Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Stappenplan emigratie? En een hele hoop andere vragen :)

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Diantha
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 3

Stappenplan emigratie? En een hele hoop andere vragen :)

Bericht door Diantha »

Hoi USA-profs!

Ik ben nieuw op de site, simpelweg omdat ik door de bomen het bos niet meer zag en nogal wat vragen heb. Dus waarom niet via de site waar allemaal ervaren mensen vertoeven :)
Mijn vriend woont in Portland Oregon en ik wil volgend jaar waarschijnlijk verhuizen. Ik weet dat je dan moet trouwen om een tijdelijke verblijfsvergunning te bemachtigen, omdat er voor mij geen werkvisa mogelijk is. Ook niks gewonnen met de DV2017 (maar goed, dat zag ik wel aankomen lol). Trouwen wilden we evengoed wel, het proces is alleen nu wat sneller.

Omdat er zoveel te regelen is met verzekeringen, pensioen, trouwen in het buitenland enz heb ik wat vragen waarvan ik hoop dat iemand me kan helpen, of het bv zelf al meegemaakt heeft?

-Heeft iemand een zorgverzekering afgesloten in de USA? Of houden de meeste mensen een zorgverzekering aan die in NL afgesloten is voor verblijf in het buitenland. De kosten daarvan zijn vaak erg hoog maar ik weet niet wat er in een zorgverzekering in de US gedekt is. En dat is toch wel cruciaal.

-Trouwen in het buitenland, ik heb hier al aardig wat op gegooglet, en snap dat ik naar mijn gemeente moet voor een certificaat. Maar het gehele stapsgewijze proces is mij niet duidelijk. En ik wil graag alles goed aanpakken voordat ik straks een probleem heb.

-Huren van een huis, ze checken vaak bij je oude huurder of je netjes betaald hebt in het verleden. Maar nemen ze de moeite om een telefoontje naar NL te plegen om dat na te gaan? Of vinden ze dat teveel gedoe en wordt je dan regelmatig afgewezen...?

-Ik begreep dat de AOW 2% per jaar dat je in het buitenland verblijft, in mindering brengt. Maar dat mijn opgebouwde pensioen blijft staan. Hoe werkt het in de US met pensioen/aow opbouw?

-Is er iemand die in Portland/Oregon of omgeving woont, en me kan vertellen hoe het bevalt?
Er schijnt een Portland Dutch community te zijn waar ik ook graag meer over zou willen weten.

-Is er via de rijksoverheid of iets geen stappenplan met 'wat te doen' zodat ik niets vergeet in te lichten als ik werkelijk ga verhuizen?

-Wat zijn de kosten van het meenemen van je spullen? Daar twijfel ik erg over. Of opslaan in NL en alleen mijn kleding meenemen. Iemand een tip of goedkope manier op dit te doen?

Dat was mijn betoog voor vandaag, bedankt voor de moeite om alles te lezen. Elke hulp is welkom. Ben al blij dat ik hier mensen heb gevonden die een beetje in hetzelfde schuitje zitten :) erg fijn! Prettige dag allemaal en hopelijk tot horens.
Big_Mo
Amerika-expert

Re: Stappenplan emigratie? En een hele hoop andere vragen :)

Bericht door Big_Mo »

Zoek het forum even na over K1 visum. Staan genoeg verhalen en alle informatie dat jij zoekt staat er wel beschreven.

http://forum.allesamerika.com/viewforum.php?f=12 Gebruik de zoek functie en kijk door het emigratie forum. Alles staat er al uitgeschreven voor je

1. Zorg verzekering in de VS steld niet veel voor mits jij dit via zijn werkgever kan krijgen. Als je het uit je eigen portomonee moet gaan betalen begin maar vast hard met sparen voor het geval dat je naar het ziekenhuis toe moet. Eigen risico in basic packages zijn over het algemeen $8000 en up!
2. Trouwen in het buitenland. Lees de K1 visum verhalen eens door staat meer dan genoeg informatie in. Waarom moet jij naar de gemeente in Nederland met het certificaat? Jij gaat toch naar Amerika verhuizen?
3. Huren van een huis zal je onder zijn naam moeten doen. Vele verhuurders verhuren niet als je geen Credit score hebt. Zoek op het forum naar een post over hoe credit op te bouwen. Poosje terug heel topic over geweest.
4. AOW laat ik aan anderen over.
5. Rijksoverheid gaat niets voor jou doen. Het is jou keuze om naar de VS te verhuizen. Nogmaals lees de K1 visum verhalen even door. MEER dan genoeg informatie over hoe dingen aan te pakken.
6. Kosten van spullen ook weer het zelfde verhaal Zoek even op het forum dit zijn items die meer als genoeg zijn langs gekomen.

Paspoort vernieuwen: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 12&t=62952
Versturen van je persoonlijke spullen: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 12&t=64319
K1 visum van forum lid sundaysue: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 12&t=61927 <- veel informatie over trowen
Werk visum: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 12&t=64409
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

Diantha schreef:Hoi USA-profs!

Ik ben nieuw op de site, simpelweg omdat ik door de bomen het bos niet meer zag en nogal wat vragen heb. Dus waarom niet via de site waar allemaal ervaren mensen vertoeven :)
Mijn vriend woont in Portland Oregon en ik wil volgend jaar waarschijnlijk verhuizen. Ik weet dat je dan moet trouwen om een tijdelijke verblijfsvergunning te bemachtigen, omdat er voor mij geen werkvisa mogelijk is. Ook niks gewonnen met de DV2017 (maar goed, dat zag ik wel aankomen lol). Trouwen wilden we evengoed wel, het proces is alleen nu wat sneller.

Omdat er zoveel te regelen is met verzekeringen, pensioen, trouwen in het buitenland enz heb ik wat vragen waarvan ik hoop dat iemand me kan helpen, of het bv zelf al meegemaakt heeft?

-Huren van een huis, ze checken vaak bij je oude huurder of je netjes betaald hebt in het verleden. Maar nemen ze de moeite om een telefoontje naar NL te plegen om dat na te gaan? Of vinden ze dat teveel gedoe en wordt je dan regelmatig afgewezen...? Er zijn genoeg opties waar er niet zozeer naar daadwerkelijke referenties wordt gekeken, maar alleen naar je credit score. Aangezien je die niet hebt zullen veel verhuurders een extra borg willen zien, zolang je daar aan kunt voldoen komt het wel goed.

-Ik begreep dat de AOW 2% per jaar dat je in het buitenland verblijft, in mindering brengt. Maar dat mijn opgebouwde pensioen blijft staan. Hoe werkt het in de US met pensioen/aow opbouw? Je bouwt social security op, als je werkt en premies afdraagt. Voor ieder kwartaal dat je werkt krijg je 1 punt. Je hebt minimal 40 punten nodig om in aanmerking te komen voor een social security uitkering (10 jaar). Tot die tijd krijg je niets.
Extra pensioen opbouw hangt af van je werkgever en wat voor plan ze aanbieden. Veel bedrijven hebben een 401K, waarbij je zelf premies afdraagt en de werkgever een gedeelte bijbetaalt (zelfde bedrag als jij toevoegt, of een percentage daarvan, tot een bepaald maximum).

-Is er via de rijksoverheid of iets geen stappenplan met 'wat te doen' zodat ik niets vergeet in te lichten als ik werkelijk ga verhuizen?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -emigreren

-Wat zijn de kosten van het meenemen van je spullen? Daar twijfel ik erg over. Of opslaan in NL en alleen mijn kleding meenemen. Iemand een tip of goedkope manier op dit te doen? hangt af van hoeveel je hebt. Kleinere hoeveelheden kunnen goedkoper met luchtvracht. Als je een hele inboedel wilt verschepen is een container de beste optie. Of je kiest ervoor om je spullen te verkopen/weg te geven en een 'fresh start' te maken. Zeker als je spullen ouder zijn is het de vraag of de kosten van verschepen opwegen vs. nieuw kopen in de USA.

Dat was mijn betoog voor vandaag, bedankt voor de moeite om alles te lezen. Elke hulp is welkom. Ben al blij dat ik hier mensen heb gevonden die een beetje in hetzelfde schuitje zitten :) erg fijn! Prettige dag allemaal en hopelijk tot horens.
zo te horen duurt het nog wel een paar maanden voor je vertrekt? in dat geval raad ik je aan een American Express credit card aan te vragen in Nederland. Daarmee kun je makkelijk in de USA een Amex krijgen (mits je de rekeningen trouw hebt betaald) en dat doet wonderen voor je credit score (die heb je nodig in het openbare leven hier).
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
Diantha
Amerika-newbie

Bericht door Diantha »

Heel erg bedankt aan jullie beide!

Ik ga maar eens beginnen met een credit card aanvragen via American Express. Heb nu een cc via de bank maar daar kan je bijna niets mee in de US (zover ik heb ervaren).

Ook ga ik al jullie links eens goed lezen. Heel erg bedankt!!!!
Diantha
Amerika-newbie

Bericht door Diantha »

PS zorgverzekering in NL dan maar afsluiten tzt?
Iemand bekend met www.oomverzekeringen.nl ?
Max Kool
Amerikakenner

Bericht door Max Kool »

Meestal (?) kan de spouse meeverzekerd worden op de ziektekostenverzekering van de werkende wederhelft. Dat lijkt me voor jou de meest logische route.

Zo zijn mijn vrouw en zoon meeverzekerd in de ziektekostenverzekering die ik via mijn werkgever heb.

-Heeft iemand een zorgverzekering afgesloten in de USA? Of houden de meeste mensen een zorgverzekering aan die in NL afgesloten is voor verblijf in het buitenland. De kosten daarvan zijn vaak erg hoog maar ik weet niet wat er in een zorgverzekering in de US gedekt is. En dat is toch wel cruciaal. => direkt bij aankomst via werkgever afgesloten. Geen moment aan een Nederlandse verzekering gedacht. Go with the flow. Zelfs als je een Nederlandse verzekering hebt zit je nog steeds met voorschieten, internationale betalingen etc. Misschien dat dit soort verzekeringen goed werken voor goedbetaalde expatters? Voor de gewone man/vrouw lijkt me dit een ingewikkelde manier met veel rompslomp.

-Trouwen in het buitenland, ik heb hier al aardig wat op gegooglet, en snap dat ik naar mijn gemeente moet voor een certificaat. Maar het gehele stapsgewijze proces is mij niet duidelijk. En ik wil graag alles goed aanpakken voordat ik straks een probleem heb. => geen idee, wil je in de VS trouwen? Zorg in ieder geval voor de nodige uittreksels (geboorte, GBA nu je nog in NL woont). En laat je vriend eens uitzoeken hoe dat in de VS gaat?

-Huren van een huis, ze checken vaak bij je oude huurder of je netjes betaald hebt in het verleden. Maar nemen ze de moeite om een telefoontje naar NL te plegen om dat na te gaan? Of vinden ze dat teveel gedoe en wordt je dan regelmatig afgewezen...? => lijkt me simpel, je vriend (aanstaande man) is al Amerikaan, moet voor hem een peuleschilletje zijn. In ons geval hebben we voor we in de VS aankwamen een pakketje gemaakt met een introductiebriefje over ons, waarom we hier zin, wat voor werk ik doe, en een werkgeversverklaring erbij. Dat was voldoende om vanuit het niets een woning te kunnen huren.

-Ik begreep dat de AOW 2% per jaar dat je in het buitenland verblijft, in mindering brengt. Maar dat mijn opgebouwde pensioen blijft staan. Hoe werkt het in de US met pensioen/aow opbouw? => dat ga je opnieuw opbouwen. Je klinkt jong, dus je hebt nog lang te gaan om een 401k te vullen, of een huis te kopen als oude dag investering. Ik heb begrepen dat er niet zoiets is als AOW. Zelf opzij leggen dus.

-Is er iemand die in Portland/Oregon of omgeving woont, en me kan vertellen hoe het bevalt?
Er schijnt een Portland Dutch community te zijn waar ik ook graag meer over zou willen weten.

-Is er via de rijksoverheid of iets geen stappenplan met 'wat te doen' zodat ik niets vergeet in te lichten als ik werkelijk ga verhuizen? => Belangrijkste is het GBA en je bank(en). GBA geeft het volgens mij door aan de belastingdienst enzo.

-Wat zijn de kosten van het meenemen van je spullen? Daar twijfel ik erg over. Of opslaan in NL en alleen mijn kleding meenemen. Iemand een tip of goedkope manier op dit te doen? => wat heeft opslaan voor zin als je van plan bent permanent te gaan? Wij hebben voor vertrek onze inboedel flink uitgedund (alles met een stekker heeft geen om mee te nemen, net als auto's). Daarna alles laten inpakken en middels een verhuizer verscheept. Er staat geloof ik van zowel mij, als van mijn vrouw 1 doosje in Nederland.

Ik krijg verder sterk de indruk dat je de financiële kant een beetje onderschat. Ga sparen! Zorg dat je voor vertrek minstens een paar duizend Euro op je rekening hebt staan. Als je aankomt zul je een baan gaan zoeken. Totdat je die gevonden hebt moet je toch een potje hebben....

En verder, succes!
LA, LA, LA....
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Dat een expatverzekering ingewikkeld is wil ik even ontkrachten. Onze expatverzekering heeft een tussenpersoon in de VS, en alles gaat dus rechtstreeks via die tussenpersoon. Aangezien wij nauwelijks een deductible hebben en geen co-pays hoef ik bij bezoek aan een arts dus helemaal niets te betalen, alles wordt rechtstreeks met de verzekering geregeld. De enige internationale betaling is dat wij nog in NL de premie betalen, maar wij hebben nog een Nederlandse rekening, dus dat is geen probleem.
Dat gezegd hebbende, onze verzekering voldoet niet aan de eisen voor de ACA, dus wij zullen komend jaar ook overstappen.
Als je werkgever een goede verzekering aanbiedt zou ik daar overigens voor gaan, wij hebben echter te maken met een hele kleine werkgever en moeten dus alles zelf regelen (werkgever betaalt wel een groot deel van de premie terug). En meeverzekeren met je echtgenoot lijkt me ook een goed plan. Maar mocht dat (nog) niet mogelijk zijn, dat kan een expatverzekering goed werken ter overbrugging. OOM schijnt daar prima voor te zijn. Wij hebben de Goudse, die is duurder en uitgebreider en meer geschikt om langdurig gebruik van te maken.
Terug in Texas!
Diantha
Amerika-newbie

Bericht door Diantha »

Max Kool schreef:Meestal (?) kan de spouse meeverzekerd worden op de ziektekostenverzekering van de werkende wederhelft. Dat lijkt me voor jou de meest logische route.

Zo zijn mijn vrouw en zoon meeverzekerd in de ziektekostenverzekering die ik via mijn werkgever heb.

-Heeft iemand een zorgverzekering afgesloten in de USA? Of houden de meeste mensen een zorgverzekering aan die in NL afgesloten is voor verblijf in het buitenland. De kosten daarvan zijn vaak erg hoog maar ik weet niet wat er in een zorgverzekering in de US gedekt is. En dat is toch wel cruciaal. => direkt bij aankomst via werkgever afgesloten. Geen moment aan een Nederlandse verzekering gedacht. Go with the flow. Zelfs als je een Nederlandse verzekering hebt zit je nog steeds met voorschieten, internationale betalingen etc. Misschien dat dit soort verzekeringen goed werken voor goedbetaalde expatters? Voor de gewone man/vrouw lijkt me dit een ingewikkelde manier met veel rompslomp.

-Trouwen in het buitenland, ik heb hier al aardig wat op gegooglet, en snap dat ik naar mijn gemeente moet voor een certificaat. Maar het gehele stapsgewijze proces is mij niet duidelijk. En ik wil graag alles goed aanpakken voordat ik straks een probleem heb. => geen idee, wil je in de VS trouwen? Zorg in ieder geval voor de nodige uittreksels (geboorte, GBA nu je nog in NL woont). En laat je vriend eens uitzoeken hoe dat in de VS gaat?

-Huren van een huis, ze checken vaak bij je oude huurder of je netjes betaald hebt in het verleden. Maar nemen ze de moeite om een telefoontje naar NL te plegen om dat na te gaan? Of vinden ze dat teveel gedoe en wordt je dan regelmatig afgewezen...? => lijkt me simpel, je vriend (aanstaande man) is al Amerikaan, moet voor hem een peuleschilletje zijn. In ons geval hebben we voor we in de VS aankwamen een pakketje gemaakt met een introductiebriefje over ons, waarom we hier zin, wat voor werk ik doe, en een werkgeversverklaring erbij. Dat was voldoende om vanuit het niets een woning te kunnen huren.

-Ik begreep dat de AOW 2% per jaar dat je in het buitenland verblijft, in mindering brengt. Maar dat mijn opgebouwde pensioen blijft staan. Hoe werkt het in de US met pensioen/aow opbouw? => dat ga je opnieuw opbouwen. Je klinkt jong, dus je hebt nog lang te gaan om een 401k te vullen, of een huis te kopen als oude dag investering. Ik heb begrepen dat er niet zoiets is als AOW. Zelf opzij leggen dus.

-Is er via de rijksoverheid of iets geen stappenplan met 'wat te doen' zodat ik niets vergeet in te lichten als ik werkelijk ga verhuizen? => Belangrijkste is het GBA en je bank(en). GBA geeft het volgens mij door aan de belastingdienst enzo.

-Wat zijn de kosten van het meenemen van je spullen? Daar twijfel ik erg over. Of opslaan in NL en alleen mijn kleding meenemen. Iemand een tip of goedkope manier op dit te doen? => wat heeft opslaan voor zin als je van plan bent permanent te gaan? Wij hebben voor vertrek onze inboedel flink uitgedund (alles met een stekker heeft geen om mee te nemen, net als auto's). Daarna alles laten inpakken en middels een verhuizer verscheept. Er staat geloof ik van zowel mij, als van mijn vrouw 1 doosje in Nederland.

Ik krijg verder sterk de indruk dat je de financiële kant een beetje onderschat. Ga sparen! Zorg dat je voor vertrek minstens een paar duizend Euro op je rekening hebt staan. Als je aankomt zul je een baan gaan zoeken. Totdat je die gevonden hebt moet je toch een potje hebben....

En verder, succes!
Bedankt Max, dat sparen ben ik al hard mee op weg dus want had idd al bedacht dat alles geld kost. En zeker als je in het begin nog zoekend bent naar een baan. Bedankt voor alle antwoorden!!!
Ilovemyflorida
Amerika-ontdekker

Bericht door Ilovemyflorida »

-Heeft iemand een zorgverzekering afgesloten in de USA? Of houden de meeste mensen een zorgverzekering aan die in NL afgesloten is voor verblijf in het buitenland. De kosten daarvan zijn vaak erg hoog maar ik weet niet wat er in een zorgverzekering in de US gedekt is. En dat is toch wel cruciaal.

Zorgverzekering is duur. Mocht je trouwen dan kan je je aansluiten bij de zorgverlening van je man. Dit gaat allemaal via jouw/ zijn werkgever, maar zelfs dan blijft het nog erg duur! Lees verder in mijn antwoorden over hoe en wat.

-Trouwen in het buitenland, ik heb hier al aardig wat op gegooglet, en snap dat ik naar mijn gemeente moet voor een certificaat. Maar het gehele stapsgewijze proces is mij niet duidelijk. En ik wil graag alles goed aanpakken voordat ik straks een probleem heb.
Je hebt niks nodig van de gemeente, misschien een verklaring goed gedrag maar daar wordt vaak niet om gevraagd.
Mocht je denken aan een K1 visum, dan zou ik dat niet doen. Duik op internet, zoek een beurs of conferentie in de buurt waar je vriend woont en ga daar heen. Ga niet daarna terug naar Nederland en trouw na 60 dagen met je vriend. (Google 60 day rule). Het is legaal en je advocaat (die je ZEKER nodig hebt) zal dit bevestigen. K1 is een giga rompslomp en kan makkelijk een jaar duren (vriend van mij deed er zelfs ruim 2 jaar over).

-Huren van een huis, ze checken vaak bij je oude huurder of je netjes betaald hebt in het verleden. Maar nemen ze de moeite om een telefoontje naar NL te plegen om dat na te gaan? Of vinden ze dat teveel gedoe en wordt je dan regelmatig afgewezen...?
Geen telefoontje naar Nederland. Huur je via een particulier is het geen probleem! Huur je via een bedrijf/ corporatie dan checken ze je credit score. Aangezien je die niet op hebt gebouwd krijg je via die weg niks. Goede nieuws voor jouw is is dat de meeste huizen particulier worden verhuurd!

-Ik begreep dat de AOW 2% per jaar dat je in het buitenland verblijft, in mindering brengt. Maar dat mijn opgebouwde pensioen blijft staan. Hoe werkt het in de US met pensioen/aow opbouw?
Simpel: Google 401k, de meeste bedrijven bieden deze opbouw aan.

Nooit geweest dus geen idee

Betaal je rekeningen maar laat je nog niet uitschrijven! Totdat je getrouwd bent en verzekering hebt via je man/ vriend kan je je Nl verzekering gebruiken.

-Wat zijn de kosten van het meenemen van je spullen? Daar twijfel ik erg over. Of opslaan in NL en alleen mijn kleding meenemen. Iemand een tip of goedkope manier op dit te doen?
Ik heb ervaring met een bedrijf dat heet "friends in logistics" in Nederland. Bel Hun, zij regel een pallet voor je spullen en alle papieren!
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

@Ilovemyflorida

Dan heeft jou goede vriend niet echt geluk gehad. Ben zelf met een K1 zonder al te veel problemen naar de VS gekomen (8 maanden geloof ik). Zo'n ropslons is dit nou ook weer niet mits je de juiste papieren gewoon juist invult. Plus er zijn genoeg members hier op het forum die dit traject hebben gedaan.

En kan je ook even aangeven waarom je aangeeft dat je verzekering duur is via je partners werkgever? Dit verschilt volgens mij per werkgever heel erg. Toen ik net naar de VS kwam en bij Staples werkte had ik een $80 per maand verzekering die echt NIETS dekte bijna. Ja emergencies maar alsnog moest ik zelf $10.000 uit eigen zak betalen. Nu via mijn werkgever betaal is iets van $280 of zo voor mijn vrouw en mij en heb een hele goede verzekering via BCBS of Illinois.
Ilovemyflorida
Amerika-ontdekker

Bericht door Ilovemyflorida »

80 per maand verzekering die echt NIETS dekte bijna. Ja emergencies maar alsnog moest ik zelf $10.000 uit eigen zak betalen. Nu via mijn werkgever betaal is iets van $280 of zo

80 per persoon en niks betaald krijgen of 280 betalen en meer betaald krijgen. Dat is dan toch nog steeds duur :blink: ging laatst anti biotica halen, even 70 dollar betalen. En ik betaal voor twee personen 240 per maand.
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

Welcome in the land of the free waar pharmaceuticals kunnen doen wat zij maar willen voor de medicijn kosten. De dure uitjes met doctoren en andere medische instellingen moeten ergens van betaald worden. Oh en natuurlijk de onderzoekskosten voor het medicijn.

Ik zou eens goed naar jullie plan kijken of wellicht vragen of er een no name brand is voor jou medicatie. Dat scheelt in kosten soms!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer