Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reisverslag van reis naar New York

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Plaats reactie
JGK
Amerikakenner
Contacteer:

Reisverslag van reis naar New York

Bericht door JGK »

Al een paar jaar maken wij met vrienden uit Hamburg jaarlijks een stedenreis. Vanaf woensdag, 18 november t/m donderdag, 26 november was het dit keer de Big Apple. Wij troffen onze vrienden woensdagochtend op Schiphol en om 14:00 vertrokken wij met de KLM naar New York waar wij om 16:20 op JFK landden. Zoals wij al hadden gelezen werden wij op onze huid gezeten door zg. snorders. Zij waren allemaal de beste, goedkoopste en hadden de mooiste wagen. Alleen waren wij al gewaarschuwd dat je vaak op bestemming duurder uit bent. Velen zouden onverzekerd rondrijden in “gedateerde” auto´s. Wij liepen dus door tot de standplaats met de Yellow cabs. Vanaf JFK naar Manhattan geldt een vast tarief van USD 45 (zonder tol en tax). In Nederland heb je rond 17:00-17:30 spitsuur met de files vanuit de stad. Hier was het ook stad inwaarts een grote lange file. Uiteindelijk waren wij pas rond 19:30 bij het hotel. Onze vrienden hadden Hotel Wellington aanbevolen gekregen. Het was niet bepaald goedkoop, maar de ligging tussen Central park en Times Square (7th Ave tussen 55&56th Street) was natuurlijk fantastisch. Kan ik dit hotel aanbevelen? Neen; de toch pittige prijs staat in geen verhouding tot hetgeen geboden wordt. In een aparte post zal ik het hotel wat uitgebreider belichten. Wij werden ondergebracht op de 3e verdieping in het oude deel; keken uit op een kleine binnenplaats waar volgens mij de airco een vreselijk lawaai produceerde. Na 2 dagen kregen wij , na behoorlijk aandringen, een betere kamer op de 23e verdieping. Minder geluidsoverlast, iets moderner ingericht, maar wij kregen nu wel een twijfelaar van 1,40 meter …

´s Avonds nog richting Times Square gewandeld, waar wij de volgende ochtend de New York passen hebben opgehaald. Wij hebben voor het meest uitgebreide pakket gekozen; 7 dagen NY Pass en 3 dagen hop-on / hop-off.

Hop-on / hop-off: Donderdag en zaterdag hebben wij de blauwe linie genomen (zuidelijke deel van Manhattan), vrijdag de rode route rond Central park. Deze vonden wij toch minder dan de blauwe. Vanuit de hop-on / hop-off bus krijg je een goed beeld van Manhattan, de uitleg was meestal zeer duidelijk en compleet en je kunt overal in- en uitstappen. Zelfs in november hebben wij nooit veel langer dan 10-15 minuten op een bus hoeven te wachten.

New York Pass: De NY Pas hebben wij o.a. gebruikt voor de Empire State Building, Rockefeller Building (Top of the Rock), Guggenheim Museum, MOMA (Museum of Modern Art), havenrondvaart, bezoek aan het vliegdekschip Entrepid, onderzeeër en Concorde (zeker de moeite waard) en fietsen door Central Park. De kosten van de NY Pass hebben wij er dik uitgehaald, maar nog belangrijker was dat je vaak gebruik kon maken van een zg. fastlane en dat scheelde ons weer een hoop tijd.

Openbaar vervoer: Eigenlijk hebben wij hier heel weinig gebruik van gemaakt; wij zijn vooral gaan lopen. Denk er wel aan dat je in de bus alleen de Metrocard kunt gebruiken (uitsluitend verkrijgbaar op de Subway Stations) of met gepast muntgeld kunt betalen; bankbiljetten worden niet geaccepteerd. Makkelijker is een zg Metrocard te kopen. Je kunt een dagkaart kopen of een kaart met een bepaald aantal ritten. Deze kaarten kun je ook in de bus gebruiken. Een losse rit kost USD 2,20, een kaart voor 4 ritten kost slechts USD 8,00.

Bar, lounge, eten in hotel: Het ontbijt moest in het hotel USD 15,00 kosten. Afgezien van het feit dat het restaurant er niet bepaald uitnodigend uitzag, vonden wij USD 15,00 stevig aan de prijs. Wij hadden de avond ervoor al vele aanbieders van breakfast gezien, dus verlieten wij iedere ochtend om 08:00 het hotel en genoten ons ontbijt in een restaurant in de buurt. De 3e dag hadden wij ons ideale breakfast restaurant gevonden, Bagel Stix (hoek 8th Ave – 53rd Street). Veel verschillende soorten verse bagels, keuze uit misschien wel 15 verschillende soorten smeerkaas, salades die vers naar eigen keuze worden bereid, verse jus d´orange etc. etc. Verder allerlei verschillende ontbijt combinaties. Een zg. Breakfast #1 menu (bagel naar keuze met bacon, omelet, kaas en koffie) was slechts USD 4,95.
Op één avond na hebben wij altijd buiten het hotel gegeten en zijn nooit teleurgesteld. Omdat wij één dag bijna 12 uur hadden gelopen en eigenlijk geen zin meer hadden om buiten de deur te gaan eten, hebben wij in het hotel gegeten. Samengevat, vet, smakeloos, slecht en veel te duur.

Havenrondvaart: Wij hebben gekozen voor de laatste havenrondvaart van 2 uur met afvaart om 16:00. Van de 2 uur zie je een deel van de skyline bij daglicht en genoten wij op de terugweg van de skyline in het donker. Ter hoogte van Liberty Statue hadden wij de mooiste zonsondergang.

Central Park: Zondag hebben wij voor 2 uur fietsen gehuurd. Zondag heeft als voordeel dat het park voor auto´s gesloten is. Het was prachtig weer en alle fietsers reden tegen de klok in hun rondje van ca. 10km. Het is ongelofelijk zoveel fietsers, joggers en wandelaars gebruik maken van het park. De herfstkeuren waren fantastisch en wij hebben zelfs een tijdje in T-shirt aan het meertje gezeten. Fietsen in het Central park is zeker een aanbeveling.

Empire State Building en Rockefeller Center/Top of the Rock: Wij hebben de ESB bij daglicht gedaan (zijn wel even van de 86 naar de 102e verdieping gegaan) en de TOR ´s avonds. Beiden zonder meer de moeite waard, ik kan niet zeggen welke je beter bij daglicht of ´s avonds kunt doen.

Gospel Choir in TSC (Times Square Church): In eerste instantie wilden wij naar de Abyssinian Baptist Church in Harlem gaan. Wij schrokken er even van dat je zelfs in november toch zeker 1,5 tot 2 uur vantevoren aanwezig moet zijn. Na wat Google-en en You Tube-en heb ik een email naar de TSC gestuurd met de vraag of wij zondag de dienst van 10:00 mochten bijwonen (ik had gelezen dat niet iedere kerk toeristen op prijs stelt). Ik kreeg een meer dan enthousiaste email terug dat wij hartelijk welkom waren. De email bleek achteraf helemaal niet nodig geweest te zien. Over de dienst van bijna 2 uur kan ik heel kort zijn, wat een belevenis! Echt één van de hoogtepunten van onze vakantie. Zie een aparte post voor een uitgebreider verslag.

Musical: Op aanraden hadden wij al lang geleden kaartjes geboekt voor de musical Radio City Christmas Spectacular in de Radio City Hall. Een enorm theater voor zo´n 6.000 bezoekers. Deze musical wordt hier sinds 1932 opgevoerd. Typisch Amerikaans, maar zeker de moeite waard.

Shuttle naar JFK Airport: Bij de receptie van het hotel werden wij voor de shuttle verwezen naar de hairshop. De dame gaf aan dat de shuttle met een normale wagen USD 30 per persoon moest kosten, maar gezien de 4 bagagestukken moest zij wel een SUV bestellen voor USD 40 per persoon. Aangezien wij naar het hotel voor USD 45 + tol en tax waren gekomen gingen wij niet op haar aanbod in. Toen wij de bagage ´s ochtends aan de bellboy gaven (wij vlogen pas om 18:30) gaf hij aan dat het hotel een shuttle kon regelen voor een all-in tarief van USD 55 … Heel merkwaardig. Om 13:30 stond er een prachtige Lincoln Town Car voor de deur en op JFK vroeg hij inderdaad slechts USD 55. Natuurlijk kreeg hij er een gepaste fooi bovenop.

Samengevat: Wij hebben een heerlijke tijd in New York gehad en volgens ons hebben wij het maximale eruit gehaald. Onze voeten delen deze mening echter geheel niet …; vaak waren wij toch wel 12-14 uur per dag op pad. Onze voeten zijn nog steeds aan het bijkomen van de vele kilometers die wij gelopen zijn.
Laatst gewijzigd door JGK op 06 dec 2009, 11:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Jan Gijs
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Reisverslag van reis naar New York

Bericht door nieuwenoord »

FIjn, zo'n kort verslag. Geeft ons toch weer tips voor New York volgend jaar. Tja, New York is niet best voor je voeten!
Moniquemichiel
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Moniquemichiel »

Hoi,

Wat een mooi verslag :D .
Wij gaan in mei naar NY en ik heb al weer een paar ideeën erbij!
Vraagje:
Kreeg je korting bij het fietshuren of zit het bij de pass in ?

groetjes,
Monique
JGK
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door JGK »

Hoi Monique,

Aan de zuidkant van Central park lopen veel aanbieders rond met een bord. Via NY Pass krijg je bij Central Park Bicycle Rentals & Tours (208 West 58th Street @ 7th Avenue) 20% korting. Zij hebben hele mooie mountainbikes. Je kunt de fietsen per uur huren (2 uur is voldoende om op je akkertje de 10km te fietsen en hier en daar te genieten aan een meertje b.v. Zij organiseren ook begeleide tours van 2 uur.

Groeten,
Laatst gewijzigd door markro op 29 nov 2009, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het is overbodig om het volledige bovenstaande bericht te quoten -> Quote verwijderd.
Jan Gijs
Moniquemichiel
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Moniquemichiel »

hoi Jan Gijs,

Bedankt voor de informatie. Een fietstocht staat hoog op ons verlanglijstje en ook een bezoek aan de times square church na het lezen van jouw belevenissen!

groetjes,
Monique
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Jan Gijs, leuk dat jij een verslag geplaatst hebt van jullie New York-reis. Zo te lezen hebben jullie er van genoten.
Dank voor het delen ervan.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
nyfan09
Amerika-ontdekker

Bericht door nyfan09 »

@ JGK : Leuk om te lezen hoe je het hebt gehad in New York. Zelf ga ik in december, en ook ik ben van plan om de New York Pass in combinatie met de hop on/hop off bus te kopen (via NewYorkPass.com). Even aangenomen dat jij hem ook via deze site gekocht hebt, deden jullie de tour dan via CitySights? En zo ja, waren deze bussen dan al overdekt of waren ze nog gewoon open? Zelf twijfel ik nog tussen Grayline en CitySights, vandaar mijn vraag.
MattRob
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 65
Contacteer:

Bericht door MattRob »

Leuk, zo'n kort en bondig verslag, mis alleen de foto's :mrgreen: ! Is 'mijn' stad, dus zie altijd graag weer foto's :wink:
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
JGK
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door JGK »

nyfan09 schreef:@ JGK : Leuk om te lezen hoe je het hebt gehad in New York. Zelf ga ik in december, en ook ik ben van plan om de New York Pass in combinatie met de hop on/hop off bus te kopen (via NewYorkPass.com). Even aangenomen dat jij hem ook via deze site gekocht hebt, deden jullie de tour dan via CitySights? En zo ja, waren deze bussen dan al overdekt of waren ze nog gewoon open? Zelf twijfel ik nog tussen Grayline en CitySights, vandaar mijn vraag.
Wij hebben de NY Pass ook via www.newyorkpass.com besteld, maar niet laten toesturen. Wij Hebben de pas gelijk na aankomst bij Planet Holiwood op Times Square opgehaald. NY Pass heeft een deal met de hop-on/hop-off van CitySights. Het verwonderde mij dat bij de meeste bussen je alleen maar boven kunt zitten. Bij de meesten was boven alleen het voorste gedeelte overdekt, eenmaal was de bus boven nog helemaal open (was best fris). Aan het eind van de week zagen wij steeds meer CitySight bussen die boven geheel overdekt waren. Bij de bussen van Grayline kon je - voor zover ik kon zien - wel altijd beneden en boven zitten. Boven was bij GrayLine altijd (nog?) open.

Van één van de gidsen van CitySight begreep ik dat in de zomer de glazen overkapping boven wordt weggehaald en in de herfst/winter er weer wordt opgezet.
Jan Gijs
desteijntjes
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door desteijntjes »

MattRob schreef:Leuk, zo'n kort en bondig verslag, mis alleen de foto's :mrgreen: ! Is 'mijn' stad, dus zie altijd graag weer foto's :wink:
Dus als jullie gaan, half januari, kunnen wij een heleboel foto's verwachten?? Kunnen we alvast idee krijgen of het een week later er nog zo bij ligt? :lol: :lol:
mei 2010 http://desteijntjesflorida2010.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
jan 2010 http://2010ny.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
mei 2011 http://hcgirlssanfrancisco2011.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
augustus 2013 http://desteijntjesusa2013.weebly.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
MattRob
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 65
Contacteer:

Bericht door MattRob »

Euh ... ik zie graag foto's van anderen, want als ik er zelf ben, hoef ik geen foto's te zien :mrgreen: ! En ik ben er al zo vaak geweest, dat ik van de standaard dingen niet zo nodig foto's hoef te maken. Maar wie weet :lol: !
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
jokaluma
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door jokaluma »

bedankt voor dit zeer leebare en duidelijk verslag.Ook ik ben benieuwd naar foto's.....we gaan pas in maart.
http://www.maudluuk.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false; onze juni-juli 2012 reis AZ-NM-CO-UT-NV
http://www.devanhaveretjesusa2008.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.newyork2010karinenjohn.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
nyfan09
Amerika-ontdekker

Bericht door nyfan09 »

Thanks voor je uitleg, ik denk dat ik dan ook maar voor CitySights ga.
rvd4always
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door rvd4always »

Leuk verslag, kan niet wachten tot ik weer in NY ben...
mootje
Amerikafan

Bericht door mootje »

Bedankt voor je verslag.........heel leuk te lezen dat jullie al naar de Time Square Church geweest zijn.....wij gaan er ook heen!!
mij lijkt het ook zo super om dit mee te mogen maken.....enig idee of je er ook mag filmen??

Gr. Monique
AfbeeldingAfbeelding

2006-Florida 2007- Florida -2008-Oregon/Washington-2010-New York.
JGK
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door JGK »

mootje schreef:Bedankt voor je verslag.........heel leuk te lezen dat jullie al naar de Time Square Church geweest zijn.....wij gaan er ook heen!!
mij lijkt het ook zo super om dit mee te mogen maken.....enig idee of je er ook mag filmen??

Gr. Monique
Voor de dienst werden er door een aantal "kerkgangers" foto's gemaakt. Tijdens de dienst heb ik zo'n kleine digitale compact camera op mijn schoot opgestart waarmee je ook kunt filmen. Eigenlijk voor niemand zichtbaar, maar een vraouw schuin achter mij kon schijnbaarf net het schermpje zien en na zo'n 1,5 minuut werd ik op mijn schouder geklopt met de mededeling "you don't tape a service sir".

Ik denk niet dat het iemand stoort als je het op deze manier doet; breeduit met de camera voor je gezicht zou ik ook niet netjes vinden.

Heel veel plezier daar!
Jan Gijs
mootje
Amerikafan

Bericht door mootje »

Hoi JGK, bedankt voor je antwoord!
Ik was ook niet van plan om met de camera uitgebreid voor mijn gezicht te gaan zitten :wink:
Maar wil toch wel stiekem een stukje filmen hoor, vooral voor het thuisfront :mrgreen:

Nog een vraagje.....hoe laat was je daar, zat je boven of beneden en hoe laat was het afgelopen....oeps :oops: 3 vraagjes :mrgreen:

Gr. Monique
AfbeeldingAfbeelding

JGK
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door JGK »

mootje schreef:Hoi JGK, bedankt voor je antwoord!
Ik was ook niet van plan om met de camera uitgebreid voor mijn gezicht te gaan zitten :wink:
Maar wil toch wel stiekem een stukje filmen hoor, vooral voor het thuisfront :mrgreen:

Nog een vraagje.....hoe laat was je daar, zat je boven of beneden en hoe laat was het afgelopen....oeps :oops: 3 vraagjes :mrgreen:

Gr. Monique
Hoi Monique,

Wij waren er 20 minuten vantevoren maar een volgende keer staan we er 45 minuten voor de dienst om zeker te zijn van mooie plaatsen. Nu hadden wij een beetje "geluk" :roll:

Je verveelt je er toch niet. Wij zijn gelijk doorgelopen naar boven naar het balkon omdat je daar beter zicht hebt op het podium. Wij zaten op de 3e rij direct rechts van het middelste gangpad. De dienst duurt 2 uur waarvan - tijdens onze dienst - iets meer dan 1,5 uur door het koor werd gevuld. Lees anders het verslag van mij over ons bezoek aan de Times Square Church op viewtopic.php?f=9&t=25271 even.

Alvast veel plezier!
Jan Gijs
mootje
Amerikafan

Bericht door mootje »

Had al gezocht naar je veslag maar was denk ik iets te blind, kon het niet vinden...bedankt voor het linkje!
Mooi verslag hoor!

Gr. Monique
AfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer