Hallo,
Zoals gezegd wil ik jullie even laten weten hoe onze vakantie in the USA is bevallen. Ik kan kort zijn: WE WILLEN TERUG!!
Wat een geweldig land: mooie natuur, leuke steden, vriendelijke mensen, lekker weer enz enz.
Meestal willen de kinderen (14 en 17) na 2 weken vakantie wel weer terug naar huis, maar dit jaar hadden ze wel langer willen blijven.
Na een hectische voorbereiding waarin zowel mijn moeder als mijn vader zijn overleden en ikzelf met een burn out thuis kwam te zitten, heeft deze vakantie mij op meerdere gebieden héél goed gedaan.
Een enkel hoogtepunt kan ik niet noemen, omdat het eigenlijk een aaneenschakeling van hoogtepunten was.
Het roadbook waar ik zoveel tijd mee kwijt was, heeft zijn vruchten wel afgeworpen. Overal waar we kwamen, wisten we direct wat we konden gaan zien; toch wel handig als je ergens maar kort bent. En als we te moe waren voor iets, sloegen we het gewoon over.
Wat hebben we allemaal gedaan:
Grand Canyon: letterlijk adembenemend mooi (diverse uitkijkpunten, zonsondergang, wandeling Ooh Aah Point);
Lower Antelope Canyon: druk maar betoverend mooi;
Horseshoe Bend: schitterend uitzicht, maar waarom ze daar toch geen afrastering plaatsen…..
Glen Canyon Dam: interessant;
Lake Powell: boottocht bij ondergaande zon (je blijft foto’s knippen);
Toadstools: heel apart landschap;
Bryce Canyon: moet je echt gezien hebben, fototoestel maakte weer overuren (en ik dus ook

) (Navajo Trail en Queens Garden Trail);
Zion: weer een heel ander landschap, wat ruiger en groener (Canyon Overlook Trail, paardrijden en stukje van de Narrows);
Las Vegas: super, zou zo terug willen, wat een levendigheid, je valt van de ene in de andere verbazing en je legt heel wat kilometers af op de Strip (gewinkeld, hotels bekeken, buffet Le Mirage, met gondels door The Venetian). Had hier graag nog 1 dag extra gebleven, want hebben Fremont Street en de Wedding Chapels niet kunnen zien door tijdgebrek/vermoeidheid);
Death Valley: indrukwekkend landschap en indrukwekkende temperatuur (49 graden); de airco moest uit en de auto begon moeilijk te doen en dan heb ik het niet meer. Ik wilde er zsm doorheen;
Yosemite: groot, groen, hoge bergen en heel druk; het Las Vegas van de natuurparken. Je moet er echt rekening mee houden dat je al snel een tijdje onderweg bent om ergens te komen. Dit is meerdere keren op het forum geschreven, maar heb het nu zelf ook ervaren. Een dag extra hier was welkom geweest (Soda Springs, Tuolumne Meadows, Olmsted Point, Tuolumne Grove, Vernal Fall tot aan de brug);
San Francisco: hele gezellige en leuke stad; alles goed te doen te voet of met openbaar vervoer (Lombard Street, Coit Tower, Alcatraz, Fishermans Wharf, Pier 39, Musée Mécanique, cable car, Union Square, China Town, fietsen over de Golden Gate Bridge (ferry was een ramp; 3 uur moeten wachten voor we erop konden), Alamo Square;
Kustweg: mooie route (al kreeg mijn man wel genoeg van alle bochten op den duur) met prachtig uitzicht over de oceaan (Santa Cruz Beach Boardwalk, Sea Lion Point Trail bij Point Lobos, Andrew Molera State Park (Beach Trail, vanaf het strand zagen we walvissen!), Julia Pfeiffer Burns State Park (Macway Falls), Piedras Blancas Colony (zee olifanten), Neverland, Solvang (waarom verkopen ze daar Nederlandse Delftsblauwe klompen??);
Los Angeles: Bel Air, Beverly Hills, Hollywood sign, Walk of Fame (stelt inderdaad niet zoveel voor maar gewoon leuk om een keer gezien te hebben);
Santa Monica: dát zijn nog eens stranden, daar kan onze kust niet tegenop!
Op één hotel na bevielen alle hotels prima; goede bedden en goede wifi (heel belangrijk als je met pubers reist).
Zoals jullie kunnen lezen hebben we ons heel goed vermaakt. De planning is mede tot stand gekomen door alle tips die ik van jullie heb gekregen, dus nogmaals bedankt daarvoor.
Een tip die ik kreeg en nu graag door wil geven is de volgende: verkijk je niet op de afstanden die je moet rijden. Een geplande reisdag van 4 uur kan zo maar dag vullend worden door sanitaire stops, maaltijden onderweg, tanken, file, lage snelheden of uitkijkpunten.
Wij gaan in ieder geval weer terug. Niet volgend jaar, maar misschien in 2017. Dan staat het volgende op ons verlanglijstje: Monument Valley, Las Vegas, Sequoia Park, Yosemite, Yellowstone. Misschien nog wat steden erbij voor de afwisseling. Weer voor 3 weken. Is dat te realiseren? Iemand misschien een opzetje voor een route, zodat ik iets heb om mee te beginnen??
Sorry, het is een hele lap tekst geworden, puur uit enthousiasme

.
Groetjes Simone