Bennogr schreef:Metro in New York is vrij eenvoudig: je moet voornamelijk op de letters en nummers letten (niet de kleuren, dat werk verwarrend). En of je Uptown of Downtown gaat.
Kleine aanvulling: let ook op je trein expres of local is. Toch jammer als je ergens uit wilde stappen maar je sjeest er hard aan voorbij. Hier spreekt een ervaringsdeskundige
'98:Ca,Az,Ut,Nv
'05:Co,Nm,Az,Ut,Id,Mt,Wy
'06:Canada+Mt,Id,Wa; Fl
'07:Ny,Ct,Ri,Ma,Me,Nh,Vt,Pa,Va,WDc,Nj; Fl
'08:Az,Ut,Nv; Fl,NyC
'09:Ak,Wa; Fl
'12:NyC
'15: Fl
'17: Ca, Or
Ceetje schreef:
Kleine aanvulling: let ook op je trein expres of local is.
Na een paar ritten met de metro had ik het systeem ontdekt. Het is vrij simpel hoe de sporen lopen. Je hebt bijvoorbeeld een A lijn. Als je een LOCAL-station hebt dan heb je vier sporen naast elkaar en er buiten twee perrons. Deze twee perrons daar stoppen de local treinen en de middelste daarop rijden de Express treinen voorbij.
Bij de stations waar ook de expresstreinen stoppen zie je dat alle vier de sporen aan een perron liggen. De middelste twee zijn dan natuurlijk altijd Express. Als je de bordjes volgt zou het ook gewoon moeten lukken maar soms vind ik het wat moeilijk aangegeven (vooral als ze de pijlen niet recht neerzetten maar ook nog eens in een 180 graden boog laten lopen)
Arlette schreef:Enkel de metro pakken ginder baart me nog wat zorgen omdat ik nu nog niet weet welke metro te nemen en waar op te stappen en vooral af te stappen. Maar ik zag al op één van de foto's dat er in de metrotrein zelf ook zo'n systeem is waarbij je kan zien aan welk station je bent, zoals in Parijs. Is dit zo in elke trein? Maar we zullen er wel uit geraken zeker ?
Ik kan eventueel een subway map van new york city naar u toe sturen als u dat wilt...ik heb hier nog exemplaren liggen uit 2008...stuur dan een mailtje met uw gegevens. Kan u de map helemaal uit uw hoofd leren!
Erg leuke foto's; heerlijk altijd weer die immens drukke Times Square te zien met al die taxi's ! Krijg ik weer heimwee van .... En wat hebben jullie ingekocht zeg, niet normaal ! Ik dacht dat wij goed konden shoppen
Ja met de inkopen was het wat uit de hand gelopen ja. Op de foto zijn ook wel wat dingen te zien die we van thuis meenamen en in moesten pakken maar er waren vooral veel mensen om ons heen die ''New York'' hoorden en meteen wilden dat we alles meenamen. Geen probleem natuurlijk totdat we daar extra bagagestukken mee hebben moeten nemen om voor anderen dingen mee te kunnen nemen. Dat doen we dus mooi nooit meer De volgende keer gaan we 100% voor onszelf.
Goed, dit topic zal zo wel eens tegen zijn einde lopen. Een dik half jaar op verheugd en zo snel is het gegaan. Ik heb me de week ná de reis ongelofelijk rot gevoeld omdat ik weer terug was (balen en nog eens balen) en nu zit ik alweer mijn kansen in te schatten voor een volgende keer naar de VS. Mijn droom is in ieder geval uitgekomen en hopelijk kan ik anderen helpen met alle vragen die ik heb gesteld in dit topic.
Ik kan eventueel een subway map van new york city naar u toe sturen als u dat wilt...ik heb hier nog exemplaren liggen uit 2008...stuur dan een mailtje met uw gegevens. Kan u de map helemaal uit uw hoofd leren!
Dank je rvd4always maar het zal nu wel lukken. Ik heb dat pdfje eens bekeken en we vinden het waarschijnlijk wel. En anders vragen we het wel aan een echte New Yorker (lijkt me trouwens ook leuk om eens een rasechte Newyorker aan te spreken) of pakken we een taxi
Misschien dat we een leuk meisje aan spreken; kan mijn zoon ook ineens zijn charmes gebruiken, wie weet wat er nog uit de bus komt vallen Als mijn zoon zou emigreren, heb ik altijd reden om op bezoek te gaan ... Ik zie het al helemaal voor me. :dance: Maar ja dat is misschien een ander topic of zo.
Maar toch bedankt ...
Let wel even op, als je een Newyorker aanschiet, kan die wel eens terugschieten, figuurlijk dan.
Altijd nuttig om een landkaart of zo in de hand te hebben (of een kaart van de ondergrondse), dan is men meteen wat vriendelijker.
Ik weet dat uit eigen ervaring, heb 20 jaar in en vlakbij de stad gewoond. Je wordt vrij hard in New York. de eerste reactie als iemand je om een pen vraagt, bijvoorbeeld, is de blik op oneindig, vooral die persoon niet in het gezicht kijken en doorlopen. Met een landkaart in de hand ben je een echte toerist en dan worden de Newyorkers plotseling veel vriendelijker.
Of een baby in een rugzak, dat werkt volgens mijn ervaring ook erg goed, vooral in de ondergrondse.
Of een baby in een rugzak, dat werkt volgens mijn ervaring ook erg goed, vooral in de ondergrondse
Mijn zoon wordt op 24 december al 20; dus die gaat niet meer in een draagzak passen...
Maar we zullen dan maar een plannetje vastnemen en daarmee mensen aanspreken indien nodig, dat weegt dan ook niet zo zwaar als de zoon
Arlette, in de metro kun je bij de loketten om een gratis Subwaymap vragen. Als je er wat meer nodig hebt vraag je er gewoon één voor ieder, doen ze niet moeilijk over.
Dank je, ik maak me waarschijnlijk teveel 'zorgen' om niks. Misschien is het 'mijn ongeduld' om eindelijk te mogen vertrekken Maar we tellen af :dance: Dus ik ga me niet meer druk maken om de metro
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.