Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Kan jouw man/vrouw Nederlands?
Re: Kan jouw man/vrouw Nederlands?
Ik kan me op zich nog wel voorstellen dat het voor je partner niet zo heel veel nut heeft Nederlands te leren, maar voor kinderen toch zeker wel. Niet alleen doordat ze dan makkelijker met familie in NL kunnen communiceren, maar ook omdat het sowieso heel goed is om op jongere leeftijd meer talen te leren, daardoor zullen ze later makkelijker een andere taal oppikken. Maar je kunt je kind alleen een taal goed leren als je die echt vloeiend, als moedertaal, spreekt. Dus als beide partners een andere moedertaal hebben, is dat natuurlijk een uitgelezen kans om je kind tweetalig (of drietalig) te maken.
@SanneW, drietalig kan best, juist op jonge leeftijd pikken ze dat snel genoeg op. Onze kinderen spreken Engels, Nederlands en Fries, en schakelen probleemloos. Daarnaast hebben ze de afgelopen jaren een klein beetje Portugees geleerd, helaas niet veel. Maar ze kunnen het dan wel weer geweldig goed uitspreken, ook dat leren die kinderen duidelijk makkelijker dan wij volwassenen.
@SanneW, drietalig kan best, juist op jonge leeftijd pikken ze dat snel genoeg op. Onze kinderen spreken Engels, Nederlands en Fries, en schakelen probleemloos. Daarnaast hebben ze de afgelopen jaren een klein beetje Portugees geleerd, helaas niet veel. Maar ze kunnen het dan wel weer geweldig goed uitspreken, ook dat leren die kinderen duidelijk makkelijker dan wij volwassenen.
Terug in Texas!
Ik weet zelf niet hoe ik 3talig aan moet pakken en hoe ze het verschil moeten kunnen zien... en daarmee ben ik bang dat ze de talen niet goed leren.... maar tegen de tijd dat ik daadwerkelijk ook aan kinderen ga beginnen verdiep ik me er verder in.. dat duurt toch nog een poos 

Approved K1 - 12/11/15 (on my birthday!)
Received K1 - 12/21/15
Entered USA - 12/26/15
Married - 01/20/16
Filed AOS - 03/10/16
NOA1 - 03/18/16
Biometrics - 04/13/16
Greencard approved - 05/14/16
Greencard in hand - 06/13/16
Received K1 - 12/21/15
Entered USA - 12/26/15
Married - 01/20/16
Filed AOS - 03/10/16
NOA1 - 03/18/16
Biometrics - 04/13/16
Greencard approved - 05/14/16
Greencard in hand - 06/13/16
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
1 ouder spreekt consequent 1 taal, de andere ouder een andere taal. En de derde taal is dan meestal de taal van het land waarin je leeft (en dus de taal van hun vriendjes en de school).
Collega van mij was Grieks, echtgenoot Italiaans, en ze woonden in Belgie. Drietalig kind dus.
Collega van mij was Grieks, echtgenoot Italiaans, en ze woonden in Belgie. Drietalig kind dus.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ja, precies. Ik spreek Nederlands met mijn kinderen (en ook met mij man), mijn man spreekt Fries met de kinderen, en buitenshuis (o.a. op school is Engels de voertaal. Voor mijn oudste 2 (nu 7 en 10 jaar oud) is Engels wel de voorkeurstaal, maar ze spreken toch ook behoorlijk goed Nederlands en Fries.
Een 4e taal wordt inderdaad lastig, want er is dan geen persoon/lokatie over om die taal te spreken.
Een 4e taal wordt inderdaad lastig, want er is dan geen persoon/lokatie over om die taal te spreken.
Terug in Texas!
- dutch_in_seattle
- Amerika-expert
- Contacteer:
Mijn vrouw is Amerikaans, maar spreekt prima Nederlands. Aangezien zij zowel aan vaders als moeders kant Nederlandse voorouders heeft, heeft zij een 'minor' in Nederlands gedaan aan de Universiteit van Minnesota. Wij hebben ook nog een goede twee jaar in Nederland samengewoond voordat we eind 2000 naar de V.S. zijn verhuisd.
Ik heb altijd Nederlands met onze meiskes gesproken (die zijn ondertussen alweer vijf), maar ik spreek meestal Engels met mijn vrouw, alhoewel dat eigenlijk helemaal niet hoeft. Onze meiskes verstaan alles wat ik zeg, maar ze zeggen helaas niet zoveel in het Nederlands terug.
Ik heb altijd Nederlands met onze meiskes gesproken (die zijn ondertussen alweer vijf), maar ik spreek meestal Engels met mijn vrouw, alhoewel dat eigenlijk helemaal niet hoeft. Onze meiskes verstaan alles wat ik zeg, maar ze zeggen helaas niet zoveel in het Nederlands terug.
Ron (in Seattle, WA)
=======
Don't believe everything you think.
=======
Don't believe everything you think.
- Gabbyxx
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Nederlands voegt misschien niets toe in de VS. Maar daar doen wij het ook niet voor. Het hoort toch bij jezelf en ik zou het erg vinden als mijn man en toekomstige kinderen geen Nederlands kunnen spreken. Helaas kan niet iedereen Engels spreken of verstaan zoals mijn moeder en andere familie leden. Als mijn gezin geen Nederlands leert kunnen hun niet communiceren en dat zou ik en mijn man erg jammer vinden. Zoiets is al gebeurd in onze familie met een andere taal dus ik weet wat het kan aanrichten. Maar het ligt er natuurlijk aan in wat voor situatie je zit.
04-03-14 -> K1 visa goedgekeurd.
19-05-15 -> 2 jaar GC goedgekeurd.
20-03-17 -> Aanvraag I-751 gestart (ROC).
06-10-18 -> 10 jaar GC ontvangen.
31-12-19-> Officieel Amerikaan geworden
19-05-15 -> 2 jaar GC goedgekeurd.
20-03-17 -> Aanvraag I-751 gestart (ROC).
06-10-18 -> 10 jaar GC ontvangen.
31-12-19-> Officieel Amerikaan geworden
- SophiaB
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Als wij in Nederland waren gaan wonen, stond ik er gegarandeerd met de pollepel achter om het Nederlands er bij hem in te "slaan" - maar hij zegt zelf ook al dat het heel anders zou zijn als hij daar woonde.Rachel. schreef:Maar om eerlijk te zijn, ook als hij naar Nederland zou verhuizen zou het voor mij niet belangrijk zijn dat hij Nederlands ging leren. Het is een moeilijke taal die slechts beperkt gewsproken wordt.
Het lijkt me zelf ook VRESELIJK om ergens te wonen waar je de taal niet van kent... je bent volledig geisoleerd. De meeste Nederlanders vinden het wel eventjes leuk om Engels te babbelen maar daarna vinden ze toch wel dat diegene maar eens moet integreren - en terecht. Zo moeilijk is het nou ook weer niet om te leren, Nederlands is de taal die het dichtst bij Engels staat (Fries nagelaten).
Maar we zitten hier wel goed, dus wat dat betreft is hij "off the hook" en kan hij volstaan met af en toe lekker te giechelen over lull, pick en cut

Er is niets verschrikkelijks aan geen NL spreken in de VS. mijn vrouw vond NL wel aardig als toerist maar niet om te wonen. Is ook erg anders dan NL / de EU.
Hahaha, het lijkt me juist leuk ergens te wonen waar ik een nieuwe taal zou moeten leren. Niets motiveert zo snel als een lege maag.
De meeste NL-ers spreken Engels. 

- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Maar dan nog kan je je aardig geïsoleerd voelen als je in een ruimte bent waar alleen Nederlands gesproken wordt en jij er niets van begrijpt. Ik had dat in het begin hier in Spanje ook hoor, zat ik in een ruimte waar idereen kletste en ik maar af en toe een woord opving. Ben blij dat ik de taal snel geleerd heb.
Als je in NL woont: uiteraard. Als je in NL op vakantie bent: niet zo interessant.
Maar hoe gaat dat dan in de communicatie met de Nederlandse schoonfamilie? ik weet nog dat ik me de eerste keren bij mijn schoonouders thuis ook wel wat 'eenzaam' voelde, iedereen sprak onderling Fries, en dat verstond ik nog niet. Natuurlijk, 1 op 1 spreekt iedereen wel Nederlands met je, maar ik verwacht toch echt niet dat de hele familie opeens Nederlands gaat spreken onderling omdat ik er ben. En je leert het op die manier ook snel genoeg.
Terug in Texas!
Die twee keer per jaar interactie gaat NL best. Wederom: als je in NL woont is het een heel ander verhaal.
Maar zelfs toen was het vrijwel onmogelijk NL te leren. De meeste NL-ers hebben helemaal geen zin in taalonderwijs en spreken Engels na "goede morgen".
Maar zelfs toen was het vrijwel onmogelijk NL te leren. De meeste NL-ers hebben helemaal geen zin in taalonderwijs en spreken Engels na "goede morgen".
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat herken ik wel hoor. Mijn schoonzoon is Engels en als hij bij een familie-dinertje of zo is, gaat al snel alles in het Engels. Maar in een groter gezelschap, zoals afgelopen zomer met een gezamenlijke vakantie met 18 man, is de voertaal toch snel weer Nederlands en zit hij er een beetje voor spek en bonen bij.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 5
Ik pop er nog snel in
Mijn verloofde komt niet verder dan 'eet schmakuluk", "ik ghou ok ven jauw", "ik ghou alla alla mees van jauw", "Dank joe wel", "Weltroesten, schkatje". Hij wilt het wel graag leren maar na ons trouwen hebben we er alle tijd voor. Ik probeerde het laatst nog toen ik er was maar had geen zin in spugende woordjes haha :p

K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021
Over & done!
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021
Over & done!
- Bandido
- Amerika-expert
-Kan je partner Nederlands praten?
Ja, redelijk. "Conversational" noemt men dat geloof ik. Grammatica is en blijft lastig, en eerlijk gezegd is NLs inderdaad niet zo logisch als ik zelf altijd dacht. Maar uitspraak is heel goed. En dingen bestellen in restaurants, of treinkaartjes kopen gaat heel goed.
-Hoe heeft hij/zij het geleerd? Was het moeilijk? Hoelang duurde het vooraleer hij/zij iets kon zeggen?
Via de ouderwetse methode: woordjes stampen en een boekje "Nederlands voor Engelstaligen". Het kostte wat discipline, maar na verloop van tijd was ik echt onder de indruk van zijn doorzettingsvermogen. En ik heb steeds geprobeerd te benadrukken dat een taal leren alleen lukt wanneer je niet bang bent fouten te maken. De maak je namelijk toch wel, en Nederlanders snappen heus wel dat het niet je moedertaal is en dat je het probeert te leren.
-Als jullie op bezoek komen, welke taal praten jullie met familie?
Dit was wat lastig, want hoewel ik Nederlandstalig ben opgevoed, spreekt mijn familie een dialect, het Amelands. Dit is niet zo enorm anders dan Nederlands, maar het lijkt meer op Fries en daardoor onverstaanbaar voor mijn "better half". En dus beginnen alle gesprekken met mijn familie in keurig langzaam Nederlands, en na verloop van tijd in heel snel Amelands. En dat is best vervelend, en was ook wel een beetje demotiverend. Maar als we alleen met mijn ouders zijn, is Nederlands goed te doen. Ze spreken ook prima Engels, dus we wisselen heel wat af tussen beide talen.
-Als je kinderen hebt, kunnen zij ook Nederlands en praten ze thuis altijd Engels of met jou Nederlands?
NVT
Ja, redelijk. "Conversational" noemt men dat geloof ik. Grammatica is en blijft lastig, en eerlijk gezegd is NLs inderdaad niet zo logisch als ik zelf altijd dacht. Maar uitspraak is heel goed. En dingen bestellen in restaurants, of treinkaartjes kopen gaat heel goed.
-Hoe heeft hij/zij het geleerd? Was het moeilijk? Hoelang duurde het vooraleer hij/zij iets kon zeggen?
Via de ouderwetse methode: woordjes stampen en een boekje "Nederlands voor Engelstaligen". Het kostte wat discipline, maar na verloop van tijd was ik echt onder de indruk van zijn doorzettingsvermogen. En ik heb steeds geprobeerd te benadrukken dat een taal leren alleen lukt wanneer je niet bang bent fouten te maken. De maak je namelijk toch wel, en Nederlanders snappen heus wel dat het niet je moedertaal is en dat je het probeert te leren.
-Als jullie op bezoek komen, welke taal praten jullie met familie?
Dit was wat lastig, want hoewel ik Nederlandstalig ben opgevoed, spreekt mijn familie een dialect, het Amelands. Dit is niet zo enorm anders dan Nederlands, maar het lijkt meer op Fries en daardoor onverstaanbaar voor mijn "better half". En dus beginnen alle gesprekken met mijn familie in keurig langzaam Nederlands, en na verloop van tijd in heel snel Amelands. En dat is best vervelend, en was ook wel een beetje demotiverend. Maar als we alleen met mijn ouders zijn, is Nederlands goed te doen. Ze spreken ook prima Engels, dus we wisselen heel wat af tussen beide talen.
-Als je kinderen hebt, kunnen zij ook Nederlands en praten ze thuis altijd Engels of met jou Nederlands?
NVT
"Keep Georgia On Your Mind"
- Mark Spanje
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Mijn vrouw Is dan Engels, en We wonen nu in Spanje, en Nederlands wordt hier niet gesproken, mijn kinderen spreken ook geen woord Nederlands. Op shool leren ze uiteraard spaans, en daarnaast duits en Engels, en thuis spreken We Engels met een hoop Spaans. Nederlands vind ik niet belangrijk genoeg om de kinderen te laten leren. De kans dat We daar ooit gaan wonen Is 0. En familie spreekt ook gewoon goed Engels.
-
- Amerika-expert
Een van de redenen waarom mijn man flink gefrustreerd raakte is dat de mensen op zijn werk weigerden hem te begrijpen als hij Nederlands sprak. Zelfs als het om kleine foutjes ging zoals bijv. de en het verkeerd gebruiken of een werkwoord verkeerd vervoegen. Terwijl iemand best te begrijpen is als hij om de snoer vraagt of als iemand iets zegt als "ik moeten nog herstarten" (hij werkte in een IT bedrijf). Deden ze trouwens ook bij de vrouw van de baas. Hartstikke lieve vrouw, hoog opgeleid, maar Duits en ze had een heel licht accent. Niemand in het kantoor kon haar begrijpen als ze een woord verkeerd uitsprakBandido schreef: en Nederlanders snappen heus wel dat het niet je moedertaal is en dat je het probeert te leren.

Onze ervaring is dat veel Nederlanders zo zijn, ze weigeren Amerikanen te begrijpen om kleine onbelangrijke foutjes. Maar datzelfde probleem hadden m'n oudste dochter en ik in Utah, mensen weigerden ons te begrijpen omdat we het plaatselijke dialect niet spraken. De juf die m'n dochtertje voor gek zette omdat ze mountain met een t in het midden uitsprak i.p.v. moun'n en ze zei reading i.p.v. readink.
Maar eerlijk is eerlijk, ze heeft met een paar woorden nog steeds moeite. Super spreekt ze nog steeds heel Duits uit en book klinkt nog steeds Nederlands.
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wat jammer dan mensen zo reageren.
Mijn ervaring is juist dat hier in Spanje echt iedereen roept hoe geweldig je Spaans spreekt, ook als je er werkelijk nog maar weinig van bakt. Het is dan wel weer jammer dat ze je ook niet verbeteren als je dat wel een keer graag zo willen
Mijn ervaring is juist dat hier in Spanje echt iedereen roept hoe geweldig je Spaans spreekt, ook als je er werkelijk nog maar weinig van bakt. Het is dan wel weer jammer dat ze je ook niet verbeteren als je dat wel een keer graag zo willen

-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht