Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wordpress hulp gevraagd

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Martine&Patty
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Wordpress hulp gevraagd

Bericht door Martine&Patty »

Hoi allen,

in juni 2016 gaan mijn vriendin en ik op huwelijksreis naar west Amerika en New York. Hiervan wil ik graag een blog bijhouden om familie en vrienden op de hoogte te houden en als mooi verslag van onze reis.

Nu heb ik een gratis Wordpress pagina aangemaakt.

Ik loop op een aantal dingen vast:
- ik begrijp dat ik geen plugins (bijvoorbeeld jetpack, wat handig schijnt te zijn) kan installeren omdat ik een .com wordpress heb
- ik zou graag willen dat als ik iets post, dat het in mijn menu onder "Amerika 2016" terecht komt, bijvoorbeeld in "Test blogs". Soms zie ik bij anderen dat ze het per week hebben opgedeeld, of per dag. Is het hierbij nodig om het te linken aan een categorie?
- ik zou graag willen dat als ik iets post, dat familieleden dan een mailtje krijgen. Volgens mij had ik dit al voor elkaar gekregen door rechtonder in de pagina op +volg te klikken en daar een emailadres in te vullen.
- Ik zou graag willen dat volgers een reactie kunnen plaatsen onder ieder nieuwe post

Misschien zijn deze vragen door jullie eenvoudig te beantwoorden? ik hoor het graag

Alvast bedankt.
Mrvanilla
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Wordpress hulp gevraagd

Bericht door Mrvanilla »

- Je hoeft niets met categorie te doen, maar je kunt een bepaalde pagina onder een andere pagina laten vallen. Zo krijg je, wat je bij veel blogs ziet, de menustructuur zoals jij wilt. Dat regel je door bij een bepaalde pagina het desgewenst 'hoofd' te kiezen.
2.JPG
2.JPG (19.14 KiB) 2866 keer bekeken
- + Volg is iets anders dan per email volgen. + Volg wil zeggen dat andere wordpress gebruikers jou kunnen volgen. Je kunt een 'volg per email' widget toevoegen:
Knipsel.JPG
- Reacties toestaan kun je per pagina regelen. Ga naar een pagina, klik op 'snel bewerken' en vink: 'reacties toestaan' aan.
Knipsel1.JPG
Groetjes,
Daniel
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Ik denk niet dat dit gaat werken zoals je bedoelt Daniël. In jouw uitleg gaat het over subpagina´s die onder hoofdpagina´s worden geplaatst. De vraag van Martin is echter hoe hij berichten onder een bepaald menu-item kan krijgen.

Essentieel in Wordpress is het onderscheid tussen berichten en pagina´s. Pagina´s zijn vaste items die blijven staan en waarvan over het algemeen de hoofdpagina´s in de bovenste menubalk staan (navigatiemenu).

Om berichten, de blog die je schrijft, in een menu te krijgen zal je een extra menu aan moeten maken, waarin je na het plaatsen van je blog je item toevoegt. Ik zie dat je (Martin) je op onze USA-blog hebt aangemeld. In het menu voorbereidingen aan de rechterkant zie dat ik daar steeds de berichten daarover heb geplaatst. Dat doe ik via ´menu´ op de beheerspagina.
Schermafbeelding 2016-01-04 om 10.55.47.png
In het thema Twenty Thirteen werkt dat best goed, maar het is even puzzelen. En vooral dus duidelijk krijgen dat pagina´s anders zijn dan berichten.

Nieuwe menu´s aanmaken doe je via Weergave.
Schermafbeelding 2016-01-04 om 11.04.36.png
Het voert erg ver om hier helemaal uit te leggen hoe het werkt, maar ga gewoon eens spelen met weergave, menu´s, widgets etc. Ik gebruik al jaren Wordpress en doe veel dingen spelenderwijs, maar er valt best een hoop te leren. Er is trouwens ook veel te vinden via YouTube of fora over Wordpress.
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Misschien het woord berichten vervangen voor posts?

Ik schrijf zo ongeveer alles op nieuwe pagina's ipv op posts. En die zet ik dan zoals het plaatje van Nieuwenoord onder elkaar in een menu
Mrvanilla
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Mrvanilla »

Volgens mij werken beide manieren. Het is maar hoe je het noemt. Maar inderdaad: lekker mee spelen en experimenteren. Meeste wijst zichzelf wel.
Groetjes,
Daniel
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

PSVwally schreef:Misschien het woord berichten vervangen voor posts?
Dat ligt eraan in welke taal je menu staat, bij mij zijn het berichten :wink:
Tandenfee
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Tandenfee »

Ik heb toendertijd mijn verslagen gewoon op pagina's gezet. Elke dag als ik een nieuw verslag plaatste, heb ik een kort berichtje met een link naar het verslag op de hoofdpagina geplaats zodat mijn volgers daar een emailnotificatie van kregen. Werkte prima...

De paginas met verslagen waren dan mooi en overzichtelijk in het menu terug te vinden en iedereen kreeg op tijd hun emailtje. Bekenden vinden het echt superleuk om je verslagen bij hun ontbijtje te lezen. Ik kreeg zelfs klachten als ik er een keer niet aan toe kwam om het s'avonds te plaatsen, want dan konden hun het s'ochtends in NL nog niet lezen.
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Zo heb ik het inderdaad ook gedaan met ons blog tijdens onze Australiëreis vorig jaar: http://www.tijmesdownunder.wordpress.com
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Ik heb ook alles op pagina's geplaats, zie hier
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Daarnaast, internet en YouTube staat vol met tips en handige uitleg over Wordpress. Ik ben ook ooit begonnen om van elke dag een aparte pagina te maken, heb ik naderhand veranderd. Nu staat een hele reis op één pagina welke onder het hoofdmenu hangt. Werkt best prettig, dan kan je in één keer doorwerken cq lezen.

Dat wat Tandenfee schrijft (klachten van kennissen) is herkenbaar, gelukkig ben ik vaak vroeg wakker om de dag bij te werken. :wink:
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Sommigen doen het met een apart blog per reis, dat vind ik behoorlijk omslachtig, + je verliest al je followers bij elke nieuwe reis...
Anderen zetten hun dagelijkse updates op pagina's, ook dat vind ik niet handig, want followers krijgen geen email als je een nieuwe pagina toevoegt, enkel als je nieuwe berichten/posts plaatst. Daarnaast kennen pagina's geen eenvoudige "vorige/volgende" links om makkelijk doorheen de dagen van een reis te bladeren. Er moet dus al met een (te) uitgebreide menustructuur gewerkt worden waar je manueel alle reisdagen aan het menu toevoegt, of iets dergelijks.

Ik gebruik 1 blog met daarop 1 pagina per reis. Daar plaats ik onder andere een tabel op met het reisoverzicht. Die tabel biedt links naar de individuele reisdagen wat gewone berichten/posts zijn. Op die manier is er 1 vertrekpunt voor bezoekers, waarna ze gewoon verder kunnen met "vorige/volgende". Elke post behoort ook toe aan zijn overeenkomstige reis-categorie. Die categorie voeg ik dan in zijn geheel, samen met een link naar de overzichtspagina, toe aan mijn menu, voor zij die rechtstreeks alle berichten willen zien die bij 1 reis horen, maar ikzelf gebruik die methode niet vaak. Ook kan je aan je berichten tags hangen, bijvoorbeeld met staatnamen. Die tags kan je dan ook toevoegen aan een menu zodat bezoekers rechtstreeks alle berichten uit een bepaalde staat kunnen openen bijvoorbeeld.

Zie https://qbic66.wordpress.com/

Mrvanilla schreef: - + Volg is iets anders dan per email volgen. + Volg wil zeggen dat andere wordpress gebruikers jou kunnen volgen. Je kunt een 'volg per email' widget toevoegen
"+ Volg" werkt ook met een gewoon email adres hoor, daar heb je die widget niet voor nodig.
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik vind eerlijk gezegd juist blogs die alle dagen onder elkaar hebben staan en waar je ellenlange tekstblokken krijg juist niet zo fijn om te lezen. Zo'n blog van kalaman bijvoorbeeld vind ik op de iPad echt een crime, je blijft maar scrollen.

Opzich is dat volgende of een pagina terug ook niet al te moeilijk zelf te linken.
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Dat klopt. Daarom dat ik meestal vertrek vanaf een overzichtspagina waar ik de reis dag per dag ook kort samenvat, met dan de link naar de uitgebreidere post erbij.
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
De Neur
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door De Neur »

Hallo

Ook ik heb nog een vraag over Wordpress.
Bij de site van Q-Bicc en PSVWally (allebei een mooie site hoor!)zie ik dat jullie de +volg hebben geinstalleerd, nu vraag ik mij af hoe jullie de +volg hebben geïnstalleerd. Met een plugin? Zo ja, welke en kan één van jullie een uitleg geven hoe je dit geïnstalleerd hebt?
Bij mij wil het nl (nog) niet lukken.

link naar de site: http://www.herkareizen.nl/

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groet,
Karin.
Vakantie ......................liever vandaag nog!!!!!!
Gast

Bericht door Gast »

Wat is '+volg' ?
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Ik weet niet of het afhankelijk is van theme tot theme, maar op mijn blog staat bijvoorbeeld rechtsonderaan (tegen de scrollbalk) een knop "+ Volg" die je kan openklappen om je emailadres in te vullen.

Ik heb hiervoor geen plugin geïnstalleerd aangezien m'n site op wordpress.com staat (gratis, maar geen plugin support)
Blog // Photo Album
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

Sommige themas komen met dat soort dingen. Mijn website ook in Wordpress, zou ik een aparte plugin moeten installeren.
De Neur
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door De Neur »

Oke, duidelijk, ligt dus aan de gekozen theme.
De theme die ik gekozen heb, heeft dit dan niet.

Bedankt voor jullie reacties!

Groet,
Karin.
Vakantie ......................liever vandaag nog!!!!!!
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Contacteer:

Bericht door Njit »

Gewoon de juiste Widget toevoegen aan je zijbalk.. Zelf gebruik ik altijd de 'Volg per email' Widget.

Afbeelding

Je kan er ook voor kiezen om de 'Follow button' toe te voegen.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

Maar niet elk thema heeft die widget
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer