Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis M&M; Fall foliage

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Reis M&M; Fall foliage

Bericht door Martin & Marianne »

Wij hebben de eerste twee weken van oktober vakantie. Het idee was eerst om in Europa te blijven, maar 2 weken USA is natuurlijk ook wel leuk, vooral omdat we nu eens buiten het hoogseizoen kunnen. Ik zag al een mooie route in het zuidwesten voor me, maar Martin bedacht dat dit ook een uitgelezen kans was om naar het noordoosten te gaan voor de herfstkleuren en heeft voor de zekerheid zelfs al tien dagen geleden – er moeten voor de veiligheidsdiensten minstens drie weken zitten tussen datum aanvraag en datum bezoek - senator Nelson aangeschreven voor een rondleiding in het Witte Huis.
We hebben nog geen vliegtickets - dat valt ook niet mee zie ik al - maar het idee was om te beginnen in Washington en te eindigen in Boston. Wat we willen zien, naast deze steden, is veel watervallen, herfstkleuren en covered bridges. En misschien de Niagara Falls. Allemaal nog heel vaag en vrijblijvend. Tot gisteravond toen er een mailtje van Bill Nelson binnen kwam met het onverwachte bericht dat we op zaterdag 29 september om 11.30 uur een tour kunnen doen! Gezien het feit dat we de aanvraag pas 23 dagen voor het bezoek hadden gedaan, hadden we dat eerlijk gezegd niet verwacht. Nu wordt het dus wel tijd om serieus te gaan plannen. We hebben zeventien dagen in totaal waarvan twee vliegdagen.

Voorlopig hebben we onderstaande route in gedachten.
Dag 1: vliegen naar Washington.
Dag 2 en dag 3: Washington, waaronder dus het bezoek aan het Witte Huis
Dag 4: naar Gettysburg – daar spelen die zondag een lading “rare” verklede Amerikanen een veldslag of zoiets na; overnachten in Lancaster
Dag 5: Lancaster en omgeving; covered bridges en Amish County bekijken.
Dag 6: via Rickett Glenn State Park naar Watkins Glen State Park. en daar ergens overnachten.
Dag 7: ‘morgens: de watervallen bij Watkins Glen State Park bekijken, en dan…..

Maar dan dus? Het idee is om ook het Acadia NP - is dat de moeite waard? - te bezoeken en vandaar langs de kust af te zakken naar Boston en vandaar terug te vliegen. Dat geeft dan:

Dag 13: Acadia NP
Dag 14: Acadia NP - Onderweg (tips?)
Dag 15: Onderweg – Boston
Dag 16: Boston
Dag 17: terugvliegen naar Amsterdam

Dan houden we nog 5 dagen over. Dag 8 t/m dag 12. Hoe deze in te vullen? Welke route kunnen we het beste doen om vanaf Watkins Glenn State Park in Acadia NP te belanden en wat onderweg te doen? We willen vooral mooie herfstkleuren zien en eventueel leuke maar niet te lange wandelingen doen (of bijvoorbeeld met het treintje omhoog bij Mount Washington) Kortom, wie heeft er tips voor de ontbrekende dagen en een suggestie voor een route voor die dagen ? Is de omgeving van Lincoln de mooiste optie?

Een andere vraag is moeten we één van die vijf dagen gebruiken om de Niagara Falls te bekijken? Is natuurlijk wel één van de Amerikaanse dingen die je gezien moet hebben maar het is wel een omweg. Als we dat doen, dan houden we nog vier dagen voor het stuk Niagara Falls - Acadia NP over. De Niagara Falls dan maar overslaan? Of moeten we het Acadia NP maar laten zitten? En tot slot: gezien de eventuele drukte tijdens de Fall Foliage-dagen, moet je van tevoren overal motels reserveren? Iemand tips?

We hebben al een aantal topics en reisverslagen gelezen – Hans en Henriette wat hebben jullie weer schitterende foto’s - maar we zijn er nog niet echt uit.

Martin & Marianne
Slotje
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis M&M; Fall foliage

Bericht door Slotje »

Ik zou Acadia de voorkeur geven en Niagara laten schieten dan. Je kunt ook langer nemen om langs de kust naar beneden te zakken van Acadia naar Boston, of de White Mountains maar daar ben ik nooit geweest dus dat weten anderen veel beter.
analogkid
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door analogkid »

Ik zou ook voor Acadia gaan. Het is ook niet alleen Acadia, maar de hele kust van Maine is mooi. Bovendien lijkt de route van Watkins Glen naar Boston wat logischer dan via NF. En als je voor de herfstkleuren komt, kun je dan door de Adirondacks en White Mountains rijden. Wij hebben een beetje de omgekeerde route gereden in 2010 (dag 13 - 18 van reisverslag) en vonden de beide gebergten erg mooi en afwisselend. Dit jaar hebben we Acadia bezocht (dag 13 - 14 van reisverslag) en is zeker de moeite waard. Wel behoorlijk toeristisch, maar nog lang niet zo erg als Niagara Falls! Was ook mooi overigens.
ZW USA: https://www.polarsteps.com/MoniqueLager ... st-us-2025
NO USA 2010; NYC 2012; Oost Canada / US 2012, DC/NYC 2018 http://reisnoordoostusa.blogspot.com/
Florida 2014, 2015, 2016, 2018; http://reisflorida2016.blogspot.nl
Cees A
Amerikakenner

Bericht door Cees A »

Mijn oorspronkelijk openingszin was: "Sluit me bij de rest aan. Acadia"
Maar .............. Toen dacht ik even door en veranderde van mening.
Waarom doe je niet allebei ? Je schrijft dat je 5 dagen "over" hebt.

Wat dacht je hier van:
Uitgaande van Watkins Glenn ligt Niagara Falls op slechts 3 uurtjes rijden dus je zou dezelfde dag (dag 7 in je schema) nog in Niagara kunnen zijn.
Dag 8 Niagara Falls (bekijk de Falls ook vanaf de Canadese kant)
Dag 9 t/12 een beetje binnendoor via Adirondacks en White Mts. naar Acadia kachelen
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Martin & Marianne schreef: We hebben al een aantal topics en reisverslagen gelezen – Hans en Henriette wat hebben jullie weer schitterende foto’s - maar we zijn er nog niet echt uit.
Dank je wel voor het compliment! Ik zie dat jullie ons reisverslag al hebben gelezen, dus ongetwijfeld weten jullie dat wij erg enthousiast waren over ons bezoek aan Mount Hope Cemetery in Rochester. Je moet er wel van houden uiteraard, een kerkhof bezoeken tijdens je vakantie, maar voor ons was het echt een van de toppers van onze noord-oost reis. Ook Flume Gorge (in Franconia Notch State Park) past goed in jullie route, die kan ik je ook van harte aanraden.

Wij hebben vorig jaar geen motels gereserveerd, we vonden de drukte toen best wel meevallen en we hebben geen problemen gehad bij het vinden van overnachtingsplekken. Moet ik er wel even bij zeggen dat wij niet al te kritisch zijn als het om motels gaat, we zijn al gauw tevreden, en ook dat de fall foliage niet echt op z'n best was toen wij daar waren. Dat scheelde misschien ook wel in de drukte.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Dank voor alle reacties! Ik denk dat het inderdaad wel moet lukken om zowel de Niagara Falls als Acadia te doen. De uiteindelijk route zal ook wel van het weer afhangen; ik lees wel erg veel over regen in de diverse reisverslagen. :(

Mijn idee is nu zoiets (Martin moet er nog naar kijken dus het kan weer héél anders worden :lol: ):
1 Amsterdam - Washington
2 Washington
3 Washington
4 Washington - Lancaster
5 Lancaster - Benton (Ricketts Glen SP)
6 Benton - Watkins Glen
7 Watkins Glen - Buffalo
8 Buffalo - ? (via Rochester)
9 ? - Lincoln/Franconia
10 Lincoln
11 Lincoln
12 Lincoln - Acadia
13 Acadia
14 Acadia - ?
15 ? - Boston
16 Boston
17 Boston - Amsterdam

Het enige nadeel dat ik nu zie is dat we met deze route net in het weekend bij de White Mountains zitten. Dat is niet handig denk ik. Ik voel er wel voor om niets te reserveren, maar hier is het misschien toch wel verstandig om iets vast te leggen.
Kan de route zo? Vergeten we iets, is er voldoende tijd om zo hier en daar te wandelen en op jacht te gaan naar covered bridges?

