Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV 2016

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
USInsider
Amerika-expert

Re: DV 2016

Bericht door USInsider »

Iedereen heeft het over Skypen en heen-en-weer reizen. Maar voor wie oud wordt, houdt het toch op een gegeven moment op. Nieuwe technieken worden niet zo snel meer opgepikt, reizen wordt ook moeilijker en uiteindelijk onmogelijk.

Mijn moeder was heel moedig toen we weggingen. Maar ik weet hoeveel pijn het haar deed. Ze is een aantal malen hier geweest en vond dat fantastisch. Maar de jaren voor haar overlijden - waarin ik geen kans had haar op te zoeken - heeft ze vaak gehuild aan de tel. Tot bellen niet meer mogelijk was voor haar. En toen op een dag was ze er niet meer.
Dbacks2
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Dbacks2 »

Ja, Usinsider... dat is inderdaad moeilijk! Want zelfs als je met gemak uren kan skypen en je band is en blijft goed (want emigratie is ingrijpend en verandert mensen, welke kant op dan ook) dan blijft de afstand uiteindelijk een probleem in de meeste gevallen.

Niet iedereen gaat een telefoontje krijgen met een emigratievriendelijk rotbericht... "ben bij de dokter geweest en ik heb nog 2 weken"...
In zo'n geval reis je af, neemt afscheid en is het net alsof je ook buren had kunnen zijn...

Is het plotseling(er) dan ben je al snel te laat, maar dat kan ook met een vakantie of een afstand Groningen-Limburg.

Het meest zal je een gezondere oude dag voelen, waarbij de leeftijd met steeds meer gebreken komt... wat jij zegt, niet meer reizen, bellen dat niet meer gaat... Zelfs al kun je er relatief vaak zijn; je heb ook mensen aan de andere kant en zelfs al kun je regelmatig heen en weer dan nog zal het vaak niet het goede moment zijn/voelen.

Toch denk ik dat het voor jong spul anders best is/voelt. En gelukkig maar... denken aan alles wat niet is, mis kan gaan hoort niet bij jeugd... dat maakt het zo'n leuke tijd... en daarna mag je gelukkig door met de ervaring van het weten dat alles ook weer voorbij gaat ...

Erwin,Mona.... ik ga er later ff voor zitten en tik jullie een pb'tje!! (vanavond of morgen..)
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Vanuit Limburg - en elders in Eur. - ben je toch sneller in ergens in Ned. dan vanuit de US.
De laatste keer dat ik een tel. kreeg 'het kan fout zitten' kostte het twee dagen voor ik weg was - er was niet eerder plaats in een vliegtuig (tenzij ik eerste klas was gaan vliegen).
Dus nee het is het niet 'alsof je buren had kunnen zijn.
Waar ik nu woon betekent 'naar huis' ruim 20 uur reizen.

'Ouders komen alle jaren op en neer'. Mijn moeder had AOW - de keren dat ze kwam hebben wij betaald.
Met mijn schoonmoeder hebben we een keer ge-Skype-d - twee jaar geleden want de (jongere) familieleden hebben geen tijd voor dergelijk zaken.

Zelf naar Ned. gaan: reis voor twee $ 3000, hotel + eten + autohuur/benzine, voor drie weken toch snel $ 4000. (Bedragen van laatste bezoek.)
Mijn man verdiende niet slecht, maar we hebben altijd op een inkomen geleefd.
Sinds vorig jaar heb ik zelf AOW (de helft van de helft). Ik had me echt verheugd op eindelijk eens enig 'eigen' geld. Maar de centjes gaan alle maanden naar de US overheid.

Edwin en Mona worden worden grootouders binnenkort. Ze zijn dus niet meer 'piep'.
Emigratie is voor jonge mensen. Die elders een leven gaan opbouwen. Liefst beiden - als het nieuwe land dat toestaat.
De US is een hard land voor ouderen, mensen met gebreken, werkelozen, tenzij ze er echt warmpjes bijzitten.
En velen hier schijnen te denken dat zij geen, of niet al te veel, problemen zullen krijgen met gezondheid.

Ik weet het, men wil hier liever geen negatieve ervaringen niet horen - maar sorry, het moet toch gezegd worden (denk ik).
Gast

Bericht door Gast »

Even een tussenvraagje: Jammer dat jullie er niet tussen zaten dit jaar bij de DV, ik had ook weer pech. Hoe komen jullie in Curacao terecht eigenlijk? Familie of werk daar? Ik heb daar ook eens navraag naar gedaan maar mij werd meegedeeld dat het (net als de VS) heel moeilijk is te vestigen. (Ik ben vol NL).
Erwin en Mona
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Erwin en Mona »

Hallo Dexstar,
Emigratie naar Curacao blijft voor ons een tussenoplossing,
Als Nederlander mag je 180 dagen vrij op het eiland verblijven, maar niet werken.
Wil je langer blijven en werken, moet je eerst een verklaring van rechtswege aanvragen en daarmee kan je weer een Sedula(verblijfs/werkvergunning) aanvragen. Als je diverse sites leest over de emigratie naar Curacao kom je heel veel te weten.
Verder kan je ook deelnemen aan het forum http://forum.curacaovoorjou.nl hierop kom je in contact met andere mensen die dit plan hebben of in middels zijn gesetteld.
Verder kan je voor € 47,50 de hele procedure en benodigde papieren krijgen die je moet doorlopen ter verkrijging van een Sedula.
Denk erom in NL gaat alles vlot In Curacao gaat alles POCO POCO (dus heel langzaam).
Heb je echter niet de Nederlandse Nationaliteit dan wordt het een heel ander en langer verhaal.
Ik hoop dat ik je hiermee een paar stapjes verder heb geholpen.

Groetjes Erwin en Mona
Erwin en Mona voorlopig op Curacao maar toch op weg naar Arizona
Erwin en Mona
Amerika-ontdekker

Hallo allemaal,

Het is nu drie maanden voor ons vertrek naar Curaçao.
We hebben alles voor de eerste weken geregeld, zoals een appartement en een huurauto.
Volgende maand gaan we de rest van de papieren aanvragen in Nederland zodat we op 1 november kunnen vertrekken met de juiste formulieren op zak.
We hopen uiteraard dat de DV 2017 voor ons wel een positief resultaat oplevert zodat we spoedig door kunnen naar de VS.
Maar tot die tijd zullen wij ons moeten vermaken( haha grapje ) op het Caraïbische eiland.

Groetjes Erwin en Mona
Gast

Bericht door Gast »

Bedankt Erwin en Mona. Voor mij zal het ook een tussenoplossing zijn totdat mijn greencard lottery positief uitvalt. Mocht het te regelen zijn dat ik werk kan vinden op de NLse caribische eilanden en als ik daarvoor ook wettelijk een vergunning kan krijgen dan zie ik dat zeker tot de mogelijkheden. Er is mij ooit verteld dat dit vrijwel net zo moeilijk is als de VS, of Bermuda in het andere geval. Ik heb er geen haast mee, maar mijn mogelijkheden mbt de VS zijn nagenoeg uitgeput, met uitzondering van trouwen en loterij. Zal dat dan met Curacao net zo zijn?
Erwin en Mona
Amerika-ontdekker

Hallo allemaal,

Het is nu 1 september, dus nog 2 maanden voor ons vertrek naar Curaçao. :D
We hebben bijna alle benodigde documenten in huis, alleen de VOG moeten we nog aanvragen en de pasfoto's moeten nog worden gemaakt.
De ziektekosten verzekering gaan we deze week regelen.

Inmiddels zijn we ook begonnen om winterkleding weg te doen ( deze hebben we toch niet nodig op Curaçao).
Alle abonnementen zijn opgezegd, behalve het gsm-abonnement van T-Mobile.
Ik hoop dat T-Mobile een beetje meewerkt met het afronden van dit abonnement. :?:

Inmiddels is onze dochter de uitgerekende datum voorbij. (SPANNEND HOOR) ;)
Dus nu gaat onze aandacht daar eerst naar uit.

Het vertrek komt nu steeds dichterbij en we zien er echt naar uit.

En laten we vergeten om in oktober weer in te schrijven voor de Div Lottery 2017 en hopen dat we in mei nu echt bij zitten, zodat ons verblijf op Curaçao niet te lang is en we snel door kunnen naar de VS.

Groetjes Erwin en Mona.
Gast

Bericht door Gast »

Begrijp me niet verkeerd, dit bericht is niet negatief bedoeld. Ik haal uit je verhaal dat je snel hoopt op een positive uitslag van de DV lottery (logisch). Is het niet "verkeerd" om te "wachten" op een positive uitslag in een soort "tussenoplossing"? Technisch zou dat nog 10 jaar kunnen duren. Ik zeg dit eigenlijk omdat ik het afgelopen jaar ook enkele dingen gedaan en gelaten heb (beslissingen, aankopen enz.) omdat ik misschien eventueel wel een positieve uitslag zou hebben in de lottery. Achteraf is dit een onjuiste instelling geweest van mij op bepaalde persoonlijke vlakken. Kan voor iedereen anders zijn natuurlijk. Ik snap ook af en toe de grote verschillen in wachttijden van de lottery niet. Sommige (ik hoor het eigenlijk best vaak) hebben na 1 keer raak, andere zitten al jaren in de gokmachine. Maar dat is een andere discussie. Success in Curaçao in ieder geval!
Erwin en Mona
Amerika-ontdekker

Hallo Dexstar,

Ik begrijp de positieve bedoeling van je bericht.
Wij gaan dit jaar voor de 7e keer meedoen. In 2014 waren wij uitgeloot en kregen casenummer 46xxx, Joepie dachten wij en hebben toen alles ingevuld en opgestuurd. In het begin van het jaar liep alles normaal, maar toen kwam de shutdown en de hele overheid ging op non actief. Daarna kwam het weer tergend langzaam op gang met als resultaat dat ze gestopt zijn bij casenummer 40500. Jammer maar helaas, onze droom viel in duigen.
Toen hebben wij besloten dat we niet langer in Nederland gingen afwachten en te verhuizen naar Curacao als tussenoplossing.
Zo zie je maar, zelfs als je ELECTED bent kan het nog steeds mislopen.
Blijft natuurlijk de hoop dat we er dit keer weer bij zitten met een laag casenummer zodat de kans op het verkrijgen van de oh zo gewilde greencard zo groot mogelijk is.

Groetjes Erwin en Mona
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Er was inderdaad in de US een overheids-shutdown in 2014.
Maar alle programma's die 'self-paying' waren, liepen gewoon door. De E-DV heeft - bij mijn weten - derhalve geen gevolgen ondervonden.
(DOS/KCC daar nog een speciaal persbericht aan gewijd meen ik me te herinneren.)
Als er 'winners' geen visum heben gekregen door de shut-down dan zijn dat geselecteerden geweest woonachtig in de US die voor AOS kozen.

Voor de regio Europa Case# was 46.XXX niet echt hoog, maar toch voor DV 2014 net te hoog.
Het totale aantal kaarten dat wordt uitgegeven - over de hele wereld, dwz. alle 6 regio's - bedraagt 50.000. Voor elke regio begint de ranking met 00.001.
Case/rank# bleef inderdaad voor twee maanden (juli, augustus) op 40,150 staan in het Visa Bulletin. Dit betekent dat de visa numbers voor de regio toen al op waren. Als de laatste maanden van een Visa Lottery naderen, gaat de cut-off voor Case# langzamer omhoog dan in de eerste maanden het geval is.
Voor DV-2014 werd een vrij hoog aantal deelnemers geselecteerd, hoger dan voorgaande jaren. Dat maakte de kans op 'winnen' groter, maar de kans daadwerkelijk een visa te krijgen kleiner. De uitval was dat jaar bovendien beduidend minder dan DOS verwachtte gebaseerd op ervaring in vorige jaren.
Het jaar daarop heeft DOS (weer) een lager aantal 'winners' geselecteerd.

AILA bulletin van juni 2014: ....approximately 140,660 applicants were registered for the 50,000 permanent resident visas available for DV-2014. Historically, many of those selected for the diversity visa have not pursued their cases to visa issuance. However according to the State Department DV-2014 applicants have responded at a much higher rate than in previous years, resulting in greater visa number use by those with lower rank numbers and slower forward movement of the cut-off dates.

De definitieve getallen zullen te vinden zijn in het USCIS yearbook voor 2014. Maar dat is er nog niet.
Gast

Bericht door Gast »

Even iets wat door mijn hoofd schoot; Heeft dit gevolgen voor de lottery? Met andere woorden: ben je nog steeds Nederlander? Wordt je nog steeds aangezien als Nederlands staatsburger ook als je officieel ergens anders woont en werkt? Concreet: doe je nog steeds aan de lottery mee als Nederlander en de daarme geldende regels (en/of quota)? Ik weet dat het niet uitmaakt als je in de VS bent, maar ik vroeg het me af voor andere landen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Je mag wonen en werken waar je wilt, je nationaliteit blijft Nederland tot dat je die verliest. In een ander land wonen en werken wijzigt niets aan je nationaliteit.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gast

Bericht door Gast »

Je mag wonen en werken waar je wilt, je nationaliteit blijft Nederland tot dat je die verliest. In een ander land wonen en werken wijzigt niets aan je nationaliteit.
Dat is duidelijk! Bedankt Kastelke!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

En zelfs het (ook) aannemen van een andere nationaliteit maakt geen verschil voor de Visa Lottery.
Die is gebaseerd op Nativity, maw. op het geboorteland.
Als je geboren bent in een land dat staat op de lijst van landen waarvan natives niet mogen meedoen - bv. India - maakt het niet uit waar je gaat wonen later in je leven. Je kunt naar Canada gaan als temporary resident, als permanent resident, je kunt er Citizen worden, je geboorteplaats blijft India. En daarom kun je niet deelnemen. (Tenzij je in een van de twee uitzonderingen valt.)
Gast

Bericht door Gast »

En zelfs het (ook) aannemen van een andere nationaliteit maakt geen verschil voor de Visa Lottery.
Ah, dat wist ik echt niet. Ik dacht dat het aannemen van een andere nationaliteit gevolgen zou hebben. Het klinkt trouwens wel logisch dat het geboortland doorslaggevend is, ik dacht gemakshalve dat daar weer allerlei haken en ogen aan zouden zitten, met name werken en wonen in het buitenland. Maar goed nieuws voor mensen die de behoefte hebben om buiten Nederland te verblijven en toch willen meedoen aan de Lottery :)
Erwin en Mona
Amerika-ontdekker

Hallo allemaal,

Inmiddels hebben we weer ingeschreven voor de dv 2017 en zijn hier ook met een nieuwe topic begonnen DV2017.
Nu eerst verhuizen naar Curacao en hopen dat we volgend jaar een reisje naar Amsterdam moeten maken om op bezoek te gaan bij de Ambassade.
Vanuit Curacao zou je namelijk naar Caracas Venezuela kunnen gaan, echter Venezuela is niet zo veilig om te reizen.
Dus wordt het Amsterdam.
We wachten het weer in spanning af en houden jullie op de hoogte op DV2017.

Erwin en Mona
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer