Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV 2017: Slow Chat

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
USInsider
Amerika-expert

Re: DV 2017: Slow Chat

Bericht door USInsider »

Het blijft glibberen. Het Ned. systeem anders dan het US systeem.

Uit de meer uyitgebreide instructies voor de eDV:
A “high school education or equivalent” is defined as successful completion of a 12-year course of elementary and secondary education in the United States OR the successful completion in another country of a formal course of elementary and secondary education comparable to a high school education in the United States.

Het operative woord lijkt me 'comparable'.
Naar we hebben ervaren is VWO met diploma comparable, maar HAVO met succesvolle afsluiting niet, en moet er dan een jaar aanvullend onderwijs zijn gevolgd om de eis mbt. educatie te halen.

Waarom in DBacks tijd succesvol VWO als onvoldoende werd gezien, ontgaat me.

clp, inderdaad. Door de bewoording die DOS gebruikt ('registered') heeft de journalist het aantal Selected Entrants aangezien voor het aantal eDV-deelnemers in Belgie.
In het visa bulletin voor juni dit jaar zijn wel de aantallen geselecteerden te vinden: Ned. 104 en BE 47, maar de aantallen deelnemers per land zijn nog niet gepubliceerd (voorzover ik weet).

Neil, wat het maar waar he !
Laatst gewijzigd door USInsider op 07 okt 2015, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
clp90
Amerikafan

Bericht door clp90 »

Volgens mij bedoelde DBacks dat vwo juist het enige is dat als voldoende wordt gezien (basisschool plus middelbare school), omdat je met alleen havo of vmbo niet aan de 12 jaar komt.

En wat betreft de cijfers van de lottery: ik heb het idee dat journalisten er wel vaker een handje van hebben verkeerde getallen te gebruiken (al dan niet per ongeluk), vandaar dat ik altijd alleen de officiele DV site vertrouw! En omdat ik er zelf benieuwd naar was heb ik een tijdje terug uitgerekend hoeveel van de Nederland inschrijvingen daadwerkelijk gewonnen hebben, en dat lag de afgelopen jaren zo tussen de 1-3%.

104 en 47 zijn er een stuk minder dan vorig jaar! Maar dat zal te maken hebben met het feit dat er in totaal minder geselecteerden zijn.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

IK: Als je middelbare school hebt gedaan en het diploma hebt behaald, voldoe je aan de opleidings-eis.

DBacks2: Hebben ze dat veranderd?

Ipv. 'middelbare school' is VWO een betere term.

clp. Mbt. aantallen geselecteerden. Inderdaad.
Het verbetert wel de kans dat geselecteerden ook daadwerkelijk een visum zullen krijgen.
clp90
Amerikafan

Bericht door clp90 »

Ah, ik begrijp het.

Ben ik het zeker mee eens! Liever minder geselecteerden met een grotere kans op het daadwerkelijk ontvangen van een green card dan een situatie zoals bij Erwin en Mona... :(
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dat was inderdaad een hele bittere pil ! Winnen na zoveel jaar meedoen - en dan nog ernaast grijpen !
Ze wonen in de eDV waarin het aantal Selected Entrants behoorlijk was opgehoogd, omdat in voorgaande jaren zoveel Winnaars afhaakten.
Maar die Lottery waren de aantallen 'afhakers' onder de winnaars juist beduidend minder dan voorheen.
Laatst gewijzigd door USInsider op 08 okt 2015, 05:06, 1 keer totaal gewijzigd.
clp90
Amerikafan

Bericht door clp90 »

Zonde inderdaad, ik heb op meer fora/lottery groepen gelezen over geselecteerden die buiten de boot vielen, erg zuur...
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Dutchess schreef:Groepen 1 & 2 tellen niet mee voor het Amerikaanse onderwijs. Zij beginnen het tellen bij groep 3 (vroeger 1ste klas basisschool).
En hier bedoel je eerste klas Lagere School. :wink:
Ik weet dat, omdat ik nog stam uit de tijd dat het weekend pas op zaterdag om 13.00u begon. :lol:
Groet,

Old Faithful
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Je hebt gelijk! :D
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Bianca Stripes&Stars
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bianca Stripes&Stars »

Vraagje over het invullen..

Ik moet mijn achternaam toch gewoon vermelden zoals in mijn paspoort staat?
Het is namelijk 'van der' Meulen en Amerikanen hebben daar altijd een beetje moeite mee :wink:
Ik wilde het even zeker weten :roll: wat denken jullie?

Bedankt alvast
Reis mee door de USA! Blogs, tips, tricks en info! http://www.Stripesandstars.nl
Dbacks2
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Dbacks2 »

Ik bedoel inderdaad dat VWO de enige middelbare school opleiding is die zonder daarbij nog een vervolg opleiding te hebben aan de eis voldoet.
Dat VWO in principe een (behoorlijk) stuk hoger is dan highschool (Nl het succesvol afronden van 4 AP classses) weten ze hier niet en gaan ze ook echt niet uitzoeken.

Dat ze de oude lagere school hebben uitgebreid en de getalletjes hebben opgeschoven, klas 1 werd groep 3, maakt het geen primary education, die begint pas in groep 3 en in de VS in grade 1 (na kindergarten).

Bianca: Ja de naam zoals in je paspoort... geloof me... het is en blijft hannessen. Zodra het kan laat ik mijn naam hier ook veranderen zodat ik van het 'van der' af ben :-)... Maar voor de aanvraag kun je er niet omheen!
clp90
Amerikafan

Bericht door clp90 »

Laat je 'van der' dan gewoon weghalen? Ik vind 'van der', 'van den', en 'van de' altijd zo leuk Nederlands, ik ben zeker niet van plan om daar iets aan te veranderen. :D
Dbacks2
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Dbacks2 »

clp90 schreef:Laat je 'van der' dan gewoon weghalen? Ik vind 'van der', 'van den', en 'van de' altijd zo leuk Nederlands, ik ben zeker niet van plan om daar iets aan te veranderen. :D
Nee ... ik heb er van jongs af aan een bloedhekel aan gehad... (euh mijn moeder vond het chique...ik vond het lastig schrijven... we hebben een 'bekende naam' in een bepaald gebied die zich leende voor flauwe kindergrappen...noem maar op) en ik ga lekker over op de naam van man en kinders.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Je moet je naam ingeven exact zoals die in je paspoort staat.
Royyy
Amerika-ontdekker

Bericht door Royyy »

Is het nieuw dat je niet meer je paspoortnummer enzo hoeft in te vullen? Ik meen me te herinneren dat dit de afgelopen twee jaar wel moest, maar nu werd er nergens heen gevraagd.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Paspoortnummer wordt niet gevraagd voor een Entry, en in de vorige DV werd het ook niet gevraagd.
clp90
Amerikafan

Bericht door clp90 »

Dbacks2 schreef:
clp90 schreef:Laat je 'van der' dan gewoon weghalen? Ik vind 'van der', 'van den', en 'van de' altijd zo leuk Nederlands, ik ben zeker niet van plan om daar iets aan te veranderen. :D
Nee ... ik heb er van jongs af aan een bloedhekel aan gehad... (euh mijn moeder vond het chique...ik vond het lastig schrijven... we hebben een 'bekende naam' in een bepaald gebied die zich leende voor flauwe kindergrappen...noem maar op) en ik ga lekker over op de naam van man en kinders.
Ah oke, begrijpelijk! Ik laat het voor nu lekker zo, maar wie weet in de toekomst dat ik ook ooit de naam van mijn dan man over ga nemen. Blijft toch wel onhandig hier met die voorvoegsels.
Cartman
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Cartman »

Ik vind de opleidingseis maar vaag, maar aangezien de discussie hier al een paar pagina's over gaat, ben ik denk ik niet de enige.

Goed, laten we inderdaad aannemen dat VWO het minimum is, vanwege de 12 jaar regel. Ik ga er dan dus ook gemakshalve van uit dat als je een jaar bent blijven zitten op de HAVO en dus wel daadwerkelijk 12 jaar op school hebt gezeten, ook niet voldoet.

Ik zelf heb een HAVO diploma, ben een jaar blijven zitten :oops: (dus toch die 12 jaar :wink: ), heb geen propedeuse, want ben gelijk gaan werken. Ik zit nu, na 10 jaar werkervaring als System Engineer, op een management positie bij een groot ICT bedrijf. Qua werkervaring voldoe ik dus aan de eis van een "Job Zone 4 / SVP > 7", maar qua opleiding dus blijkbaar niet. Ik heb echter begrepen, uit de diverse ervaringen op dit forum, dat het bewijs rond krijgen van de juiste werkervaring, een heel stuk ingewikkelder is.

Hoe kun je als Havist met diploma dan alsnog aan de eis voldoen, met minimale inspanning?
Is een HBO propedeuse verklaring, wat vaak gelijk staat aan 1 jaar aanvullende educatie, voldoende? Of moet je, als je HAVO hebt gedaan, gelijk een bachelor degree hebben?

Ben benieuwd :)
clp90
Amerikafan

Bericht door clp90 »

Als het puur om 12 jaar onderwijs gaat dan zou je naar mijn idee wel voldoen met dat jaar extra op de havo... Je hebt immers 12 jaar onderwijs gehad?
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Blijven zitten helpt niet om aan de 12 jaar eis te voldoen. Je hebt nl. dat ene jaar niet extra onderwijs genoten.

VWO wordt gezien als equivalent voor US high school.
Heb je geen VWO diploma dan moet je voldoen aan de 12 jaar eis.

Je zou inderdaad met HAVO-diploma de 12 jaar kunnen volmaken met een succesvol jaar op een HBO opleiding.

Inderdaad moet je, wil je naar de US (als lottery winner) via werk-ervaring, deze ervaring kunnen bewijzen. Daartoe heb je een verklaring nodig van je werkgever. Je moet twee jaar - van de laatste vijf jaar - in je beroep/funktie hebben gewerkt.
Naast de werkgevers-verklaring zul je ook belasting-aangiftes voor de periode moeten overleggen.
Zelf denk ik altijd: beter mee dan om verlegen, dus ik zou ook een verklaring vragen aan een vorige werkgever als je nog niet zo lang bij het huidige bedrijf aan het werk bent.
Plus je moet een goed resume in elkaar timmeren.

Zo je inderdaad een visum krijgt, hebt je dit alles ook nodig om in de US op jacht te gaan naar een vergelijkbare baan.
Als het bedrijf waar je voor werkt internationaal is, kun je proberen via je huidige werkgever een aanbod voor een baan in de US te krijgen.
kaap koraal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door kaap koraal »

Hi all,

Heb even een vraagje, als je getrouwd bent moet/kan je dan nog steeds apart een aanvraag doen of nu maar eentje voor samen ?
Dank, ik zal het best ergens kunnen vinden maar tijd dringt :lol:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer