Je moet bij een zonsverduistering altijd voor de volledige gaan, de dag wordt nacht, het wordt mysterieus kouder, de aarde verstilt, vogels gaan naar hun slaapplaatsen en je ziet plotseling planeten rond de verduisterde zon.
Eén keer meegemaakt vlak boven Parijs:FASCINEREND en één keer in Turkije.
In Turkije was het een grote afgang, dwz de verduistering was wel volledig, maar de mensen waren totaal niet geïnteresseerd, en juist de interactie met anderen is juist ook een deel van het geheel.Er was daar zelfs een boer die gewoon doorging met handmatig kunstmest strooien,

terwijl het aarde donker werd!!! Echt waar.
Of je de zonsverduistering daadwerkelijk zal zien, hangt erg van het weer af. Je moet dus bij voorkeur in de buurt van snelwegen verblijven, en ter plekke bekijken of je een stuk verder moet rijden. Dat moest ik bv nabij Parijs doen.
Kies indien mogelijk een hoog punt, dan zie je de schaduw vlak voor de !00% verduistering over ons aardbolleke voortrazen, als je oplet tenminste

. Zelf heb ik dat nooit mogen waarnemen.
Helaas zie ik de laatste jaren dat prijzen, zelfs zonder zo'n happening, voor hotels in toeristische gebieden zoals West-Yellowstone zijn verdrie- a viervoudigd.