Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

SLI noodzakelijk

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
BartPersoons
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

SLI noodzakelijk

Bericht door BartPersoons »

Hallo allemaal,

Heb het forum al proberen te doorzoeken, maar heb nog niet echt een antwoord op mijn vraag kunnen vinden (Dat het niet mogelijk is om op 3 letters te zoeken maakt het ook niet makkelijker :))

Maar wat valt er precies onder een SLI verzekering? Soms lees ik dat het alleen om het eigen risico van de aansprakelijkheidsverzekering gaat (van 1000 naar 250 dollar, maar daar lees ik ook verschillende verhalen over). En soms lees ik dat hier veel meer in zit (rechtsbijstand). Via de sites van de verhuurders kom ik ook niet veel verder.

Verder lees ik hier ook veel over de Europeesche verzekering. Gaat dat dan over deze: https://www.europeesche.nl/verzekering/ ... erzekering of hebben ze een speciale reisverzekering?

En ik lees dat sommige mensen het wel doen en andere niet. Dus ik ben wel benieuwd wie het wel heeft gedaan en wie niet en waarom.

Mocht er een ander draadje zijn waar het al besproken wordt, dan excuses en zal ik daar verder gaan.

Alvast bedankt!
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: SLI noodzakelijk

Bericht door nieuwenoord »

Ik duik even in mijn geheugen en heb een oud topic uit 2007 hierover nog eens nagelezen. Ik ga ervan uit dat de basis nog steeds hetzelfde is, al zou ik dat bij het reisbureau waar je de camper boekt, even navragen hoe het tegenwoordig is.

De SLI moet je eigenlijk altijd nemen, het breidt het verzekerde bedrag voor aansprakelijkheid uit. Het is in diverse staten erg laag en je zal maar iemand voor zijn leven lang invalide rijden. De camperverzekeraar zal deze verzekering ter plaatse altijd als extra aanbieden en adviseren.

Maar: de Europeesche bood (biedt nog?) altijd een speciale verzekering gericht op huurcampers in Canada en Amerika. Dat is niet de verzekering waar je naar linkt, want die is bedoelt voor Nederland en Europa en eigen campers van particulieren. De voorwaarden voor deze polis vind je in dit document: http://tiogatours.nl/static/PhangoCms/s ... eesche.pdf

Jan Doets en Tioga Tours bieden deze, Travelhome heeft een dergelijke polis van Unigarant.

Zoals je ziet, wordt de aansprakelijkheidsdekking hierbij verhoogd tot 1 miljoen. Dat maakt je SLI overbodig, bij de camperverzekeraar kan je dan dus zeggen dat je daarvoor al een goede verzekering hebt afgesloten bij de tussenpersoon. Daarnaast heb je een behoorlijk eigen risico als je de genoemde schades krijgt. De verzekering dekt deze schade af. Je zal dus eerst je eigen risico moeten betalen aan de verhuurder en krijgt dit later terug van de verzekeraar. Vergis je niet, een stuk van je dak eraf rijden of bijvoorbeeld een paal missen bij het achteruit rijden is zo gebeurd. Het is dus niet verzekerde cascoschade, die door die extra verzekering wel gedekt wordt.

Onder uitgesloten cascoschade wordt verstaan:
• schade door gebruik off-road
• schade aan ruiten
• schade ontstaan bij achteruitrijden
• schade door bevriezing/oververhitting leidingsysteem
• schade aan interieur
• dakschade door laaghangende objecten
• schade aan onderzijde incl. banden/wielen

Tot slot zit er een stuk rechtsbijstanddekking in, wat vaak ook wel gedekt is in je reisverzekering.

Wij hebben deze verzekering eigenlijk altijd wel afgesloten, met name doordat het verschil met alleen een SLI niet meer zo groot was en je eigenlijk onbezorgd op reis kan met zo´n grote bak. En dan was mijn lief nog wel een echte trucker :-)
BartPersoons
Amerika-newbie

Dank voor je reactie!

Dat oude topic had ik ook gevonden, maar ik las daarna dat er bij het huren van een camper voortaan standaard een basisverzekering zit welke er vroeger nog niet bij zat. Ik weet niet wanneer dit precies is aangepast en daarom was ik opzoek naar een meer up-to-date topic. Kan ook niet teruggevonden krijgen wat SLI nu meer biedt tov de basisverzekering.

Maar wij zijn geen ervaren truckers, vandaar dat ik het even goed uit wil zoeken :)
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

De beste informatie kan het reisbureau je hierover geven. Je huurt toch via een Nederlandse tussenpersoon? Nooit rechtstreejs in Amerika huren.
BartPersoons
Amerika-newbie

Waarom nooit rechtstreeks in Amerika huren? Vanwege de prijs of vanwege andere redenen?
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Ten eerste vanwege de prijs, de kortingen die de Nl reisbureaus krijgen van de verhuurders zal je als particulier nooit krijgen.
Ten tweede de verzekeringen, Amerikaanse verhuurders, zowel camper als auto, geven prijzen zonder verzekeringen omdat een Amerikaanse huurder zin eigen verzekering kan/mag gebruiken bij auto/camper huur, jij moet als Europeaan dus alle verzekeringen er nog bij nemen en dat is een dure bezigheid.
Bij huur via een NL/BE bureau zit er minimaal een VIP verzekering bij soms ook een SLI maar dat verschild per verhuurder en reisbureau.
Wij nemen nooit de SLI maar de Europeesche verzekering omdat die meer dekking geeft dan een SLI en ook minder eigen risico heeft.
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

En zo is het helemaal Rob!

Wel fijn dat die discussie in 2007 ertoe geleid heeft dat jullie ook de uitgebreide verzekering nemen. Die bestaat dus nog steeds? Ik ben er helemaal uit, uit dat campergebeuren :shock:
Marenko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Marenko »

Wij nemen ook nooit de SLI maar altijd de europeese, tot nu toe gelukkig nog nooit nodig gehad ;)
BartPersoons
Amerika-newbie

Even losstaand van de verzekering, maar ingaand op de prijs:
Via de verhuurder direct boeken is inderdaad duurder, maar ik kwam ook ergens https://www.vroomvroomvroom.com/ tegen. Deze biedt, naar mijn inzicht, ook alles tegen zeer scherpe tarieven aan. Iemand ervaringen mee?

Maar eigenlijk is dat dus ook een soort tussenpersoon welke ook de verzekering aanbiedt. Maar als ik via hen zou boeken is dat dan ook mogelijk om alleen de verzekering bij Europeesche of Unigarant (https://www.unigarant.nl/media/document ... rd_amerika Deze volgens mij) te boeken?
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Ik denk dat je niet goed begrijpt hoe autoverzekeringen in Amerika werken. In Nederland verzeker je je auto en is iedereen die er in rijdt verzekerd. In Amerika verzeker je jezelf als chauffeur en kan je je autoverzekering ook gebruiken voor huurauto´s of campers. Je moet dus je eigen verzekering meebrengen. Daarop is de prijs gebaseerd die Amerikaanse verhuurders en ook deze tussenpersoon biedt.

Er staat zwart op wit dat er geen verzekering inbegrepen is (zie bijlage). Als je verder leest, zie je dat je de CDW zelf moet kopen als je zonder je eigen verzekering komt en dat die tussen de 9 en 20 dollar per dag kost. Reken dus maar op die 20 dollar en tel dat bij de scherpe tarieven.

De verzekering van de Europeesche of Unigarant kan je los afsluiten, maar die vervangt niet je CDW, maar is aanvullend. De SLI (uitbreiding van de aansprakelijkheidsdekking), rechtsbijstand en afkoop van het eigen risico worden daardoor gedekt. Maar je kan dus niet zonder je eigen verzekering als Amerikaan of de CDW die je erbij moet kopen.

Datzelfde geldt trouwens ook voor autoverzekeringen. Als je een auto huur via een Europese tussenpersoon zit dat erbij, de prijs voor rechtstreekse huur wordt bepaald aan de hand van het land waar je ingezetene bent en daar wordt ook meteen die CDW en SLI bij berekend. Wij huurden vroeger nog weleens rechtstreeks bij Enterprise in Amerika, op de hoek van de straat, spontaan. Dan kostte de verzekering ongeveer 30 dollar per dag, dus reken daar maar zo´n beetje op als je via genoemde site boekt. Klopt ook wel met wat ze zeggen: 20 dollar CDW en 10 dollar SLI per dag.

Toch nog even voor de volledigheid: er zit hier op het forum een schat aan ervaring wat betreft camperverhuur. Wij zijn met onze 8 keer zeker niet de enigen en er zijn er, zoals Rob hierboven, die nog veel vaker hebben gehuurd. Denk je echt dat wij niet bij dit soort bedrijven zouden huren als dat voordelig én compleet zou zijn? Geloof me: de Nederlandse tussenpersonen (Jan Doets, Arvy, Travelhome, Tioga Tours en eventueel de Duitsers zoals USA-Reisen.de) bieden de beste prijzen, zij maken afspraken in het groot.
Bijlagen
Schermafbeelding 2015-09-22 om 20.26.08.png
Moekie
Amerika-newbie

Bericht door Moekie »

Vraagje,

ik ben emerald member bij National.
Nu zie ik bij hen staan als ik me als inwoner van de UK aanmeldt staan dat er sli en ldw aan verzekeringen bij in zitten.
Is het dan nog steeds verstandig om via een Europese booker te boeken of kan het dan wel direct bij de verhuurder?

Thanx, probeer het huren van een auto te begrijpen voordat ik echt ga boeken ( reizen pas in juni, dus heb nog tijd).
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Moekie schreef: Is het dan nog steeds verstandig om via een Europese booker te boeken of kan het dan wel direct bij de verhuurder?
.
Boeken bij een Booker of rechtstreeks hangt af van prijs en/of aanbieding.
Als je bij de verhuurder zelf maar duidelijk aangeeft dat je vanuit Europa huurt.
Welk land binnen die grenzen maakt niet uit; we zijn immers een !
Zolang je je aan die spelregel houdt boek je met de juiste verzekeringen.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Het advies om bij een Europese tussenpersoon te huren ging in dit topic specifiek over campers. Voor vragen over autohuur loopt een uitgebreid topic, het is erg verwarrend als dit hier door elkaar gaat lopen!

De door topicstarter genoemde tussenpesoon geefr namelijk duidelijk aan dat de huurder ZELF voor een verzekering dient te zorgen. Bij autoverhuurders ligt dat totaal anders. Camperhuur is een andere tak van sport :wink:
Moekie
Amerika-newbie

Bericht door Moekie »

Bedeve, dank! Snap het nu.

Nieuwenoord, sorry :(. Ik was denk ik ook even te enthousiast :)
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Geeft niet, maar ik zou het jammer vinden als je de topicstarter de informatie gaat verwarren.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer