Het duiken met Manta's lijkt me fantastisch, ik ben zo benieuwd!
Wij vertrekken over 1,5 week... 4 weken, 4 eilanden... Zin in!!
Evelien92 schreef: Dag 0: Aankomst Vlucht Oahu (vrijdagavond), dus Vuurwerk kijken bij Hilton Hawaiian (afhankelijk van het tijdstip).
Meestal rond 7:45
Dag 1: Aloha Tower, Lolani Palce, Pearl Harbor, Diamond Head -> Daarna lekker relaxen aan het zwembad en strand Waikiki
Pearl Harbor ligt aan de andere kant van Waikiki. Het zal in juli vrij warm zijn, dus het is waarschijnlijk fijner om 's ochtendsvroeg met Diamond Head te beginnen als je naar de top wil. Tantalus Drive past ook mooi op deze route en als je nog pit ervoor hebt Manoa Falls, zodat je op de laatste dag niet drie hikes hebt.
Dag 2: "NW-autoroute" Dolé Plantation, Laniakea Beach i.v.m. Zeeschildpadden, Waimea Bay Beachpark, Sharks Cove, Banzai Pipeline,
Sunset Beach, Waimea Valley + Fall's, Turtle Bay, Crouching Lion, Chinaman's Hat, Valley of Temples Byodo-inn, Likeke Falls, Tentalus Drive
Ik zie een paar stranden erbij staan die bekend staan om het surfen, maar houd er rekening mee dat er 's zomers maar weinig golven zijn aan de North Shore. Pearl Harbor past overigens beter op deze route, dan op dag 1. Je zou 's ochtends vroeg daar kunnen beginnen, maar het is ook zonder Pearl Harbor een vol programma (afhankelijk van hoelang je bij elk strand blijft etc).
Dag 3: "NO-autoroute" Hanauma Bay, Lanai LO, Halona Blowhole, Sandy Beach, Makapuú Point/LH-trail, Lanikai Beach, Maunawili Falls, Manoa Falls
Begin met Hanauma Bay zodat je de meeste drukte kan vermijden. Maunawilli & Manoa kunnen soms erg glad zijn als het recentelijk geregend heeft, vooral Maunawilli.
Kauai:
Dag 4: Vlucht Oahu - Kauai, Wailua Falls, Opaeke Falls -> Daarna lekker relaxen aan het zwembad & zee nabij hotel
Dag 5: Waimea Canyon + Koke'e State Park incl. alle LO & een trail, Glass Beach, Hanapepe Valley, Spouting Horn -> Poipu Beach uitrusten aan zee
Ga vroeg op pad en rijd eerst zonder stoppen naar de Kalalau LO; 's ochtends is vaak de beste tijd om een goed uitzicht te hebben. De wolken gaan razendsnel, dus wacht niet met foto's maken! Als er wel wolken zijn heb je kans dat ze snel weer weggaan, maar reken daar niet op. Van Glass Beach is vrijwel niks over en imo niet de moeite waard.
Dag 6: 1e stuk Kalalau Trail, Ke'e Beach, Wet Caves, Tunnel Beach -> Na de wandeling lekker relaxen/snorkelen aan het strand
Pas op met het Kalalau Trail als de bergen veel regen gehad hebben daarvoor, of als er kans op regen is. Eens in de zoveel tijd moeten mensen gered worden van Hanakapiai, omdat de stroom te hoog/sterk is.
Dag 7: Moloa'a Bay, Secret Beach + Lighthouse LO, Princeville, Hanalei Bay -> lekker dag aan meerdere stranden
Vergeet de Hanalei LO niet, ligt langs de weg dus het kost weinig tijd
Maui:
Dag 8: Vlucht Kauai - Maui, Lahaina, Banyan Tree, Black Rock, Ka'anapali Beach, Dragon Teeth -> na de vlucht genieten in de omgeving Lahaina
De banyan tree is vooral gaaf vlak voor zonsondergang als de vogels op stok gaan. Wat maken ze dan een lawaai!
Dag 9: Road to Hana met zijn bezienswaardigheden (planning nu is eerst volledig doorrijden vroeg in de ochtend tot Hana, daarna op terugweg
de bezienswaardigheden bezoeken (tip van reizigers die het in 1 dag doen, we willen niet over de Backside terug i.v.m gevaarlijke weg).
Dag 10: Snorkelen bij Molokini Crater -> daarna vrije dag indeling
Dag 11: Zonsopkomt bij Haleakala NP + trails in het park
Op aanrader van iemand anders zijn we ipv s' ochtends naar de zonsondergang gegaan. Je hoeft niet zo vroeg uit bed en het is makkelijker te voorspellen of het helemaal bewolkt is of niet.
Big Island:
Waar overnachten jullie op Big Island en waarvandaan vliegen jullie naar huis? Verkijk je niet op de grootte
Dag 12: Vlucht Maui - Big Island (Hilo), Vulcano NP, Crater Rim Drive, Chain of Crater Road, Holei Sea Arch & End of the Road
Ga als het donker is naar het Jagger Museum om de gloed van de krater te zien. Wel koud, dus pak je goed in.
Dag 13: Thurston Lave Tube Trail, Black Sand Beach, Kapoho Tide Pools
De Thurston lava tube is deel van het NP aan de Crater Rim Drive. Als je toch weer het park in gaat is het misschien leuk om via het Kilauea Iki trailhead naar de kratervloer te lopen. De kortste route begint (als je met je rug naar de lava tube staat) aan de linkerkant van de parkeerplaats. Welk Black Sand Beach? Punaluu is het bekendste, maar dat ligt dichterbij South Point & Papakolea dan op deze route. Kaimu is een veel jonger strand, maar dichtbij en imo ook de moeite waard.
Dag 14: Saddlle Road, Manini Owali Beach, Snorkelen met Manta's (zouden we dit ter plaatse boeken of al in NL ??)
Dag 15: Kahalu'u Beach, Captain Cook, Place of Refuge, Two Step snorkelen, Green Sand Beach, South Point.
Pas bij Papakolea en South Point goed op je spullen.
Dag 17: Akaka Falls, Pe'epe Falls, Mauna Kea Stargazing @ VC (Misschien Waipo Valley Tour)
Dag 18: Hapuna Beach, Mauna Kea Beach, Vlucht Big Island - Nederland....![]()
We hebben inmiddels al waterschoenen gevonden dus die zullen tegen die tijd eens aangeschaft gaan worden.
Alleen over de snorkelspullen zitten we nog te twijfelen, ik ben van mening ze hier in NL te kopen maar mijn partner zegt in Hawaii zelf. Kosten zullen daar wellicht goedkoper zijn en het scheelt wel veel bagage (als je ook flippers moet aanschaffen). Nu alleen nog goed zoeken naar een mooie onderwatercamera voor de vissen en de Manta's (GO-Pro kan, iemand nog andere opties?).
Als je de snorkel sets nu al koopt weet je zeker dat het in je koffer past. Voor mij was het goedkoper om ze online te kopen, maar ik weet niet hoe dat in NL zit. Het scheelt ook veel ruimte als je een set met korte fins koopt.
Ik gebruik een Fuji Finepix XP80 voor onderwater foto's en ben daar erg tevreden mee, maar ik moet zeggen dat een GoPro mij ook wel aanspreekt. Heb het gevoel dat die wat robuuster zijn en meer mogelijkheden hebben.
Evelien92 schreef: Oahu:
Dag 1: Aloha Tower, Lolani Palce, Pearl Harbor, Diamond Head -> Daarna lekker relaxen aan het zwembad en strand Waikiki
Ik zou ook beginnen met Diamond Head en daar Tantalus drive aan plakken. Pearl Harbor kan naar gelang wat je allemaal wil bezoeken een groot deel van de dag in beslag nemen. Best op voorhand eens bekijken en kaartjes reserveren voor USS Arizona monument. Wij vonden ook de duiboot en de USS Missouri interessant.
Maui:
Dag 8: Vlucht Kauai - Maui, Lahaina, Banyan Tree, Black Rock, Ka'anapali Beach, Dragon Teeth -> na de vlucht genieten in de omgeving Lahaina
Ik vond de autorit vanaf Maui luchthaven naar Ka'anapli Beach (dus tegen wijzerszin) zeer leuk. Is een soort eenzame weg maar soms een stuk met 1 rijvak maar zeer weinig verkeer. Je doet dan jouw punten in omgekeerde volgorde en eindigt in het leuke Lahaina.
Dag 9: Road to Hana met zijn bezienswaardigheden (planning nu is eerst volledig doorrijden vroeg in de ochtend tot Hana, daarna op terugweg
de bezienswaardigheden bezoeken (tip van reizigers die het in 1 dag doen, we willen niet over de Backside terug i.v.m gevaarlijke weg).
Absoluut geen gevaarlijk weg, een stuk gravel maar goede staat, wij reden deze met een mustang. Je kan dan ook de seven sacred pools at Oheo Gulch en pipiwani trail bezoeken. Wel zorgen dat je voor donker terug op het bewoonde stuk bent. Dus vroeg vertrekken. Maar jouw idee is zeker niet mis hoor. Hangt er van af als je pipiwani trail of de seven scred pools belangrijk vindt.
Dag 11: Zonsopkomt bij Haleakala NP + trails in het park
Hier zal je volgens mij nog tijd over hebben in de namiddag
[
Kan je anders de auto niet al een dag eerder huren? Niks mis met het OV op Oahu, maar er gaat toch meer tijd in zitten en jullie hebben een drukke planning.Evelien92 schreef:Op Oahu hebben we de dag van aankomst en de 1e echte dag Géén Auto, daarom doen we de Tentalus Drive later in de planning.
Je kan het zeker op de planning houden, maar aangezien Hawaii jullie laatste eiland is zullen jullie tegen die tijd waarschijnlijk al meerdere keren zeeschildpadden gezien hebben. Punalu'u is mooi, maar Waianapanapa (op de RTH Maui) is nog mooier en ligt bovendien op jullie route. Wel een bezoek waard hoor, maar als je keuzes moet maken zou ik die er het eerst uithalen vanwege de route en betere alternatieven.Op Big Island hebben we Jagger Museum zeker in de planning staan (vergeten te vermelden) zowel overdag als in de avond. We bedoelen Punalu'u Black Sand Beach, deze gekozen i.v.m. mogelijkheid om Zeeschildpadden te zien, we zullen Kaimu eens bekijken. Green Sand Beach willen we inderdaad naar toe wandelen vanuit de parkeerplaats, je kan ook met plaatselijke mensen met een 4x4 tegen kleine betaling heb ik gelezen. We zullen zeker overal onze auto goed afsluiten en alle spullen meenemen voor de veiligheid!!
Oheo Gulch mag je gewoon met je huurauto doen en is ook geasfalteerd.Op Maui, de Backside Road to Hana, ja dat blijft een beetje een issue, we zullen het ter plaatse maar navragen en bekijken n.a.v. weersomstandigheden denk ik. We willen wel graag naar Oheo Gulch en de Pipiwai Trail lopen namelijk.. Maarja.. het risico om tegen de regels van de verhuurmaatschappij in te gaan vinden we ook wat angstaanjagend! Misschien dan toch dat kleine stukje en dan over normale weg terug.
Voor Oahu loont het om te kijken of je op Groupon leuke aanbiedingen kan vinden. Verder boeken we vaak per ter plaatse omdat we net als jullie alleen een flexibele planning maken en nog wel eens met dingen schuiven afhankelijk van het weer en waar we zin in hebben. Maar je loopt dan wel kans buiten het net te vissen ... zo was de tour naar de top van Mauna Kea meerdere keren uitverkocht en zijn we nog steeds niet geweest. Als er dus iets bij zit wat je absoluut niet willen zou je dat al op voorhand vast kunnen leggen.Plannen jullie de Excursies ter plaatse of al in Nederland?
Heb nog even in mijn foto's gegraven en hier zijn een paar foto's van Glass Beach, dan is het misschien makkelijker te beslissen of het voor jullie de moeite waard is.Als van Glass Beach niet veel meer over is zullen we dit laten schieten, kunnen we liever op het strand van Poipu gaan kijken.
Valt me nu pas op dat dag 16 ontbreekt.Evelien92 schreef:Dag 12: Vlucht Maui - Big Island (Hilo), Vulcano NP, Crater Rim Drive, Chain of Crater Road, Holei Sea Arch & End of the Road
Tenzij je ook Kilauea Iki wil hiken dan kan je de lava tube beter de eerste dag doen. Het ligt aan de Crater Rim Drive onderweg naar Chain of Craters en neemt misschien 15 minuten in beslag. Je hoeft dan de 2e dag niet alleen daarvoor het park in, zodat je meer tijd hebt voor andere dingen.
Dag 13: Thurston Lave Tube Trail, Black Sand Beach, Kapoho Tide Pools
Als je in plaats van Punaluu naar Kaimu (eind van weg 130 bij de east rift zone) gaat maak je minder kms. Als je toch per se naar Punaluu wil kan je het beter combineren met jullie bezoek aan South Point. Je ziet dat het eind van de blauwe route (South Point) en de linkerkant van de roze route (Punaluu) niet ver uit elkaar liggen. Tussen de afslag naar South Point en die van Punaluu zit maar een minuut of 15-20.
Dag 14: Saddlle Road, Manini Owali Beach, Snorkelen met Manta's (zouden we dit ter plaatse boeken of al in NL ??)
Wij moesten al om 4 uur inchecken om te snorkelen, dus dat kan je beter inplannen op een dag dat je niet het hele eiland over moet steken. Wil je per se de Saddle rijden? Anders kan je bijvoorbeeld onderlangs gaan en via Punaluu en South Point rijden en de dingen die nu bij dag 15 staan doen. Manini'Owali kan je voor de laatste dag onderweg naar Hapuna bewaren.
Dag 15: Kahalu'u Beach, Captain Cook, Place of Refuge, Two Step snorkelen, Green Sand Beach, South Point.
Op zich prima, maar zie opmerking over South Point/Papakolea
Dag 17: Akaka Falls, Pe'epe Falls, Mauna Kea Stargazing @ VC (Misschien Waipo Valley Tour)
Met Kona als uitvalsbasis zit je hiermee al bijna 6,5 uur in de auto. Dat is niet nodig en bovendien niet verstandig als je na een lange dag in de auto nog in het donker van Mauna Kea naar beneden moet.
Dag 18: Hapuna Beach, Mauna Kea Beach, Vlucht Big Island - Nederland....
Hoe laat vertrekt je vlucht?
Waarom niet? Waarom niet meteen een auto huren op de luchthaven? Veel relaxter!Evelien92 schreef:Op Oahu hebben we de dag van aankomst en de 1e echte dag Géén Auto
Ik neem aan dat je het USS Arizona Memorial bedoelt. Houd er dan rekening mee dat je van te voren tickets moet reserveren (òf je moet heel vroeg aanwezig zijn). Anders moet je waarschijnlijk uren wachten voor je aan de beurt bent. Kijk hier voor meer info: http://www.nps.gov/valr/planyourvisit/fees.htmEvelien92 schreef:Op Pearl Harbor willen we alleen het monument zelf bezoeken
De Backside Road is geen gravel, het meeste is asfalt, alleen de kwaliteit laat hier en daar nogal te wensen over. Verder is de weg op sommige delen steil, en op sommige delen smal, en op een enkele beide..... Er zijn regelmatig plaatsen waar tegenliggers kunnen passeren. Wij hebben op geen enkel punt problemen gehad met tegenliggers of echt slecht wegdek. Snelheid aanpassen en genieten van de omgeving.Evelien92 schreef:We hebben het niet zo op Gravelwegen, geef ons maar asvalt
Dat lijkt me als je nu al twijfels hebt geen aanrader, want je rijdt tegen de klok in en er staan niet overal vangrails. Niet prettig om dan een tegenligger tegen te komen.Bravy schreef:Is misschien ook een optie: 's ochtends vroeg beginnen met de Backroad.