Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Eerste trip naar NY

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Plaats reactie
richard21
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

Eerste trip naar NY

Bericht door richard21 »

Goedemiddag forumleden,

Ik ben terug van weggeweest. In 2009 een onvergetelijke rondreis gemaakt met een vriend door het Zuidwesten van Amerika. Dankzij de goede info die ik hier van het forum had hebben we hele mooie dingen kunnen doen. Nu 7 jaar later is de droom van mijn vriendin nog steeds om eens met Kerst naar New York te gaan. Mij trekt het nog niet zo als een rondreis door het Zuidwesten maar misschien dat dit er is als we eenmaal gaan.

Graag zouden we wat duidelijk informatie willen over onderstaande punten. Ik zag dat er al een hoop topics zijn, maar om het voor ons zelf overzichtelijk te houden heb ik er zelf 1 opgestart om zo alles op 1 plek te houden. Dit werkte in 2009 ook heel goed. We willen dan zo'n 5/6 dagen gaan incl. de vlucht. Uiteraard zullen we dan niet alles zien, logisch.

1. Ze wil graag naar Manhattan, tips voor hotels / omgeving etc?
Las wel dat het verstandig is in de buurt van een Subway te kiezen.
2. Is het verstandig echt met Kerst te gaan of toch beter wat eerder?
3. Op welke uitgaven aldaar moeten we gemiddeld rekenen? Dus wat eten/drinken en beetje shoppen etc?
4. Tips voor fotografie
5. Reizen jullie liever per taxi of metro?
6. Vliegen vanaf AMS op JFK?
7. Hoe komen we van het vliegveld het makkelijks/goedkoopst naar ons hotel?
8. Andere tips, websites, of topics hier op het forum zijn van harte welkom.

We willen graag goed geïnformeerd worden
miro
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Eerste trip naar NY

Bericht door miro »

New York is echt de moeite waard. Niet te vergelijken met de rest van Amerika.

Ik kan niet al je vragen beantwoorden, maar misschien wel een paar.
Zelf vlogen wij vanaf Amsterdam naar Newark en namen vanaf daar de Airtrain naar Manhattan. De eerste keer vlogen wij op JFK en namen we een taxi, dat was duurder en qua tijd ook veel langer (zaten net in de spits)

Ons hotel zat naast een metrostation, dat is inderdaad handig. Toch hebben we ook vaak de taxi gepakt, vooral 's avonds.

De New York pass is een aanrader als je veel wilt gaan bezoeken waar de pas ook geldig bij is. Gewoon even uitrekenen of het voordeliger is.
De ferry naar Staten island (gratis) vaart langs het Vrijheidsbeeld. Bij de NY pass zit echter ook de ferry naar Liberty Island, dus dan kom je op het eiland waar het beeld staat maar verder nog niet in het beeld.

Oh ja en je kan de pass ook voor minder dagen aanschaffen dan je daadwerkelijk in NY bent, dan heb je een paar heel volle dagen om de kosten eruit te halen en kan je de andere dagen wat rustiger aan doen

Probeer het Empire state building of Top of the Rock een keer zo vroeg mogelijk te bezoeken. Dat scheelt heel lang wachten. Wij hebben twee keer het Empire rond 8.30u bezocht en konden zo doorlopen.

Als jullie van winkelen houden; er gaan georganiseerde bustours naar de Woodbury common premium outlet

Maak een keuze in wat je wilt zien als je 6 dagen gaat. Alles is echt niet haalbaar, tenzij je overal langs rent. Ga je met kerst, dan zijn de meeste attracties denk ik dicht op eerste kerstdag. Qua sfeer lijkt die periode mij wel heel leuk. Ben zelf in de zomer en in oktober geweest.
USA: 2001-2010-2012-2013-2015-2016-2018-2023-2024
Overig:3xNieuw Zeeland en Australië, Curaçao, veel van Europa en meerdere cruises
Esthertje
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Esthertje »

