Ik duik even in mijn geheugen en heb een oud topic uit 2007 hierover nog eens nagelezen. Ik ga ervan uit dat de basis nog steeds hetzelfde is, al zou ik dat bij het reisbureau waar je de camper boekt, even navragen hoe het tegenwoordig is.
De SLI moet je eigenlijk altijd nemen, het breidt het verzekerde bedrag voor aansprakelijkheid uit. Het is in diverse staten erg laag en je zal maar iemand voor zijn leven lang invalide rijden. De camperverzekeraar zal deze verzekering ter plaatse altijd als extra aanbieden en adviseren.
Maar: de Europeesche bood (biedt nog?) altijd een speciale verzekering gericht op huurcampers in Canada en Amerika. Dat is niet de verzekering waar je naar linkt, want die is bedoelt voor Nederland en Europa en eigen campers van particulieren. De voorwaarden voor deze polis vind je in dit document:
http://tiogatours.nl/static/PhangoCms/s ... eesche.pdf
Jan Doets en Tioga Tours bieden deze, Travelhome heeft een dergelijke polis van Unigarant.
Zoals je ziet, wordt de aansprakelijkheidsdekking hierbij verhoogd tot 1 miljoen. Dat maakt je SLI overbodig, bij de camperverzekeraar kan je dan dus zeggen dat je daarvoor al een goede verzekering hebt afgesloten bij de tussenpersoon. Daarnaast heb je een behoorlijk eigen risico als je de genoemde schades krijgt. De verzekering dekt deze schade af. Je zal dus eerst je eigen risico moeten betalen aan de verhuurder en krijgt dit later terug van de verzekeraar. Vergis je niet, een stuk van je dak eraf rijden of bijvoorbeeld een paal missen bij het achteruit rijden is zo gebeurd. Het is dus niet verzekerde cascoschade, die door die extra verzekering wel gedekt wordt.
Onder uitgesloten cascoschade wordt verstaan:
• schade door gebruik off-road
• schade aan ruiten
• schade ontstaan bij achteruitrijden
• schade door bevriezing/oververhitting leidingsysteem
• schade aan interieur
• dakschade door laaghangende objecten
• schade aan onderzijde incl. banden/wielen
Tot slot zit er een stuk rechtsbijstanddekking in, wat vaak ook wel gedekt is in je reisverzekering.
Wij hebben deze verzekering eigenlijk altijd wel afgesloten, met name doordat het verschil met alleen een SLI niet meer zo groot was en je eigenlijk onbezorgd op reis kan met zo´n grote bak. En dan was mijn lief nog wel een echte trucker