Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
NL-paspoort verlengen
Re: paspoort verlengen
Wij zijn inderdaad van plan een volgende keer in NL te vernieuwen (niet op schiphol, de grensgemeentes waar het ook kan liggen voor ons gunstiger). Maar we gaan waarschijnlijk pas weer zomer 2017 (want, nee, niet alle expats vliegen 2x per jaar op kosten van de baas business class naar NL...). Daarom heb ik mijn paspoort dat december 2016 zou verlopen in september al vernieuwd toen ik de kans had. Paspoort van jongste zoon zal mei 2017 verlopen, maar die kan gelukkig op zijn Amerikaanse paspoort reizen. De paspoorten van man en dochter verlopen augustus 2017, dus dat komt mooi uit. Paspoort van oudste zoon is geldig tot februari 2020, dus daar denken we nog even niet aan. Maar al met al vergt het dus heel veel planning, ik heb afgelopen augustus al moeten nadenken over welke paspoorten ik nog snel in Rio wilde vernieuwen vóór onze visumaanvraag voor de VS en daaropvolgende verhuizing, want anders waren we verplicht geweest nog voor onze geplande trip in 2017 een reis naar NL, Miami, SF, NY of Washington te maken, en dat kost gewoon echt heel veel geld en tijd.
Ik snap best dat er bezuinigingen zijn, maar ik vraag me wel af waarom het voor Nederlanders in het buitenland zo veel moeilijker is om een paspoort te vernieuwen dan voor andere Europeanen in het buitenland. Dan moet het voor mijn gevoel toch anders kunnen.
Ik snap best dat er bezuinigingen zijn, maar ik vraag me wel af waarom het voor Nederlanders in het buitenland zo veel moeilijker is om een paspoort te vernieuwen dan voor andere Europeanen in het buitenland. Dan moet het voor mijn gevoel toch anders kunnen.
Terug in Texas!
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Dan toch een tip: in Breda vroeg men om vooraf digitaal de benodigde formulieren aan te leveren. Verliep heel vlot en duidelijk. Ik weet niet of andere gemeenten dat ook zo doen, maar kijk van tevoren daar even naar.
- Big Al
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 999
- Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia
Ik denk toch dat Nederlanders die zich in het buitenland vestigen eigenlijk geen aanspraak meer kunnen maken op Nederlandse diensten. Als je in Nederland zou wonen dan gaat zo'n 70% van je inkomen naar de overheid (pardon, de gemeenschap). In mijn geval heeft de Nederlandse overheid (pardon, de gemeenschap) honderdduizenden guldens in mijn persoon gestoken en daarna emigreerde ik. Die investering moet derhalve worden afgeschreven. Ik vind het dan ook logisch dat ik hier niet langer van diensten gebruik kan maken waar Nederlanders (in Nederland) voor moeten betalen.hemmie schreef: Ik snap best dat er bezuinigingen zijn, maar ik vraag me wel af waarom het voor Nederlanders in het buitenland zo veel moeilijker is om een paspoort te vernieuwen dan voor andere Europeanen in het buitenland. Dan moet het voor mijn gevoel toch anders kunnen.
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat is eigenlijk ook wat ik bedoel.
Ja, als dat het criterium gaat worden: ik heb tot mijn 45e jaar in Ned. gewoond, hard gewerkt en behoorlijke bedragen aan belastingen en sociale lasten betaald. Mijn inkomsten bel. was tot mijn 37e in het hoogste tarief, want alleenstaand (op papier). Vervolgens nog steeds hoog tarief want vervolgens partner met inkomen. Nooit gebruik gemaakt van overheidsvoorzieningen, bijstandsregelingen, of watdanook.
Vervolgens zijn we vertrokken en we doen dus geen beroep op a-hulp, bejaardenhuis, verpleeghuis, aanvullende bijstand, invaliden-voorzieningen, huursubsidie, gesubsidieerde ziektenkostenverz. in Ned. Kortom al die zaken die je later in je leven nodig kunt hebben en waarvoor je in de eerste fase zoveel afdraagt.
Ik vraag nu alleen onze paspoorten te kunnen vernieuwen op een manier die ook voor een wat ouder en ongezonder mens te doen is, of voor een gezin met drie, vier kids op te brengen. Ik wil er zelfs extra voor betalen. Is dat teveel gevraagd ?!
Het moet niet gekker worden dan dat iemand me gaat vertellen dat ik vanwege die wens 'niet tevreden ben'.
Vervolgens zijn we vertrokken en we doen dus geen beroep op a-hulp, bejaardenhuis, verpleeghuis, aanvullende bijstand, invaliden-voorzieningen, huursubsidie, gesubsidieerde ziektenkostenverz. in Ned. Kortom al die zaken die je later in je leven nodig kunt hebben en waarvoor je in de eerste fase zoveel afdraagt.
Ik vraag nu alleen onze paspoorten te kunnen vernieuwen op een manier die ook voor een wat ouder en ongezonder mens te doen is, of voor een gezin met drie, vier kids op te brengen. Ik wil er zelfs extra voor betalen. Is dat teveel gevraagd ?!
Het moet niet gekker worden dan dat iemand me gaat vertellen dat ik vanwege die wens 'niet tevreden ben'.
Laatst gewijzigd door USInsider op 17 feb 2016, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- Big Al
- Amerika-expert
Ik proef toch wel enige onvrede... al begrijp ik de frustratie wel. Het was derhalve ook een van de redenen dat ik toen ik de mogelijkheid had om het hele probleem te omzeilen die route gegaan ben.
Belastinggeld wordt echter net zo snel (of sneller) uitgegeven dan het wordt ingenomen (afgenomen?). Er is een lange lijst met voorzieningen die daarvan al betaald zijn en volgens mij is er geen spaarpot. Onderwijs, justitie, defensie, alle ministeries, de overheid zelf, musea, deltawerken, infrastructuur, subsidies aan honderden (duizenden?) projecten die de samenleving zouden verbeteren, enzovoorts.
Met andere woorden, zodra je vertrekt dan sta je waarschijnlijk gelijk danwel in het krijt. De voorzieningen voor de toekomst worden niet zozeer door het individu gedragen danwel door "de maatschappij" - en dan vaak de jongere burgers.
Ik vraag me af hoeveel het kost per Nederlander in het buitenland om een lokale post in stand te houden. Dan is er nog de vraag over welke afstand redelijk zou zijn. Destijds kon er in Denver nog paspoorten worden aangevraagd, maar mensen uit bijvoorbeeld North Dakota, Wyoming, en Kansas moesten daar ook naartoe reizen. Nu moeten ook mensen uit Colorado ver reizen voor hun paspoort.
De grotere vraag is waarom het eigenlijk allemaal nodig is. Het biometrische paspoort vereist speciale apparatuur en het kan blijkbaar niet uit om die overal neer te zetten. Maar wat wil men nu eigenlijk voorkomen met het nieuwe paspoort? Is het nieuwe systeem wel de moeite (en kosten) waard? Ik ken het antwoord op deze vragen niet, maar ik weet wel dat in vele gevallen later blijkt dat er eigenlijk helemaal geen voordelen aan bepaalde maatregelen zitten.
Belastinggeld wordt echter net zo snel (of sneller) uitgegeven dan het wordt ingenomen (afgenomen?). Er is een lange lijst met voorzieningen die daarvan al betaald zijn en volgens mij is er geen spaarpot. Onderwijs, justitie, defensie, alle ministeries, de overheid zelf, musea, deltawerken, infrastructuur, subsidies aan honderden (duizenden?) projecten die de samenleving zouden verbeteren, enzovoorts.
Met andere woorden, zodra je vertrekt dan sta je waarschijnlijk gelijk danwel in het krijt. De voorzieningen voor de toekomst worden niet zozeer door het individu gedragen danwel door "de maatschappij" - en dan vaak de jongere burgers.
Ik vraag me af hoeveel het kost per Nederlander in het buitenland om een lokale post in stand te houden. Dan is er nog de vraag over welke afstand redelijk zou zijn. Destijds kon er in Denver nog paspoorten worden aangevraagd, maar mensen uit bijvoorbeeld North Dakota, Wyoming, en Kansas moesten daar ook naartoe reizen. Nu moeten ook mensen uit Colorado ver reizen voor hun paspoort.
De grotere vraag is waarom het eigenlijk allemaal nodig is. Het biometrische paspoort vereist speciale apparatuur en het kan blijkbaar niet uit om die overal neer te zetten. Maar wat wil men nu eigenlijk voorkomen met het nieuwe paspoort? Is het nieuwe systeem wel de moeite (en kosten) waard? Ik ken het antwoord op deze vragen niet, maar ik weet wel dat in vele gevallen later blijkt dat er eigenlijk helemaal geen voordelen aan bepaalde maatregelen zitten.
- SophiaB
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Heh, ik heb die antwoorden ook niet uiteraard. Ik blijf het grappig vinden dat wat met een Noord Amerikaans paspoort WEL kan (per post verlengen), met een Nederlands paspoort NIET mogelijk is. Maar goed aan oeverloos gemekker daarover heeft niemand iets, "tis wat ut is" 

Drogredenen. De NL overheid kan prima een werelddekkend dienstennetwerk voor NL-ers in het buitenland handhaven. Naar mijn mening is het sneu en kleindenkend dat NL het haar staatsburgers in den vreemde zo moeilijk maakt. Volkomen belachelijk en niet te rechtvaardigen.
Mislukkingen zoals Fyra, de Betuwe lijn, uitbreiding van de metro in 020 enzovoorts zijn de echte boosdoeners. Om van het Griekse drama en het PGB fiasco niet te spreken.
Mislukkingen zoals Fyra, de Betuwe lijn, uitbreiding van de metro in 020 enzovoorts zijn de echte boosdoeners. Om van het Griekse drama en het PGB fiasco niet te spreken.
Daar heb je op zich wel gelijk in, maar het is niet zo dat ik keus heb. Behalve dan als die keus is om niet naar het buitenland te gaan. Maar volgens mij zou dat (in ons geval) ook niet positief zijn voor NL. Vaak is het voor een bedrijf noodzakelijk om internationaal te opereren om ook verder te kunnen groeien, en overleven. Daarbij moeten er nu eenmaal soms mensen worden uitgezonden. Maar als daardoor dat nederlandse bedrijf beter draait, dan is Nederland daar toch ook bij gebaat lijkt me.Big Al schreef: Ik denk toch dat Nederlanders die zich in het buitenland vestigen eigenlijk geen aanspraak meer kunnen maken op Nederlandse diensten.
Ik wil ook best nog wel wat meer betalen voor mijn paspoort, zolang het minder is dan 5 tickets naar Miami

Daarnaast blijf ik erbij dat er best wel een betaalbare oplossing zou kunnen worden gevonden, als de overheid zou willen. De realiteit is nu eenmaal dat steeds meer mensen in het buitenland wonen voor korte of langere tijd, dat is een wereldwijd fenomeen. Dat kun je toch niet zomaar negeren?
Terug in Texas!
- Big Al
- Amerika-expert
Ik denk inderdaad dat er een verschil is tussen een tijdelijk verblijf in het buitenland (bijv. als een bedrijf iemand daar naartoe stuurt) en een permanente emigratie - vooral als dit een eigen keuze is.
Echter, is het wel een probleem voor korte verblijven (< 5 jaar)?
Echter, is het wel een probleem voor korte verblijven (< 5 jaar)?
Wij zijn nooit langer dan 5 jaar in 1 land gebleven, maar wel al 9 jaar weg uit NL. Dus ja, dan is het nog steeds een probleem. Daarbij worden er elk jaar ook heel veel Nederlandse kinderen in het buitenland geboren, dan heb je dus geen keus en zul je die verre reis (met een jonge baby) binnen je woonland moeten maken om een paspoort te krijgen, want in NL is dan geen optie, tenzij het kind in een land als de VS is geboren waar het automatisch een paspoort krijgt. Ik ben blij dat we nog consulaten in de buurt hadden toen onze kinderen geboren werden.
Ik denk dat de Nederlandse overheid ook heel erg in hokjes denkt. Emigranten moeten maar snel de nationaliteit van hun nieuwe land aannemen, expats blijven toch maar een paar jaar weg, of werken voor grote multinationals die 2x per jaar een ticket naar NL betalen, maar vaak ligt de situatie toch net wat anders, ingewikkelder.
Maar goed, het is zoals het is. Wij expats zorgen wel dat we een oplossing vinden (zal wel moeten), en voor veel emigranten zal dit wellicht een reden zijn hun Nederlanderschap op te geven. Dit (en andere struikelblokken voor Nederlanders in het buitenland) geeft mij in elk geval wel een licht negatief gevoel over NL. Ik voel me daar soms tweederangs burger, terwijl ik nog steeds alleen Nederlands ben en geen enkele andere nationaliteit heb.
Ik denk dat de Nederlandse overheid ook heel erg in hokjes denkt. Emigranten moeten maar snel de nationaliteit van hun nieuwe land aannemen, expats blijven toch maar een paar jaar weg, of werken voor grote multinationals die 2x per jaar een ticket naar NL betalen, maar vaak ligt de situatie toch net wat anders, ingewikkelder.
Maar goed, het is zoals het is. Wij expats zorgen wel dat we een oplossing vinden (zal wel moeten), en voor veel emigranten zal dit wellicht een reden zijn hun Nederlanderschap op te geven. Dit (en andere struikelblokken voor Nederlanders in het buitenland) geeft mij in elk geval wel een licht negatief gevoel over NL. Ik voel me daar soms tweederangs burger, terwijl ik nog steeds alleen Nederlands ben en geen enkele andere nationaliteit heb.
Terug in Texas!
Het is gewoon ,zoals aangegeven, even goed plannen. Voor mij is het ook een dure grap geworden. DC is de beste optie en waarschijnlijk de goedkoopste. Het is wat het is. Ik kan wel mekkeren over de overheid of wat dan ook, maar het is uiteindelijk mijn eigen keuze geweest om uit Nederland weg te gaan. Al is dit zeker niet voor mij een reden om mijn Nederlands staatsburgerschap op te gaan geven.
Big Al, je hebt dus geen idee van de belastingen die ik (plus mijn man) heb afgedragen. Naast inkomstenbel. ook BTW, extra bel. bij aanschaf auto, overdrachtsbel. bij aankoop huizen, accijnzen op auto-brandstof, enz.
Een deel van de oplossing zou zijn om dual nationality toe te staan. Dan was mijn paspoort een US issue, en kon ik iedere 10 jaar de verklaring tot behoud van opsturen. Het is een keuze die de Ned. overheid maakt deze - voor ons eenvoudiger aanpak - niet toe te staan. En dan te gaan zeuren dat ons Nederlander zijn geld kost !
En ja daar is mijn onvrede, er zijn grote aantallen duals in Ned. - ook in de politiek, als hoge ambtenaren, enz. en dat is geen probleem.
Waarom is het dat dan wel als ik (en anderen) graag iets meer zou willen thuishoren in de US ?
Big Al, de paspoorten worden in Ned. aangemaakt bij mijn weten. Dus wat voor dure apparatuur is er nodig hier ?
Hemmie, je slaat de spijker op de kop !
Dulles, helemaal eens.
Een deel van de oplossing zou zijn om dual nationality toe te staan. Dan was mijn paspoort een US issue, en kon ik iedere 10 jaar de verklaring tot behoud van opsturen. Het is een keuze die de Ned. overheid maakt deze - voor ons eenvoudiger aanpak - niet toe te staan. En dan te gaan zeuren dat ons Nederlander zijn geld kost !
En ja daar is mijn onvrede, er zijn grote aantallen duals in Ned. - ook in de politiek, als hoge ambtenaren, enz. en dat is geen probleem.
Waarom is het dat dan wel als ik (en anderen) graag iets meer zou willen thuishoren in de US ?
Big Al, de paspoorten worden in Ned. aangemaakt bij mijn weten. Dus wat voor dure apparatuur is er nodig hier ?
Hemmie, je slaat de spijker op de kop !
Dulles, helemaal eens.
De enige apparatuur die ze (bij mijn weten) gebruiken bij de aanvraag van het paspoort is die voor de vingerafdrukken (en een scanner, printer, en pc met speciale software). Lijkt me dat dat het probleem niet kan zijn. Maar inderdaad, dat werd in eerste instantie als reden gegeven voor het sluiten van consulaten.
Terug in Texas!
Op de website van BiZa lees ik het volgende:
"Daarnaast kunnen ambassades een mobiel aanvraagstation inzetten voor die Nederlanders die onmogelijk naar de ambassade of naar een grensgemeente kunnen reizen, bijvoorbeeld in het geval van invaliditeit of detentie."
Dat zou voor mij dus een oplossing kunnen zijn in de situatie waaraan ik eerder refereerde.
Vraag is dan als er mobiele aanvrages mogeliujk zijn waarom niet voor ieder voor wie de aanvrage ook hardship is bv. vanwege leeftijd kinderen, afstand tot Consulaat, enz. ?
Heb ik nog een vraag ! Ik heb alle voorwaarden doorgelezen voor de pasfoto's. Maar zie nergens een eis wanneer die gemaakt moeten zijn.
Ik heb nog voldoende pasfoto's van de volgende ronde. En die lijken spreken: oud en grijs.
De enige reden dat men kan zien dat de foto's 5 jaar oud zijn is dat dezelfde foto in mijn huidige paspoort zit.
Het zou voor mij echt al verschil maken als ik niet voor nieuwe foto's op pad hoefde.
"Daarnaast kunnen ambassades een mobiel aanvraagstation inzetten voor die Nederlanders die onmogelijk naar de ambassade of naar een grensgemeente kunnen reizen, bijvoorbeeld in het geval van invaliditeit of detentie."
Dat zou voor mij dus een oplossing kunnen zijn in de situatie waaraan ik eerder refereerde.
Vraag is dan als er mobiele aanvrages mogeliujk zijn waarom niet voor ieder voor wie de aanvrage ook hardship is bv. vanwege leeftijd kinderen, afstand tot Consulaat, enz. ?
Heb ik nog een vraag ! Ik heb alle voorwaarden doorgelezen voor de pasfoto's. Maar zie nergens een eis wanneer die gemaakt moeten zijn.
Ik heb nog voldoende pasfoto's van de volgende ronde. En die lijken spreken: oud en grijs.
De enige reden dat men kan zien dat de foto's 5 jaar oud zijn is dat dezelfde foto in mijn huidige paspoort zit.
Het zou voor mij echt al verschil maken als ik niet voor nieuwe foto's op pad hoefde.
- Big Al
- Amerika-expert
Onlangs moest ik een achtergrondonderzoek laten doen voor een baan bij een bank. Moest ik ook vingerafdrukken laten maken. Kon bij een bedrijfje dat een vestiging in onze wijk (in Colorado Springs, CO) had. Inderdaad een apparaatje dat op een laptop was aangesloten.
Derhalve ben ik het met je eens dat dit zonder hoge kosten bij consulaire nevenkantoren geplaatst zou kunnen worden. Het zat allemaal in een net koffertje dat overigens ook gemakkelijk verzonden zou kunnen worden. Dan zou de apparatuur best van maand tot maand ergens anders geplaatst kunnen worden.
Ook kan ik me voorstellen dat het consulaat extra kosten zou berekenen voor mensen die anders ver zouden moeten reizen. Liever een paar tientjes betalen dan twee dagen reizen!
Derhalve ben ik het met je eens dat dit zonder hoge kosten bij consulaire nevenkantoren geplaatst zou kunnen worden. Het zat allemaal in een net koffertje dat overigens ook gemakkelijk verzonden zou kunnen worden. Dan zou de apparatuur best van maand tot maand ergens anders geplaatst kunnen worden.
Ook kan ik me voorstellen dat het consulaat extra kosten zou berekenen voor mensen die anders ver zouden moeten reizen. Liever een paar tientjes betalen dan twee dagen reizen!
Ieder notary hier in CA kan een volledige set vingerafdrukken 'afnemen' wanneer dat ergens voor is vereist.
Ik weet niet of dat ook digitaal gaat. Dat is wel zo bij USCIS, waar we toch ook eens in de 10 jaar moeten opdraven.
Overigens waar worden die vingerafdrukken door Ned. mee vergeleken ? Het is niet zo dat ik ze - officieel - in Ned. heb achtergelaten. Ze kunnen dus niet worden vergeleken om mijn ID vast te stellen in Ned.
De database waarmee de afdrukken in de US vergeleken kunnen worden is die van de FBI.
De FBI heeft ook het recht vingerafdrukken gemaakt in de US, op te slaan in de FBI database. Zo heeft men uiteindelijk van alle immigranten hier alle vingerafdrukken.
Ik weet niet of dat ook digitaal gaat. Dat is wel zo bij USCIS, waar we toch ook eens in de 10 jaar moeten opdraven.
Overigens waar worden die vingerafdrukken door Ned. mee vergeleken ? Het is niet zo dat ik ze - officieel - in Ned. heb achtergelaten. Ze kunnen dus niet worden vergeleken om mijn ID vast te stellen in Ned.
De database waarmee de afdrukken in de US vergeleken kunnen worden is die van de FBI.
De FBI heeft ook het recht vingerafdrukken gemaakt in de US, op te slaan in de FBI database. Zo heeft men uiteindelijk van alle immigranten hier alle vingerafdrukken.
Laatst gewijzigd door USInsider op 18 feb 2016, 22:20, 2 keer totaal gewijzigd.
- Big Al
- Amerika-expert
Correctie: van alle legale immigranten.
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wij moeten ook vingerafdrukken achterlaten bij binnenkomst in de VS. Waar is dat eigenlijk voor dan? Om vergeleken te worden met die van ons paspoort?
Inderdaad bij een biometrisch paspoort zitten ook je vingerafdrukken in de chip en kunnen ter plekke worden vergeleken.
Het Consulaat kan de nieuwe afdrukken vergelijken als je bij een vorige paspoort-aanvrage vingerafdrukken hebt achtergelaten.
Big Al, yep !
Het Consulaat kan de nieuwe afdrukken vergelijken als je bij een vorige paspoort-aanvrage vingerafdrukken hebt achtergelaten.
Big Al, yep !
Laatst gewijzigd door USInsider op 18 feb 2016, 22:21, 4 keer totaal gewijzigd.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 9 Reacties
- 2376 Weergaves
-
Laatste bericht door MBA93x
-
- 6 Reacties