Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Evelien92: Huwelijksreis 2016

Als je vraag over Hawaii gaat, kun je hem hier plaatsen.
Ann09
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Evelien92: Huwelijksreis 2016

Bericht door Ann09 »

Wow, dat klinkt heel goed! Bedankt voor dit duidelijke verslagje! En nog gefeliciteerd met jullie huwelijk! Wij zijn ook in augustus getrouwd, maar hebben de reis nog tegoed. :wink:

Het duiken met Manta's lijkt me fantastisch, ik ben zo benieuwd!
Wij vertrekken over 1,5 week... 4 weken, 4 eilanden... Zin in!!
Juni 2014: Zuidwesten + Yellowstone
Oktober 2015: Hawaii!
Gast

Bericht door Gast »

Ik vind het wel een heel druk programma, zeker voor een huwelijksreis. Ik zie bijvoorbeeld nergens in je programma dat je gewoon ergens lekker een dagje op het strand blijft en verder niets doet. Tenzij je daar niet van houdt natuurlijk, en niet stil kan blijven zitten. :)
Evelien92
Amerika-ontdekker

Bericht door Evelien92 »

Hey allemaal... Het is even stil geweest maar daar zijn we weer!

Bedankt weer voor al jullie reacties, hieronder onze bevindingen!

**Vluchten:
We zullen overal ongeveer 1,5u aanhouden, bij het laatste eiland terug naar NL wat langer, we kunnen altijd nog advies in het hotel vragen!

**@Misstiara:
Wat leuk dat jullie (..en ook vele anderen) ook in het Maui Coast hebben gezeten. Een upgrade kamer is natuurlijk heel fijn maar ook wat *Puck2015 verteld, geen Resort Fee & Champagne op de kamer.. Top, wij gaan ervoor!

Leuk dat jullie een fotoshoot hebben gedaan, hier zullen wij niet voor kiezen, dit hebben we al vaker in NL gedaan, we gaan liever voor mooie excursies. Tevens kunnen we zelf goed fotograferen en andere touristen voor ons instruëren haha!

**Spullen tijdens Snorkelen:
Wat een opties, gewoon je spullen in de gate houden, een waterdicht tonnetje, een waterdicht zakje, lockers... We vinden wel een oplossing, met wat creativiteit komen we er wel uit!

Qua snorkelplekken hebben van vele al tips gekregen en gelezen op alle eilanden, wat betreft Black Rock, Molokini Crater & Two Step, ziet er top uit dus deze zijn opgenomen in ons programma! Oh en de Manta's, wat een gave foto's en reacties, dit slaan we zeker niet over!!

**Mauna Kea:
We zullen niet naar de top rijden maar wel naar het Visitor Centre voor de sterren, Saternus Wauw dat lijkt me gaaf! Verder zullen we alles van Vulcano park (de Hoogtepunten) bekijken waaronder de Vulkaan krater in de avond vanuit het Jagger Museum. We hopen actieve lava te kunnen zien Marja... Dat is nog even afwachten!

**@Ann09
Jullie ook Gefeliciteerd met het Huwelijk!, veel plezier op reis, we zijn benieuwd hoe jullie de 4 weken gaan ervaren.

**@Eoms:
Ik snap je opmerking over de vele activiteiten.
Het is inderdaad een vol dag programma voor een huwelijksreis maar wij houden juist van actief en genieten van de uitdaging om het onbekende te ontdekken! Tuurlijk houden we tussendoor wat uurtjes vrij voor zwemmen aan het zwembad en zullen veel momenten genieten aan de mooie stranden.

Nog wat vragen:

- Dragen jullie waterschoenen in zee of van die Flippers (snorkelen) of allebei...?!

- @René, ik lees in een ander forum dat je je bij Hawaiian Airlines gratis kunt aanmelden voor korting op bagage, hoe zit/werkt dat precies? Korting is altijd gewenst toch...

- Hoe zit het met je paspoort? Moet dit nou "geen", 3 of 6 maanden geldig zijn na vertrek uit Hawaii terug naar NL? Internet geeft hier geen duidelijke uitleg voor..

We wachten weer graag op jullie reacties!!
Ciao!
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Bij sommige stranden ligt (scherpe) lava of stenen, dan is het fijn om niet op blote voeten te lopen. Als je gaat snorkelen is het handig om snorkel boots te kopen, waarmee je over lava kan lopen (met je flippers over land is geen aanrader :lol:). Ik heb hele simpele, een soort van neoprene sokken die ik ook in mijn flippers draag zodat ze fijner zitten.

1,5 uur van tevoren bij de autohuur aanwezig zijn is waarschijnlijk voldoende, tenzij je pech hebt en er net een aantal vluchten tegelijkertijd vertrekken dan heb je kans dat je je vlucht mist. Na een keer heel lang wachten in de rij voor security in Maui nemen we het liever iets ruimer. :oops:

We hebben in 2013 de lava in zee zien stromen, zie hier. Je kan dan idd heel dichtbij komen, maar op het moment kan dat helaas niet.

Waipio Valley zou ik met een tour doen, die weg is zo onwijs stijl. Het zou best kunnen dat je daar officieel niet eens met een huurauto naar beneden mag.

Pas bij Green Sand goed op dat je niks in de auto laat liggen, of dat het compleet uit het zicht ligt. Het is een afgelegen gebied en er wordt altijd flink gewaarschuwd tegen diefstal.

Road to Hana, zeker 2 dagen voor uittrekken anders mis je de helft. Wij boeken meestal gewoon een nacht dubbel, maar reken alvast op een dure overnachting in Hana. Houd er rekening mee dat de backside niet altijd in goede staat is; wij konden 2 jaar terug zonder problemen rond, maar dit jaar moesten we het veiligheidshalve overslaan. De rangers bij Oheo Gulch hebben vaak actuele informatie.

Big Island snorkelen; Kahaluu is fijn om foto's te maken, maar het koraal is ernstig beschadigd. Two Step is dieper waardoor mooie foto's maken iets moeilijker is, maar je hebt daardoor juist weer prachtig koraal. Pas bij Kapoho goed op dat je geen wondjes hebt als je het water in gaat; ze hebben daar soms een probleem met staph infecties.

Kan je anders je nieuwe dagindeling met ons delen? Bij de oude stonden een paar onhandige combinaties.

Ben ook benieuwd over welk strand je het hebt met het mooiste strand van Maui bij Lahaina?
Afbeelding
Bravy
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Wij hadden "gewone" waterschoenen https://www.outdoorxl.nl/waimea-waterschoenen.html. Met een hoge, harde neus zodat je tenen goed beschermd zijn. Je ziet niet altijd waar je loopt. En niet alleen handig (noodzakelijk) om over lava te lopen, maar het strand kan aanvoelen als een bakplaat, dan zijn die schoenen ook lekker..... :lol: Je kunt ze echter niet gebruiken voor in flippers. Met de neoprene sokken (zie Guinevere) hebben wij geen ervaring, maar lijkt ook een prima oplossing.

Waipio Valley mag je idd niet met een huurauto in. Tenzij je een 4WD hebt, maar dan nog. Ben blij dat we een tour hadden. Wij hadden overigens de vroege tour (vertrek 9 uur) en hadden nog goed weer. De tour na ons had veel last van bewolking. Ook waren wij de enigen om die tijd en hadden dus een privé tour :D

Wij hebben de Road to Hana (helemaal rond) ook in 2 dagen gedaan. Dat is echt aan te bevelen. Wij sliepen hier: http://www.anyashouse.com/GardenRoom.html. Ligt ongeveer 7 km vóór Hana en heeft een prachtige tuin. Met $ 172 niet goedkoop, maar de hotels hier zijn nog een stuk duurder.

Je kunt je bij Hawaiian Airlines gratis aanmelden voor het HawaiianMiles programma. Dan krijg je $ 10 korting op je (eerste) koffer per persoon per vlucht op de vluchten tussen de eilanden (levert dus als snel $ 60 op). Je betaalt pas voor de koffers op het moment van inchecken, dus ook al heb je de vluchten al geboekt, je kunt je nog steeds aanmelden.

Voor je paspoort gelden geen aanvullende regels. Moet geldig zijn tijdens verblijf (en retourvlucht).
Groet,
René
---
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: NO Australië
2019: China
2020: ---
2021: Noorwegen
2022: NW Amerika
2023: Peru & Ecuador
2024: South Pacific
2025: W Australië
2026: (Alaska)
Evelien92
Amerika-ontdekker

Bericht door Evelien92 »

Hoi Allemaal!
We laten weer van ons horen...

Het zijn wat drukke tijden geweest de laatste weken, maar na het doorspitten van internet en "The Lonely Planet Hawaii" hebben we onze uiteindelijke planning in elkaar gestoken.

Het is een drukke planning, het wil ook niet zeggen dat we overal naar toe zullen gaan maar dan hebben we een beeld van de mogelijke dag indelingen, de stranden zijn al relaxmomenten opzich uiteraard, ook staan er veel "bezienswaardigheden" tussen die we alleen maar even zullen bekijken, ervaren en fotograferen... en dan weer door!

Oahu:

Dag 0: Aankomst Vlucht Oahu (vrijdagavond), dus Vuurwerk kijken bij Hilton Hawaiian (afhankelijk van het tijdstip).
Dag 1: Aloha Tower, Lolani Palce, Pearl Harbor, Diamond Head -> Daarna lekker relaxen aan het zwembad en strand Waikiki
Dag 2: "NW-autoroute" Dolé Plantation, Laniakea Beach i.v.m. Zeeschildpadden, Waimea Bay Beachpark, Sharks Cove, Banzai Pipeline,
Sunset Beach, Waimea Valley + Fall's, Turtle Bay, Crouching Lion, Chinaman's Hat, Valley of Temples Byodo-inn, Likeke Falls, Tentalus Drive
Dag 3: "NO-autoroute" Hanauma Bay, Lanai LO, Halona Blowhole, Sandy Beach, Makapuú Point/LH-trail, Lanikai Beach, Maunawili Falls, Manoa Falls

Kauai:

Dag 4: Vlucht Oahu - Kauai, Wailua Falls, Opaeke Falls -> Daarna lekker relaxen aan het zwembad & zee nabij hotel
Dag 5: Waimea Canyon + Koke'e State Park incl. alle LO & een trail, Glass Beach, Hanapepe Valley, Spouting Horn -> Poipu Beach uitrusten aan zee
Dag 6: 1e stuk Kalalau Trail, Ke'e Beach, Wet Caves, Tunnel Beach -> Na de wandeling lekker relaxen/snorkelen aan het strand
Dag 7: Moloa'a Bay, Secret Beach + Lighthouse LO, Princeville, Hanalei Bay -> lekker dag aan meerdere stranden

Maui:

Dag 8: Vlucht Kauai - Maui, Lahaina, Banyan Tree, Black Rock, Ka'anapali Beach, Dragon Teeth -> na de vlucht genieten in de omgeving Lahaina
Dag 9: Road to Hana met zijn bezienswaardigheden (planning nu is eerst volledig doorrijden vroeg in de ochtend tot Hana, daarna op terugweg
de bezienswaardigheden bezoeken (tip van reizigers die het in 1 dag doen, we willen niet over de Backside terug i.v.m gevaarlijke weg).
Dag 10: Snorkelen bij Molokini Crater -> daarna vrije dag indeling
Dag 11: Zonsopkomt bij Haleakala NP + trails in het park

Big Island:

Dag 12: Vlucht Maui - Big Island (Hilo), Vulcano NP, Crater Rim Drive, Chain of Crater Road, Holei Sea Arch & End of the Road
Dag 13: Thurston Lave Tube Trail, Black Sand Beach, Kapoho Tide Pools
Dag 14: Saddlle Road, Manini Owali Beach, Snorkelen met Manta's (zouden we dit ter plaatse boeken of al in NL ??)
Dag 15: Kahalu'u Beach, Captain Cook, Place of Refuge, Two Step snorkelen, Green Sand Beach, South Point.
Dag 17: Akaka Falls, Pe'epe Falls, Mauna Kea Stargazing @ VC (Misschien Waipo Valley Tour)
Dag 18: Hapuna Beach, Mauna Kea Beach, Vlucht Big Island - Nederland.... :shock:

We hebben overal vroege ochtend vluchten zodat we voldoende tijd hebben op de aankomst dag om het nieuwe eiland te ontdekken.

@ Alwayshappy, jullie zijn inmiddels op vakantie geweest, wat was je ervaring met het Kauai Beach Resort?

@Ann09, Gefeliciteerd met jullie Huwelijk, hopelijk hebben jullie een fantastische reis achter de rug, we zijn erg benieuwd naar jullie verhaal, zijn er nog tips n.a.v. bovenstaand programma horen we dat graag.

@ Bravy, bedankt voor de tip van de koffers H.A, ik ga ons binnenkort eens aanmelden.

We hebben inmiddels al waterschoenen gevonden dus die zullen tegen die tijd eens aangeschaft gaan worden.
Alleen over de snorkelspullen zitten we nog te twijfelen, ik ben van mening ze hier in NL te kopen maar mijn partner zegt in Hawaii zelf. Kosten zullen daar wellicht goedkoper zijn en het scheelt wel veel bagage (als je ook flippers moet aanschaffen). Nu alleen nog goed zoeken naar een mooie onderwatercamera voor de vissen en de Manta's (GO-Pro kan, iemand nog andere opties?).

We hebben er zin in en kijken uit naar jullie reacties!
Groet Rik & Evelien
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Niks mis met een drukke planning, zolang je maar flexibel kunt zijn en op de dag zelf kijken wat haalbaar is. Het zijn maar kleine eilandjes, maar er gaat toch meer tijd in zitten dan je denkt.

Paar kleine opmerkingen
Evelien92 schreef: Dag 0: Aankomst Vlucht Oahu (vrijdagavond), dus Vuurwerk kijken bij Hilton Hawaiian (afhankelijk van het tijdstip).
Meestal rond 7:45
Dag 1: Aloha Tower, Lolani Palce, Pearl Harbor, Diamond Head -> Daarna lekker relaxen aan het zwembad en strand Waikiki
Pearl Harbor ligt aan de andere kant van Waikiki. Het zal in juli vrij warm zijn, dus het is waarschijnlijk fijner om 's ochtendsvroeg met Diamond Head te beginnen als je naar de top wil. Tantalus Drive past ook mooi op deze route en als je nog pit ervoor hebt Manoa Falls, zodat je op de laatste dag niet drie hikes hebt.
Dag 2: "NW-autoroute" Dolé Plantation, Laniakea Beach i.v.m. Zeeschildpadden, Waimea Bay Beachpark, Sharks Cove, Banzai Pipeline,
Sunset Beach, Waimea Valley + Fall's, Turtle Bay, Crouching Lion, Chinaman's Hat, Valley of Temples Byodo-inn, Likeke Falls, Tentalus Drive
Ik zie een paar stranden erbij staan die bekend staan om het surfen, maar houd er rekening mee dat er 's zomers maar weinig golven zijn aan de North Shore. Pearl Harbor past overigens beter op deze route, dan op dag 1. Je zou 's ochtends vroeg daar kunnen beginnen, maar het is ook zonder Pearl Harbor een vol programma (afhankelijk van hoelang je bij elk strand blijft etc).
Dag 3: "NO-autoroute" Hanauma Bay, Lanai LO, Halona Blowhole, Sandy Beach, Makapuú Point/LH-trail, Lanikai Beach, Maunawili Falls, Manoa Falls
Begin met Hanauma Bay zodat je de meeste drukte kan vermijden. Maunawilli & Manoa kunnen soms erg glad zijn als het recentelijk geregend heeft, vooral Maunawilli.

Kauai:

Dag 4: Vlucht Oahu - Kauai, Wailua Falls, Opaeke Falls -> Daarna lekker relaxen aan het zwembad & zee nabij hotel
Dag 5: Waimea Canyon + Koke'e State Park incl. alle LO & een trail, Glass Beach, Hanapepe Valley, Spouting Horn -> Poipu Beach uitrusten aan zee
Ga vroeg op pad en rijd eerst zonder stoppen naar de Kalalau LO; 's ochtends is vaak de beste tijd om een goed uitzicht te hebben. De wolken gaan razendsnel, dus wacht niet met foto's maken! Als er wel wolken zijn heb je kans dat ze snel weer weggaan, maar reken daar niet op. Van Glass Beach is vrijwel niks over en imo niet de moeite waard.
Dag 6: 1e stuk Kalalau Trail, Ke'e Beach, Wet Caves, Tunnel Beach -> Na de wandeling lekker relaxen/snorkelen aan het strand
Pas op met het Kalalau Trail als de bergen veel regen gehad hebben daarvoor, of als er kans op regen is. Eens in de zoveel tijd moeten mensen gered worden van Hanakapiai, omdat de stroom te hoog/sterk is.
Dag 7: Moloa'a Bay, Secret Beach + Lighthouse LO, Princeville, Hanalei Bay -> lekker dag aan meerdere stranden
Vergeet de Hanalei LO niet, ligt langs de weg dus het kost weinig tijd

Maui:

Dag 8: Vlucht Kauai - Maui, Lahaina, Banyan Tree, Black Rock, Ka'anapali Beach, Dragon Teeth -> na de vlucht genieten in de omgeving Lahaina
De banyan tree is vooral gaaf vlak voor zonsondergang als de vogels op stok gaan. Wat maken ze dan een lawaai!
Dag 9: Road to Hana met zijn bezienswaardigheden (planning nu is eerst volledig doorrijden vroeg in de ochtend tot Hana, daarna op terugweg
de bezienswaardigheden bezoeken (tip van reizigers die het in 1 dag doen, we willen niet over de Backside terug i.v.m gevaarlijke weg).
Dag 10: Snorkelen bij Molokini Crater -> daarna vrije dag indeling
Op aanrader van iemand anders zijn we ipv s' ochtends naar de zonsondergang gegaan. Je hoeft niet zo vroeg uit bed en het is makkelijker te voorspellen of het helemaal bewolkt is of niet.

Big Island:

Waar overnachten jullie op Big Island en waarvandaan vliegen jullie naar huis? Verkijk je niet op de grootte

Dag 12: Vlucht Maui - Big Island (Hilo), Vulcano NP, Crater Rim Drive, Chain of Crater Road, Holei Sea Arch & End of the Road
Ga als het donker is naar het Jagger Museum om de gloed van de krater te zien. Wel koud, dus pak je goed in.
De Thurston lava tube is deel van het NP aan de Crater Rim Drive. Als je toch weer het park in gaat is het misschien leuk om via het Kilauea Iki trailhead naar de kratervloer te lopen. De kortste route begint (als je met je rug naar de lava tube staat) aan de linkerkant van de parkeerplaats. Welk Black Sand Beach? Punaluu is het bekendste, maar dat ligt dichterbij South Point & Papakolea dan op deze route. Kaimu is een veel jonger strand, maar dichtbij en imo ook de moeite waard.
Dag 14: Saddlle Road, Manini Owali Beach, Snorkelen met Manta's (zouden we dit ter plaatse boeken of al in NL ??)
Dag 15: Kahalu'u Beach, Captain Cook, Place of Refuge, Two Step snorkelen, Green Sand Beach, South Point.
Pas bij Papakolea en South Point goed op je spullen.
Dag 17: Akaka Falls, Pe'epe Falls, Mauna Kea Stargazing @ VC (Misschien Waipo Valley Tour)
Dag 18: Hapuna Beach, Mauna Kea Beach, Vlucht Big Island - Nederland.... :shock:

We hebben inmiddels al waterschoenen gevonden dus die zullen tegen die tijd eens aangeschaft gaan worden.
Alleen over de snorkelspullen zitten we nog te twijfelen, ik ben van mening ze hier in NL te kopen maar mijn partner zegt in Hawaii zelf. Kosten zullen daar wellicht goedkoper zijn en het scheelt wel veel bagage (als je ook flippers moet aanschaffen). Nu alleen nog goed zoeken naar een mooie onderwatercamera voor de vissen en de Manta's (GO-Pro kan, iemand nog andere opties?).
Als je de snorkel sets nu al koopt weet je zeker dat het in je koffer past. Voor mij was het goedkoper om ze online te kopen, maar ik weet niet hoe dat in NL zit. Het scheelt ook veel ruimte als je een set met korte fins koopt.

Ik gebruik een Fuji Finepix XP80 voor onderwater foto's en ben daar erg tevreden mee, maar ik moet zeggen dat een GoPro mij ook wel aanspreekt. Heb het gevoel dat die wat robuuster zijn en meer mogelijkheden hebben.
Afbeelding
Bravy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Ik neem aan dat jullie topsporters zijn? Gezien het schema..... 8)

Uiteraard gaat het jullie niet lukken om alles te doen, maar dat is ook niet de opzet van het schema, zoals je schrijft.
Een paar opmerkingen:
Ik ga niet veel zeggen over de keuzes op de dagen zelf; die kunnen jullie zelf wel maken.
Dag 2 is een zondag. In weekeinden is het erg druk aan de stranden, omdat veel locals daar dan ook naartoe trekken. Dan kan het nog wel eens ingewikkeld worden om een parkeerplek te vinden.
De backside van de Road to Hana is zeker niet gevaarlijk (wij hebben hem afgelopen zomer gereden), maar op sommige stukken eenbaans en/of onverhard. 90% van het verkeer rijdt dezelfde kant op :wink: Maar jullie idee is ook zo gek nog niet.
Op Haleakala Crater zul je op de meeste wandelingen "heen en terug" moeten, behalve als je de grote rondwandeling maakt (18 km). Als jullie er toch al vroeg willen zijn is dat misschien een optie.
In tegenstelling tot de rest van de dagen is dag 13 wat "magertjes". Kan bewust zijn, maar misschien kunnen jullie nog wat meer van Volcano NP bekijken. Wij hebben daar 5 of 6 wandelingen gecombineerd tot eentje van 13 km. Inclusief Thurston.
Dag 15: Captain Cook kan je volgens mij niet zomaar komen. Ik dacht dat je daar een bootje voor nodig hebt. Weet het niet zeker. Green Sand Beach ligt afgelegen; is een flink stuk wandelen (of je moet een goede 4x4 hebben, maar die kun je bijna nergens huren).
Kies je voor Waipio (vinden wij een aanrader), neem dan een vroege tour. Dan is de kans op goed weer groter.

Snorkelspullen: Als je die in Hawaï wilt kopen moet je ze ook meezeulen in de bagage op de interisland vluchten..... Dan kun je ze beter huren (maar dat is ook niet echt goedkoop als je dat op 4 eilanden moet doen).

Veel plezier met de voorbereiding nog!
Groet,
René
---
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

Evelien92 schreef: Oahu:
Ik zou ook beginnen met Diamond Head en daar Tantalus drive aan plakken. Pearl Harbor kan naar gelang wat je allemaal wil bezoeken een groot deel van de dag in beslag nemen. Best op voorhand eens bekijken en kaartjes reserveren voor USS Arizona monument. Wij vonden ook de duiboot en de USS Missouri interessant.

Maui:
Ik vond de autorit vanaf Maui luchthaven naar Ka'anapli Beach (dus tegen wijzerszin) zeer leuk. Is een soort eenzame weg maar soms een stuk met 1 rijvak maar zeer weinig verkeer. Je doet dan jouw punten in omgekeerde volgorde en eindigt in het leuke Lahaina.
Absoluut geen gevaarlijk weg, een stuk gravel maar goede staat, wij reden deze met een mustang. Je kan dan ook de seven sacred pools at Oheo Gulch en pipiwani trail bezoeken. Wel zorgen dat je voor donker terug op het bewoonde stuk bent. Dus vroeg vertrekken. Maar jouw idee is zeker niet mis hoor. Hangt er van af als je pipiwani trail of de seven scred pools belangrijk vindt.
Hier zal je volgens mij nog tijd over hebben in de namiddag

[

Je plaatst nergens bij waar je overnacht. Zeker voor Big Island is dat belangrijk om te zien als je indelingen wel logisch zijn.
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Nog even over de backside van de RTH. Wij vonden het een heerlijke weg om te rijden, maar het kan soms gevaarlijk zijn vanwege rock- en landslides, etc. Dat beinvloed ook de conditie van de weg, alsmede wanneer de gravel voor het laatst bijgewerkt is. Vanwege de grote hoeveelheid regen hebben wij hem daarom dit jaar overgeslagen.

Ook niet onbelangrijk: officieel verbieden bijna alle verhuursbedrijven de weg na Oheo Gulch, dus als je pech/een ongeluk hebt dan is dat op eigen kosten en dat kan heel erg oplopen.

Aan de andere kant is het een prachtige route en wij hebben er erg van genoten, maar ik vind het plan van de TS zo slecht niet. Ze heeft maar 1 dag de tijd, dus dan kan je niet eens alles op de RTH zelf zien.
Afbeelding
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Wij deden Road to Hana en Pipiwani trail en dan via de gravel road het rondje rond op 1 dag. Het was donker tegen dat we aan ons hotel waren. :)
Evelien92
Amerika-ontdekker

Bericht door Evelien92 »

Hoii,

Bedankt voor jullie reacties weer allemaal!

Zoals verzocht hierbij onze verblijfplaatsen:
Oahu: Waikiki
Kauai: Lihue
Maui: Kihei
Big Island: Vulcano (2 nachten), daarna Kailua Kona

Op Oahu hebben we de dag van aankomst en de 1e echte dag Géén Auto, daarom doen we de Tentalus Drive later in de planning.
De tip om in de ochtend te kiezen voor Diamond Head zullen we zeker in acht nemen, Bedankt! Op Pearl Harbor willen we alleen het monument zelf bezoeken, de hele sessie er omheen laten we voor wat het is, dit zou dus inderdaad op dag 2 kunnen tijdens de start van onze Roadtrip. Wat betreft de golven aan The North Shore, we weten dat de golven niet te vergelijken zijn met de winter maar willen gewoon de omgeving verkennen en wat genieten van de stranden.

Op Kauai willen we inderdaad bij de Waimea Canyon dag, eerst alle uitzichtpunten voorbij rijden tot aan het einde, we hebben al veel over "de wolken" gelezen en hierdoor zijn we ook de massa toeristen voor, we houden van vroeg vertrekken om het meeste uit de dag te halen. Als van Glass Beach niet veel meer over is zullen we dit laten schieten, kunnen we liever op het strand van Poipu gaan kijken.

Op Big Island hebben we Jagger Museum zeker in de planning staan (vergeten te vermelden) zowel overdag als in de avond. We bedoelen Punalu'u Black Sand Beach, deze gekozen i.v.m. mogelijkheid om Zeeschildpadden te zien, we zullen Kaimu eens bekijken. Green Sand Beach willen we inderdaad naar toe wandelen vanuit de parkeerplaats, je kan ook met plaatselijke mensen met een 4x4 tegen kleine betaling heb ik gelezen. We zullen zeker overal onze auto goed afsluiten en alle spullen meenemen voor de veiligheid!!

Op Maui, de Backside Road to Hana, ja dat blijft een beetje een issue, we zullen het ter plaatse maar navragen en bekijken n.a.v. weersomstandigheden denk ik. We willen wel graag naar Oheo Gulch en de Pipiwai Trail lopen namelijk.. Maarja.. het risico om tegen de regels van de verhuurmaatschappij in te gaan vinden we ook wat angstaanjagend! Misschien dan toch dat kleine stukje en dan over normale weg terug. We hebben het niet zo op Gravelwegen, geef ons maar asvalt! :roll:

Wat betreft snorkelspullen, flippers en waterschoenen... we zullen deze toch maar in NL aanschaffen, kwestie van efficiënt inpakken!
De Camera moeten we nog even goed uitzoeken..

Plannen jullie de Excursies ter plaatse of al in Nederland?

Mahalo..! :thumbup:
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Evelien92 schreef:Op Oahu hebben we de dag van aankomst en de 1e echte dag Géén Auto, daarom doen we de Tentalus Drive later in de planning.
Kan je anders de auto niet al een dag eerder huren? Niks mis met het OV op Oahu, maar er gaat toch meer tijd in zitten en jullie hebben een drukke planning.
Op Big Island hebben we Jagger Museum zeker in de planning staan (vergeten te vermelden) zowel overdag als in de avond. We bedoelen Punalu'u Black Sand Beach, deze gekozen i.v.m. mogelijkheid om Zeeschildpadden te zien, we zullen Kaimu eens bekijken. Green Sand Beach willen we inderdaad naar toe wandelen vanuit de parkeerplaats, je kan ook met plaatselijke mensen met een 4x4 tegen kleine betaling heb ik gelezen. We zullen zeker overal onze auto goed afsluiten en alle spullen meenemen voor de veiligheid!!
Je kan het zeker op de planning houden, maar aangezien Hawaii jullie laatste eiland is zullen jullie tegen die tijd waarschijnlijk al meerdere keren zeeschildpadden gezien hebben. Punalu'u is mooi, maar Waianapanapa (op de RTH Maui) is nog mooier en ligt bovendien op jullie route. Wel een bezoek waard hoor, maar als je keuzes moet maken zou ik die er het eerst uithalen vanwege de route en betere alternatieven.

Wij zijn idd voor een kleine vergoeding met een local naar Papakolea gereden. Helaas weet je nooit van tevoren of ze er zijn en het is niet comfortabel (wel heel avontuurlijk haha), maar zou wel mijn voorkeur hebben over 7km hiken in de hitte. Je kan voor zover ik weet niet even onderweg de zee in om af te koelen vanwege de gevaarlijke stroming.
Op Maui, de Backside Road to Hana, ja dat blijft een beetje een issue, we zullen het ter plaatse maar navragen en bekijken n.a.v. weersomstandigheden denk ik. We willen wel graag naar Oheo Gulch en de Pipiwai Trail lopen namelijk.. Maarja.. het risico om tegen de regels van de verhuurmaatschappij in te gaan vinden we ook wat angstaanjagend! Misschien dan toch dat kleine stukje en dan over normale weg terug.
Oheo Gulch mag je gewoon met je huurauto doen en is ook geasfalteerd. :thumbup:
Plannen jullie de Excursies ter plaatse of al in Nederland?
Voor Oahu loont het om te kijken of je op Groupon leuke aanbiedingen kan vinden. Verder boeken we vaak per ter plaatse omdat we net als jullie alleen een flexibele planning maken en nog wel eens met dingen schuiven afhankelijk van het weer en waar we zin in hebben. Maar je loopt dan wel kans buiten het net te vissen ... zo was de tour naar de top van Mauna Kea meerdere keren uitverkocht en zijn we nog steeds niet geweest. Als er dus iets bij zit wat je absoluut niet willen zou je dat al op voorhand vast kunnen leggen.
Als van Glass Beach niet veel meer over is zullen we dit laten schieten, kunnen we liever op het strand van Poipu gaan kijken.
Heb nog even in mijn foto's gegraven en hier zijn een paar foto's van Glass Beach, dan is het misschien makkelijker te beslissen of het voor jullie de moeite waard is.

Als je net op de goede plaats staat kan je een plaatje als deze schieten. Je ziet dat de meeste stukjes maar net iets groter dan een normale korrel glas zijn. Glass Beach is maar ieniemienie en stukjes zoals hierboven zijn er bijna niet. Het is bijna trick photography omdat je net zo cropt dat je net die 10% ziet waar het nog ergens op lijkt. :P Denk dat het ons daarom erg tegenviel.
Afbeelding

Op deze foto kan je beter zien dat er nog maar weinig glas ligt. Je ziet links onder een paar grotere stukjes en links de glas korrels zoals op de vorige foto, terwijl je dus vooral veel stukken hebt zoals de rechterkant waar gewoon zand ligt. Poipu is dan veel mooier!
Afbeelding

Ik zal vanavond nog wat uitgebreider op jullie route op Hawaii reageren, maar moet nu weg.
Afbeelding
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Dan nu even over Hawaii ... die route zit gewoon niet fijn in elkaar, vandaar dat ik benieuwd was naar jullie overnachtingsplaatsen.

Ik heb even een kaartje gemaakt van jullie route om het makkelijker uit te leggen (al zie ik dat ik bij dag 1 vergeten ben om een lijntje van Hilo naar Volcano te maken :oops:). Het paarse lijntje eindigt aan beide kanten in stippeltjes omdat de route niet zo voor de hand ligt, maar moet in principe naar Kona worden doorgetrokken.
Afbeelding
Evelien92 schreef:Dag 12: Vlucht Maui - Big Island (Hilo), Vulcano NP, Crater Rim Drive, Chain of Crater Road, Holei Sea Arch & End of the Road
Tenzij je ook Kilauea Iki wil hiken dan kan je de lava tube beter de eerste dag doen. Het ligt aan de Crater Rim Drive onderweg naar Chain of Craters en neemt misschien 15 minuten in beslag. Je hoeft dan de 2e dag niet alleen daarvoor het park in, zodat je meer tijd hebt voor andere dingen.
Als je in plaats van Punaluu naar Kaimu (eind van weg 130 bij de east rift zone) gaat maak je minder kms. Als je toch per se naar Punaluu wil kan je het beter combineren met jullie bezoek aan South Point. Je ziet dat het eind van de blauwe route (South Point) en de linkerkant van de roze route (Punaluu) niet ver uit elkaar liggen. Tussen de afslag naar South Point en die van Punaluu zit maar een minuut of 15-20.
Wij moesten al om 4 uur inchecken om te snorkelen, dus dat kan je beter inplannen op een dag dat je niet het hele eiland over moet steken. Wil je per se de Saddle rijden? Anders kan je bijvoorbeeld onderlangs gaan en via Punaluu en South Point rijden en de dingen die nu bij dag 15 staan doen. Manini'Owali kan je voor de laatste dag onderweg naar Hapuna bewaren.
Op zich prima, maar zie opmerking over South Point/Papakolea
Met Kona als uitvalsbasis zit je hiermee al bijna 6,5 uur in de auto. Dat is niet nodig en bovendien niet verstandig als je na een lange dag in de auto nog in het donker van Mauna Kea naar beneden moet.
Hoe laat vertrekt je vlucht?
Valt me nu pas op dat dag 16 ontbreekt. :lol: Heb je een extra dag of is het een nummer foutje?
Afbeelding
Bravy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Hi Rik & Evelien,

Laat ik ook nog even een duit in het zakje doen. :wink:

Oahu:
Evelien92 schreef:Op Oahu hebben we de dag van aankomst en de 1e echte dag Géén Auto
Waarom niet? Waarom niet meteen een auto huren op de luchthaven? Veel relaxter!
Evelien92 schreef:Op Pearl Harbor willen we alleen het monument zelf bezoeken
Ik neem aan dat je het USS Arizona Memorial bedoelt. Houd er dan rekening mee dat je van te voren tickets moet reserveren (òf je moet heel vroeg aanwezig zijn). Anders moet je waarschijnlijk uren wachten voor je aan de beurt bent. Kijk hier voor meer info: http://www.nps.gov/valr/planyourvisit/fees.htm

Nogmaals: de stranden worden in de weekenden door veel locals bezocht. Wij konden geen parkeerplaats vinden bij Waimea Bay Beach Park. Bij Shark's Cove hadden we het geluk dat er net iemand wegging. Wil je ergens persé heen, dan zal je waarschijnlijk enig geduld moeten hebben.
Bij de parkeerplaats van Crouching Lion (de Inn is overigens gesloten) vind je ook Fine Ass Brand, waar je "Donkey Balls" kunt kopen. :wink:
De Byodo-In tempel sluit om 17 uur.

Bij Shark's Cove en Hanauma Bay gaat het natuurlijk om het snorkelen. De eerste is gratis, de tweede niet. Bij Hanauma Bay moet je inderdaad of heel vroeg zijn of later in de middag, anders ben je veel tijd kwijt aan wachten (en parkeren). Je moet ook eerst verplicht een film bekijken voor je naar het strand mag. Kàn allemaal een reden zijn om deze over te slaan; deze dag zit toch al erg vol :D Maunawili Falls ken ik niet, Manoa Falls wel. Leuke, eenvoudige wandeling. Vergeet de muggenspray niet.....

Kauai:
Je wilt een (één?) trail doen in Waimea Canyon. Kijk eens naar de Cliff & Canyon Trail. Mooie wandeling.
Het eerste stuk van de Kalalau Trail is erg mooi. Wij zijn afgelopen zomer de rivier niet overgestoken. Het was zo vochtig en warm (en het pad was glad) dat we daar de energie niet meer voor hadden. Maar wij zijn dan ook al oud..... :lol:

Maui:
Evelien92 schreef:We hebben het niet zo op Gravelwegen, geef ons maar asvalt
De Backside Road is geen gravel, het meeste is asfalt, alleen de kwaliteit laat hier en daar nogal te wensen over. Verder is de weg op sommige delen steil, en op sommige delen smal, en op een enkele beide..... Er zijn regelmatig plaatsen waar tegenliggers kunnen passeren. Wij hebben op geen enkel punt problemen gehad met tegenliggers of echt slecht wegdek. Snelheid aanpassen en genieten van de omgeving.
Maar als jullie je er niet prettig bij voelen, moet je vasthouden aan je oorspronkelijke plan (eerst naar Oheo Gulch en dan terugrijden. Zeker met de Pipiwai Trail erbij is het echter wel een erg lange en vermoeiende dag. Wij kregen met gemak 2 dagen vol.
Om alleen al van Kihei naar Oheo Gulch te rijden heb je (volgens Google Maps) ongeveer 2:45 uur nodig. Via de Road to Hana. Via de Backroad nog geen 2 uur..... Is misschien ook een optie: 's ochtends vroeg beginnen met de Backroad.

Mochten jullie de grote rondwandeling (18 km; 6-8 uur) willen doen door de Haleakala Crater (een echte aanrader) dan deze tip: parkeer bij het begin van de Halemau'u Trail, steek de weg over naar de andere kant van de haarspeldbocht (daar is een officiële plek om te liften) en zie dat je een lift krijgt naar boven. Na de wandeling kom je dan bij de auto uit.

@Guinevere: mooi kaartje heb je gemaakt! Er ligt echter een nieuwe weg (Daniel K. Inouye Hwy) die Saddle Road verbindt met de 190. Dan kun je met de 190 verder naar Kailua-Kona. Op Google Maps kun je die weg vinden, maar ze hebben er nog geen Street View van. Wij hebben hem gereden, dus hij bestaat echt :D

Ik heb nog even de hele thread bekeken en zie dat ik hier en daar in herhaling treed. :lol: Voordat ik verder iets over Hawaii wil zeggen ben ik eigenlijk ook benieuwd waar dat telfoutje in de dagen zit. Je begint met 17 dagen, zegt ergens dat je 2 extra dagen genomen hebt, maar eindigt nu met 18 waarvan er eentje ontbreekt..... :shock:
Groet,
René
---
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Bravy schreef:Is misschien ook een optie: 's ochtends vroeg beginnen met de Backroad.
Dat lijkt me als je nu al twijfels hebt geen aanrader, want je rijdt tegen de klok in en er staan niet overal vangrails. Niet prettig om dan een tegenligger tegen te komen. :shock:

Leuk dat er een nieuwe bypass is! :thumbup: Lijkt erop alsof je er een minuut of 20 mee bespaart! Klopt dat?
Afbeelding
Evelien92
Amerika-ontdekker

Bericht door Evelien92 »

Wederom bedankt voor jullie reacties, zo fijn respons te krijgen op onze vragen! :thumbup:

Ten eerste wat corrigeren over het aantal dagen:

We zijden in ons eerste bericht dat het om 17 dagen ging inclusief aankomst/vertrek. Echter hadden we de interne vluchten als losse dag gerekend (dat was fout, zie dag 5-9-13). Later vermelde we dat we 2 extra dagen zouden gaan, we bedoelen hiermee dat we 2 extra dagen hadden om activiteiten te ondernemen (in de eerste planning waren er dus zonder de interisland vluchten 14 volledige dagen.). Nu in de meest recente planning praten we over 18 dagen alleen zit een typfoutje bij de verspringing van 15 naar 17. Met dag "0" als aankomst dag eindigen we op dag "17", totaal dus 18 dagen. (dag 17=16 en dag 18=17). Snappen jullie het nog...? :oops: Het is een beetje een warboel maar we gaan dus 18 dagen in totaal, Thats it!! :lol:

Oahu:

We hebben bewust dag 0 + 1 geen auto omdat we in de avond aankomen, waarom dan 2x parkeerkosten maken als we op dag 0 pas laat in de avond aankomen en op dag 1 toch redelijk in de buurt van het hotel blijven. We zijn deze dag dus afhankelijk van OV ter plaatsen. Dat dit invloed heeft op de tijdsplanning is een bewuste keuze. Tevens kunnen we op dag 2 de auto pal naast ons hotel ophalen direct in de ochtend en kunnen deze op de dag van vertrek gewoon bij het vliegveld droppen.

Als we Pearl Harbor bedoelen we inderdaad de "USS Arizona Memorial" René, indien mogelijk willen we vooraf kaartjes reserveren. Ga de site nog eens goed doorlezen over de mogelijkheden, prijzen wachttijden etc. Komt in orde!

Wat betreft de drukte aan de stranden in het weekend, je heb het inderdaad al eerder vernoemd en we houden hier ook rekening mee. We zijn nou eenmaal in het weekend daar, dat we wellicht langer moeten zoeken naar een parkeerplaats, een tijdje moet wachten of wat verder moeten wandelen, so be it! Dat hoort erbij, we zullen ons met "Aloha Stijl" gedragen. We willen in de ochtenden vroeg aanrijden, zo ook bij Hanauma Bay zodat we eerst kunnen snorkelen als de onderwaterwereld op zijn mooiste is, daarna lekker ontbijten en de dag verder voort zetten.

Ten slotte, bedankt voor de tip over de openingstijd van de Byodo, wat zijn Donkey Ball's? Snoepjes of Chocolade zoals ik op Google snel kan vinden?

Kauai:

We willen 1 dag geheel besteden aan de Waimea Canyon, of dit 1 grote wandeling wordt of meerdere kleine aan elkaar gemaakt, dat moeten we nog even goed uitpuzzelen. De Cliff & Canyon Trail hebben we al op het programma staan, hoe verder dat vogelen we nog wel uit. We willen eerst in de ochtend de volledige Highway afrijden tot aan het einde voor de Lookout, daarna stapsgewijs langs alle bezienswaardigheden terug richting de kust.

Bedankt voor de foto's van Glass Beach "Guinevere"..! Mooi! :clap:
Mijn vriend houd erg van fotografie dus we zullen denk ik toch maar een korte stop hier maken voor het "kleine stukje glas" toch vast te leggen op de gevoelige plaat, kunnen we bij terugkomst toch zeggen dat we alle varrianten aan stranden, Zwart, Groen, Rood, Geel, Wit, Glas gezien hebben.. :D

Maui:

We houden ons toch aan het oorspronkelijke plan om de RTH eerst volledig af te rijden, over de gangbare weg in de vroege ochtend tot aan Oheo Gulch en vervolgens op de terugweg de bezienswaardigheden die in de tijd mogelijk zijn te bezoeken. Iemand nog tips waar de Rainbow Trees het beste te zien zijn?!. Ondanks alle opmerkingen laten we de "Backside" voor wat hij is.... niet ons ding! :!:

Big Island:

"Guinevere" wat een overzichtelijke kaart! :thumbup:

Dag 1: Goede tip om Thurston lave Tube toe te voegen, die nemen we mee.
Dag 2: We willen inderdaad de Kilauea Iki Trail hiken en zullen dan op jou advies bij Kaimu gaan kijken i.p.v. Black Sand Beach (of het moet zijn dat we echt nog geen schildpad hebben gezien in de dagen daarvoor maar dat betwijfel ik haha!)
Dag 3: We willen inderdaad wel de Saddle Road graag rijden, dit i.v.m. de bezichtigingen van de omgeving, het einde van de route zullen we wel over de nieuwe weg rijden richting Kona zoals René heet omschreven, de 190. We gaan bewust niet via de zuidroute, dit omdat we onze bagage volledig bij hebben als we van Vulcano naar Kona rijden. We voelen ons er niet prettig bij om deze bij South Point & Green Sand Beach in de auto te laten liggen, daarom deze keuze.
Dag 4: Deze laten we zoals reeds omschreven.
Dag 5: Dit is inderdaad een lange dag maar we weten geen andere optie, zie opmerking hieronder....**
Dag 6: We vliegen vanuit Kona om 21:00u terug naar Nederland dus hebben de hele dag nog te besteden op Hawaii :P

**...Bij Oahu, Kauai en Maui komen we er makkelijk uit met de planning, Big Island is erg moeilijk, dit omdat we de Bagage veilig op de hotels willen hebben en ook nog eens 2 verschillende locaties aan doen. Als jullie zien wat we willen bezoeken (de standaard Highlights van BI), zouden jullie de planning dan anders indelen?

We zijn jullie erg dankbaar voor het meedenken en de antwoorden! Zoals je merkt houden we van een goede voorbereiding!
Groetjes Rik & Evelien
Bravy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Donkey Balls zijn chocolade ballen, in verschillende soorten en smaken. Het is niet verschrikkelijk bijzonder, maar als je er toch bent vanwege Crouching Lion, zou ik even naar binnen lopen. Via Google Maps (zoek op Fine Ass Brand) kun je overigens daadwerkelijk tot in de winkel komen. Kun je vast uitzoeken wat je wilt kopen..... :lol:

Maui: Prima, je moet niet doen waar je geen zin in hebt!

De Rainbow Eucalyptus Trees staan in ieder geval bij Dole Plantation (al zijn dat er niet zoveel). En verder als je de Waikamoi Nature Trail neemt die tussen de 9e en 10e milemarker langs de Road to Hana ligt. Je moet dacht ik wel de grotere wandeling nemen van de 2 die er zijn.

OK, Big Island. De uitdaging..... :D
Dag 1: Rainbow Falls niet vergeten (op weg naar Pe'epe'e Falls). Terug naar de kust eventueel via Kaumana Cave. Van Hilo naar het noorden heb je o.a. Hawai'i Tropical Botanical Garden (erg mooi) en Akaka Falls. Daarna naar Volcano ('s avonds Jagger Museum). Dat je vandaag de bagage bij je hebt lijkt geen probleem. Bij alle bezienswaardigheden lijken de parkeerplaatsen veilig, al krijg je natuurlijk nergens garantie.....
Dag 2: Chain of Craters Road, In de middag Puna (eventueel Lava Tree Park), Kapoho, Ahanalui, en het rondje volmaken.
Dag 3: Volcano NP. Voldoende tijd voor wandelingen. In de namiddag richting Mauna Kea VC voor star gazing. Dan doorrijden naar Kailua-Kona. Als je vroeg bent kun je dichtbij het VC in Volcano parkeren. Lijkt mij veilig voor de bagage.
Dag 4: Als beschreven.
Dag 5: Eerst naar Waipi'o Valley (vroege tour). en eventueel nog Noord Kohala in.
Dag 6: Als beschreven.

Ideetje?
Groet,
René
---
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Langs de Road to hana is er ook een botanische tuin waar ze enkele rainbow eucalyptus bomen hebben.
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Er zijn geloof ik een paar plaatsen aan de RTH waar je rainbow eucalyptus kan zien; bij de botanische tuin, bij Ke'anae arboretum en ik zag ze ook langs de weg ergens, maar dan gaan ze wel erg snel :lol:. Ka'enae arboretum is gratis, maar je moet er wel een eindje voor lopen. Er zijn ook geen voorzieningen oid ... wel veel muggen haha. Bij Waikamoi zijn ze me nooit opgevallen, maar dat wil niks zeggen. :lol:

René heeft een mooie route voor je gemaakt! Ik borduur daar weer even op verder

Dag 1: Rainbow Falls eerst is een goed idee omdat de zon s'ochtends achter je staat en je een regenboog in de mist kan zien. Akaka is een kleine wandeling, maar er is betaald parkeren en zeker als je een plekje vlakbij de ingang kan vinden is er meer dan voldoende toezicht. Pe'epe'e ligt er soms nogal stil bij, dus daar letten we zelf iets meer op, maar je bent toch niet lang weg van de auto. Kaumana heb ik nooit gedaan, maar die kan je misschien overslaan als je krap zit aangezien je later naar Thurston gaat ... ik weet niet in hoeverre je die met elkaar kan vergelijken.

De late middag net voor zonsondergang is een mooie tijd om de steam vents aan de rand van de Kilauea caldera te zien en ook een eerste blik op de crater te werpen. Daarna wordt het pas interessant als het helemaal donker is, dus kan je het beste iets gaan eten in Volcano en daarna terug te komen. Het Jaggar Museum is open tot een uur of 8 en heeft interessante exhibits en niet onbelangrijk met de kou 's nachts; het is lekker warm binnen! :P Ondanks het late tijdstip komen er veel mensen op af en zal je soms even moeten wachten om een goed plekje te veroveren.

Dag 2:Zag nu pas dat je nog oude informatie hebt; Chain of Craters eindigt helaas niet meer met een oude lava stroom over het wegdek (End of the Road). Ze hebben er een gravel weg van gemaakt (niet openbaar toegankelijk voor verkeer al lieten ze ons er wel op lopen).

Pas bij Ahanalui op als je wondjes hebt; er heerst soms een besmettingsgevaar (vooral staph geloof ik) vanwege het warme water. Dat geldt trouwens ook voor hikes door de modder en stroompjes op alle eilanden in verband met leptospirosis.

Mijn suggestie voor Kaimu was omdat het mooi op de route past, maar als je het mooiste zwarte zand strand wil zien moet je imo bij Wainanapanapa op de RTH zijn. Kaimu is nog erg nieuw, maar het past goed in het het rondje Ahanalui/Kapoho.

Dag 3:Bewaar Thurston voor vandaag als je Kilauea Iki doet. Ik weet niet hoe belangrijk de Saddle voor jullie is, maar op deze manier rijd je hem deels in het donker.

Dag 4: Hier kan je eventueel Punalu'u aan toevoegen als je nog meer zwarte stranden wil zien. Ouder dan Kaimu, dus een meer typical zwart zand strand met een mooie strook palmbomen in de achtergrond. Hoe willen jullie eigenlijk naar Captain Cook gaan? Daar gaat flink wat tijd in zitten, zie: http://www.tropicalsnorkeling.com/snork ... ument.html.

Dag 5: Vergeet de manta ray snorkel niet! Die kan je hier nog aan toevoegen; wel oppassen dat je op tijd weer in Kona bent om in te checken.

Dag 6: Manini'Owali kom je onderweg naar Hapuna langs. Je kan er voor kiezen om je baggage bij het hotel te laten aangezien het vliegveld dichtbij Kona ligt, dan hoef je je daar geen zorgen over te maken.
Afbeelding
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer