Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

NL-paspoort verlengen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Bennogr
Amerika-expert

Re: paspoort verlengen

Bericht door Bennogr »

Het gaat mij erom dat in het keurig aangeharkte park dat Nederland heet blijkbaar voorzichtiger is met zijn paspoorten dan in het 'ongeregelde' Amerika. Volgens mij (en zover ik begrijp velen met mij) lijkt de manier waarop Nederland omgaat met zijn in het buitenland wonende burgers meer gedreven door haat tegen 'landverraders' en niet alleen door een achterlopende ambtenarij waar men moeilijk doet over allerlei dingen die elders al opgelost zijn.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Dat is wel een erg gekleurde visie. Ik ben ook geëmigreerd en heb me in Nederland nog nooit als landverrader behandeld gevoeld.

Nederlanders in den vreemde behouden blijkbaar graag hun Nederlandse nationaliteit en daar moet je wat voor over hebben. Zo'n klein landje kan in tijden van crisis niet voor iedere emigrant een consulaat open houden. Kan een Amerikaan in Nederland zijn paspoort trouwens verlengen?
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Bennogr schreef:Het gaat mij erom dat in het keurig aangeharkte park dat Nederland heet
HaHa ; Een speeltuin voor de nieuwe Nederlandse vrouw; het kindbruidje
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

nieuwenoord schreef:Kan een Amerikaan in Nederland zijn paspoort trouwens verlengen?
Ja
Stuur mij een PB !
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Toch niet per post? Ik vind het erg raar dat mensen zich niet in persoon moeten melden.

Edit: blijkbaar wel dus, even nagekeken op de site van het consulaat.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ach, Amerikanen achtervolgen dan weer hun uitgeweken staatsburgers tot in alle uithoeken van de wereld in de hoop om een belastingcentje van ze mee te kunnen pikken.
Er zijn altijd leuke en minder leuke kanten aan hoe een land zijn landverhuizers behandelt.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Dat je zo'n eind moet reizen is frustrerend, je moet er vrije dagen voor gebruiken die je misschien voor iets anders nodig hebt. Voor ons was het bijvoorbeeld heel lastig omdat we die vrije dagen nodig hadden omdat mijn moeder overleed en m'n man thuis moest blijven met de kinderen zodat ik naar Nederland kon vliegen. En zijn moeder was terminaal, dus daar moesten we ook zoveel mogelijk tijd mee doorbrengen.

Maar allebei de keren dat we hier paspoorten hebben verlengd/nieuwe aangevraagd, waren er problemen met de documenten. Ik had van te voren alles heel goed doorgelezen op de website, alles bij elkaar gezocht, extra documenten erbij gestopt die misschien nodig waren, en dan toch weer te horen krijgen dat het niet klopt.
Zo werd me aan de telefoon met Miami verteld dat ik zelf geen kopieen mocht maken, dat moest de medewerker daar doen om fraude te voorkomen. Maar toen we daar waren moesten we razendsnel naar beneden rennen om bij een winkeltje kopieen te laten maken want dat vond de vriendelijke dame achter de balie te veel tijd in nemen en die tijd had ze niet. Okay, kan ik begrijpen want we hadden voor 5 personen afspraken dus dat is niet niks, maar dat had ik van te voren dus duidelijk aangegeven aan de telefoon!

En toen we in Utah woonden en helemaal naar LA gereisd waren klopte er ook van alles niet, en omdat we de berichten dat het niet klopte met vertraging kregen lukt het niet om de juiste documenten uit Nederland op tijd over te laten sturen. Dus voor niets gereisd, voor niets flink veel geld uitgegeven, en voor niets vrije dagen gebruikt. Was niet eens een leuke reis omdat we in 4 dagen heen en terug moesten reizen omdat de baas van m'n man lastig deed. Die bleef maar volhouden dat het ook in Salt Lake gedaan kon worden en dat m'n man dus geen vrije dagen nodig had.
(Rare vent, die dacht dat het zijn taak was om niet alleen baas te zijn maar ook spiritueel leidinggevende).
steve_young
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door steve_young »

bedeve schreef::offtopic:

Stefan ik heb net je eerste berichtje op forum gelezen.
Waarom niet in Tupelo gebleven ?
Of naar Oxford uitgeweken ?
We zijn naar Bentonville verhuisd omdat mijn vrouw een baan bij Walmart aangeboden had gekregen, aangezien hier het hoofdkantoor zit.
Maar daar zijn we achteraf gezien heel blij mee want deze omgeving is veel mooier dan Tupelo, daarnaast is er veel meer te doen.

heb net even gekeken naar wat het meest praktisch is voor mij en als ik met het vliegtuig ga is het het voordeligst om naar New york te gaan om te verlengen, vanwege de rechtstreekse vluchten.
Het zijn even onvoorziene uitgaven maar dan ben ik er ook voor 10 jaar van af.
Marion K
Amerikafan

Bericht door Marion K »

Ik vraag me af of het voor mij nut heeft een nieuw Nederlands paspoort aan te vragen volgende keer. Ik heb een Amerikaans paspoort en een verklaring behoud nederlanderschap. Dan kan ik m'n Nederlandse paspoort toch laten verlopen? Of zie ik iets over het hoofd?
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Ik geloof dat je minstens elke 10 jaar òf een nieuw paspoort òf een nieuw bewijs van behoud Nederlanderschap moet aanvragen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -verliezen

En die verklaring kan je ook per post aanvragen - dus goedkoper:

http://nl.rsonac.org/andere-diensten/1- ... anderschap
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Marion K
Amerikafan

Bericht door Marion K »

Bedankt Dutchess.
Goh, ik dacht dat die verklaring voor altijd geldig was, wist niet dat ik die ook iedere tien jaar moet vernieuwen. Ik ga toch maar weer een nieuw paspoort halen over een paar maanden, voor mij is het niet zo ver (anderhalf uur met de trein) naar het consulaat in New York.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

kastelke schreef:Nog een nadeel: je kan blijkbaar je paspoort niet vernieuwen als het nog meer dan 6 maanden geldig is.
Dat is geen probleem hoor, ik heb afgelopen jaar ruim een jaar voor de verloopdatum een nieuw paspoort aangevraagd. Toen woonde ik immers nog op een half uur rijden van een consulaat, tegenover de 3 dagen die ik er nu voor moet rijden.
Terug in Texas!
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

nieuwenoord schreef: Nederlanders in den vreemde behouden blijkbaar graag hun Nederlandse nationaliteit en daar moet je wat voor over hebben.
Dat heeft lang niet altijd met willen te maken. Wij wonen al bijna 9 jaar buiten NL, maar nog steeds hebben 4 van de 5 gezinsleden alleen een Nederlands paspoort. Als alles helemaal goed zou lopen en we niet weer verhuizen zouden we over 6 jaar een Amerikaans paspoort kunnen aanvragen. Tot die tijd hebben we dus helemaal geen keus.
Dan kun je zeggen dat we er zelf voor kiezen om in het buitenland te wonen, dat is op zich ook wel zo (al is de keus niet altijd zo vrijblijvend als je werkgever je uitzendt), maar zo moeilijk als het nu is geworden, dat zou toch echt wel iets makkelijker kunnen worden gemaakt. Ik snap bijvoorbeeld niet waarom je zowel in Washington als NY een nieuw paspoort kunt aanvragen, dat ligt relatief zo dicht bij elkaar. Waarom dan NY niet dicht en daar voor in de plaats eentje meer centraal in het land. Houston is een enorme en heel internationale stad met veel Nederlanders, maar ook Chicago zou al logischer zijn. Of start weer met die bezoeken aan verschillende grote steden, zodat de mensen in die omgeving dan een paspoort kunnen aanvragen.
Terug in Texas!
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Ok, ik anap dat niet iedereen de keus heeft, maar mijn reactie was vooral naar Benno die erg negatief reageert over Nederland, maar blijkbaar wel Nederlander wil blijven.

Hier in Spanje zijn ze trouwens wel begonnen met zo'n reizend team om mensen tegemoet te komen die niet kunnen reizen.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik dacht dat het nu net een kenmerk was van Nederlanders dat ze kritisch zijn op van alles en nog wat.
"Tegenspraak brengt ons verder " enzovoort.
Ik begrijp ook niet waarom er niet een oplossing wordt gezocht !

Het paspoort is een EU paspoort - waarom kan het niet worden aangevraagd bij een Consulaat van welk EU land dan ook ? Niet het eerste paspoort, maar wel alle paspoorten daarna.
Of, grotere Ned. bedrijven en banken hebben hier vestigingen. In de Central Valley is heeft de Rabo-bank enkele kantoren. Daar werken vast ook Nederlanders, en die zijn notary of kunnen het worden. Waarom bij Ned. bedrijven/banken geen 'consulair correspondent' benoemd, die de intake van paspoortverzoeken kan doen en ID's checken ?

Ga me niet vertellen dat het met 'security' te maken heeft, want zoals al gezegd een deel van de werkzaamheden is uitbesteed aan bedrijven in India.

Plus mbt. kosten - vraag ik de Ned. overheid hun consulaten te vestigen in sjieke gebouwen in de dure wijken ?
Overigens doen Consulaten meer dan paspoort-uitgiftes aan Nederlanders.

Vana, alle jaren dat mijn man werkte was er geen tijd voor de 'tripjes en uitstapjes' die jij adviseert. Nu hij geen baan meer heeft moeten we (nog) zuiniger aan doen dan we al deden. De US is echt geen vetpot als je van een inkomen moet rondkomen jaar-in-jaar uit. In ben altijd blij dat we geen kinderen hebben, want ik zou niet weten hoe we dan de eindjes aan elkaar hadden moeten knopen. Ik heb er geen problemen mee dat we onszelf van alles en nog wat moesten en moeten ontzeggen om het hier te redden. Maar voor kinderen ligt dat toch anders, die hebben recht op eigen mogelijkheden en geluk.

LittlePhoenix, wij hadden soortgelijk. Mijn mans pasfotos waren gemaakt naar de voorschriften. Maar vlgs. het consulaat was mijn man zijn hoofd te groot erop. Dus hij op een hol naar beneden, naar verderop in de straat, om nieuwe fotos te laten maken. Ik bleef om zeker te stellen dat men het loket niet zou sluiten. Man man had op de nieuwe - beduidend lelijker - pics een iets kleiner hoofd. Vervolgens kwam het paspoort: ik heb zijn kop nog nooit zo groot gezien !
Laatst gewijzigd door USInsider op 13 feb 2016, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

He, wat is het mooi USInsider's wijsheid hier weer helder en duidelijk te lezen !
Stuur mij een PB !
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Dank voor je vriendelijke woorden !
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Mijn reactie is niet negatief ten opzichte van Nederland, ik heb niet voor niets 25 jaar in de VS met een groene kaart gewerkt en gewacht tot we eindelijk twee nationaliteiten mochten hebben. Ik reageerde negatief over de hindernissen die Nederland opwierp en nog steeds opwerpt voor mensen die (lang) in het buitenland wonen, maar zich toch nog steeds met het land verbonden voelen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

Oef, gelukkig kun je nog wel in Vancouver, BC in Canada je Nederlandse paspoort verlengen. Daar kan ik vanuit Seattle gemakkelijk naar toe rijden. Ik heb tegenwoordig ook een Amerikaans paspoort, dus ik kom op de terugweg, zelfs na inlevering van mijn oude Nederlandse paspoort in Vancouver, nog gerust Amerika weer binnen. En gelukkig hoeven we dan ook met onze meiskes niet half Amerika af te reizen om een Nederlands paspoort voor ze aan te vragen.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

USInsider, ik weet dat jullie het financieel niet makkelijk hebben. Ik was ook niet degene die uitstapjes adviseerde, maar degene die zich afvraagt waarom mensen die al zoveel jaren in de USA wonen en blijkbaar geen intentie hebben om ooit terug te keren, hun Nederlandse nationaliteit niet laten vallen. Maar dat zal een hele andere discussie worden. Hemmie legt al duidelijk uit waarom bijvoorbeeld hun kinderen de Nederlandse nationaliteit nog hebben.

En nee, wij zijn ook niet blij met deze bezuinigingen, het raakt ook Nederlanders die in Spanje of elders in Europa wonen. Of elders in de wereld. Hier is behoorlijk actie gevoerd om een het consulaat in Barcelona en aan de Costa Blanca open te houden, maar dat is ook niet gelukt.

In dit topic komt het een beetje over dat alles gesloten is om het geëmigreerde Nederlanders moeilijk te maken, maar het komt met name voort uit bezuinigingen. En heel Nederland lijdt onder bezuinigingen, het is niet meer het land van melk en honing.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer