(lange) (berg)wandelingen zijn een plus.
Must see: Yellowstone, Banff, Jasper, Vancouver (gezin van 5 en ieder heeft z'n zegje...).
Met deze 2 zinnen in je bericht zou ik zeggen: kort je route in!
Als je ter plaatse een lange wandeling wilt maken, dan ben je minimaal de helft van je dag daarmee bezig, hetgeen betekent dat je met deze planning, weinig tijd hebt om de rest van de omgeving te bekijken.
Het stuk Denver - Moab ken ik niet goed genoeg, maar als ik hoor Denver denk ik Rocky Mountain NP en die sla je nu over (zou ook niet meer passen in je huidige schema). Dan heb je 2 dagen parken en vervolgens 2 dagen rijden om in Grand Teton te komen. Al met al ben je dan op dag 8 pas in de buurt van het park dat hoog op je lijstje staat.............Alleen daarom al ben ik geneigd te zeggen om dat deel te schrappen en bewaren tot een eventuele volgende reis.
Om verder te gaan met de route vanaf Grand Teton:
Voor Grand Teton zou ik zeker 1,5 dag zo niet 2 volle dagen uittrekken en voor Yellowstone heb je minstens 3 volle dagen nodig, liefst 4. Dit park is echt heel erg groot! En als dit een must-see is dan zou ik daar zeker ruim genoeg tijd voor uittrekken. Mede omdat het park in een uithoek ligt, waarbij je voor een eventueel volgend bezoek, weer minimaal 2 dagen rijden kwijt bent (1 dag heen, 1 dag terug, naar SLC als dichtstbijzijnde grote stad). Mijn idee is dan om het beter in 1x goed te doen, dan achteraf het gevoel te hebben dat je terug moet omdat je de helft niet gezien hebt.
Banff NP beslaat het gebied Canmore/Banff/Kootenay/Lake Louise/Yoho. 2 dagen ter plaatse is niet veel voor zo'n groot gebied.
Wil je bv de wandeling naar Plain of Six Glaciers doen bij Lake Louise ben je paar uur kwijt, loop je er nog de trail naar Agnes Teahut achteraan, heb je 16 km onder je voetzolen, dan heb je waarschijnlijk niet veel fut meer om die dag nog heel veel andere dingen te doen.
Ook het laatste stuk van je reis ga je snel door een prachtig gebied heen. Zo rij je van 100 mile house (waarom daar overnachten tussen Clearwater en Whistler?) naar Whistler en meteen de volgende dag naar Tofino.
De rit 100 mile house - Whistler is ruim 4uur. Je hebt dan hooguit de middag en avond voor Whistler en bent dan onderweg de prachtige wandeling bij Joffre Lakes waarschijnlijk voorbij gegaan (reken op 5 uur voor de wandeling naar Upper Joffre Lake en terug). Staat die wandeling op je programma dan kom je 's avonds moe in Whistler aan en moet je de volgende dag vroeg op om naar Tofino te rijden. Zonde, want ook in Whistler kan je mooi wandelen (zowel op de berg als in de vallei, of huur voor de afwisseling fietsen en fiets de valley trail, neem handdoek en boekje mee, en relax een uurtje bij een van de meertjes, het is tenslotte vakantie!).
Reken voor de rit Whistler - Tofino op 6/7 uur reistijd, zonder stops onderweg. Je hebt dan 1 dag voor Tofino en daarna rijd je alweer naar Victoria. Met stops onderweg ben je daar ook het grootste deel van de dag mee bezig. Het is eigenlijk zonde om voor 1 dag helemaal naar Tofino te rijden (en ik bedoel dan het Pacific Rim NP, niet zo zeer Tofino danwel Ucluelet zelf), zeker als je misschien nog een whale-watch tour of kajak-tour wilt maken.
1 dag Vancouver is ook wat aan de korte kant, ook al zijn jullie meer van de natuur dan van steden. Vancouver is door zijn ligging niet echt wat ik noem een grote stad en heeft genoeg te bieden, ook voor kinderen.
Alleen al door het stuk Denver - SLC te schrappen heb je 6 dagen extra te besteden in je route, dat zou al een hoop schelen.
Je begint je bericht met "hoogtijd om hotelovernachtingen vast te leggen", echter hoe staat het met de vliegtickets? Heb je daar al naar gekeken?