Ik vind rondreizen ook vermoeiend, m'n moeder ook, maar de 2 vrienden waarmee ik vaak ging dan weer niet. Het hangt van jezelf af. Ik heb wat gezondheidsproblemen en m'n moeder ook. Ik ben eigenlijk altijd moe en heb altijd veel slaap nodig. Laat ik dan ook nog eens enorm traag aan nieuwe tijdzones aanpassen en dan heb ik bij thuiskomst wel nog een weekje extra vakantie nodig... Naar benodigde verlofdagen hou ik daar dan ook rekening mee: rondrit van 3 weken = 4 weken vakantie... Nee, een rondreis is allesbehalve relaxerend voor mij, maar geeft wel zoveel voldoening op zoveel andere vlakken
De omgevingstemperatuur bepaalt dit ook voor een groot stuk. Ik weet dat ik enkel en alleen al owv de temperatuur m'n rondreis door Canada in september 2013 leuker vond dan een rondreis door zuidwest USA in juli... Het doet deugd om 's morgens en 's avonds de temperatuur te voelen zakken naar 5-10-15°C... Als lensdrager zijn plaatsen als Las Vegas ook een hel voor mij.
Daarnaast kan je om tijd te besparen en voor je eigen gemoedsrust best op voorhand van thuis uit al al je overnachtingsplaatsen boeken. Daar zijn de meningen wel over verdeeld, maar ik vind dat voor mezelf het prettigst, om na een drukke dag gewoon de GPS in te stellen, in te checken en op bed te gaan liggen; geen gezoek en getwijfel meer.
Datzelfde geldt eigenlijk voor de planning op zich. Ik stel die relatief gedetailleerd op. Nee, ik schrijf niet op waar wanneer we "moeten" eten bv, maar ik maak wel duidelijke schattingen van alle rijtijden, wandelingen, etc... En dan schrijf ik alles uit in functie van een "ideaal" vertrektijdstip (dat we nooit halen, dat terzijde

). Zo zie ik ter plaatse in 1 oogopslag hoeveel we "achterlopen op schema" en hoe laat we uiteindelijk vermoedelijk pas zullen inchecken. Als dat te laat wordt, zie ik ook onmiddellijk welk punt of welke wandeling teveel tijd in beslag zal nemen, en die gaat er dan van tussen, zodat het 's avonds toch nog een "normaal" incheck-uur blijft (maar dus toegegeven, dat lukt niet altijd, we zijn geen vroege vogels, dus is het eigenlijk altijd laat 's avonds :p Vaak pas rond +-19u inchecken, met uitschieters naar 21u, en dan hebben we nog niet gegeten. 's Morgens zijn we dan wel meestal pas echt op pad, nadat de inkopen gedaan zijn, rond 10u ofzo...).
Zo'n planning helpt mij ook om mij te motiveren op de dagen dat het wat moeilijker gaat... Ik heb vaak een duidelijk doel nodig. Zonder zou ik, uit onwetendheid, teveel tijd verspelen of de hele dag op een bankje zitten en geen zin hebben om iets te doen, of de hele voormiddag in bed blijven liggen, om dan in de late namiddag dan toch maar eens aan die 400km te gaan beginnen en daarbij allerlei leuke en mooie plekjes noodgedwongen voorbij te racen...
Qua lunch kan je voor picnics zorgen zodat je minder tijd verliest, en als je 's avonds echt wel naar je hotelkamer wil en niet wééral in een restaurant wil gaan zitten, kan je gewoon iets afhalen bij een mcdonalds/pizzahut/... of zelfs laten leveren.
Wat ik ook vermoeiend vind, is treuzelen... In het Vlaams "slenteren", wat dan voornamelijk gebeurt in steden... Eindeloos op een gezapig tempo zigzag door een stad wandelen, bij elk winkeltje stoppen, niet goed weten waarin of waaruit. Dat vind ik lastig....
Wat ook helpt om de reis in z'n geheel wat rustiger te maken is om de paar dagen, máximum 1 week vind ik, eens meerdere nachten ter plaatse te blijven. Zo hoef je de dag nadien niet wééral uit en 's avonds in te checken en de auto te laden, en kan je misschien zelfs eens uitslapen. En het is leuk 's avonds eens "thuis" te kunnen komen, waar al je rommel nog "klaar" ligt
Daarnaast probeer je natuurlijk op het gemiddeld aantal kilometers per dag te letten. Dat hangt van persoon tot persoon af (aantal chauffeurs, vroege vogels of niet, kinderen? camper/auto?). Lange afstanden kan je vaak niet aan uit, maar probeer die dan te concentreren en bereid je daar op voor. Liever 3 dagen van 700km puur rijden doorheen de reis en de rest gemiddeld aan 250-300km, dan constant gemiddeld aan 400km...
700km voor een driving-only dag, vind ik zowat het maximum. Op andere dagen, afhankelijk van de plaatsen die je bezoekt, zal dat eerder 100-200km zijn, tot +-400km voor iets minder gevulde dagen, heel grof geschat, in onze situatie, maar ik hou er dan ook graag een hoger tempo in en steek geen tijd in wandelingen van 10km bv. Over 4 reizen op continentaal USA/CND zitten wij aan 310km/dag gemiddeld (exclusief de dag van aankomst/vertrek).
Ook hebben wij in 2013 op 3 dagen 1750km afgelegd, dat klinkt veel, maar het enige dat we toen gedaan hebben, is een (onverwachts) blitzbezoek aan Yellowstone, en Devils Tower NM. Ons voornaamste doel die dagen was namelijk van Kalispell, MT naar Custer, SD rijden. We wisten dat dat lang ging zijn, dus we waren er op ingesteld, dus dan is dat zo geen probleem. En met 3 chauffeurs kan je altijd wel eens je ogen dicht doen.
En tot slot is rijden in de VS totaal anders dan rijden in België, vermoedelijk ook Nederland. Je bent veel minder snel moe. Wat niet wil zeggen dat het nergens slaapverwekkend is, maar je hebt er buiten de steden nergens afmattende verkeersdrukte; en je rijdt met een automaat op cruise control... Heerlijk.