Marianne
Cees A
Amerikakenner

Bericht door Cees A »

Tja, het weer ................ 't is natuurlijk wel herfst hé

Die overnachting op dag 8 zou ik ergens in de omgeving van Watertown doen.
Je zit dan zo'n beetje halverwege de afstand Niagara - Franconia en net voor de Adirondacks.
Kun je de volgende dag door de Adirondacks naar Franconia.

Of het druk is in de hotels in de White Mts kun je meestal wel zien aan de prijzen. (net als in Las Vegas waar de weekends altijd flink duurder zijn)
Als op bepaalde dagen de prijzen veel hoger zijn dan andere dagen dan weet je genoeg en kun je je maatregelen treffen.

Die overnachting op dag 14 zou ik niet plannen. Gewoon kijken hoever je komt.
Tip: Bezoek de outdoorshops van LL Bean in Freeport.
http://www.llbean.com/llb/shop/1000001709
http://www.llbean.com/llb/shop/1000001706
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Felicitas »

Wij zijn afgelopen zomer in het noordoosten geweest (o.a. White Mountains en Acadia NP). Eerdere vakanties waren we ook in de omgeving van Washington. Omdat we er steeds in de zomer waren is het wat moeilijker om advies te geven voor de herfst, maar toch een paar dingen die in me opkomen.

Wat betreft de route tussen Buffalo en de White Mountains: misschien via Bennington VT, via scenic roads door de Green Mountains. Prachtig denk ik in de herfst. Onderweg kom je door het plaatsje Woodstock, VT een erg aardig plaatsje om te bezoeken. Ook het kleine studentenstadje Hanover, NH vonden we een hele leuke stop. Op deze route kom je ongetwijfeld langs covered bridges, zeker als je er actief naar op zoek gaat.

In de White Mountains is het misschien leuker om op twee verschillende plaatsen te logeren. De omgeving Lincoln/Franconia is erg mooi (Franconia Notch State Park), maar voor Mount Washington kun je beter in de omgeving van North Conway zitten. North Conway is gezellig, maar wel erg toeristisch met veel verkeer door de hoofdstraat. Je zou na Mount Washington ook kunnen doorrijden naar bijvoorbeeld Bethel, ME. Een heel aardig historisch plaatsje, veel rustiger dan North Conway. Vlakbij Bethel is ook Grafton Notch State Park, een prachtig park en veel rustiger dan de omgeving rond Mount Washington. Bij goed weer zeker ook een aanrader.

Acadia National Park is zeker de moeite waard. Wij hadden langs de kust wel eens mist. Ik weet niet of dat meer of minder is in de herfst. Hou er rekening mee dat de natuur hier niet zo overweldigend is als de parken in het westen. Maar wij vonden het er wel heerlijk. Het wandelen langs de rotskusten, de mooie meren (Jordan Pond), de vissersplaatsjes en Cadillac Mountain met de mooie roze granieten rotsen. Bar Harbor zijn we kort geweest, zag er erg gezellig uit.

Langs de kust afzakken (route 1) naar Boston klinkt leuk, maar in de praktijk zal je vanaf de weg weinig van de kust zien. Alleen rond Camden, ME (erg leuk plaatsje, aanrader!) zit je dichter bij de kust, maar op veel plaatsen is de kust zeer grillig en zul je via secundaire wegen nog een flink stuk moeten rijden om bij leuke kustplaatsjes te komen en om bijvoorbeeld lighthouses te bezoeken.

Onze bevindingen van het noordoosten vind je o.a. onze vakantieverslagen van 2012 en 2010.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Cees A schreef:Die overnachting op dag 8 zou ik ergens in de omgeving van Watertown doen.
Als jullie dat doen zou ik zeker ook een bezoek aan de Thousand Islands brengen. Die liggen niet ver van Watertown. Als jullie nog tips nodig hebben voor Washington hoor ik het wel. Overigens zal er zo vroeg in oktober hier nog weinig herfstkleur te bekennen zijn.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Dat wordt vast een mooie reis Martin & Marianne! :thumbup:

Ik ga ervan uit dat jullie mijn reisverslag 2005 ook al eens gelezen hebben? Toen deed ik jullie route in omgekeerde volgorde, beginnen in Boston en eindigen in Washington DC.

Er zijn al veel tips gegeven en daar kan ik me alleen maar bij aansluiten.

Mount Washington kun je ook met de auto doen i.p.v. het treintje.

Voor de autohuur zit je hoogstwaarschijnlijk vast aan drop off kosten. Zie bij usareisen.de in ieder geval overal drop off kosten staan voor IAD - BOS waarbij Alamo het voordeligst is. Kijk ook even rechtstreeks bij Hertz. Daar worden de drop off kosten niet met zoveel woorden genoemd (enkel 'drop fee incl.' maar geen specifactie) maar is de totaalprijs volgens mij goedkopeer dan via usareisen.de. Heb gekeken naar een Midsize SUV. Destijds waren er voor mij geen drop off kosten tussen BOS - IAD maar tegenwoordig lijken die er wel te zijn.

Succes met de planning! :thumbup:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bedankt voor alle tips weer! Er is duidelijk veel meer te doen en te zien dan we in die twee weken kunnen meenemen. De tickets zijn inmiddels geboekt, het aantal dagen is zoals we al hadden aangegeven.

@Cees A/Petra: Watertown staat genoteerd. Het is wel extra rijden, ik denk dat we die overnachting open laten, net als die bij de kust, dan kijken we ter plekke wel of we er tijd voor hebben.

@ Felicitas, we hadden al een van jullie verslagen gelezen, zal ook het andere eens gaan bekijken. Het is erg druk in North Conway als wij er zijn,. En duur. Is Bethel een goed alternatief qua ligging?

@Roland, jouw reisverslag hebben we inderdaad al gelezen. Ik zag al dat we waarschijnlijk drop off kosten hebben, maar ik zal ook eens bij Hertz gaan kijken.

Marianne
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Felicitas »

Bethel, ME is ruim een half uurtje rijden vanaf Mount Washington. Je zou bijvoorbeeld een dag in de omgeving van Lincoln (Franconia Notch State Park) kunnen doorbrengen en dan de volgende dag via de Kancamagus Scenic Byway en North Conway een bezoek kunnen brengen aan Mount Washington. Dan is het daarna nog maar een half uurtje rijden naar Bethel. Een aardig plaatsje en ik denk een stuk goedkoper dan North Conway (wij sliepen voor $70,- in het Bethel Village Motel). Daarna via Bangor naar Acadia NP.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

je zit toch de tweede week in oktober rond Bethel? De eerste week is de Fryeburg Fair, één van de laatste grote agricultural fairs in het noordoosten, en hartstikke druk in die omgeving.
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Niet voor hotels maar voor een idee wat je kan doen zie ons verslag van najaar 2008 en het verslag van onze reis die we nu aan het maken zijn.
Voor overnachting bij de White Mountains is Gorham of Berlin misschien ook nog mogelijk beide net boven WM.

Groetjes,

Vanuit Lincoln NH (waar het nu volop regent)
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Tja, dat weer. Dan maar veel winkelen in plaats van wandelen.
We volgen jullie reisverslag nu, en we gaan ook het 2008 nog eens lezen.
Kruisen onze routes elkaar nog ergens?

Marianne
Rob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Rob »

Even vlug gekeken maar zo te zien niet wij gaan aanstaande zaterdag Canada in en dan richting het westen tot achter Chicago voordat we weer richting New Jersey gaan.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ons bezoek aan de White Mountains is een beetje ongelukkig gepland (de vakantie was ook wat laat bedacht :-) ). We blijken er net in het Columbus Day weekend te zitten. Het gevolg is dat haast alle hotels, waaronder alle hier - of in reisverslagen genoemd, vol zitten of een minimum verblijf van drie nachten vragen. Na heel veel gezoek vonden we er nog twee die plek hadden. Eentje in Jackson, eentje in Franconia.

Die in Jackson had vreselijke recensies in Trip Advisor. Nog nooit zo veel negatieve gezien. Een van de laatste klagers had tegen de eigenaresse gezegd dat ze ging klagen over haar behandeling en haar kamer daar. Ze werd even later naar het kantoortje geroepen om een verklaring te ondertekenen dat ze niet ging klagen. Als ze dat niet ondertekende, dan zou de politie er bij gehaald worden. Uiteraard weigerde ze dat te doen en toen de politie daadwerkelijk kwam gaf deze de klager gelijk en kreeg de eigenaresse het nodige te horen. We hebben maar niet bij dat motel geboekt. Het andere motel had wel goede recensies op tripadvisor en bleek zowaar nog plaats te hebben. Daar hebben we nu voor twee nachten geboekt. Ook hebben we bij twee Bed and Breakfasts geboekt: 1 nacht in Bethel en 2 nachten in Bar Harbor. Ons schema van Dag 7 tot en met dag 13 ziet er nu als volgt uit:

Dag 7: Watkins Glen -> Niagara Falls
Dag 8: Niagara Falls -> “?”
Dag 9: “?” –> Franconia
Dag 10: Franconia
Dag 11: Franconia -> Bethel
Dag 12: Bethel -> Bar Harbor
Dag 13: Bar Harbor

We vragen ons nu af hoe we het beste van de Niagara Fall richting de White Mountains kunnen gaan en hoe ver we dan ongeveer kunnen komen. Bij de Niagara Falls hopen we op dag 7 ’s middags de dingen aan de Amerikaanse kant te zien, dan te overnachten aan de Canadese kant en dan op dag 8 daar in de loop van de ochtend te vertrekken naar “?”. Iemand een suggestie voor dat “?” en voor een route in ruim anderhalve dag van de Nigarara Falls naar Franconia: via de Adirondacks of een meer zuidelijke route?

Martin
Rob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Rob »

Als je via Adirondack rijdt ben je daar al minimaal driekwart dag aan kwijt
1. omdat het er zo mooi is.
2. omdat de wegen zo zijn dan je niet snel kan rijden.
3. omdat er nog al wat roadworks in het park zijn met verschillende omleidingen.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Om het even samen te vatten: You're not on the West Coast anymore :). Ik hoop echt dat jullie vakantie aan deze kant van het land ook heel fantastisch wordt. Heel anders, maar net zo mooi :).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

@Petra. Washington moet zeker lukken. We hebben een hoop tips van jou :thumbup: hierover van het forum gehaald. Ten aanzien van de vergelijking met het westen moet ik zeggen dat ze het daar beter georganiseerd hebben. :D Nationaal park X ligt bij plaats A en 300 mijl verderop hebben ze nationaal park Y bij plaats B gelegd. Dat maakt het een stuk overzichterlijker. Na een bezoek weet je precies dat je van A naar B moet rijden. In het noordoosten daarentegen hebben ze er één groot natuurgebied van gemaakt met allerlei staatsparken e.d. naast elkaar. Heel mooi natuurlijk maar dat maakt het niet overzichtelijk en het plannen een stuk lastiger.

En over plannen gesproken: na ons bezoek willen we overnachten we in Lancaster. De volgende dag willen we dan het Amish gebied bekijken. We vroegen ons af moeten we daar een hele dag vooruit trekken - en dus nog een overnachting daar doen - of heb je na een halve dag het gevoel dat je het al gezien en dan richting Watkins Glenn rijden? Iemand ervaringen ermee?

Martin
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer