Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Autorijden beginnend bestuurder

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
Mitch_
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Autorijden beginnend bestuurder

Bericht door Mitch_ »

Hallo mensen,

Aankomende zomer ga ik met 2 collega's een roadtrip maken door Amerika. Een van mijn collega's loopt op dit moment stage in Canada, zij komt naar Salt Lake City met haar eigen auto. Ik en een andere collega komen per vliegtuig in Salt Lake City aan om daar onze roadtrip te beginnen.

Nu hebben ik en een andere collega allebei 2 jaar ons rijbewijs. We hebben een internationaal rijbewijs gekocht bij de ANWB, maar ik hoor ineens verhalen dat je, als buitenlander, minimaal 5 jaar je rijbewijs moet hebben om in Amerika auto te mogen rijden? Als dit klopt moet onze collega uit Canada de hele roadtrip rijden, omdat zij wel al langere tijd een rijbewijs heeft.

Ik heb dit ook zo maar opgestoken van een andere collega, maar klopt dit? Misschien heeft het alleen betrekking tot huurauto's?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoor het graag. :)
Hockey
Amerika-expert

Re: Autorijden beginnend bestuurder

Bericht door Hockey »

Je "hoort ineens verhalen dat". Van wie hoor je die verhalen en wat is hun ervaring met rijden in de VS?
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Voor zover ik weet hoef je als toerist voor de wet alleen een geldig buitenlands te hebben. Dat is overigens per staat geregeld. En laat je collega vragen of je wel onder haar autoverzekering valt, want dat is niet noodzakelijk zo. Mijn autoverzekering zei dat buitenlandse bestuurders niet verzekerd zijn :(
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Als je in haar auto gaat rijden moet je idd goed kijken hoe het met de verzekering zit. Volgens mij moet je dan bij haar auto worden bijgeschreven. Check dit wel even goed, je wilt niet onderverzekerd in Amerika rondrijden namelijk.

De kosten van een internationaal rijbewijs had je je echt kunnen besparen, je Nederlands rijbewijs is genoeg.

Bij huurauto's geldt over het algemeen 21+ en tussen de 21 & 25 flinke extra kosten als under age driver.,
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Die collega zal inderdaad goed haar verzekering moeten checken. Als het duur of lastig wordt, is alleen rijden ook geen probleem - tenzij jullie dagelijks lange afstanden hebben gepland.
Wat gaat ze daarna met de auto doen, terug naar Canada? Is hij daar gekocht?

Marianne
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Ik denk ook, dat je vooral te maken hebt met de verzekeraar van je collega, die in Canada zit. Ik weet dat bijvoorbeeld op onze verzekering in Spanje onze kinderen pas mogen rijden in one auto als ze 25 jaar zijn. Voor mijn zoon van 24 werd op naam een uitzondering gemaakt omdat hij al meer dan vijf jaar zijn rijbewijs had.

Dat soort regels zijn vaak niet wettelijk vastgesteld, maar worden door elke verzekering anders gesteld.
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Mitch_ schreef:Hallo mensen,
maar ik hoor ineens verhalen dat je, als buitenlander, minimaal 5 jaar je rijbewijs moet hebben om in Amerika auto te mogen rijden?
Mitch zal dat cowboy verhaal hebben gehoord van degene die hem ook heeft aangezet tot het kopen van een internationaal rijbewijs.
Maar de vraagstelling " hoe lang moet je rijbewijs hebben bij autohuur " komt op dit forum vaker voor.
Nog te weinig om het een hoax te noemen maar toch...
Het slaat helemaal nergens op; want je rijbewijs geeft op geen enkele wijze aan wanneer het is behaald.
Of wanneer je er andere categorien bij hebt gehaald.
Het geeft alleen aan wanneer het voor de laatste keer is uitgegeven en wanneer het verlengd moet worden.
Het enige wat we zo te weten komen is dat de vraagsteller niet naar eigen rijbewijs heeft gekeken.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Mitch_
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Mitch_ »

Top mensen! Bedankt voor jullie snelle antwoorden, ik ben inmiddels weer wat wijzer.
Wij gaan het regelen met de verzekering zodat we onbezorgd onze eerste trip door Amerika kunnen maken.

Dat van minimaal 5 jaar een rijbewijs moeten hebben om in Amerika te mogen rijden komt van een andere collega die daar ook was geweest. Maar nadat ik hem nog een keer gesproken heb ging het inderdaad om een huurauto waarvan het verhuurbedrijf die eis stelde.

Een internationaal rijbewijs is altijd handig om te hebben, als we daarmee gezeik kunnen voorkomen dan teken ik ervoor. Misschien ga ik later dit jaar wel naar een ander land waar ik die wel nodig heb, je weet nooit hoe het loopt :wink:
andre208
Amerikafan

Bericht door andre208 »

bedeve schreef:
[Mitch zal dat cowboy verhaal hebben gehoord van degene die hem ook heeft aangezet tot het kopen van een internationaal rijbewijs.
Maar de vraagstelling " hoe lang moet je rijbewijs hebben bij autohuur " komt op dit forum vaker voor.
Nog te weinig om het een hoax te noemen maar toch...
Het slaat helemaal nergens op; want je rijbewijs geeft op geen enkele wijze aan wanneer het is behaald.
Of wanneer je er andere categorien bij hebt gehaald.
Het geeft alleen aan wanneer het voor de laatste keer is uitgegeven en wanneer het verlengd moet worden.
Het enige wat we zo te weten komen is dat de vraagsteller niet naar eigen rijbewijs heeft gekeken.
Blijkbaar heb je dan geen nederlands rijbewijs op de mijne staat toch echt op de achter kant wanneer ik hem gehaald hebt en wanneer die voor het laatst verlengt is.

Andre
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Die van mij is helemaal Nederlands, maar er is niet te zien wanneer ik hem gehaald heb. Wel wanneer hij verlengd is (kolom 10).

Marianne
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

andre208 schreef: Blijkbaar heb je dan geen nederlands rijbewijs op de mijne staat toch echt op de achter kant wanneer ik hem gehaald hebt en wanneer die voor het laatst verlengt is.
Andre
Eerlijk is eerlijk Andre ; de realiteit ligt in het midden.
De datum van de laatste categorie wijziging staat er op.
Dat hoeft niet het eerste moment van afgifte te zijn.
Ik heb eerst B-E gehaald omdat dat betaald werd door mijn ouders, als integraal onderdeel van de opvoeding.
Later heb ik A gehaald.
Die zie ik nu als eerste datum staan.
En ik zie dat ik sinds de afgifte van de rij-card ook in het trotse bezit van een AM rijbewijs ben !
Daarmee staan er drie verschillende data op mijn rij-card maar ik kan nog steeds niet achterhalen wanneer ik 'm nou eigenlijk gehaald heb.
Gelukkig heb ik een ander hulpmiddel; het was op de dag af 6 weken na mijn 18e verjaardag

Dus stel je voor; jij hebt al 5 jaar je B-E rijbewijs.
Een maand voor je vakantie en autohuur haal jij je A,of C of D oid .
Dan is dat de nieuwe datum van je rijbewijsafgifte en kan niemand zien dat daarvoor jaren rijervaring is opgedaan.
Stuur mij een PB !
andre208
Amerikafan

Bericht door andre208 »

Dan is er blijkbaar een verschil wanneer je je rijbewijs gehaald hebt. Op die van mijn staat in kolom 10 bij B de datum dat ik hem gehaald hebt 5-10-1987 en in kolom 11 tot wanneer hij geldig is 2017.
En bij AM staat als ingang datum 19-06-2007 toen ik mijn rijbewijs liet verlengen.

Andre
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Een internationaal rijbewijs is altijd handig om te hebben, als we daarmee gezeik kunnen voorkomen dan teken ik ervoor
Want? Je krijgt met je Nederlands rijbewijs daar echt geen gezeik hoor. Ik gebruik het daar zelfs als ID, werkt prima, nooit geen vragen of klachten
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

andre208 schreef:Op die van mijn staat in kolom 10 bij B de datum dat ik hem gehaald hebt 5-10-1987 .
Als jij sinds die tijd geen aanvullingen van andere categorieen hebt gehaald dan kan daardoor jouw allereerste afgifte nu nog op je rijbewijs staan.
Het is daarmee niet zo dat je dus aan NL rijbewijzen de datum van eerste afgifte kunt zien.
En dat was een beetje de oorsprong van de discussie
Stuur mij een PB !
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Even een toevoeging. Er is één staat die een afwijkend beleid heeft t.a.v. het moeten hebben van een internationaal rijbewijs en dat is Georgia. Als je een niet-engelstalig rijbewijs hebt dat dan moet je daar een international rijbewijs hebben.
A nonresident who is at least 16 years of age and who has in his or her immediate possession a valid license issued to him or her in his or her home state or country. However, any restrictions that would apply to a Georgia driver’s license as a matter of law would apply to any person who has an out-of-state license. If the license is in a language other than English, a valid international driving permit must also be carried at all times

Zie http://www.dds.ga.gov/docs/forms/fulldriversmanual.pdf

Ik weet niet hoe het zit met het Belgisch rijbewijs maar het eerste wat je op het Nederlandse rijbewijs ziet staan is "Driving Licence". Dus de kosten van een internationaal rijbewijs kan je als Nederlander ook daar besparen.

Martin
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

@Martin ; het Georgia rijbewijsverhaal heb ik vorige maand ontkracht zien worden.
Vanwege een klacht (je) over mijn auto stond ik na inlevering in Atlanta bij Alamo aan de balie.
Mijn klacht werd besproken met de manager en dat gaf mij gelegenheid wat rond te kijken en te luisteren.
Komt er een Duits stel aan, die pechverzekering en upgrade kochten, wat op een gegeven moment het rijbewijs moest laten zien.
Dat wilde ik ook wel zien. Een verfomfaaid donker papier waarop in het Duits stond geprint dat het een rijbewijs moest voorstellen.
OK zei de man achter de balie.
En de huurovereenkomst werd ter tekening voorgelegd...
Laatst gewijzigd door bedeve op 21 mei 2016, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Stuur mij een PB !
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Zo zal het in de praktijk haast altijd gaan. Wel geldt dat de door mij geciteerde regels wel de officiële regels van Georgia zijn.

Martin
andre208
Amerikafan

Bericht door andre208 »

bedeve schreef:
andre208 schreef:Op die van mijn staat in kolom 10 bij B de datum dat ik hem gehaald hebt 5-10-1987 .
Als jij sinds die tijd geen aanvullingen van andere categorieen hebt gehaald dan kan daardoor jouw allereerste afgifte nu nog op je rijbewijs staan.
Het is daarmee niet zo dat je dus aan NL rijbewijzen de datum van eerste afgifte kunt zien.
En dat was een beetje de oorsprong van de discussie
Dan is je eerste rijbewijs van voor 1986 toen werden ze door de provincies uitgegeven en vanaf 1986 is het CBR die de uitgifte doet en die vermeld wel per categorieen wat de datum van eerste afgifte is. Het CBR beschikt niet over de gegevens wanneer iemand een rijbewijs van voor 1986 gehaald heeft deze gegevens zijn door de provincies vernietigd. Het CBR heeft toen besloten om bij verlengen van rijbewijzen van voor 1986 de datum van eerste afgifte te nemen op de datum dat je een nieuwe categorieën of verlenging deed.
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

@Andre208 :thumbup: :thumbup: Het gebeurt niet vaak dat hier een logische en rationeel acceptabele slotsom en conclusie in een thread getrokken kan worden. :clap: :clap:
Stuur mij een PB !
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer