om teveel in een te korte tijd te willen proppen.
Hans B
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25
Contacteer:

Bericht door Hans B »

Helaas moet ik me bij bovenstaande berichten aansluiten.
VEEL te VEEL.
In een 3-weekse route (je bent drie vliegdagen kwijt) met NYC met MOAB met CALIFORNIË kan echt niet.
Minimaal een volle week erg bij of de uithoeken gaan schrappen.
In 29x
1685
dagen en
151.800
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

In korte reacties op de planning:

Te veel voor de beschikbare tijd, zeker in combinatie met NYC waar het op zich ook hollen wordt.

- Voldoende tijd voor SF
- Visalia is geen goed locatie, dat is een reisbureau locatie (lees = goedkoop)
- Sequoia national park (niet NF) is op een drafje
- Fresno is geen goede locatie voor overnachting
- Mariposa Grove heeft na Sequoia geen meerwaarde
- Tuolumne Grove = idem Mariposa grove (eigenlijk de derde keer dat je naar hetzelfde wil gaan kijken.)
- Beatty is absoluut geen goede locatie voor overnachting
- Je passeert onderweg naar Vegas niet langs de Hooverdam, daar passeer je onderweg naar de GC.
- De strip met de deuce ? Dat kost heel veel tijd. Je gaat sneller te voet en ziet dan ook meer.
- Williams is geen goede locatie voor overnachting en bezoek aan de GC, komende van Vegas kan je perfect tot aan de GC village rijden.
- Route 66 moet je vooral het deel rond Oatman hebben
- Kayenta is niet de beste locatie voor overnachting nabij MV
- Voor Arches is er te weinig tijd
- Voor Canyonlands is er te weinig tijd, zeker in combinatie met CNM
- Panguitch is geen goede locatie voor een bezoek aan Bryce
- Cedar City is geen goede locatie voor een bezoek aan Zion
- absoluut te weinig tijd voor Zion.

De route is ook niet logisch, want je zit in Moab dichter bij Salt lake City dan vanuit Zion.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Mariposa Grove zal gesoten zijn in juli door werkzaamheden maar misschien stellen ze het uit.
Cerro Gordo is een dirtroad en de condities varieren nogal. Niet aanbevolen. Voor een bijna Ghosttown kan je heen en weer naar Darwin rijden.
Chills
Amerika-ontdekker

Bericht door Chills »

Beste forumleden, aan deze tips heb ik zeker iets. Was zelf eigenlijk ook al in de veronderstelling dat het vooral vanaf Las Vegas echt rennen en hollen wordt.
Salt lake city is niet perse een must hoor. Phoenix, Denver , las vegas of een andere plaats is natuurlijk ook een optie.
Natuurlijk wil ik zoveel mogelijk zien. Maar op een gegeven moment heb je zoveel to do en to see
dingen op je lijst staan , dat je door de bomen het bod niet meer ziet.
En dan kom je vanzelf een beetje in de knel. Dat heb ik ook gemerkt vandaar dat ik jullie hulp zocht.
De bedoeling achter mijn reis zijn eigenlijk de volgende doelen:
- new york
- san francisco
- las vegas
- santa Cruz
- sequoia np
- yosemite np
- hooverdam
- death valley
- grand canyon
- horseshoe bend
- monument valley
- bryce canyon/ Zion
- arches

Dat zijn eigenlijk de dingen die ik wil zien. Misschien is het een beetje teveel van het goede,
maar ga eens kijken met behulp van jullie tips of ik deze in een meer logischere route kan plannen
en wat ik er eventueel uit kan weg halen.
Laatst gewijzigd door Chills op 25 feb 2015, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
ingrid14
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door ingrid14 »

Met bijna al je wensen, zonder Arches:
Dag 1 ? - NY
Dag 2 NY
Dag 3 NY
Dag 4 NY - SF
Dag 5 SF
Dag 6 SF - Santa Cruz - Monterey
Dag 7 Monterey - highway 1 - Cambria
Dag 8 Cambria - Sequoia
Dag 9 Sequoia
Dag 10 Sequoia - Yosemite
Dag 11 Yosemite
Dag 12 Yosemite - Tioga Pass - Mammoth Lakes
Dag 13 Mammoth Lakes - Death Valley
Dag 14 Death Valley - Las Vegas
Dag 15 Las Vegas
Dag 16 LV - Zion
Dag 17 Zion
Dag 18 Zion - Bryce
Dag 19 Bryce - Page (Horseshoe Bend en Lake Powell)
Dag 20 Page - Antelope Canyon in de ochtend - Monument Valley
Dag 21 MV - Grand Canyon
Dag 22 Grand Canyon - Sedona
Dag 23 Sedona - Phoenix
Dag 24 Phoenix - naar huis
Dag 25 thuis

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Chills
Amerika-ontdekker

Bericht door Chills »

Bedankt Ingrid,
Ik ga zeker eens naar de route kijken die je hier hebt voorgesteld.
Chills
Amerika-ontdekker

Bericht door Chills »

Heb zo eens wat tips en trics in mijn reisschema ingepast en besloten om inderdaad de hoek rond Moab eruit te schrappen. Die kan ik ooit nog eens meepikken als ik bijvoorbeeld een reis vanuit Denver ga ondernemen.
Mijn reisschema ziet er nu een stuk rustiger uit en toch gaan we nog ongelooflijk zien. Met daarin mijn persoonlijke top 3 steden New York, San Francisco en Las Vegas.

Dag 1: Amsterdam/Brussel - New york
Dag 2/3/4: New York
Dag 5: New York - San Francisco
Dag 6/7: San Francisco
Dag 8: San Francisco - Santa Cruz
Dag 9: Santa Cruz - Three Rivers (Visalia)
Dag 10: Three rivers - Oakhurst (Fresno)
Dag 11: Oakhurst - Curry Village
Dag 12: Curry village - Bishop (Mammoth lakes)
Dag 13: Bishop - Furnace creek (Beatty)
Dag 14: Furnace creek - Las Vegas
Dag 15: las Vegas
Dag 16: Las Vegas - Hurricane (Cedar city)
Dag 17: Hurricane - Bryce canyon ( Panguitch)
Dag 18: Bryce canyon - Page
Dag 19: Page
Dag 20: Page - Grand Canyon (Williams/Flagstaff)
Dag 21: Grand Canyon - Sedona
Dag 22: Sedona - Phoenix
Dag 23/24/25: Phoenix - terugreis naar Amsterdam/Brussel

Er zit nu wat meer speling in mijn reis. Moet alleen kijken wat er allemaal financieël haalbaar is. Natuurlijk snap ik ook wel dat je het beste in de Nationale parken zelf
kunt zitten om zo de zons-ondergang en -opkomst te kunnen meemaken en optimaal gebruik kunt maken van de beperkte tijd die je hebt.
Maar als je prijsverschillen soms ziet tussen in het park zelf of er uurtje vandaan zitten, dan moet je jezelf soms met net wat minder tevreden stellen. Maar dat ik natuurlijk een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken. Mijn budget is natuurlijk ook niet oneindig.
ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 »

Ik snap die volle dagen Phoenix aan het einde niet.
Je kan Phoenix in de namiddag bezoeken op de dag dat je van Sedona komt.
Er is echt niet zoveel te doen hoor.

Ik zou die 2 volle dagen Phoenix er zeker uitgooien en ze elders in je route gebruiken.

Zoals je het nu hebt, geeft omrijden langs Sequoia weinig meerwaarde. Je hebt geen tijd om iets van het park te zien.

Groetjes,

Ingrid
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Er is van alles in en rond Phoenix te doen maar of dat zo verstandig is bij 110F is maar de vraag. Hotels zijn er wel goedkoop in de zomer.
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Hou er wel rekening mee dat je in sommige parken ook nog makkelijk 100km of meer rijden gaat het. Dat geldt zeker voor Yosemite en Bryce bijvoorbeeld. Bij sommige plekken draait het min of meer ook nog eens om de zonsopkomst of zonsondergang zoals bv bij Bryce, Monument Valley en de Grand Canyon. Dan wil je niet op 100km afstand zitten. Er leeft daar heel wat meer wildlife dan hier en bij sommige wegen is het ook gewoon zonde om ze in het donker te moeten rijden. Ik vond het persoonlijk bij Yosemite ook niet erg om in Oakhurst te verblijven. Maar iets als Cedar City of Flagstaff zou ik toch echt niet doen.
Die dagen Phoenix met 40 graden vraag ik me af of je daar iemand een plezier mee doet eerlijk gezegd. Ik zou er iig 1 bij Sequoia zetten. Daar heb je nu te weinig tijd voor en zeker ook 1 nacht bij Zion of Bryce erbij. Zion is een wandelpark, maar je hebt er ook erg leuke wandelingen om met kinderen te doen zoals bv "the narrows. Bryce is qua park een stuk kleiner, maar daar heb je weer veel leuke activiteiten die je kunt ondernemen. Het is vakantie he, dus neem af en toe wat rust onderweg. Ik zou dat persoonlijk liever doen dan 3 dagen Phoenix in die hitte. Al is er rond Phoenix best genoeg te doen om je een paar dagen bezig te houden.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Chills schreef: Dag 9: Santa Cruz - Three Rivers (Visalia)
Dag 10: Three rivers - Oakhurst (Fresno)
Dit geeft je geen tijd voor Sequoia. Vanuit Three Rivers naar Oakhurst via Sequoia kost je aan reistijd bijna 4 uur. Je kunt dan in Sequoia NP een paar dingen doen, maar veel tijd heb je niet, en je mist Kings Canyon. Kijk eens in ons 2006-verslag voor ons bezoek aan Sequoia/Kings Canyon met de kinderen, en voor een overnachting in het park.
Chills schreef: Dag 11: Oakhurst - Curry Village
Dag 12: Curry village - Bishop (Mammoth lakes)
Ook voor Yosemite heb je weinig tijd, zie ook hiervoor ons 2006-verslag om te zien wat je allemaal kunt doen in het park.
Overweeg ook een overnachting in Housekeeping Camp, dat vonden onze kinderen erg leuk. Mammoth Lakes of Lee Vining geeft je iets meer tijd voor de Tioga Road en bijvoorbeeld Bodie, dan Bishop.
Chills schreef: Dag 16: Las Vegas - Hurricane (Cedar city)
Cedar city ligt niet handig. Hurricane is beter als je naar Zion wilt. Ik zou daar twee nachten voor uittrekken. Springdale is nog beter, en heeft ook wel betaalbare motels.

Die dagen Phoenix begrijp ik ook niet helemaal.
Ik begrijp de afweging van de overnachtingsplaatsen, maar jullie hebben nog voldoende tijd om te sparen. Of overweeg de aanschaf van een tent. Dan kun je voor heel weinig geld in de parken overnachten en dit afwisselen met een hotel/motel.

Marianne
ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 »

In Phoenix is het wel warm maar ik vond het er best te verdragen.

En de omgeving is prachtig maar dan moet je wel buiten de stad gaan en dagtrips maken.
Dat kan best maar een beetje zonde wel om aan de omgeving van Phoenix 2 dagen te spenderen en in de rest van de route tijd te kort te hebben.

Groetjes,

Ingrid
Chills
Amerika-ontdekker

Bericht door Chills »

Dag 24 is de dag dat ik terugvlieg en dag 25 zal ik waarschijnlijk aankomen in Nederland. Dus effectief heb ik alleen dag 23 geheel in Phoenix.

Ik ben me er wel bewust van dat er op bepaalde dagen een behoorlijk aantal kilometers, ook in de parken, moet worden gereden en dat bijvoorbeeld de rit vanaf Three Rivers naar Oakhurst zo'n 4 uur reistijd bedraagt. Dat dit de tijd voor het park aanzienlijk vermindert is een logisch gevolg daarvan, maar helaas moet ik wel bepaalde keuzes maken.
Misschien kan ik hierin beter wat meer duidelijkheid geven, zodat eenieder wat beter met ons kan meedenken:
Ik heb een zoontje die een ernstige vorm van het hypermobiliteitssyndroom heeft. Dit zorgt er voor dat lange wandeltochten voor ons bij voorbaat al onmogelijk zijn en we veel vanuit de auto zullen moeten doen. Een wandeltocht van een kilometer kan nog wel, maar veel meer zit er simpelweg niet in. Toch zeker niet op dezelfde dag.
Het is voor ons daarom een utopie om elk park echt grondig te kunnen bekijken en daarom heb ik voor bepaalde parken een aantal hoogtepunten opgeschreven die ik gezien wil hebben. Meer moet , maar kan het ook niet zijn. Hoe graag ik ook zou willen, ik ben beperkt om mijn kleine ventje toch wat van de wereld te kunnen laten zien en mee te geven. Het is gewoonweg niet anders.
Daarom zou ik ook graag willen weten of het bijvoorbeeld mogelijk is om op de route Three Rivers - Oakhurst de volgende dingen te zien: Tunnel Rock, Fallen Tunnel, Tharp’s log , Chimney tree en General Sherman Tree.
Voor Yosemite park hebben we bijvoorbeeld Yosemite Valley, Fallen Monarch, Grizzly Giant en eventueel een waterval bekijken erop staan. In Bryce canyon staat bijvoorbeeld alleen een paardrijtochtje van 2 uur ( dat wordt al een heel avontuur) op het programma.

Ik ga zeker nog naar de overnachtingsplekken kijken, om te zien of daar nog wat tijdswinst te behalen valt. Maar persoonlijk vermoed ik dat er nu toch redelijk wat tijd is overal om de beperkte aantal dingen die we willen zien ook te kunnen zien. Natuurlijk wordt het voor ons een rondreis met de nodige beperkingen en zullen we niet alles zien en het maximale eruit halen. Maar gelukkig ken ik mijn ventje al langer dan vandaag en weet ik wel wat er mogelijk is voor hem. En daar zullen we ons helaas aan moeten houden.
Maar moet ik nu tegen hem zeggen , nu net nadat hij de film "Reis door Amerika" van Bassie en Adriaan heeft bekeken , dat hij bepaalde dingen zelf niet zal kunnen zien en zelf kunnen doen? Ik ga toch echt mijn stinkende best doen om dat te voorkomen. Hij heeft al zoveel frustaties elke dag weer.
Wat is er nu mooier om hem die dingen te laten zien en doen die hij nu op TV voorbij heeft zien komen. En dat we hierdoor bepaalde dingen aan ons voorbij moeten laten gaan, dat is dan maar zo. Dat kan ik later samen alleen met moeders altijd nog rechttrekken. Nu staat de trip volledig in teken van mijn kleine man. Maar dat zou elke ouder doen denk ik. Dingen opofferen dat hoort er nu éénmaal bij.
Maar als ik hem straks met een grote glimlach onderaan het Vrijheidsbeeld op de foto zet. Of dat ik in zijn ogen vol verbazing kijk terwijl hij naar de top van de General Sherman Tree staat te kijken. Of hij luidkeels roept dat hij toch nog echt wel een keer een ritje in de Manhattan-express wil maken.
Op zulke moment dan lacht mijn hart, ondanks dat ik weet dat we veel dingen die dag niet zullen zien. Dat ben ik dan namelijk allang weer vergeten.

Hopelijk heb ik hiermee iedereen gelijk een beetje duidelijk kunnen maken wat de doel van de reis zal gaan zijn. En dat wij met toch heel andere doelstellingen deze rondreis willen gaan aanvangen. Ons motto zal de gehele reis zijn: " Beter iets , dan niets ". Hoe graag ik het ook anders zou willen zien.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Je kunt gelukkig heel veel vanuit de auto zien (veel mensen doen niet anders :wink: ), of met slechts een korte wandeling bereiken. In Yosemite kun je ook fietsen, ook een leuke manier om de vallei te bekijken, misschien is dat een optie?

Ik denk dat jullie plannen voor Sequoia redelijk ambitieus zijn, je zult voor de General Sherman wel een stuk moeten wandelen. Of maak gebruik van de shuttlebus. Wij warenn in 2013 bij Tharp's Log, dat was een aardig eind lopen, maar ik denk dat er kortere routes zijn. Koop een kaart (zie hier voor onze wandeling en een afbeelding van onze route op een kaart).
Tunnel Log kun je met de auto doen, tenzij je er in het weekend bent. Dat kost niet veel tijd. Ik zou echt eens kijken naar de cabins in Grant Grove. Die zijn niet heel duur, en je zit er heel centraal.

Als je al in Sequoia en Kings Canyon bent geweest (de wandeling naar de General Grant is kort) zou ik in Yosemite niet meer naar de Mariposa Grove gaan (mocht die nog open zijn) en ook niet naar de Tuiolumne grove, dat zal dan alleen maar tegenvallen na de bomen in Sequoia. In de vallei is al genoeg te zien en te doen, zie daarvoor onze verslagen vanaf 2002.

Marianne
Chills
Amerika-ontdekker

Bericht door Chills »

Thnx voor de tips. Ga zeker eens kijken voor een kaart om te zien
wat er allemaal mogelijk is zonder veel wandelkilometers te hoeven maken.
Ga ook zeker je reisverslag eens lezen. Heb er inmiddels al heel wat voorbij zien komen.
Zou mooi zijn als iemand een kortere wandeling richting de general Sherman zou weten
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Kijk eens op het kaartje waar ik net naar verwees (als je er op klikt zie je een grotere versie). Daarop zie je ook de General Sherman Tree aangegeven staan. Er is een pad vanaf het parkeerterrein, maar je kunt ook met de shuttlebus gaan. Op het kaartje zit je dan links van de boom. Het groene lijntje geeft aan wat wij die dag gelopen hebben.

Zie ook http://www.nps.gov/seki/planyourvisit/gfdayhikesum.htm:
General Sherman Tree
The main area is via Wolverton Road, off the Generals Highway just north of the tree itself (between Lodgepole and the Sherman Tree). From there, the 1/2-mile (.72 km) trail descends and includes some stairs. Rest on the benches along the trail; don't overexert yourself. Handicapped parking and an accessible trail are along the Generals Highway two miles (3.2 km) north of the Giant Forest Museum. You can drop off and pick up passengers here. If you have difficulty walking at this elevation 7,000 feet (175 m), stop at a park visitor center for a temporary parking permit.

Toevoeging op dat laatste: je kunt hier ook met de shuttlebus naar toe.
Zie voor de shuttles hier: http://www.nps.gov/seki/planyourvisit/parktransit.htm

Je kunt via googlemaps ook een idee krijgen. Zoek maar eens op General Sherman Tree en zoom een eind in. Dan zie je ook de parking en de trailhead.

Meer mogelijkheden dan ik genoemd heb zijn er niet. :wink:

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer