Nu begint het echte werk

Of de voorpret, net wat je wilt.
Wat je onderweg niet mag of wilt missen, haal je vaak uit reisverslagen van anderen. Of door je route hier verder uit te werken. Een van de vragen die nu kan volgen is bijvoorbeeld wat je in jouw route tijdens de rijdagen zou kunnen doen. Ik weet zeker dat je adviezen gaat krijgen.
Je kan tot in detail alles plannen of alleen de hoofdlijnen uitzetten. Ik ga tegenwoordig voor heel uitgebreid, maar dat is vooral omdat ik het erg leuk vind om te doen. Ik probeer zoveel mogelijk informatie in PDF´s te verzamelen en koppel die tot één groot document. Dat gaat in een ringband, omdat Albert het fijn vind om lekker gewoon van papier te bladeren. En het is weleens handig om gewoon een kopietje uit de map te kunnen trekken en mee te nemen naar een hotelbalie of tijdens een wandeling in een park.
In onze map zitten dus PDF-bestanden met E-tickets, autohuurvoucher, GoogleMaps routes per dag, hotelreserveringen, maar ook informatie per Nationaal Park of State Park (vaak van de site ontdek-amerika.nl (te printen als PDF) en losse info die ik per dag verzameld heb, zoals leuke restaurants en andere tips die ik hier en daar vind.
Daarnaast gaat alles op de iPad en iPhone als PDF in iBooks, gewoon omdat ik het handig vind om alles offline zo te kunnen opzoeken.
De compacte info met hotelreserveringen, prijzen, afstanden en rijduur staat ook nog in een Excel-bestandje (nou ja, Numbers in mijn geval).
O ja, soms gaat de hele planning ter plaatse alsnog op zijn kop hoor, maak van je Road Book geen keurslijf, het is vakantie!! Alles wordt trouwens pas op het allerlaatst uitgeprint, want het verandert nog zo vaak!