New York is in elk seizoen leuk. Kerst is óók leuk maar wel druk.
Kies een hotel vlak bij een metrostation: als je een meerdaagse metrokaart koopt kun je vanaf daar overal snel en makkelijk komen dus is de plaats van je hotel niet echt belangrijk (je bent er waarschijnlijk toch alleen maar om te slapen).
Het is altijd druk in New York maar tijdens feestdagen extra druk. Als je dan de bekende toeristische attracties wilt bezoeken dan raad ik je aan om de echt drukkke attracties via internet een tijdslot te reserveren zodat je niet uren in de enorme wachtrijen staat. Bijvoorbeeld voor Empire State Building of Top of the Rock (beide is denk ik niet nodig) en het 9/11 memorial museum.
Houdt bij het kiezen van je tijdslot rekening met je dagplanning: de eerste ochtend ben je ws vroeg wakker door het tijdverschil met Nederland: gebruik dit door bijvoorbeeld direct om 9 uur het 9/11 museum te reserveren. Als je daar uitgekeken bent, kun je de rest van de dag naar eigen keuze weer invullen.
Maak sowieso voor jezelf een dagplanning, cluster de dingen in dezelfde wijk een beetje bij elkaar. Manhattan is niet supergroot maar anders cross je continu heen en weer.
Houdt rekening met kou in New York in deze periode (haha dit jaar was het toevallig extreem warm met kerst maar normaal kan het dan koud en guur zijn). En zorg voor goede wandelschoenen want je loopt veel kilometers :)
A good life is a collection of good memories
http://www.alweervakantie.nl/noord-amerika
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

richard21 schreef: 2. Is het verstandig echt met Kerst te gaan of toch beter wat eerder?
Wij waren er in 2011/2012 net na de Kerst, zie ons reisverslag daarvoor.
Ik denk dat het voor de Kerst qua sfeer wat leuker is, maar toen wij er waren was het ook nog mooi versierd overal.
richard21 schreef:3. Op welke uitgaven aldaar moeten we gemiddeld rekenen? Dus wat eten/drinken en beetje shoppen etc?
Dat kun je net zo duur maken als je zelf wilt. Over jullie shopping uitgaven kunnen we helemaal neits zeggen natuurlijk. :wink:
richard21 schreef: 5. Reizen jullie liever per taxi of metro?
Wij hebben een taxi genomen van het vliegveld maar verder alles lopend of met de metro gedaan. Je moet natuurljk doen wat je zelf prettig vindt.

Marianne
iluvatoq
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door iluvatoq »

richard21 schreef: 1. Ze wil graag naar Manhattan, tips voor hotels / omgeving etc?
Las wel dat het verstandig is in de buurt van een Subway te kiezen.
Er zijn zoveel opstapplaatsen en zeker in Manhattan zelf. Dan zal je natuurlijk voor u hotel een stuk meer betalen. Wij verbleven in Queens met op 5 min van een metro. En 1 halte verder zaten we in Manhattan.

Het is wat je zelf wilt. ik denk dat het de max moet zijn. Wij waren er in november maar gaan mss dit jaar terug omdat het dan wat warmer is.

3. Op welke uitgaven aldaar moeten we gemiddeld rekenen? Dus wat eten/drinken en beetje shoppen etc?
Fastfood is goedkoop maar als je 3 x per dag moet eten .. denk eens hoeveel het je hier kost + eens een restaurantje bezoeken. Wat het je hier kost aan 3 x eten... Ook wij eten een boterham daar als je iets gaat eten .. ik nam er telkens een ommeletje :) dus kost ook wat meer

4. Tips voor fotografie
Selfie sticks mogen zogoed op geen plaatsen meer binnen TOTR , Empire state building... anders gewoon veel foto's nemen :)

Metro is ZOOO gemakkelijk

Ik vloog alleen op JFK en de verbinding was perfect. Wij hadden voor onze eerste keer een taxi geboekt op het internet en die was daar stipt aanwezig.

Zoals ik erboven al zei.. ik bestelde een taxi op voorhand. Koste me denk ik een 120€ maar ik had geen zorgen en wilde daarvoor gerust voor de eerste keer wat meer geld voor neertellen. Maar met de airtrain/metro zal dit een PAK goedkoper zijn.

Hier zal je verder heel veel informatie terug vinden

We willen graag goed geïnformeerd worden
Rachel.
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Rachel. »

1. Ze wil graag naar Manhattan, tips voor hotels / omgeving etc?
Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat je wilt. Als je echt centraal wil zitten en de kosten zijn okay zou ik ten zuiden van Central Park gaan zoeken. Kijk ook vooral op Priceline.com. Wat mijn man en ik vaak doen is de mystery deal en dan voor hotels boven de 3 sterren en klantreview boven de 8 opteren; je krijgt dan een algemene buurt, een prijs en een klantreview, maar niet het exacte hotel. Op een keertje na altijd goede ervaringen gehad. Er zijn zoveel subway stations dat het moeilijk is niet in de buurt van een subway te zitten. Op basis van kosten kun je natuurlijk ook altijd een of twee stations Brooklyn of Queens in.

Opnieuw, maar net wat je wilt. Kerst zal allicht drukker zijn. Aangezien je ver van tevoren zit is de kans op goede tickets hoe dan ook groot.

Uit eten gaan in Manhattan is prijzig, maar je kunt het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt door ontbijt/lunch bij de Starbucks of een streetfood kraampje te halen en alleen voor diner uit te pakken. Vergeet niet de 15% tip die normaal is voor Amerikanen.

4. Tips voor fotografie
Metro! Het metrosysteem is uitstekend en veel goedkoper. Aangezien de straten dichtslibben ben je met een taxi al snel een behoorlijk bedrag kwijt.

Prima optie.

Het makkelijkst: taxi. Het goedkoopst: metro. Een goede optie in Amerika is ook Uber, het particuliere taxisysteem. Vaak bespaar je daarmee 20-30% op je taxiritten.

Kijk inderdaad naar de NYC City Pass. Broadway tickets zijn goedkoper last minute te verkrijgen door 's ochtends in de rij te gaan staan op Times Square. Voor het Statue of Liberty moet je van tevoren reserveren.
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

1 Als je de hoofdprijs wil betalen, dan zoek je een hotel in midtown Manhattan. Als je prijsbewust wil reizen dan zoek je een hotel in een goedkopere buurt, zoals bvb Long Island City en zoek je iets dicht tegen een metrostation. Je bent dan op 5 min in Manhattan en de metro zal je toch gebruiken.

2 Als je met kerst kan gaan, waarom niet, maar dat zal altijd invloed hebben op de prijzen.

3 Je geeft zoveel uit als je wilt, je kan wat eten kopen aan de gekende kraampjes op straat of je kan luxueus gaan dineren.

4 Ik denk dat dat zichzelf echt wel uit wijst.

5 Uiteraard de metro. Geen files, brengt je bijna overal. Als je een week er bent neem je een unlimited 7 day pass. Die is dan echt spotgoedkoop en onbeperkt bruikbaar op alle lijnen.

6 Waarom JFK ? Je kan naar Newark, JFK of La Guardia. Blijft allemaal hetzelfde, laat dus de verbinding en de prijs beslissen.

7 Afhankelijk van het tijdstip. Air train en metro hebben weinig invloed van drukte, maar met veel bagage niet altijd handig natuurlijk.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
sjonniej
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door sjonniej »

1. Ze wil graag naar Manhattan, tips voor hotels / omgeving etc? Las wel dat het verstandig is in de buurt van een Subway te kiezen.
- Wij gingen in het hotel: Quallity inn - Woodside - Queens. Ongeveer 3 minuten lopen vanaf een metrostation en behoorlijk betaalbaar. Let wel, je hebt geen fatsoenlijke ontbijtzaal dus ontbijt op je kamer is iets waar je rekening mee moet houden.

Daar kan ik geen uitspraak over doen, wij waren er eind september/begin oktober. Vond het zelf al een mooie tijd.

Het is uiteraard afhankelijk wat de doel van je reis is. Wil je culinair en ga je voor de burgers? Dan kom je aan een gemiddelde maaltijdkosten van $30,-. Ga je voor bagels e.d. overdag dan kan je tussen de 10 en 15 dollar al klaar zijn.

Shoppen is uiteraard ook breed maar mijn advies is om met de trein naar Jersey te gaan. Genoeg shopping malls + een lagere belastingtarief. Als je 1 shirtje koopt is dat verschil niet te merken maar als je het plan hebt om flink geld uit te geven kan het verschil al snel oplopen.

4. Tips voor fotografie
Tja, dat is smaak. wij vonden het mooi om vanuit 'top of the rock' foto's te maken en in central park. Echter is ALLES in New York mooi om foto's te maken. Vanaf het moment dat je door de douane bent is alles mooi om vast te leggen.

Wij hebben alles per Metro en per voet gedaan. Ook een bus is de moeite waard als je het systeem begrijpt en je weet waar je heen wilt. Je kan met je Metro kaart ook met de bus. Wij kozen voor een 7 dagen onbeperkt reizen.

Qua tijden vonden wij het gunstiger om vanaf Brussel te vliegen. Vanaf AMS was het via ijsland (overstap) en kwamen we pas late rop de dag aan. Via Brussel vlogen wij rechtstreeks, goedkoper en gunstigere tijden.

Metro. Vanaf het vliegveld (JFK) heb je een Airtrain welke 5 dollar p.p. is. Bij het uitstappen (op het station waar je uitstapt) betaal je pas. Je kan dan ook direct een 7dagen kaart kopen voor de metro (afhankelijk trouwens of je wel 7 dagen blijft). Even rustig je tijd nemen om de metrokaart te bekijken of 1 van de (best vriendelijke) mensen vragen op het station. Er staan genoeg service medewerkers die je goed te woord staan.

Ikzelf heb voor het samenstellen van mijn trip 2 sites gebruikt. allesamerika.com en newyork.nl. Via newyork.nl kan je ook veel vragen aan Eric (de eigenaar van de site) en helpt je snel en goed.

Persoonlijke tip: Kijk of er een sportwedstrijd bij te wonen is of dat er evenementen in Madison square garden zijn. Wij zijn naar WWE geweest (kinderdroom) en dat was echt geweldig de moeite waard! De Amerikaanse show!
Verder is een New york (city) pass aan te raden, afhankelijk hoe lang je gaat. Eventueel kan je ook nog contact opnemen met 'Big apple Greeter'. Afhankelijk of je iemand krijgt toegewezen maak je een ronde door de stad voor wat jij wilt. Wij hadden iemand die ons meer vertelde over de geschiedenis en opbouw van Manhatten (met Nederlandse invloeden). Dit was kosteloos alleen achteraf wordt er gevraagd om een donatie te maken (en deze per post op te sturen).

Heel veel plezier!
meyem
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door meyem »

Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Kobe24
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Kobe24 »

1. Ze wil graag naar Manhattan, tips voor hotels / omgeving etc? Las wel dat het verstandig is in de buurt van een Subway te kiezen.
Ik heb gelogeerd in Midtown East (Beekman Tower Hotel), Soho (Sohotel), Midtown East (Bedford Hotel) en Midtown West/Hell's Kitchen (Belvedere).
Mijn ervaring leert mij dat een metrostation vlakbij het hotel een must is... De omgeving rond je hotel doe je uiteraard te voet, maar eens je dat gezien hebt is een subway onmisbaar. Je gaat enkel maar tijd verliezen.

Ik was er tot nu toe 3x rond Pasen en 1x een week voor Kerst. Wij gaan december 2016 opnieuw gaan maar dit keer met Kerst zelf, we willen het gewoon ginder eens gevierd hebben. Het mooie/gezellige van de kerstsfeer ging in mijn ogen wel een beetje verloren in de chaos en de mensenmassa, maar er zijn vast mooie dingen te zien als je goed opzoekwerk doet en een goede planning maakt.

Standaard eten en kleren lijken mij niet speciaal duurder of goedkoper dan bij ons. Door de wisselkoers was het zelfs altijd goedkoper dan bij ons, maar dat is voorlopig niet meer het geval..

4. Tips voor fotografie
The High Line
Omgeving rond Brooklyn Bridge
Overal eigenlijk...

Niet bepaald super goede ervaringen met de taxi's ginder. Ik gebruik ze enkel om van en naar de luchthaven te gaan.
Er is niets zo makkelijk als de subway en je kan er overal mee geraken.

Newark of JFK, en er is werkelijk geen enkel verschil.. Ben via beide luchthavens 2x gereisd en de verplaatsingstijd Airport-Manhattan leek mij hetzelfde.

Na een vlucht van 8 uur en een toch wel lange dag met alle luchthavenverplichtingen erbij is er één ding dat ik weiger te doen: met de koffers in een metro door Manhattan rijden...
Zoals ik al zei neem ik gewoon een taxi. Ik reserveer dit niet, er staan er genoeg aan de uitgang van de luchthavens. Bij je terugvlucht kan je gemakkelijk aan de balie van het hotel vragen of ze een yellow cab kunnen zorgen op dat bepaald uur. Geen probleem.
Er zijn trouwens standaard tarieven van de luchthaven naar elk hotel in Manhattan. Geen discussies over prijzen en ze kunnen je niet teveel aanrekenen.

Plan je reis. Zoek dingen die je wil doen op, en duid ze aan op een kaart. Dan kan je makkelijk wandelingen uitstippelen en doe je al de dingen die bij elkaar liggen op dezelfde dag. Manhattan is niet groot maar je vergooit veel tijd met je verplaatsingen als je slecht plant.

Wil je de Brooklyn Bridge overwandelen (aanrader), neem dan de metro naar Brooklyn en wandel richting Manhattan terug.
Lijkt logisch maar je denkt er niet altijd meteen aan... Je kan als je uit de metro komt in Brooklyn ook eerst een pizza gaan eten bij Grimaldi's.. Super!
newyorkgirl
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door newyorkgirl »

Ik heb bij mijn laatste bezoek via mijn hotel een shuttle busje richting Newark geboekt. Kostte mij zo'n 25 dollar. Er bestaan ook van die dubbeldekbussen waarmee je heel goedkoop van en naar het vliegveld wordt gebracht. Zou dat zeker eens bekijken voor als je aankomt.

Bij vertrek is het handiger om eventueel een taxi te nemen omdat je afhankelijk bent van medereizigers in zo'n bus. Mocht je 's ochtends vroeg vertrekken is een taxi een stuk prettiger reizen i.v.m. stress.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer