Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door Marcopstal »

We ergeren ons aan zaken waar we vaak de juiste achtergrond/betekenis niet van kennen.

Ga eens 14 dagen op reis met een combinatie van Nederlanders en Belgen die elkaar voordien niet kenden, dan snap je direct al wat ik bedoel.

Overigens gebruiken wij ook woorden die we als normaal beschouwen maar die voor een Amerikaan als "not done" of "onbeleefd" overkomen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Mariëlle
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Mariëlle »

Ik heb een paar keer meegemaakt dat mensen, als ze door hadden dat we uit Europa kwamen, zeiden "thank you for spending your money here". Ik weet niet zeker of ze het precies zo zeiden maar iets in die richting. Dat vond ik best onpersoonlijk en raar.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Dat is juist positief bedoeld! Bedankt dat je in hun winkel koopt, hen de zaak gunt.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik vind het ongelooflijk waar mensen zich in dit topic aan lijken te ergeren... :shock:
Je bent op vakantie; RELAX! 's Lands wijs, 's lands eer. Je bent niet meer in Nederland/België. En zeer zelden zal iets negatiefs bedoeld zijn wanneer je als Nl/Be in de US reist.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Mariëlle
Amerikafan

Bericht door Mariëlle »

nieuwenoord schreef:Dat is juist positief bedoeld! Bedankt dat je in hun winkel koopt, hen de zaak gunt.
Zo zal ik het de volgende keer interpreteren. :thumbup: Ik hoorde het toch vooral als dat mijn geld belangrijker is dan ikzelf. Wat natuurlijk voor een ondernemer ook best zo mag zijn. :)
kastelke schreef:Ik vind het ongelooflijk waar mensen zich in dit topic aan lijken te ergeren...
Je bent op vakantie; RELAX!

Het zijn ook geen echte ergernissen hoor! De enige dingen die ik echt niet zo leuk vind zijn de echt belangrijke dingen: milieu, wapens, armoede, koffie. De rest is meer verbazing dan echt ergernis. En die verschillen maken het juist ook leuk.

Als Sweety aangesproken worden in een restaurant vind ik geweldig. Ik zal eens aan mijn man vragen of hij dat ook wat vaker kan doen. :lol:
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Dan toch maar weer eens mijn stelling, zoals ik die ook hanteer als Nederlanders bij ons in Spanje zijn of Spanjaarden mee naar Nederland:

Het is niet raar, alleen anders

Dat maakt reizen nou juist zo leuk, dat dingen anders zijn dan we thuis gewend zijn. Ergernissen laat ik dan ook liefst thuis! En wat ik echt niet kan missen, neem ik mee, zoals en lekker stuk Nederlandse kaas en wat drop.

In 2010, tijdens onze achtste en laatste reis naar de USA, schreef ik erover. Vooral omdat we toen ook mensen bij ons hadden, die voor het eerst gingen.
We zogen alles in ons op, de grote campers, de vriendelijke mensen, de enorme wegen, de prachtige natuur, de glamour van de steden en de armoe van het platteland. Dit land is zo anders, zo typisch. Raar, hoor ik sommige Nederlanders weleens zeggen. Tja, wat is raar? Sommige mensen vinden alles raar wat anders is dan wat ze zelf kennen. Amerikanen zijn hypocriet volk, hoorde ik pas nog van iemand. Waarom? Omdat ze je dochter van zeventien geen alcohol willen schenken? Tja, ‘s lands wijs, ‘s lands eer, toch? Stoer, vind mijn zoon, als hij meisjes van 16 achter het stuur van zo’n grote auto ziet. Ha, dat wilde hij toen ook wel, dan maar geen pilsje, toch?

Ik weet nog dat we van de ene verbazing in de andere rolden, die eerste trip en ook nog wel tijdens de grote reis die we in 2006 maakten. Dik zes weken waren we toen onderweg, hier en in Canada en zo langzamerhand begrepen we meer van hoe alles hier werkt en doordat we ook regelmatig contact hebben met bewoners van dit enorme land, begrijpen we ook vaak waarom dan bepaalde dingen hier zo zijn. En terwijl ik de andere buurman weg zie rijden met zijn hele grote dieselpusher, besef ik het des te meer. Ik ben de verbazing voorbij. Ik voel me hier thuis, ik ken het land, ik ken de mensen en hoewel er altijd nog veel te ontdekken valt, voel ik me hier geen echte toerist meer.
Eindelijk, na zes jaar geen USA, een verhuizing naar Spanje en een grote reis door Australië, gaan we terug. Naar de USA en ik hoop toch weer op een beetje verbazing :-)

Note: toen ik dit schreef was de leeftijdsgrens voor alcohol in NL nog 16 jaar :wink:
Marenko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Marenko »

Met enige verbazing lees ik dit topic :o
Ik heb geen ergernissen op vakantie in Amerika. De toiletten heb ik sowieso geen 'last' van omdat wij met een camper reizen, maar de keren dat we ergens anders op de toilet gezeten hebben, heb ik het echt niet als een ergernis gezien.
En milieu, wapens, armoede, en koffie, in een zin als echt belangrijk noemen? Koffie? eerlijk? Persoonlijk heb ik geen problemen met de koffie, heeft misschien ook wel met de camper te maken want wij zetten ook onze eigen koffie, maar anders drink ik die goede koffie wel weer als we thuis zijn. :wink:
Ik heb ook nog nooit het gevoel gehad dat we onbehoorlijk aangesproken werden, en al helemaal niet dat zoiets mijn dag zou kunnen verpesten. :lol:
Het enige minpuntje zijn de drommen met toeristen op de toeristische plekken, maar daarom zoeken we nu ook juist de minder drukke plekken op.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Ik zou liever het woord verbazen willen gebruiken ipv ergeren. Maar is dat niet in elk land waar we komen?
Mariëlle
Amerikafan

Bericht door Mariëlle »

Ja hoor. En in Nederland ook. En soms is het ook echt ergeren. Misschien ben ik wat minder "zen" dan sommige mensen hier. :oops:

De koffie in het rijtje "Armoede, milieu, wapens, koffie" was trouwens een grapje.... :)
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

Je kan ook in de andere richting gaan kijken:

- vaak veel beter onderhouden parken en doorgaans minder zwerfvuil (al zijn er uiteraard wel wijken en plaatsen waar je er mee geconfronteerd wordt)
- geen gedrum en voorsteken in de wachtrijen
- geen rokers in de rijen, terras, bars, .... en zelfs rookvrije zones in de omgeving van de deuren
- ...

Ik erger me vaak meer wanneer ik terug hier ben.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
gastxyz

Bericht door gastxyz »

- Veel minder zeurende, klagende vinger-wapperende Nederlanders.
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Soms is die kier in de wc deur wel handig. Een paar maanden geleden moest ik na de film even snel naar de wc in de bioscoop, en terwijl ik met m'n vriendin liep te praten, ging ik, zonder te kijken, naar binnen. Ik ga zitten, en zie tussen de kier dat er een man aan de muur tegenover mij aan een "urinal" (weet niet hoe dat in het NLs heet) staat. In m'n haast was ik dus de men's room ingelopen. Ik heb wat geroepen voor ik uit m'n hokje kwam, hij lachte, en ik ging verder.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
Thierry73
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Thierry73 »

Ik denk niet dat je dat ergeren heel erg serieus moet nemen
Het zijn kleine dingetjes waar mensen raar van opkijken

Die 'ergernissen' heb je in Nederland ook hoor.

Misschien zijn de kieren in de toiletten onhandig, maar het feit dat je in Nederland bijna altijd moet betalen om te plassen vind ik ook weer bizar :D
HCheer
Amerika-ontdekker

Bericht door HCheer »

en welke dingen mis je je zodra je terug in NL/BE bent na een reisje naar de USA?

ik wordt hier altijd zot van de openingsuren van de winkels. haasten na het werk om nog snel de supermarkt binnen te kunnen want om 19uur zijn ze allemaal toe. Niks open in de buurt op een zondag.
De rare blikken als je leftovers meevraagt als je gaat uit eten.
en ik mis ook die "sweety, darling, honey,..." als ik thuis ben.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ja, dat betalen is voor mij in Nederland nu iets vreemds. Laatste keer bij de Hema werkte het apparaat niet, werke munt ik ook probeerde. Ik moest zo erg dat ik maar over het hekje geklauterd ben :)
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

HCheer schreef:
ik wordt hier altijd zot van de openingsuren van de winkels. haasten na het werk om nog snel de supermarkt binnen te kunnen want om 19uur zijn ze allemaal toe. Niks open in de buurt op een zondag.
De rare blikken als je leftovers meevraagt als je gaat uit eten.
Misschien naar NL verhuizen? Hier in Rotterdam zijn de supermarkten tot 8 uur openen, sommigen zelfs tot 10 uur. Op zondag zijn bijna alle winkels open en een doggy bag wordt steeds normaler. 8)

Mijn eerste cultuurshock na thuiskomst is de supermarkt. Dat er dan zo'n meisje achter de kassa zit die je niet groet of aankijkt en dan tegen de caissière achter haar begint te mekkeren dat ze moe is. Hallo! Ik sta hier en ik hoef als klant niet te weten dat je eigenlijk te belabberd bent om mijn boodschappen af te rekenen. Zul je in Amerika nooit meemaken, en zo hoort het ook.
SanFran
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door SanFran »

Ik verbaas me na terugkomst ook altijd over het verkeer hier. Ik vind dat het in Amerika allemaal veel vriendelijker en rustiger gaat. Het is hier allemaal zo gehaast en agressief.
2011: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Zuidwesten
2017: Oost Canada en Amerika + New York
2018: Zuidwesten/Midwesten
2019: New York
2025: Zuidwesten
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Nou, in Miami en omstreken vond ik het juist veel irritanter dan hier. Echt iedereen reed (veel) te hard daar. Het enige is wel dat er een stuk minder wordt gekleeft.
Thierry73
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Thierry73 »

Serieus joh?
Tot nu toe heb ik het nog weinig meegemaakt dat er in Amerika vervelend werd gereden in het verkeer.
Zelfs rond LA vond ik het vrij netjes gaan allemaal, ook al was het daar wel bizar druk.
boonens
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door boonens »

RiverCola schreef: Dat er dan zo'n meisje achter de kassa zit die je niet groet of aankijkt en dan tegen de caissière achter haar begint te mekkeren dat ze moe is.
Eens, maar het tegenovergestelde maak ik toch vaker mee. Dat mensen voor mij in de rij (vaak 40/50-jarige vrouwen met pittige kapsels) een kassa-meisje nog geen blik waardig gunnen en simpelweg niet antwoorden op begroetingen of de (standaard) vragen over zegels en bonnetjes. Dan staan ze stoïcijns met een zuur gezicht de boodschappen in te pakken. Ik kan er niet over uit dat sommige mensen zelfs de basisbeginselen van omgangsvormen niet lijken te beheersen. DAT is een ergernis, inderdaad. :wink:
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV - NY | '25: TX Gepland: TX (deel 2)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer