Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Journalist Washington Post bekritseert NRC over racisme
Journalist Washington Post bekritseert NRC over racisme
"Chad Bilyeu, an African American photographer who has been living in Amsterdam for six years, says he wasn’t surprised by the NRC article, and in general, is no longer shocked by blatant racism in mainstream Dutch media because of the lack of diversity among the Dutch professional class"
Volledig artikel:
http://www.washingtonpost.com/blogs/pos ... -new-book/
Volledig artikel:
http://www.washingtonpost.com/blogs/pos ... -new-book/
Re: Journalist Washington Post bekritseert NRC over racisme
Afgelopen zaterdag stond er stukje hierover in het NRC.
http://www.nrc.nl/handelsblad/van/2015/ ... -r-1526029
Heb de recensie verder niet gelezen.
Bron:NRCDe hoofdredactie van NRC stelt achteraf de keuze van de kop en de illustratie te betreuren, „omdat ze geen recht doen aan de genuanceerde strekking van het artikel”. „De redactie in Amsterdam wilde met een cynische kop de pessimistische toon van de drie boeken samenvatten. Die afweging gold ook voor de gekozen illustratie. Het was zeker niet onze bedoeling om mensen te kwetsen.” (NRC)
http://www.nrc.nl/handelsblad/van/2015/ ... -r-1526029
Heb de recensie verder niet gelezen.
Ik word altijd een beetje verdrietig van dit soort non-nieuws berichten, ook omdat heel policor Amerika en Nederland direct over elkaar heen valt om zo hard mogelijk iets te vinden. Dit leidt weer tot van die ongenuanceerde, vreselijk overtrokken Tweets als: "I have no idea how my Black Dutch friends get through the day. These aren't microaggressions, this is outright violence."
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV - NY | '25: TX Gepland: TX (deel 2)
Ik vraag me echt af waar de politieke correctheid in de Nederlandse media of publieke debatten te vinden is! In het tijdperk van ‘het recht om te beledigen’ en grote opkomst van populistische bewegingen zoals PVV… waar is dan de politieke correctheid?
Likewise, in Amerika waar Fox News Channel de hoogste kijkcijfers heeft ondanks de belachelijkheid, domheid en white supermacist boodschappen ervan… waar is de politieke correctheid dan? Willen mensen echt ouderwets jaren vijftig lynchpartijen zien als teken van gebrek aan PC?
Kern van de zaak is, in mijn optiek, er zijn echt weinig blanken die de wereld door de ogen van een zwarte man willen/kunnen zien.
Likewise, in Amerika waar Fox News Channel de hoogste kijkcijfers heeft ondanks de belachelijkheid, domheid en white supermacist boodschappen ervan… waar is de politieke correctheid dan? Willen mensen echt ouderwets jaren vijftig lynchpartijen zien als teken van gebrek aan PC?
Kern van de zaak is, in mijn optiek, er zijn echt weinig blanken die de wereld door de ogen van een zwarte man willen/kunnen zien.
boonens schreef:Ik word altijd een beetje verdrietig van dit soort non-nieuws berichten, ook omdat heel policor Amerika en Nederland direct over elkaar heen valt om zo hard mogelijk iets te vinden."
Als het bericht van GeenStijl klopt heeft de auteur van het boek dat werd gerecenseerd zelf het N woord gebruikt. Maar goed, dat was voor de Washington Post niet belangrijk.
Ik denk niet dat het gebruik van het n-woord meteen de Washington Post in het verkeerde keelgat schoot maar meer de combinatie met de afbeeldingen van de stereotype zwarte mens zoals in de oude Hollywood films te zien was. Want het n-woord alleen mits voorzien van een context zou inderdaad non-news geweest zijn. Overigens, wat wel jammer is dat het werk dat door NRC correspondent in Amerika was voorbereid volledig werd overschaduwd door deze ophef, hij heeft immers niet gekozen voor de kop noch voor de afbeeldingen.
De eerste reactie van NRC via email aan de WP journalist getuigde ook van weinig begrip over de ophef. De redacteur probeerde het weg te doen als onze lezers in Nederland, zowel blank en zwart, zullen dit wel begrijpen... het zijn jullie Amerikanen die hypergevoelig zijn.
De eerste reactie van NRC via email aan de WP journalist getuigde ook van weinig begrip over de ophef. De redacteur probeerde het weg te doen als onze lezers in Nederland, zowel blank en zwart, zullen dit wel begrijpen... het zijn jullie Amerikanen die hypergevoelig zijn.
Tsja, als een Amerikaanse krant Nederlandse kranten gaat lopen naspeuren of ze daar eventueel racisme in kunnen ontdekken zou ik ook bijzonder weinig begrip hebben voor de ophef die de Washington Post zelf veroorzaakt daarmee. Zelfs in Nederland lezen maar weinig mensen de NRC, en nog minder mensen zullen het artikel zelf gelezen hebben. Weinig mensen, misschien zelfs wel geen een, zullen zich hierover druk gemaakt hebben in Nederland.adam747 schreef:De eerste reactie van NRC via email aan de WP journalist getuigde ook van weinig begrip over de ophef. De redacteur probeerde het weg te doen als onze lezers in Nederland, zowel blank en zwart, zullen dit wel begrijpen... het zijn jullie Amerikanen die hypergevoelig zijn.
-
- Amerika-expert
Zo zie je maar weer: je moet altijd oppassen als je 'plat' wilt praten/schrijven in een vreemde taal. Je kunt je dat pas veroorloven als je die taal, het land en de gewoonten erg goed kent. Maar ja, de meeste mensen bij een krant kennen 'natuurlijk' alle nuances van het Engels. Of denken dat.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
@Bennogr, geldt dat niet net zo hard voor een buitenlandse krant die wel even met het vingertje gaat wijzen naar ons? Die a) onze taal al niet beheersen en b) duidelijk ook onze cultuur niet kennen?
In Nederland waar sollicitanten geregeld op basis van hun afkomst geweigerd worden verbaast het me niet dat dit weinig ophef veroorzaakt.
Je kunt in amerika bijna niets meer zeggen zonder dat iemand zich beledigd voelt. Soms is het echt tijd voor: "I'm offended by that." "Well, so f$&*in what?!?"
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
Precies! Pure waanzin dat ik niet werd aangenomen voor die baan in Eindhoven, enkel omdat ik afkomstig ben uit de omgeving Utrecht. Ik mag toch zelf uitmaken hoe ver ik forens?adam747 schreef:In Nederland waar sollicitanten geregeld op basis van hun afkomst geweigerd worden verbaast het me niet dat dit weinig ophef veroorzaakt.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV - NY | '25: TX Gepland: TX (deel 2)
-
- Amerika-expert
@Hockey: inderdaad, je moet een land goed kennen voor je erover bericht. Vandaar al die wilde verhalen over Nederland (en Belgie, en Denemarken, en Duitsland, en ....)
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Bah, ik vind dat er hier weer lekker vanuit ons witte hutje wordt gereageerd. Heb jij ooit moeten vrezen voor je leven vanwege je huidskleur? Heb jij ooit ervaren dat je een baan niet kon krijgen vanwege je huidskleur? Het is pas vijftig jaar geleden dat de wet er doorheen kwam in de VS dat de zwarte bevolking gelijk moest zijn aan de blanken. De blanke man overheerst nog steeds in de VS, maar ook in Nederland. Natuurlijk krijg ik nu allerlei mensen over me heen, maar hebben jullie al een vrouwelijke minister president gehad? Ach, ik heb een zeer begane 19-jarige veganistische dochter, die helemaal voor Bernie Sanders gaat en mijn ogen toch ook wel opent.
Note: deze post geschreven met mijn eigen mening, niet gerelateerd aan het forum beheer.
Note: deze post geschreven met mijn eigen mening, niet gerelateerd aan het forum beheer.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Helaas, ‘white supermacy’ en racisme zijn nog echt diepgeworteld in Nederland en vooral op de werkvloer. Als ik mijn Amerikaanse collega’s over de situatie in Nederland vertel kijken ze mij met veel verbazing aan, want dat is niet het beeld wat ze van Nederland hebben… maar gelukkig door de artikelen van WP krijgen Amerikanen steeds een realistisch beeld.
Een incident dat ik nooit zal vergeten is dat na mijn afstuderen een klasgenoot van buitenlandse afkomst - maar verder in Nederland opgegroeid en hoogopgeleid - twee sollicitatiebrieven schreef naar een groot IT bedrijf, een met een Hollandse naam en de ander met zijn echte naam. Hij kreeg meteen een uitnodiging voor een interview voor de eerste en een afwijzing voor de tweede dat de baan is gegaan naar een kandidaat met meer ervaring. Hij belde daarna met de HR medewerker van het bedrijf om haar te confronteren… je zou denken dat ze excuses zou aanbieden, nee ze was erg boos dat hij ‘spelletjes met haar speelde’!
Een incident dat ik nooit zal vergeten is dat na mijn afstuderen een klasgenoot van buitenlandse afkomst - maar verder in Nederland opgegroeid en hoogopgeleid - twee sollicitatiebrieven schreef naar een groot IT bedrijf, een met een Hollandse naam en de ander met zijn echte naam. Hij kreeg meteen een uitnodiging voor een interview voor de eerste en een afwijzing voor de tweede dat de baan is gegaan naar een kandidaat met meer ervaring. Hij belde daarna met de HR medewerker van het bedrijf om haar te confronteren… je zou denken dat ze excuses zou aanbieden, nee ze was erg boos dat hij ‘spelletjes met haar speelde’!
Ik heb even moeten nadenken over een "genuanceerde" reactie. Ik snap niet waarom iedereen zich zo druk over maakt. Er is in een Nederlandse krant een recensie verschenen. Daarover valt nu een buitenlandse (Amerikaanse) krant, want die Nederlanders snappen er niks van. Nee, wij snapen de Amerikaanse situatie niet en zij de onze niet. We zijn niet in de VS en hebben hier andere problemen, een andere situatie en een andere geschiedenis. Waarom moeten we ons druk maken wat een Amerikaan vindt van een artikel dat hier geschreven is, voor Nederlanders om te lezen?
En dan dat Nederlandse, volgens sommigen blijkbaar institutionele, racisme? De white supremacy? Dat valt reuze mee durf ik te stellen. Misschien moeten we een voorbeeld gaan nemen aan tig landen in Afrika, het Midden Oosten en Afrika. Zijn al die mensen die overal racisme in zien dan wel gelukkig?
En dan dat Nederlandse, volgens sommigen blijkbaar institutionele, racisme? De white supremacy? Dat valt reuze mee durf ik te stellen. Misschien moeten we een voorbeeld gaan nemen aan tig landen in Afrika, het Midden Oosten en Afrika. Zijn al die mensen die overal racisme in zien dan wel gelukkig?
Spreek je namens alle Nederlanders?Hockey schreef:Nee, wij snapen de Amerikaanse situatie niet en zij de onze niet
Nogmaals, wie is “ons”? Alle Nederlanders?Hockey schreef:Waarom moeten we ons druk maken wat een Amerikaan vindt van een artikel dat hier geschreven is, voor Nederlanders om te lezen?
De Amerikaanse journalist heeft alle recht om op het stuk van het NRC te reageren. Het artikel is immers geheel gewijd aan racisme in Amerika. Het gaat over haar land, haar gemeenschap en haar geschiedenis. Dat daarbij racistische kop en illustraties zijn bijgevoegd geeft haar bovendien alle reden om reageren. Wat wel veelzeggend is van deze commotie dat het NRC blijkbaar onder druk van de grote naam van Washington Post zich genoodzaakt voelde om de illustraties offline te halen en met een statement te komen. Want hadden een paar zwarte Nederlanders over de illustraties geklaagd dan hadden ze nooit enig reacties van het NRC ontvangen!
Wow, Really! Ik heb het wel eens met mijn Amerikaanse schoonfamilie over hoe de mensenrechten situatie in Amerika beter kan. Gelukkig zijn de meesten met mij hierover eens maar een enkeling schiet in patriottische ‘defensive mode’ en komt aanzetten met argumenten als “de mensenrechten situatie in Amerika is echt veel beter dan Rusland of Saoedi Arabië”…. Tja, als die landen jouw vergelijkingsmateriaal zijn… I totally rest my case man!Hockey schreef:Misschien moeten we een voorbeeld gaan nemen aan tig landen in Afrika, het Midden Oosten en Afrika. Zijn al die mensen die overal racisme in zien dan wel gelukkig?
Amerika gelooft nog altijd in de absolute vrijheid van meningsuiting. Lang geleden toen Nederland geheel onder de politieke correctheid was en extreem rechts alle media outlets werd ontzegd, kende Amerika veel politici of sprekers aan de fringes van het politieke spectrum. De transitie naar een klimaat met minder PC in Nederland is gepaard gegaan met debatten vol onbeschoftheid en racisme. Websites als geenstijl die vaak volstaan met verschrikkelijke racistische teksten werden ineens mainstream en maakten zelfs een overstap naar publieke zenders.Jrabakker schreef:Je kunt in amerika bijna niets meer zeggen zonder dat iemand zich beledigd voelt. ?"
Het gevoel dat je niets meer mag zeggen onder sommige blanken is ontstaan omdat diegene aan de “receiving end” eindelijk een medium hebben om te reageren dankzij het internet. De White supremacists waren het niet gewend dat er reactie kwam. Je kunt overal in Amerika de meeste racistische uitspraken maken en je bent volledig legaal beschermd maar verwacht ook dat er een swift reaction zal komen.
Het is niet zozeer niets meer 'mogen' zeggen, maar dat je niets meer kunt zeggen zonder dat iemand offended is. Mensen moeten soms een beetje eelt op hun ziel kweken ipv gelijk gepikeerd raken.
Ik heb ook geen enkel probleem met swifte reacties. Een ieder is vrij om te zeggen wat ie wil, maar moet dan ook accepteren wat de consequenties van die uitspraken zijn.
Ik vind het concept van vrijheid van meningsuiting zeer goed, zelfs als mensen zich kwetsend/grof/etc uitlaten. Zo vind ik bijvoorbeeld het ontkennen van de holocaust missselijkmakend, maar niet iets wat strafbaar moet zijn.
Ik heb ook geen enkel probleem met swifte reacties. Een ieder is vrij om te zeggen wat ie wil, maar moet dan ook accepteren wat de consequenties van die uitspraken zijn.
Ik vind het concept van vrijheid van meningsuiting zeer goed, zelfs als mensen zich kwetsend/grof/etc uitlaten. Zo vind ik bijvoorbeeld het ontkennen van de holocaust missselijkmakend, maar niet iets wat strafbaar moet zijn.
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
-
- Amerika-expert
Als de NRC boven het betrokken artikel een zin in plat Nederlands had gezet, was er geen Amerikaan over gevallen. Maar ze moesten zo nodig 'hip' doen, zonder te beseffen dat een buitenlander die Amerikaans als moedertaal heeft daar wel problemen mee zou hebben, omdat hij/zij dat stukje krant nou net wel kon lezen.
Een kop als g**vergeten, kl*re n*g*r (of k*t Marokkaan) daar zouden Nederlandstaligen terecht over gevallen zijn. Maar een willekeurige Amerikaan zou daar niets ergs aan vinden.
Ik begrijp daarnaast ook niet waarom f**k en sh*t gemeen goed zijn, zelfs in de zo deftige NRC. Misschien omdat schelden in een vreemde taal minder hard overkomt?
Een kop als g**vergeten, kl*re n*g*r (of k*t Marokkaan) daar zouden Nederlandstaligen terecht over gevallen zijn. Maar een willekeurige Amerikaan zou daar niets ergs aan vinden.
Ik begrijp daarnaast ook niet waarom f**k en sh*t gemeen goed zijn, zelfs in de zo deftige NRC. Misschien omdat schelden in een vreemde taal minder hard overkomt?
Storm in een glas water.