Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoe vermoeiend is rondreizen / steden bezoeken

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Hoe vermoeiend is rondreizen / steden bezoeken

Bericht door RiverCola »

Dat zijn inderdaad dure dingen om te doen, maar je hoeft die dingen toch niet te doen? Er is zoveel meer dan pretparken (die in de VS toch echt wel behoorlijk stevig geprijsd zijn) en zwemmen met dolfijnen.

Je kunt ook een paar dagen verblijven in een leuke beach town en fietsen huren om de omgeving te verkennen, een dagje naar een state park of nationaal park, wat leuke dorpjes bezoeken om lekker te slenteren, winkeltjes te bezoeken en ergens een drankje en een hapje te doen. Dat kan allemaal in de VS, maakt niet uit welke regio en maakt niet uit welke tijd van het jaar.

En het huren van een huis is ook niet beperkt tot Florida. Wij hebben het eens gedaan in een dorpje in de wijnstreek ten noorden van SF, en ook weleens midden in LA. Zeker als je met meer dan 2 personen bent en wat langer dan 1 of 2 nachten wilt verblijven is dat echt betaalbaar.

Ik vind roadtrippen in de VS doorgaans minder vermoeiend dan in andere landen. Lange afstanden rijden is een stuk relaxter dan bijvoorbeeld in Frankrijk. Afgelopen zomer maakten wij met het OV en 2 binnenlandse vluchten een rondreis door Maleisie (Borneo/vaste land + Singapore) en daar kwam ik wel vermoeid van terug. Gelukkig hadden we 4 volle dagen op een tropisch eiland ingepland, maar dat hadden er van mij ook 7 mogen zijn :lol:
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik ga het liefste drie weken allinclusive met af en toe een uitstap.
Even ter beeldvorming dit hebben wij dus een aantal jaren gedaan.
2 a 3 weken AI met uitstapjes.

Ik ben sowieso niet iemand die zich elke dag moet verplaatsen dat is voor mij qua indrukken te vermoeiend en steeds in een auto houding zitten resulteert waarschijnlijk in pijn / stijve spieren. Al een warm klimaat al veel doet.
Dat all-inclusive is in het westen niet echt handig volgens mij. Maar er zijn ook mensen die bv een huisje of bed en breakfast gehuurd hadden in Kanab en vanuit daar een dagje Zion, een dagje Bryce en een dag Page deden en dan bv daartussen gewoon een paar dagen in of rond het huisje. En dan vertrokken richting de volgende plek waar ze een aantal dagen bleven om wat zaken te bekijken in de omgeving.
Als je het rondje klein houd, bv Las Vegas. Dan een paar dagen Zion - Bryce en Page vanuit Kanab. Dan een rijdag naar Torrey om 2 dagen rond Capitol Reef te blijven. Dan een paar dagen Moab. Dan richting Grand Canyon met een overnachting ertussen bij Monument Valley en dan eindigen met weer een paar dagen Las Vegas (of misschien wat rustiger in Phoenix) dan kan je ook een relatief rustig tempo aanhouden en toch veel zien.

Edit: dit ging over een paar posts terug.
Ik ben het er deels mee eens en deels mee oneens.
Ik vind niet dat je je vakantie van uur tot uur moet plannen. Maar met een dagplan waar gewoon de zaken op staan met dingen die je bv onderweg tegenkomt vind ik helemaal niets mis. En eerlijk is eerlijk, als mensen het wel helemaal vol plannen van om 7u ontbijt tot om 2130 bedtijd, dan is het ook hun goed recht natuurlijk. Het zou mijn ding ook niet zijn. Net als mensen die niets plannen en wel zien waar ze die avond uitkomen. Ieder heeft zo zijn eigen manier van reizen en eigen voorkeur. Verder zal voor velen toch ook het budget bepalend zijn om bv in zo weinig mogelijk tijd zo veel mogelijk te willen zien.

Maar veel mensen die hier posten of reacties geven op mensen die nog nooit in Amerika zijn geweest zijn er zelf al veel meer dan 1x geweest en dan ga je gewoon op een andere manier reizen dan je 1e of 2e keer. Je doet bepaalde zaken overnieuw om nog meer te bekijken, of je bouwt meer rust in en anderen zullen het tempo misschien zelfs wel opschroeven. Verder denk ik ook dat het tijdstip waarop je reist en het weer dat je ergens hebt gehad van invloed kan zijn op je mening. Zo stond ik in Bryce tot mijn enkels in de rode drab van de regen waardoor mijn ervaring toch anders is als van iemand die er met een lekker zonnetje of in de sneeuw zal staan.

Ik denk dat wat hier op het forum geadviseerd wordt vaak nog een veel rustiger tempo heeft dan wat vele reisbureau routes aanbieden.
Gaby2305
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1
Contacteer:

Bericht door Gaby2305 »

Ja ook wij kregen regelmatig te horen ''hebben jullie dit en dat niet gedaan''? Ten eerste kun je nooit alles in één keer zien en ten tweede hebben wij soms andere prioriteiten, zeker in LA was dit het geval. Je moet gewoon doen wat je wil en als je soms denkt nou ik wil nu een dag helemaal wat anders doen, lekker doen. Wij wilde eigenlijk vanaf Las Vegas via Zion naar Bryce rijden, omdat dit ons echt werd aangeraden, maar op de dag zelf hadden we er eigenlijk geen behoefte aan en dus gewoon naar Bryce gereden, geen moment spijt van gehad.
09/10/15 - 05/11/15: Rondreis Amerika >>> http://gaby-naomi.reislogger.nl/
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Ja, zo hebben wij destijds een rit door Death Valley geskipt, omdat we moe waren. In plaats daarvan hebben we een kortere route gereden en zijn we gestopt voor een paar uurtjes winkelen in een outlet mall. Ook nooit spijt van gehad.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Ik noem dat altijd een beetje plannen in ´lussen´, altijd de mogelijkheid nemen om een stuk gewoon over te slaan, omdat je moe bent, geen zin meer hebt of gewoon een dag of twee niks wilt doen.

Zo gaan we in april vanaf San Francisco twee dagen naar vrienden ten westen van Yosemite (Chowchilla) en daarna drie dagen relaxen in Palm Springs. daarna met 1 tussenstop in Yuma weer vier dagen naar Tucson en dan met twee tussenstops (White Sands, Route 66) drie dagen naar Santa Fe en dan via Petrified Forest naar Sedona. Maar we gaan in Tucson wel kijken hoe we ons voelen, hoe het weer is in de omgeving van Santa Fe en of we echt die grote ronde wel willen maken.

Zo niet, dan vullen we de dagen op een andere manier en hebben we een week om in Sedona te komen en gaan we wellicht die week opvullen ergens tussen rond Phoenix, waar het dan vast ook nog erg lekker weer is.

Daarna naar Las Vegas voor drie dagen en dan 1 dag Death Valley en dan boven of onder de Sierra Nevada langs terug naar onze vrienden in Chowchilla. Ook Las Vegas wordt weer een beslismoment. Wel of geen Death Valley, boven of onderlangs of gewoon helemaal niks bijzonders en rustig plekje zoeken om te relaxen.

Ik boek alles, heb zelfs de route vanaf Las Vegas terug naar Chowchilla dubbel geboekt, zowel onder- als bovenlangs en kijk ter plekke wel welke optie we annuleren.
SuzieQ
Amerika-expert

Bericht door SuzieQ »

Ik bedoelde uiteraard geen AI in Amerika ;).

Wat een goede tips geven jullie!
En als ik naar Orlando ga dan wil ik met een dolfijn zwemmen.
Gelukkig heb ik die optie in het zuidwesten nog niet gevonden......
Suzie

2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

SuzieQ schreef:
..dan wil ik met een dolfijn zwemmen.
Gelukkig heb ik die optie in het zuidwesten nog niet gevonden......
Six Flags Discovery Kingdom in Vallejo, net ten noorden van San Francisco is de enige plek in California waar dat kan :wink:
jetusa
Amerikakenner

Bericht door jetusa »

Vito schreef:Sluit ik me helemaal bij aan :thumbup:
Je moet niets, ook niet naar Zion (daar word ik altijd redelijk agressief van hier op het forum :lol: )
Haha, nou vind ik Zion wel een heel mooi park, dus dat zou wel zonde zijn als dat overgeslagen wordt :wink:
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Ik vind rondreizen ook vermoeiend, m'n moeder ook, maar de 2 vrienden waarmee ik vaak ging dan weer niet. Het hangt van jezelf af. Ik heb wat gezondheidsproblemen en m'n moeder ook. Ik ben eigenlijk altijd moe en heb altijd veel slaap nodig. Laat ik dan ook nog eens enorm traag aan nieuwe tijdzones aanpassen en dan heb ik bij thuiskomst wel nog een weekje extra vakantie nodig... Naar benodigde verlofdagen hou ik daar dan ook rekening mee: rondrit van 3 weken = 4 weken vakantie... Nee, een rondreis is allesbehalve relaxerend voor mij, maar geeft wel zoveel voldoening op zoveel andere vlakken :)

De omgevingstemperatuur bepaalt dit ook voor een groot stuk. Ik weet dat ik enkel en alleen al owv de temperatuur m'n rondreis door Canada in september 2013 leuker vond dan een rondreis door zuidwest USA in juli... Het doet deugd om 's morgens en 's avonds de temperatuur te voelen zakken naar 5-10-15°C... Als lensdrager zijn plaatsen als Las Vegas ook een hel voor mij.

Daarnaast kan je om tijd te besparen en voor je eigen gemoedsrust best op voorhand van thuis uit al al je overnachtingsplaatsen boeken. Daar zijn de meningen wel over verdeeld, maar ik vind dat voor mezelf het prettigst, om na een drukke dag gewoon de GPS in te stellen, in te checken en op bed te gaan liggen; geen gezoek en getwijfel meer.

Datzelfde geldt eigenlijk voor de planning op zich. Ik stel die relatief gedetailleerd op. Nee, ik schrijf niet op waar wanneer we "moeten" eten bv, maar ik maak wel duidelijke schattingen van alle rijtijden, wandelingen, etc... En dan schrijf ik alles uit in functie van een "ideaal" vertrektijdstip (dat we nooit halen, dat terzijde :mrgreen: ). Zo zie ik ter plaatse in 1 oogopslag hoeveel we "achterlopen op schema" en hoe laat we uiteindelijk vermoedelijk pas zullen inchecken. Als dat te laat wordt, zie ik ook onmiddellijk welk punt of welke wandeling teveel tijd in beslag zal nemen, en die gaat er dan van tussen, zodat het 's avonds toch nog een "normaal" incheck-uur blijft (maar dus toegegeven, dat lukt niet altijd, we zijn geen vroege vogels, dus is het eigenlijk altijd laat 's avonds :p Vaak pas rond +-19u inchecken, met uitschieters naar 21u, en dan hebben we nog niet gegeten. 's Morgens zijn we dan wel meestal pas echt op pad, nadat de inkopen gedaan zijn, rond 10u ofzo...).

Zo'n planning helpt mij ook om mij te motiveren op de dagen dat het wat moeilijker gaat... Ik heb vaak een duidelijk doel nodig. Zonder zou ik, uit onwetendheid, teveel tijd verspelen of de hele dag op een bankje zitten en geen zin hebben om iets te doen, of de hele voormiddag in bed blijven liggen, om dan in de late namiddag dan toch maar eens aan die 400km te gaan beginnen en daarbij allerlei leuke en mooie plekjes noodgedwongen voorbij te racen...

Qua lunch kan je voor picnics zorgen zodat je minder tijd verliest, en als je 's avonds echt wel naar je hotelkamer wil en niet wééral in een restaurant wil gaan zitten, kan je gewoon iets afhalen bij een mcdonalds/pizzahut/... of zelfs laten leveren.

Wat ik ook vermoeiend vind, is treuzelen... In het Vlaams "slenteren", wat dan voornamelijk gebeurt in steden... Eindeloos op een gezapig tempo zigzag door een stad wandelen, bij elk winkeltje stoppen, niet goed weten waarin of waaruit. Dat vind ik lastig....

Wat ook helpt om de reis in z'n geheel wat rustiger te maken is om de paar dagen, máximum 1 week vind ik, eens meerdere nachten ter plaatse te blijven. Zo hoef je de dag nadien niet wééral uit en 's avonds in te checken en de auto te laden, en kan je misschien zelfs eens uitslapen. En het is leuk 's avonds eens "thuis" te kunnen komen, waar al je rommel nog "klaar" ligt :)

Daarnaast probeer je natuurlijk op het gemiddeld aantal kilometers per dag te letten. Dat hangt van persoon tot persoon af (aantal chauffeurs, vroege vogels of niet, kinderen? camper/auto?). Lange afstanden kan je vaak niet aan uit, maar probeer die dan te concentreren en bereid je daar op voor. Liever 3 dagen van 700km puur rijden doorheen de reis en de rest gemiddeld aan 250-300km, dan constant gemiddeld aan 400km...
700km voor een driving-only dag, vind ik zowat het maximum. Op andere dagen, afhankelijk van de plaatsen die je bezoekt, zal dat eerder 100-200km zijn, tot +-400km voor iets minder gevulde dagen, heel grof geschat, in onze situatie, maar ik hou er dan ook graag een hoger tempo in en steek geen tijd in wandelingen van 10km bv. Over 4 reizen op continentaal USA/CND zitten wij aan 310km/dag gemiddeld (exclusief de dag van aankomst/vertrek).

Ook hebben wij in 2013 op 3 dagen 1750km afgelegd, dat klinkt veel, maar het enige dat we toen gedaan hebben, is een (onverwachts) blitzbezoek aan Yellowstone, en Devils Tower NM. Ons voornaamste doel die dagen was namelijk van Kalispell, MT naar Custer, SD rijden. We wisten dat dat lang ging zijn, dus we waren er op ingesteld, dus dan is dat zo geen probleem. En met 3 chauffeurs kan je altijd wel eens je ogen dicht doen.

En tot slot is rijden in de VS totaal anders dan rijden in België, vermoedelijk ook Nederland. Je bent veel minder snel moe. Wat niet wil zeggen dat het nergens slaapverwekkend is, maar je hebt er buiten de steden nergens afmattende verkeersdrukte; en je rijdt met een automaat op cruise control... Heerlijk.
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

en de auto te laden
Ik vind dit altijd zo'n vreemd iets? Ik ben echt benieuwd hoeveel tijd dat nou bij iedereen kost? Bij de meeste hotels kan je ook nog eens voor de deur parkeren. Ik ben echt nooit meer dan een paar minuten kwijt met het in en/of uitladen van de auto. Zelfs niet als ik meerdere keren op en neer moet lopen. Ik leef ook gewoon de hele vakantie uit de koffer. Mij niet gezien om elke dag de koffers leeg te maken en kleren op te hangen in kasten ofzo. Ook als ik ergens meerdere dagen blijf. In Curaçao bleef ik steeds in het zelfde hotel, dan gaan er wel wat bloesjes op een hanger de kast in. Maar tijdens een rondreis bij mij iig absoluut niet.
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Het gaat hem niet zozeer om de kledij, maar om alles wat erbij komt kijken. Nee, dat duurt nog steeds geen half uur, en ik leef ook uit m'n koffer, ik hang nooit iets op, maar het is wel eens leuk 's morgens gewoon in de auto te springen met enkel een rugzak met camera-stuff en een paar flessen water en een snack en al de rest op de kamer te laten liggen, en niet nog eens de ronde te moeten doen "ben ik niets vergeten? ligt er geen gsm-lader verstopt tussen de lakens?", een keer over-en-weer voor de koffers en nog een keer voor de rugzakken en frigobox (en 's avonds omgekeerd).
Letterlijk voor de deur parkeren gebeurt nu ook niet zó vaak, vind ik. De kamer ligt bv aan de achterkant van het hotel, moet je de lobby en de gangen door, als je geen geluk hebt is er zelfs geen lift. Dan al je hardware uitladen (laders/camera's/gopro's/hardeschijven/laptops/stekkeradapters/stekkerblokken) en aansluiten en 's morgens terug opbergen. Vergeet ook niet het in- en uitchecken aan de balie. Allemaal kleine beetjes, maar het blijft wel eens leuk dat af en toe achterwege te kunnen laten vind ik.
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
jetusa
Amerikakenner

Bericht door jetusa »

Ik herken dat wel Q-Bic, van die auto in/uitladen en vooral dat van die elektronica tegenwoordig en stekkers en laders en koptelefoontjes. En dan "hebben we alles?" en dan iedere keer nog even check, dubbel check of we toch niets vergeten zijn.
Het voor de deur parkeren vond ik ook wel tegenvallen.
Wij hebben overigens de koffers/tassen steeds in de auto laten liggen en 1 tas voor een paar dagen gepakt voor het hele gezin en dan na een paar dagen de vuile was eruit en weer schone kleiding erin voor de volgende paar dagen. Dat scheelde al een hoop gesjouw (en met 4 personen op een kamer een hoop ruimte). Maar evengoed had je nog de koelbox, wat voorraad, de rugzakken, electronica, toilettassen, boeken/tijdschriften.
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Eén groot stekkerblok mee voor alle opladers en niks eruit halen. Wij hebben een trolley waar dan alles in gaat wat elke dag sowieso mee moet, dat blok dus ook. Zo vergeet je zomaar geen oplader.
jetusa
Amerikakenner

Bericht door jetusa »

Met z'n tweeën vond ik het ook een stuk overzichtelijker (maar dat was ook voor het tijdperk electronica) dan met 2 kids (lees pubers) erbij. Ik heb tegenwoordig ook het gevoel dat het niet x2 is maar x4!
Anneleen
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Anneleen »

PSVwally schreef:
en de auto te laden
Ik vind dit altijd zo'n vreemd iets? Ik ben echt benieuwd hoeveel tijd dat nou bij iedereen kost? Ik ben echt nooit meer dan een paar minuten kwijt met het in en/of uitladen van de auto.
Maar dan bedoel je toch zonder kinderen? Dat vind ik toch een groot verschil, met of zonder kinderen reizen...
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Wij hebben in Amerika met de kinderen alleen met een camper gereisd, dan blijft in elk geval alles binnenboord. Ik moet er niet aan denken wat er in hotelkamers allemaal vergeten kan worden elke dag. :lol:

Maar ik weet nog heel goed dat we echt het gevoel hadden dat we op huwelijksreis waren tijdens onze eerste reis in 2007 zonder kinderen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nu zijn wij als weduwe en weduwnaren samen begonnen, met kinderen in de leeftijd van 8 tot 19 jaar destijds, dus onze relatie heeft nooit een rustig begin gekend. Misschien dat ik er daarom nog steeds volop van kan genieten, hoeveel ik ook van mijn kinderen houd, samen reizen is heerlijk.
Dave_m
Amerikafan

Bericht door Dave_m »

Persoonlijk vind ik rondreizen niet vermoeiend. Misschien ook omdat ik redelijk sportief ben, dus ook een goede conditie heb. Ik heb er ook geen problemen mee om direct na terugkomst weer aan het werk te gaan.
Maar je kunt het zelf zo vermoeiend maken als je zelf wilt. Niet dat wij de berg op gaan rennen zoals sommige (gekke) Amerikanen doen voor de fun.
Ik kies bewust voor een actieve vakantie. Mij lukt het niet om hele dagen op het strand of op een stoel voor je caravan te bivakkeren.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Vermoeiend? Praten we hier over wat oudere reizigers, of zijn er medische problemen? Wij reizen momenteel een paar weken in Zuidoost Azië rond, en hoewel we niet piepjong meer zijn (bijna 60) probeer ik tijdens zo'n reis het onderste uit de kan te halen, en ja dat betekent dat je aan het eind van de dag even moe bent. Maar ik vind dat een "lekker moe", zo van ik heb vandaag iets volbracht en ben daar trots op. En na een nacht slapen ben je daar wel weer overheen, en sta je klaar voor de volgende uitdaging. Ik heb gisteren 10 km gelopen en dus vond ik dat ik vandaag wat meer gebruik mocht maken van Tuktuk en taxi. Zo houd je het allemaal toch in balans? Zo kan een ieder voor zich wel een balans vinden die acceptabel werkt. Het helpt wel natturlijk als je schema wat flexibel is en je niet strak van het een naar het ander moet reizen. Dat lijkt me meer stress als vakantie, maar misschien dat een ander daar juist weer energie uit put.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Topicstarter geeft aan dat ze chronische nekklachten heeft en gauw moe is.
Sassya
Amerikakenner

Bericht door Sassya »

Als je chronisch ziek bent met vermoeidheidsklachten, dan ben je er helaas niet met een nachtje goed slapen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer