Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Reis Ines: Reisplanning Zuidwesten
- Ines
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 3
- Contacteer:
Reis Ines: Reisplanning Zuidwesten
Hallo,
Wij zouden volgend jaar naar de westkust van de USA willen gaan en ik had het volgende reisschema in elkaar gestoken, maar ik heb nu toch enkele bedenkingen. We zouden 3 weken gaan (eigenlijk 3 weken en één dag).
Ik wou eerst ook naar Moab (en dan één dag minder langs Highway 1 en ook niet in Death Valley overnachten), maar ik heb toen beslist dat ik liever meer op mijn gemak reis omdat Moab gewoon meer tijd nodig heeft.
Dag 1: reisdag, vlucht naar San Francisco
Dag 2: rit naar Monterey + Monterey bezoeken
Dag 3: rit langs Highway 1 tot bv San Simeon
Dag 4: verder langs Highway 1 tot LA
Dag 5: LA
Dag 6: LA (Universal Studios)
Dag 7: rit naar bv Needles via Joshua Tree NP
Dag 8: rit naar Grand Canyon via route 66 (Kingman, Williams, ...)
Dag 9: Grand Canyon
Dag 10: rit naar Monument Valley, overnachting in Mexican Hat
Dag 11: rit naar Page + sightseeing in Page
Dag 12: rit naar Bryce NP (onderweg Buckskin Gulch?)
Dag 13: overdag Bryce bezoeken + rit naar Zion NP
Dag 14: Zion NP
Dag 15: rit naar Las Vegas via Valley of Fire SP
Dag 16: Las Vegas
Dag 17: rit naar Death Valley NP + park bezoeken
Dag 18: rit naar Lee Vining, onderweg o.a. Mono Lake en omweg via Bodie
Dag 19: rit naar Yosemite Valley + park bezoeken
Dag 20: Yosemite NP
Dag 21: rit naar San Francisco (evt via Mariposa Grove)
Dag 22: San Francisco
Dag 23: terugvlucht
Waarover twijfel ik nu vooral? Ik had gehoord van een vriendin dat zij heel veel mist hadden langs Highway 1 en er dus eigenlijk niet veel aan hadden. In de reisverslagen van Kalaman lees ik ook veel over scenic route 12 in Utah en dat lijkt me echt een prachtige, unieke weg. Ik was dus aan het denken om Highway 1 te laten vallen en gewoon naar LA te vliegen en dan vanuit San Francisco terug te vliegen (drop off charges voor de auto vallen dan goed mee of zijn zelfs 0). Ik dacht om na Yosemite naar Monterey te rijden (daar 1 nacht) en dan naar SF. Zo win ik 2 dagen.
Het nieuwe plan is dan om na Grand Canyon eerst via Page te rijden, daarna via Mexican Hat en dan via UT-95, UT-24 en UT-12 naar Bryce Canyon. Ik heb dan 2 dagen voor die route tussen Mexican Hat en Bryce NP. Page zou ik wel graag doen voor Horseshoe Bend en Antelope Canyon.
Gaan jullie er mee akkoord dat de route in Utah een betere optie is dan Highway 1?
Zou ik Monterey ook nog laten vallen om dan nog een extra nacht langs die route in Utah door te brengen?
Zou ik toch proberen om via Moab te gaan met die extra dagen?
Ik wou graag Buckskin Gulch doen, leek me heel mooi. Nu dat wegvalt omdat we die weg niet zouden doen, zou ik misschien Little Wild Horse Canyon er willen bijnemen (kleine omweg). Of kennen jullie nog een andere mooie slotcanyon op deze route?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Groetjes
Ines
Wij zouden volgend jaar naar de westkust van de USA willen gaan en ik had het volgende reisschema in elkaar gestoken, maar ik heb nu toch enkele bedenkingen. We zouden 3 weken gaan (eigenlijk 3 weken en één dag).
Ik wou eerst ook naar Moab (en dan één dag minder langs Highway 1 en ook niet in Death Valley overnachten), maar ik heb toen beslist dat ik liever meer op mijn gemak reis omdat Moab gewoon meer tijd nodig heeft.
Dag 1: reisdag, vlucht naar San Francisco
Dag 2: rit naar Monterey + Monterey bezoeken
Dag 3: rit langs Highway 1 tot bv San Simeon
Dag 4: verder langs Highway 1 tot LA
Dag 5: LA
Dag 6: LA (Universal Studios)
Dag 7: rit naar bv Needles via Joshua Tree NP
Dag 8: rit naar Grand Canyon via route 66 (Kingman, Williams, ...)
Dag 9: Grand Canyon
Dag 10: rit naar Monument Valley, overnachting in Mexican Hat
Dag 11: rit naar Page + sightseeing in Page
Dag 12: rit naar Bryce NP (onderweg Buckskin Gulch?)
Dag 13: overdag Bryce bezoeken + rit naar Zion NP
Waarover twijfel ik nu vooral? Ik had gehoord van een vriendin dat zij heel veel mist hadden langs Highway 1 en er dus eigenlijk niet veel aan hadden. In de reisverslagen van Kalaman lees ik ook veel over scenic route 12 in Utah en dat lijkt me echt een prachtige, unieke weg. Ik was dus aan het denken om Highway 1 te laten vallen en gewoon naar LA te vliegen en dan vanuit San Francisco terug te vliegen (drop off charges voor de auto vallen dan goed mee of zijn zelfs 0). Ik dacht om na Yosemite naar Monterey te rijden (daar 1 nacht) en dan naar SF. Zo win ik 2 dagen.
Het nieuwe plan is dan om na Grand Canyon eerst via Page te rijden, daarna via Mexican Hat en dan via UT-95, UT-24 en UT-12 naar Bryce Canyon. Ik heb dan 2 dagen voor die route tussen Mexican Hat en Bryce NP. Page zou ik wel graag doen voor Horseshoe Bend en Antelope Canyon.
Gaan jullie er mee akkoord dat de route in Utah een betere optie is dan Highway 1?
Zou ik Monterey ook nog laten vallen om dan nog een extra nacht langs die route in Utah door te brengen?
Zou ik toch proberen om via Moab te gaan met die extra dagen?
Ik wou graag Buckskin Gulch doen, leek me heel mooi. Nu dat wegvalt omdat we die weg niet zouden doen, zou ik misschien Little Wild Horse Canyon er willen bijnemen (kleine omweg). Of kennen jullie nog een andere mooie slotcanyon op deze route?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Groetjes
Ines
2014: New York & Washington D.C.
2016: Zuidwesten
2017: Rondje Denver
Reisverslagen: https://tonyenines.wordpress.com/
- ingrid14
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 15
Re: Reis Ines: Reisplanning Zuidwesten
Proficiat, je hebt een mooie route in elkaar gestoken.
Zelf heb ik al enkele keren Highway 1 gereden en geen last van mist gehad.
Kiezen tussen Highway 1 en Utah 12 is moeilijk. Ik vind ze beiden erg mooi.
Moest je kiezen voor Utah 12 dan zou ik inderdaad een rondje LA-SF doen (dus zonder kustweg en zonder Monterey is er ook ruimte voor Moab)
Het zou zo iets kunnen zijn:
Dag 1: reisdag, vlucht naar LA
Dag 2: LA
Dag 3: LA (Universal Studios)
Dag 4: LA - Joshua Tree NP - Kingman
Dag 5: Kingman - Grand Canyon (je bent rond de middag bij GC)
Dag 6: GC - Page (vm GC dan rit naar Page + Horseshoe Bend)
Dag 7: Page - Monument Valley (ochtend Antelope Canyon en dan naar MV)
Dag 8: Monument Valley - Moki Dugway - Moab
Dag 9: Moab
Dag 10: Moab
Dag 11: Moab - Goblin State Park - Little Wild Horse Canyon - Torrey
Dag 12: Torrey - Utah 12 - Bryce
Dag 13: Bryce - Zion
Groetjes,
Ingrid

Zelf heb ik al enkele keren Highway 1 gereden en geen last van mist gehad.
Kiezen tussen Highway 1 en Utah 12 is moeilijk. Ik vind ze beiden erg mooi.
Moest je kiezen voor Utah 12 dan zou ik inderdaad een rondje LA-SF doen (dus zonder kustweg en zonder Monterey is er ook ruimte voor Moab)
Het zou zo iets kunnen zijn:
Dag 1: reisdag, vlucht naar LA
Dag 2: LA
Dag 3: LA (Universal Studios)
Dag 4: LA - Joshua Tree NP - Kingman
Dag 5: Kingman - Grand Canyon (je bent rond de middag bij GC)
Dag 6: GC - Page (vm GC dan rit naar Page + Horseshoe Bend)
Dag 7: Page - Monument Valley (ochtend Antelope Canyon en dan naar MV)
Dag 8: Monument Valley - Moki Dugway - Moab
Dag 9: Moab
Dag 10: Moab
Dag 11: Moab - Goblin State Park - Little Wild Horse Canyon - Torrey
Dag 12: Torrey - Utah 12 - Bryce
Dag 13: Bryce - Zion
Groetjes,
Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 28
Als je niet een whale watch tour wil doen is het op zich niet zo interessant om naar Monterey te gaan voor 1 dag. Die tijd besteed je dan beter in Utah.
Mist is er wel vaak aan de highway 1, doch tegen de middag is alles normaal gezien wel weg. Het komt er dan dus op aan om niet te vroeg te vertrekken en je dag dus goed in te delen.
Mist is er wel vaak aan de highway 1, doch tegen de middag is alles normaal gezien wel weg. Het komt er dan dus op aan om niet te vroeg te vertrekken en je dag dus goed in te delen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Big Sur / Highway 1 was bij ons ook erg mistig. Werd in de middag inderdaad beter.
- Ines
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Als ik naar Monterey zou gaan, zou ik wel een whale watch tour doen, maar ik denk dat ik dat best enkel doe als ik heel Highway 1 rijdt tussen SF en LA.
Dus eigenlijk moet ik kiezen tussen Highway 1 of Moab en scenic route 12. Moeilijke keuze
Dus eigenlijk moet ik kiezen tussen Highway 1 of Moab en scenic route 12. Moeilijke keuze

-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 13
Voor mij zou het niet moeilijk zijn, zonder meer Moab en de U12!
Persoonlijk vond ik Highway 1 niet erg bijzonder
Persoonlijk vond ik Highway 1 niet erg bijzonder

- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Twee totaal verschillende bezienswaardigheden. Maarja, mist kun je nou eenmaal niet vooraf rekening mee houden.
Als je net zo verslaafd raakt aan Amerika als velen hier op het forum, dan wil je binnen een (paar) jaar weer terug. Je zou ervoor kunnen kiezen om nu highway 1 te doen en Moab te laten en een volgende reis met bv Yellowstone vanuit Las Vegas, Salt Lake City of Denver te maken en dán Moab mee te pakken. Je gaat toch altijd tijd te kort komen, of je nou 3 weken gaat of 2 maanden. Eigenlijk is 1 dag LA en 1 of 1,5e dag SF ook te kort om die steden fatsoenlijk te bekijken.
Ik zou persoonlijk overigens ook voor de kant van de UT-12 en Moab kiezen van wat ik leuker vond hoor, maar als je toch de kustweg wil meepakken en Moab laat,mdan kun je wel ook van Monument Valley naar Capitol Reef via de zeker zo mooie UT-95.
Als je net zo verslaafd raakt aan Amerika als velen hier op het forum, dan wil je binnen een (paar) jaar weer terug. Je zou ervoor kunnen kiezen om nu highway 1 te doen en Moab te laten en een volgende reis met bv Yellowstone vanuit Las Vegas, Salt Lake City of Denver te maken en dán Moab mee te pakken. Je gaat toch altijd tijd te kort komen, of je nou 3 weken gaat of 2 maanden. Eigenlijk is 1 dag LA en 1 of 1,5e dag SF ook te kort om die steden fatsoenlijk te bekijken.
Ik zou persoonlijk overigens ook voor de kant van de UT-12 en Moab kiezen van wat ik leuker vond hoor, maar als je toch de kustweg wil meepakken en Moab laat,mdan kun je wel ook van Monument Valley naar Capitol Reef via de zeker zo mooie UT-95.
- Ines
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Allemaal nog eens bedankt voor de goede tips. Ondertussen is de planning nog een beetje veranderd en zijn de vlucht en de meeste hotels ook al geboekt.
We vliegen op 25 april 2016 naar San Francisco en we komen op 19 mei terug.
25/4: vlucht naar SFO (overnachting in Gilroy, is een uur rijden van de luchthaven in zuidelijke richting)
26/4: via Pinnacles National Park naar Monterey
27/4: Highway 1 van Monterey naar Morro Bay
28/4: Highway 1 van Morro Bay naar LA
29/4: LA (Universal Studios)
30/4: LA
1/5: via Joshua Tree NP naar Kingman
2/5: van Kingman naar Grand Canyon NP
3/5: Grand Canyon NP
4/5: via Monument Valley naar Mexican Hat
5/5: via UT-95 naar Capitol Reef NP
6/5: via UT-12 naar Bryce Canyon NP
7/5: Bryce Canyon NP + rit naar Zion NP
8/5: volledige dag in Zion NP
9/5: via Valley of Fire SP naar Las Vegas
10/5: Las Vegas
11/5: Las Vegas
12/5: rit naar Death Valley NP + park bezoeken (overnachting in Furnace Creek)
13/5: rit naar Mammoth Lakes (onderweg evt Alabama Hills)
14/5: via Mono Lake en Tioga Pass naar Yosemite NP (Curry Village)
15/5: Yosemite NP
16/5: ochtend nog Yosemite NP, daarna doorrijden naar San Francisco
17/5: San Francisco
18/5: San Francisco
19/5: terugreis naar België
Ik heb Page eruit gelaten omdat dit anders te veel omrijden was en de UT-12 leek me toch een hele mooie weg. Moab zit er ook niet tussen maar ooit bezoeken we Yellowstone NP nog (vanuit Denver mogelijk) en dan steek ik Moab er in die reis bij.
Ik had nog wel enkele twijfels. We gaan nogal vroeg in het jaar op reis en de laatste jaren is de Tioga Pass wel altijd begin mei open geweest, maar dit is natuurlijk een risico. In het ergste geval moeten we ver omrijden. Bovendien is Mariposa Grove ook nog gesloten en de sequoia's in Merced Grove of Tuolumne Grove lijken me minder indrukwekkend. Ik was wat aan het opzoeken over Sequoia National Park en nu vind ik het toch heel spijtig dat ik dit park heb overgeslagen. Ik wou het niet opnemen in de planning omdat het te ver omrijden was en we in Yosemite ook wel sequoia's konden zien, maar nu lijkt dit park me wel een pak rustiger dan Yosemite en ook meer kans op het zien van beren.
Nu was ik aan het denken of het haalbaar is om van Furnace Creek naar Sequoia NP te rijden (bv Wuksachi Lodge) in plaats van Mammoth Lakes en de dag nadien verder te rijden naar Yosemite Valley (en in de ochtend dan Sequoia NP te bezoeken). Als de Tioga Pass open is, is dit natuurlijk ver omrijden, maar als deze nog gesloten is, is het eigenlijk even ver. Natuurlijk is er dan weinig tijd in Sequoia. Wat is jullie mening?
We vliegen op 25 april 2016 naar San Francisco en we komen op 19 mei terug.
25/4: vlucht naar SFO (overnachting in Gilroy, is een uur rijden van de luchthaven in zuidelijke richting)
26/4: via Pinnacles National Park naar Monterey
27/4: Highway 1 van Monterey naar Morro Bay
28/4: Highway 1 van Morro Bay naar LA
29/4: LA (Universal Studios)
30/4: LA
1/5: via Joshua Tree NP naar Kingman
2/5: van Kingman naar Grand Canyon NP
3/5: Grand Canyon NP
4/5: via Monument Valley naar Mexican Hat
5/5: via UT-95 naar Capitol Reef NP
6/5: via UT-12 naar Bryce Canyon NP
7/5: Bryce Canyon NP + rit naar Zion NP
8/5: volledige dag in Zion NP
9/5: via Valley of Fire SP naar Las Vegas
10/5: Las Vegas
11/5: Las Vegas
12/5: rit naar Death Valley NP + park bezoeken (overnachting in Furnace Creek)
13/5: rit naar Mammoth Lakes (onderweg evt Alabama Hills)
15/5: Yosemite NP
16/5: ochtend nog Yosemite NP, daarna doorrijden naar San Francisco
17/5: San Francisco
18/5: San Francisco
19/5: terugreis naar België
Ik heb Page eruit gelaten omdat dit anders te veel omrijden was en de UT-12 leek me toch een hele mooie weg. Moab zit er ook niet tussen maar ooit bezoeken we Yellowstone NP nog (vanuit Denver mogelijk) en dan steek ik Moab er in die reis bij.
Ik had nog wel enkele twijfels. We gaan nogal vroeg in het jaar op reis en de laatste jaren is de Tioga Pass wel altijd begin mei open geweest, maar dit is natuurlijk een risico. In het ergste geval moeten we ver omrijden. Bovendien is Mariposa Grove ook nog gesloten en de sequoia's in Merced Grove of Tuolumne Grove lijken me minder indrukwekkend. Ik was wat aan het opzoeken over Sequoia National Park en nu vind ik het toch heel spijtig dat ik dit park heb overgeslagen. Ik wou het niet opnemen in de planning omdat het te ver omrijden was en we in Yosemite ook wel sequoia's konden zien, maar nu lijkt dit park me wel een pak rustiger dan Yosemite en ook meer kans op het zien van beren.
Nu was ik aan het denken of het haalbaar is om van Furnace Creek naar Sequoia NP te rijden (bv Wuksachi Lodge) in plaats van Mammoth Lakes en de dag nadien verder te rijden naar Yosemite Valley (en in de ochtend dan Sequoia NP te bezoeken). Als de Tioga Pass open is, is dit natuurlijk ver omrijden, maar als deze nog gesloten is, is het eigenlijk even ver. Natuurlijk is er dan weinig tijd in Sequoia. Wat is jullie mening?
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Oei. Wat zijn je plannen bij de Grand Canyon? Ik zou laat in de middag van de volle dag GC naar Page rijden. Zodat je daar nog Horseshoe bend en de dam kunt bekijken. Dan de volgende ochtend antelope canyon en dan naar Monument Valley. Zo heel veel omrijden is dit niet. En dit heeft niets met de Ut12 van doen? En voor Monument Valley heb je aan een uur of 2.5 a 3 en zonsopkomst de volgende dag wel genoeg.Ik heb Page eruit gelaten omdat dit anders te veel omrijden
Blijft altijd maar afwachten of de Tioga pass open is. Deze kan ook dan nog (dagdelen) gesloten zijn. Hou dus rekening met een omweg hier. Je moet dan via de Sonora pass of via de Carson pass. Dat is nog altijd mooier dan onderlangs. Een ochtend in Sequoia NP is echt veel te weinig. Ik zou dat niet doen.13/5: rit naar Mammoth Lakes (onderweg evt Alabama Hills)
- Ines
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Ik wil in de GC uiteraard de uitkijkpunten bekijken en ik wou een stukje van de South Kaibab trail afdalen. Ik twijfel ook voor een helikoptervlucht.
Ik heb eigenlijk twee nachten in Grand Canyon gepland omdat mijn vriend hier zeker genoeg tijd wou hebben. Ik plan de reis, hij kent ook maar een paar dingen in de omgeving, maar hij heeft wel een paar eisen gesteld
Misschien toch maar eens kijken om een nachtje GC door Page te vervangen dan... Bedankt!
Ik heb eigenlijk twee nachten in Grand Canyon gepland omdat mijn vriend hier zeker genoeg tijd wou hebben. Ik plan de reis, hij kent ook maar een paar dingen in de omgeving, maar hij heeft wel een paar eisen gesteld

Misschien toch maar eens kijken om een nachtje GC door Page te vervangen dan... Bedankt!
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Of doe een nacht minder Las vegas. Je kunt op de dag dat je naar DV gaat ook nog een groot deel van je tijd in LV doorbrengen. Voor DV heb je de volgende dag ook nog tijd. Vergeet niet om bij Salt Creek te kijken, daar zul je in die tijd van het jaar nog visjes kunnen zien (zie ons 2013-verslag, ook voor Yosemite en de South Kaibab Trail).
Als de Tioga Road open is, en de glacier Point road ook, heb je wel weinig tijd voor Yosemite. Je zit er nu in het weekend, dat zal erg druk zijn. Misschien is het handiger om je dagen SF in het begin te doen.
Marianne
Als de Tioga Road open is, en de glacier Point road ook, heb je wel weinig tijd voor Yosemite. Je zit er nu in het weekend, dat zal erg druk zijn. Misschien is het handiger om je dagen SF in het begin te doen.
Marianne
- Ines
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Bedankt voor de tips allemaal. Ik heb jullie reisverslagen allemaal reeds aandachtig gelezen
Daar haal ik ook heel veel nuttige tips uit.
We hebben alvast besloten om Page er toch in te steken.
Groetjes
Ines

We hebben alvast besloten om Page er toch in te steken.
Groetjes
Ines
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties