Als ik heel eerlijk ben zou ik wel snel een knoop doorhakken. Zeker als je nog fatsoenlijk geprijsde hotels wilt hebben. Hou er ook rekening mee dat het in beide gebieden (al is het zuidwesten veel grootser te omschrijven natuurlijk) bloedheet kan zijn. Al is Florida veel vochtiger/tropische en het zuidwesten meer droge hitte. Maar in de auto's en op bijna alle binnenplekken (zoals hotels, winkels, restaurants, etc. etc.) hebben airco.
Met 23 dagen heb je wel mooi de tijd. Mocht je besluiten om toch een combi te doen, met bij wijze van spreken 10 dagen Florida. Zorg dan dat je zuidwestroute wat korter wordt dan bv de
standaardroute zodat je voldoende rust in de reis bouwt. Het is qua tijdzones wel altijd handiger om eerst de oostkust (Florida) en dan de westkant te doen. Anders verlies je meestal een volle dag (5,5u vliegen + 3u tijdsverschil + 3u voor auto inleveren, inchecken en na de vlucht de bagage weer op te halen en auto te halen) terwijl je de andere kant op vaak nog geen halve dag kwijt bent. Hou het dan bv op een rit van LA naar SF en via Yosemite en Death Valley naar Las Vegas en vlieg vanaf daar terug naar huis.
Persoonlijk vind ik ook het zuidwesten veel aantrekkelijker dan Florida, maar vooral de golf van Mexico heeft echt hele fijne stranden. En het water is veel lekkerder dan dat van de grote oceaan welke best fris is. En de stadjes/dorpjes aan de kust langs de golf vind ik over het algemeen ook wat mooier dan langs de oceaankust. Maar de laatste heeft behalve een mooiere route wel een veel mooier uitzicht en er is wat meer te doen qua echte bezienswaardigheden. Maar qua stranden (op misschien het stuk tussen San Diego en Santa Barbara na) vind ik die van Florida toch beter.
Als je alleen voor het zuidwesten kiest zou je de standaardroute (21 dagen) als uitgangspunt kunnen nemen. Normaal gesproken zou ik dan zeggen om bv Capitol Reef en Moab toe te voegen als je meer dagen hebt. Maar in jullie geval zou ik dan juist kiezen om een dagje meer LA/Malibu/Santa Barbara te doen voor het stand en om elders juist wat meer tijd te nemen in de route, zodat je wat meer op het gemak kan doen.
Yosemite heeft wel uitkijkpunten, maar over het algemeen zou je hier toch vaak een korte wandeling kunnen maken voor de mooiere plekken (al zullen de meeste watervallen wrs al wel droog staan).
Death Valley kan je grotendeels met viewpoints doen, net als Bryce en de Grand Canyon. In Page zou je bv de upper antelope canyon kunnen doen, die is namelijk vlak en je wordt met een jeep afgezet bij de ingang. Alleen in Zion heb je wat lastigere wandelingen. Vaak omdat ook de korte wandelingen wat heuvelachtig zijn. Maar zoals Rivercola al aangaf kan je hier ook gewoon lekker ergens langs de rivier op een bankje of in het gras gaan zitten, boekje erbij, prima plek om zo een dagje te bekomen.
In Vegas is het vanaf April op de strip bij veel hotels betaald parkeren, wat neerkomt op 10 dollar (wrs per mgm hotel), dus het is niet evident meer om je auto overal neer te zetten en alleen een paar dollar aan de valletboys te geven als fooi. Je kan hier ook de Deucebus nemen. Ik vind dat persoonlijk niet zo fijn omdat je hier ook buiten in de hitte op moet wachten, maar het is een optie.
In SF kan je de stad ook heel goed zien per sightseeing bus. Wij hebben dat met
http://eng.bigbustours.com/sanfrancisco/home.html gedaan en daar kan je op meer dan 20 plekken uitstappen. Je kan ook naar Alcatraz. Als je slecht ter been bent kan je vragen of je met een soort golfkarretje van de aanlegplaats bij de boot naar boven wordt gebracht bij het cellengedeelte.
In LA moet je gewoon veel met de auto doen. Deze stad is zo enorm en het openbaar vervoer is relatief echt slecht. Je kan ook de sightseeingbus weer nemen, maar volgens mij rijden er iets van 5 of 6 routes door de stad, maar ze staan in hetzelfde verkeer als de auto's. En ze komen niet overal op de mooiste plekken. Kijk hier verder dan alleen hollywood boulevard, downtown en santa monica of venice, want dan kan het nog wel eens tegenvallen.