Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Verwijzen naar reisverslagen

Vragen of opmerkingen over AllesAmerika.com of deze forums? Plaats ze hier.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Verwijzen naar reisverslagen

Bericht door Martin & Marianne »

Je hebt verschillende soorten vragen. Ten eerste de categorie “Ik wil graag op vakantie naar (het westen van) Amerika, iemand tips?” Tja, oriënteer je eerst eens even denk ik dan. Als we die vraag toch beantwoorden, dan is het een verwijzing naar reisgidsen of sites als die van de NPS of van Ontdek-Amerika.

Dan heb je ook een categorie vragen in de trend van ik wil die en die rondreis doen of ik wil die dag van plaats A naar plaats B rijden, kan dat? In principe kan de vragensteller die vraag of het in die tijd kan zelf beantwoorden door de route even in Google Maps in te voeren en dan kan je zien hoe ver het rijden is die dag(en). Maar of het verstandig is om het wel of niet te doen, hangt vaak af wat je ter plekke en onderweg wil bekijken. Daarbij geldt ook nog eens wat de een leuk vindt de ander niks aan vindt. Als wij ter plekke zijn geweest, geven we meestal wel antwoord, maar verwijzen we daarom ook vaak naar ons reisverslag. Daar kan de vragensteller veel beter zien wat er onderweg te doen is (inclusief foto’s) dan een kort antwoord en er soms ook nog eens “geheimtips” uit halen!

Zo zijn wij dankzij een reisverslag van Elly vorig jaar bij de allereerste kerncentrale ter wereld beland (Experimental Breeder Reactor in Arco) (Zie daarvoor Elly’s reisverslag http://www.michelly.nl/USA_2012/dag09.htm of ons reisverslag http://martinenmarianne2015.blogspot.nl ... -juni.html ) 8) Hadden we haar reisverslag niet bekeken dan zouden we dat ding gewoon voorbij zijn gereden. Mocht iemand bijvoorbeeld ooit de Sumpter Valley Dredge in Oregon bekijken, dan gok ik dat dit dankzij het lezen van ons reisverslag is.

Dus nee, ik vind verwijzingen naar reisverslagen helemaal niet erg. Als je ze niet wilt lezen, dan doe je het niet.

Martin
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Hahaha :lol: Zie je toch dat het een 'enkeling's irritatie' is. Ik lees reisverslagen alleen maar wanneer ik opzoek ga naar informatie en ze over een regio gaan waar ik naartoe wil. Niet ter ontspanning op een normale doordeweekse dag. Iedereen gebruikt het forum op een andere manier. Helemaal prima.
Nordschleife
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Nordschleife »

Het valt wel op het constant refereren naar een reisverslag maar erg vind ik het ook weer niet.

Ik lees reisverslagen altijd graag, je wil toch wel weten wat de personen leuk vinden die tips geven. Persoon A kan wel zeggen dat iets leuk is of een wandeling makkelijk of juist zwaar is maar als je niet dezelfde interesses deelt kan dat natuurlijk tegenvallen.
Groeten Michael
Reisverslag ZW-USA 2014
Gast

Bericht door Gast »

Als je alleen maar naar een reisverslag verwijst, is het eigenlijk hetzelfde als naar Google verwijzen. Maar als je een hele uitleg geeft, en dan aan het einde naar een reisverslag verwijst is het voor mij niet zo een probleem.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Waarom is dat hetzelfde als naar google verwijzen? Op google moeten mensen zelf opzoek naar relevante informatie, in een reisverslag (met een directe link) staat die relevante informatie al. :? Ik vind ook niet dat een post meer waarde heeft als mensen eerst een heel verhaal neerpennen. Soms staat alles wat je moet weten al in een reisverslag en dan is het toch prima als iemand de moeite neemt je daarop te wijzen?

Ik loop al een tijdje mee op dit forum en ben niet van mening dat dit iets is van de laatste tijd, of zelfs laatste jaren. Het was ook al zo toen ik hier voor het eerst kwam in...wat was het....2008?
JvAcker
Amerika-ontdekker

Bericht door JvAcker »

100% met Vito eens.
Sommigen stellen dat vraagstellers zelf best wat meer moeite mogen doen, ditzelfde geldt voor degenen die antwoord geven.
Steeds hetzelfde standaardantwoord geven en verwijzen naar "ons reisverslag van tweeduizendzoveel" is net zo gemakzuchtig en alleen bedoeld om traffic naar de eigen website te genereren.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

En wat heb je inmiddels zelf al bijgedragen met je 5 posts? Een forum is geen reisburo. Er is heel veel informatie te vinden maar je moet er wel moeite in willen steken. En een avondje verdiepen hoe een forum is opgebouwd helpt vaak al veel.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door michelly »

JvAcker schreef:Steeds hetzelfde standaardantwoord geven en verwijzen naar "ons reisverslag van tweeduizendzoveel" is net zo gemakzuchtig en alleen bedoeld om traffic naar de eigen website te genereren.
Op onze site houd ik een dagboek bij van onze reizen. Als er een vraag komt hier op het forum dan geef ik daar regelmatig antwoord op en verwijs ik vaak naar een relevant gedeelte daarvan wat over de vraag gaat. Ik heb daar uitgebreid beschreven hoe wij dit ervaren en als het dan teveel moeite is om dat te lezen, dan doe je dat toch niet.
Waarom zou ik overigens een boel traffic willen genereren voor onze site? Ik verdien er niks mee hoor :roll: :lol:
Ik vind het gewoon leuk om onze ervaringen te delen met mensen die daarin geïnteresseerd zijn. Als iemand dat niet is dan hoeft ie ook niet te kijken toch?
Laatst gewijzigd door michelly op 22 jan 2016, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Mrvanilla
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Mrvanilla »

Ik snap vooral niet dat mensen zo snel van alles irritant vinden. Het is een forum, iedereen is hier voor z'n plezier en heeft een gezamenlijke 'passie' : Amerika. Diegene die hier voor iets anders komen (bijvoorbeeld uit commerciële beweegredenen) die worden door het modteam scherp in de gaten gehouden en vrijwel altijd aangesproken.

Voor de rest verdient hier niemand aan traffic voor een reisblog hoor.
Groetjes,
Daniel
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Ik vraag me ook af wat topicstarter hiermee dacht te bereiken. Een verbod? Een 'cultuurverandering'? Sommige mensen aanspreken op het feit dat ze anderen naar hun reisverslag verwijzen?
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Sterker nog, linken naar Websites die een commercieel karakter hebben is niet eens toegestaan op het Forum en wordt gezien als Spam.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Anneleen
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Anneleen »

Oei, wat een discussie is hier opgelaaid op amper een halve dag tijd... Ik voel me een beetje aangesproken omdat ik het ook wel doe, verwijzen naar ons reisverslag.
Ik doe dat zeker niet om traffic (of hoe jullie dat noemen) te genereren, want daar heb ik niets aan. Ik doe het vooral omdat ik zelf ondervonden heb dat reisverslagen lezen zinvol kan zijn. Door een reisverslag te lezen, krijg je een idee van hoe iemand reist. Zo weet ik nu welke forumleden ongeveer reizen zoals wij dat doen en welke dat niet doen. En als ik dan op een vraag tips krijg van die forumleden, kan ik ook beter inschatten of hun tip voor ons zou werken.
En ja, dat vraagt tijd, om daar een zicht op te krijgen, maar die tijd spendeer ik er graag aan.
Andere forumleden zullen misschien liever een pasklaar antwoord krijgen en hebben geen tijd of zin om een reisverslag te lezen. Ook goed voor mij. Die pasklare antwoorden komen er ook heel vaak, vind ik.
Dus voor elk wat wils!
Ik verwijs soms naar ons reisverslag zodat mensen een idee kunnen krijgen van hoe het kan zijn om te reizen met een camper. Dat kan ik niet helemaal vatten in een paar zinnen in een reactie hier. Bovendien heb ik in ons reisverslag ook reviews geschreven van campings (die ik trouwens ook op de AA-website en de website van Tiogatours heb geplaatst) en tips gegeven om de reis te organiseren. Dan kunnen mensen zelf uitzoeken wat voor hen bruikbaar is. Dat heb ik puur en alleen gedaan omdat mensen er hulp aan zouden hebben, omdat ik het zelf heel fijn vond en vind om zulke dingen elders te kunnen lezen bij het plannen van de reis.
niekie73
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door niekie73 »

Soms heb ik stiekem ook wel gedacht (enkele hoor) willen alleen maar hun reisverslagen/site promoten.
want ja dan was de vraag alleen is het haalbaar van hier naar daar? met een wandeling en dan word je weer doorgestuurd naar een reisverslag.
Leuk, maar hebben hun geslapen in bijv een hotel moeten ze smorgens ontbijten, auto inpakken, boodschappen halen, ijsje eten bla bla bla
(zit zelf zo al dagen te kijken hoe ik de mooiste dingen kan gaan doen tussen mammoth lake en wawona maar lees alleen de verslagen) en heb
voor mezelf nog steeds niks op papier.

Ook als iemand een reisroute schrijft met ergens 2 dagen (Yosemite, Yellowstone, Moab en Zion) even ter voorbeeld,
word er vaak gelijk gezegd veelste kort lees onze reisverhalen maar. Nee die parken zijn in die dagen te bezoeken voor alleen de hoogte punten.
En verwijs dan naar je reisverslag, en wat er evt meer mogelijk is.

Ik vind die reisverhalen echt prachtig om te lezen hoor, en als er live verslagen lees ik ook echt mee.
Maar om voor jezelf dingen op te zoeken in al die reisverslagen valt echt niet mee. Uiteraard vul ik nadertijd mijn eigen route wel aan met dingen die ik lees in reisverslagen, maar op een vraag of iets haalbaar is en dan naar de reisverhalen te linken vind ik niet prettig. of zoals TS zegt irritant :oops:

De topic die ik gestart was van south en north rim ja dan vind ik het prettig om van diegene de verschillen verslagen te lezen,
dan krijg je een goede indruk. En dan is het ook heel fijn dat de verwijzing naar het verslag erbij staat. :thumbup:

Eerlijk gezegd hetgeen hierboven allemaal genoemd te hebben is een reden dat ik mijn route niet eens meer post en mijn neutrale vraag
over North en South Rim heb gesteld.
Reisverslag SouthWest 2016
Reisverslag NW.USA-Canada 2013
Reisverslag West Canada 2012
Reisverslag Noorwegen 2010
michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door michelly »

maar op een vraag of iets haalbaar is en dan naar de reisverhalen te linken vind ik niet prettig. of zoals TS zegt irritant :oops:

De topic die ik gestart was van south en north rim ja dan vind ik het prettig om van diegene de verschillen verslagen te lezen,
dan krijg je een goede indruk. En dan is het ook heel fijn dat de verwijzing naar het verslag erbij staat. :thumbup:
Maar als je vraagt of iets haalbaar is dan is dat toch ook subjectief? De ene (ik dus) doet over een wandeling veel langer dan de ander, dan is het toch juist handig om een linkje naar die bepaalde wandeling van ons erbij te zetten? Of de ene vindt een bepaald viewpoint veel spannender dan de ander?
Als het je gaat om rijtijden dan kun je die ook bij google maps bekijken.
Waarom vind je het dan de ene keer wel prettig als er een link bijstaat en de andere keer irritant?
Aan ons dus de schone taak om te filteren wanneer iemand dat prettig vindt :lol: :lol:
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Maak je toch allemaal niet zo druk :D , het leven is te kort om je druk te maken over iets wat een ander vind.
Als iets irritant gevonden wordt dan is dat toch zijn of haar probleem. :wink:
Gast

Bericht door Gast »

Als men nu gewoon alle reisverslagen leest, hoef je er niet eens meer zelf naartoe. Dan kunnen we ook het tickets topic sluiten :D
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Ik ben het helemaal met Harry (en anderen) eens. Ik vind niet zo snel iets irritant. Dit forum kent vele leden die ieder op hun eigen manier proberen een positieve bijdrage te leveren. Dat zo'n bijdrage ooit niet precies in mijn straatje past, kan ik hen natuurlijk niet kwalijk nemen. En inderdaad, je kunt iets altijd overslaan.
Hetzelfde geldt voor het "probleem" van de steeds terugkerende zelfde vraag. Ervaren forumleden weten dat die vraag al tig keren op het forum beantwoord is, maar blijkbaar geldt dit niet voor de vraagsteller. En dus beantwoord ik zo'n vraag. En ja, soms denk ik ook wel eens "dat had je gemakkelijk zelf op kunnen zoeken." Maar het blijft dan ook bij denken. Een antwoord in de trant van "doe zelf ook eens wat moeite" is naar mijn mening geen positieve bijdrage aan het forum en dus laat ik die achterwege. Dat is het mooie van dit forum: ik ben niet verplicht te reageren, ik mag en dat doe ik als ik er plezier in heb.
Groet,

Old Faithful
jetusa
Amerikakenner

Bericht door jetusa »

Als men nu gewoon alle reisverslagen leest, hoef je er niet eens meer zelf naartoe
.

Haha, juist en om het beeld volledig te maken: tik de route in op google-maps en rij de route met streetview!
jetusa
Amerikakenner

Bericht door jetusa »

Ik ben een van de weinige hier die niet "beschuldigd" kan worden van verwijzen naar eigen reisverslagen, simpel omdat ik er geen heb, maar raad zeker vaak mensen aan om vooral veel reisverslagen te lezen. Ik ben van mening dat je daar veel informatie, inspiratie, ideeën uit kunt halen. En absoluut antwoord kan geven op vragen als "is het haalbaar?" Want ja, wat voor de een haalbaar is, is voor de ander gekkenwerk.
Het is mij niet opgevallen dat het verwijzen naar reisverslagen de laatste tijd te pas en te onpas en oneigenlijk zou plaatsvinden.
ingrid14
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door ingrid14 »

Of iets haalbaar is of niet, is toch nogal subjectief.
Soms is het haalbaar mits je al om 7u aan het rijden bent, wil je pas om 9u beginnen rijden dan is het misschien niet meer haalbaar. Als je dan ter verduidelijking naar je reisverslag verwijst, is dat eigenlijk gewoon behulpzaam willen zijn en niet bedoelt om iemand te irriteren!

Het klopt dat degenen die hun reisverslagen willen delen vaak een link in hun onderschrift hebben staan. Zelf heb ik het ook.
Maar vb deze : NW USA Denver met Yellowstone 2011
Hier staat niet bij dat wij niet Moab aandeden, wel Craters of the Moon en wel South Dakota.
Maar je kan toch moeilijk een hele roman uitleg in je onderschrift zetten.
Het is dan toch niet verkeerd om naar een bepaalde dag uit je reisverslag te verwijzen.

Dit is een forum.
Het staat iedereen vrij om een vraag te stellen. Helemaal gedetailleerd of oppervlakkig.
Zo staat het ook iedereen die wilt antwoorden vrij om dit gedetailleerd of oppervlakkig te doen.

Zelf heb ik heel veel aan de reisverslagen van anderen. Ik ben dus blij dat die gedeeld worden en dat de verslaggever in eerste instantie de tijd en moeite genomen heeft om het verslag te maken.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer