Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Lastige vragen op DS-160 form

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
EricH
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 8

Lastige vragen op DS-160 form

Bericht door EricH »

Beste mensen,
Eerst een stukje verleden: In 1996 ben ik voor mijn nederlandse werkgever 3 maanden in de USA geweest, 23 sept. heen, en net voor de kerst terug naar huis. Door omstandigheden ben ik toen 2 dagen te laat teruggevlogen naar NL.
Achteraf heb ik hier spijt van, maar toen was de wereld anders dan nu.

Ik ben in 1997 en 1999 ook in de USA geweest, en er waren geen problemen bij de douane. Mijn volgende reis was in 2005, en nu werd ik apart genomen bij de douane en kreeg ik vragen over 1996, waarom ik een paar dagen te laat naar huis ben gegaan. Blijkbaar heeft de 11 september aanval op de USA daar de spelregels veranderd.
Afijn, sindsdien nog enkele keren daar geweest en iedere keer hetzelfde gebeuren, apart nemen, lang wachten, vragen beantwoorden en dan pas het land in. De laatste keer kreeg ik echter te horen dat ze mij een dag later zouden terugsturen naar NL :-( . Ik heb daar ongeveer 17 uur bij de douane gezeten in een kamertje, en toen kreeg ik te horen dat bij nader inzien ik toch het land in mocht :-). Ik vermoed dat er een andere manager was binnengelopen die een andere mening had, gelukkig positief voor mij. Ik kreeg toen ook te horen dat voor het vervolg ik vooraf een visum moet aanvragen. Dat ben ik nu aan het doen, maar er zijn een paar vragen waarvan ik niet goed weet hoe die in te vullen:
1) Have you ever been refused admission to the U.S. or withdrawn your application for admission at the port of entry?
Is dit nu een ja of een nee? Ik werd in eerste instantie tegengehouden, en na 17 uur mocht ik toch het land in.

2) Er is ook de vraag: Has anyone ever filed an immigrant petition on your behalf with the United States Citizenship and Immigration Services?
Ik heb in het verleden een keer een formulier voor "green card lottery" ingevuld. Is dat een "immigrant petition"?

Bij voorbaat dank voor het meedenken.
Groet, Eric.
Hockey
Amerika-expert

Re: Lastige vragen op DS-160 form

Bericht door Hockey »

1) Nee, er is je nog nooit de toegang geweigerd.
2) Nee, je hebt nog nooit zo'n aanvraag gedaan. Dat zou alleen het geval zijn als je gewonnen had.
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

^
+1
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
EricH
Amerika-ontdekker

Bericht door EricH »

Aha, hartelijk dank voor de antwoorden Hockey.
En Jrabakker, ik neem aan dat +1 betekend dat je het met Hockey eens bent.

Dan kan ik verder met het invullen.
Groet, Eric.
EricH
Amerika-ontdekker

Bericht door EricH »

Beste mensen,

Nog een vraag over het DS-160 form.
De laatste vraag is:
Q: Have you ever been unlawfully present, overstayed the amount of time granted by an immigration official or otherwise violated the term of a U.S. visa?
Helaas moet ik hier ja beantwoorden.
Op een beetje ongelukkige wijze ben ik in 1996 twee dagen te lang in de US geweest. Ik was daar voor mijn NL werkgever en ik moest daar zelf mijn ticket terug boeken. Dat ging toen nog bij een reis-agent. Het was ongeveer 10 dagen vóór kerstmis, en ik kreeg te horen dat wegens de kerst alle vluchten vol zaten die ik gekozen had (om op tijd te vertrekken). Ik heb nog geprobeerd een vlucht naar Belgie of Duitsland te krijgen, maar de dame van de boekingen zei me "don't worry to leave 2 days late, that is no problem at all". Ik heb haar toen geloofd, dus ik ben 2 dagen te laat terug gegaan.
In 1997 en in 1999 ben ik ook in de US geweest, en er waren nooit problemen om binnen te komen. Maar in 2005 was het ineens een problem. Ik werd apart genomen, eerst moet je dan 1,5 uur wachten, dan werd gevraagd waarom ik in 1996 te laat terug ben gegaan, en dan mocht ik toch nog het land in. Hetzelfde ging het in 2011 en 2012. In 2013 wilden ze me eerst terugsturen (met de volgende vlucht, een dag later), maar na 17 uur in een kamer te hebben gezeten moest ik de gang op komen en werd ik gevraagd of ik een eigen huis en baan heb in NL, dat was (en is) zo, en toen mocht ik alsnog het land in, wél met de boodschap dat ik voor een volgende reis eerst in NL een visum moet aanvragen. Er werd gezegd "you could have tried to stay in the US, we want to be sure that you will leave the country again".

Als ik de vraag met 'ja' beantwoord verschijnt er een veld waar ik uitleg kan geven. Ik heb niets te verbergen, maar raden jullie het aan om het ook zo uitgebreid uit te leggen als hierboven, of is dat te veel detail?

Voor de compleetheid: alle andere keren dat ik in de US was ben ik netjes op tijd weer vertrokken.

Dank voor het meedenken.
Groet, Eric.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

"In 1996, acting on what turned out to be bad advice from the travel agent, I inadvertently had an overstay of 2 days due to unanticipated difficulty in getting a timely return flight to the Netherlands during the holiday season. On every subsequent visit, I left the USA within the required time frames."

Me dunkt dat een overstay 20 jaar geleden je wel vergeven zal worden. Maar je moet wel eerlijk zijn.
Laatst gewijzigd door Dutchess op 15 jul 2016, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Je kan ook nog melden dat je een poging hebt gedaan om een retour te krijgen naar een van de buurlanden, maar dat ook daar alles volgeboekt zat.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
EricH
Amerika-ontdekker

Bericht door EricH »

Dutchess, hartelijk dank voor de heel mooie en duidelijke omschrijving, ik heb die inmiddels gebruikt.
Kastelke, ook bedankt voor de toevoeging. Ik heb er van gemaakt "...to the Netherlands or neighboring countries ...".

Ik laat nog wel weten hoe het afloopt.
Groet, Eric.
EricH
Amerika-ontdekker

Bericht door EricH »

Beste mensen,
Ik heb nu een afspraak staan bij het consulaat in Amsterdam. Er wordt aangegeven dat ik moet kunnen bewijzen dat ik banden heb met Nederland.
Nu dacht ik er aan om het bewijs van eigendom van ons huis mee te nemen (akte van levering) en die van de (hobby-) auto's.
Weet iemand of kopien dan volstaan? Of moet ik toch de originelen meenemen.

Mijn moeder en zussen wonen ook in Nederland. Moet ik daar dan ook enig bewijs van meenemen? (copie inschrijving gemeente of zo?).
Payslip en jaaropgave van werkgever heb ik ook al aan gedacht, alsmede die van mijn man.

==> Btw, misschien niet een onbelangrijk detail: ik ben getrouwd met een Amerikaan. Mijn man en ik wonen nu 18 jaar samen in NL en zijn 4 jaar geleden getrouwd (ook in NL). Hij is destijds voor mij naar NL geëmigreerd en heeft nooit een Nederlanderschap aangevraagd. En ik ben gewoon Nederlander. ;-)

Bij voorbaat dank voor de tips en meningen.
Groet, Eric.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

EricH schreef:Nu dacht ik er aan om het bewijs van eigendom van ons huis mee te nemen (akte van levering) en die van de (hobby-) auto's.
Weet iemand of kopien dan volstaan? Of moet ik toch de originelen meenemen.
Ik weet niet wat wijsheid, maar waarom zou je niet de originelen meenemen?
EricH schreef:Mijn moeder en zussen wonen ook in Nederland. Moet ik daar dan ook enig bewijs van meenemen? (copie inschrijving gemeente of zo?).
Payslip en jaaropgave van werkgever heb ik ook al aan gedacht, alsmede die van mijn man.
Het eerste niet meenemen, familie in NL voegt niets toe. Zoveel mensen die emigreren laten familie achter, zeker ouders en zussen. Partners en minderjarige kinderen zijn wel een sterke band.
EricH
Amerika-ontdekker

Bericht door EricH »

"maar waarom zou je niet de originelen meenemen?"
Tja, geen echt goede reden bedenk ik me nu. Ik loop alleen niet zo graag heel de dag rond met de papieren van ons huis en zo. Maar goed, ik kan ze wel meenemen.

Het feit dat mijn partner de Amerikaanse nationaliteit heeft, gaat dat nog problemen opleveren? (iemand daar ervaring mee?)

Groet, Eric.
Dakloze
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 99

Bericht door Dakloze »

EricH schreef: Het feit dat mijn partner de Amerikaanse nationaliteit heeft, gaat dat nog problemen opleveren? (iemand daar ervaring mee?)
Geen ervaring mee, maar ik zou verwachten dat het geen enkel probleem oplevert. Immers, als je immigrant intent zou hebben, zou je gewoon een greencard kunnen aanvragen. (zie https://www.uscis.gov/family/same-sex-marriages).
--
I route, therefore you are.
EricH
Amerika-ontdekker

Bericht door EricH »

... zou je gewoon een greencard kunnen aanvragen
Zo makkelijk is dat niet. Ik heb begrepen dat mijn man dan én in Amerika moet wonen, én daar werk moet hebben om mij naar de USA te kunnen laten komen op basis van ons getrouwd-zijn. Hij woont en werkt in Nederland, al 18 jaar.
Maar goed, ik begrijp dat dit waarschijnlijk geen rol zal spelen. De afspraak is over twee wekenn.

Groet, Eric.
EricH
Amerika-ontdekker

Bericht door EricH »

Hier ben ik weer.
De afgelopen maandag ben ik op het consulaat geweest in Amsterdam voor mijn visa interview.
Bij binnenkomst een controle zoals we dat kennen van op het vliegveld. Dan door naar de wachtruimte met een volgnummer. Al snel naar het eerste loket, daar werd enkel het afspraakformulier en een pasfoto gevraagd. De (heel vriendelijke) meneer vroeg me nog waarom ik destijds te laat ben vertrokken en daarop uitleg gegeven. Daarna 20 min. wachten en vervolgens het tweede loket.
Hier merkt een (vriendelijke en zakelijke) meneer op dat ik bij een Amerikaans bedrijf werk (d.w.z., een NL vestiging daarvan), en vraagt wat ik daar doe. Dan vraagt hij wat mijn plannen zijn om USA te bezoeken en ik leg uit dat we 2 vakantie opties hebben voor 2017 (en uitgelegd welke) en dat we nog een keuze moeten maken. Dan is hij even bezig op zijn computer en ineens zegt hij dat ik mijn visa krijg en dat ik mijn paspoort binnen 2 á 3 dagen tegemoed kan zien. En dat was het op het consulaat.
Ik had een hele stapel documenten meegenomen om mijn binding met NL aan te tonen, originelen en kopieën, maar hij heeft nergens naar gevraagd.
Vandaag (donderdag) is het paspoort, mét visum daarin, bezorgd door de post (was gisteren ook al aangeboden, was niet thuis). En voor 10 jaar geldig. Jippie. :D :thumbup:
Nog dank voor jullie meedenken en hulp, een mooie website is dit.
Groet, Eric.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Blij dat het zo goed is afgelopen!
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
heidem
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door heidem »

Mooi resultaat! Houd er bij het boeken van bijvoorbeeld vluchten wel rekening mee dat er zelfs met het visum een kans is dat je wat langer doet over de grenscontrole bij binnenkomst in de VS. Ondanks zijn visum wordt een familielid door de eerste CBP-ambtenaar die hij treft altijd doorgestuurd voor een 'secondary inspection' wegens een "overstay" halverwege de jaren negentig (hij is het land wel tijdig uit gegaan, maar het groene strookje is niet uit zijn paspoort gehaald en verwerkt). Die secondary inspections zelf duren nooit lang en verlopen zonder problemen, maar het kan soms wel even wachten betekenen. De uitleg die hij telkens weer krijgt bij de secondary inspection is dat, ondanks het visum, die eerste CBP-ambtenaar gewoonweg niet het risico wil lopen dat ie iemand ten onrechte doorlaat.
EricH
Amerika-ontdekker

Bericht door EricH »

Heidem,

Ik schrik wel een beetje van jouw verhaal. Het lijkt wel of ik dan nooit van die onvriendelijke behandeling af kan komen.

Mijn huidige ervaring is: apart genomen worden (en mijn partner mocht er niet bij zijn), heel lang wachten (mijn ervaringen zijn van 1,5 uur tot 2,5 uur), wederom uitleggen wat er in 1996 is gebeurd, en dan verder het land in.
Je schrijft "duren nooit lang". Ik hoop echt dat de behandeling van jouw familielid een andere zal zijn dan de ontvangst die ik de laatste jaren heb gekregen, en dat ik dan bij toekomstige bezoeken een stuk korter hoef te wachten. Want 2 uur vind ik erg lang, en om daar iemand na 19 jaar nog mee lasting te vallen, het frusteerd me. Door dat lange wachten heb ik al eens een connecting flight gemist.

Groet, Eric.
heidem
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door heidem »

De ervaringen komen eigenlijk vrijwel standaard op hetzelfde neer:
- de CBP-ambtenaar ziet in de pc een overstay staan en stuurt hem door naar de secondary inspection (als hij met anderen reist, wordt hij inderdaad apart genomen);
- vervolgens is het wachten op de secondary inspection, de wachttijd variërend van 5 tot 15 en een enkele keer 30 minuten (aankomst is meestal in Detroit, enkele keer in Atlanta);
- de secondary inspection bestaat kort door de bocht uit de mededeling dat in het systeem een overstay staat, de mededeling dat er ook in het systeem staat dat hij ondanks die overstay gewoon het land in mag (dat staat zelfs expliciet op het visum) en de mededeling dat de eerste CBP-ambtenaar hem gewoon door had mogen laten gaan.
Als hij moet overstappen in de VS plant ie altijd minimaal drie uur voor de overstap. Vanaf een moment ergens na 9/11 is deze overstay bij elke reis naar de VS naar voren gekomen en heeft altijd geleid tot een secondary inspection. Het visum heeft hij aangevraagd op aanraden van een CBP-ambtenaar, maar dat heeft daarin geen verschil gemaakt. In zijn geval is het geen overstay geweest en kan hij dat ook met stukken bewijzen, maar de overstay gaat niet uit het systeem.
Dakloze
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 99

Bericht door Dakloze »

EricH schreef:Door dat lange wachten heb ik al eens een connecting flight gemist.
In jouw geval zou ik overwegen om Global Entry aan te vragen. Kost je $100 maar als je wordt goedgekeurd ben je voor 5 jaar van het gezeik af.

Met Global Entry ga je naar de GE kiosk, voer je je paspoort in en geef je vingerafdrukken, en krijg je een bonnetje die je aan een CBP officer laat zien. Dan heb je geen gezeik met CYA.
--
I route, therefore you are.
EricH
Amerika-ontdekker

Bericht door EricH »

Dank voor jullie toelichting / advies.
Zelf heb met duidelijk langere wachttijden te maken gehad. En het was echt niet druk, één keer heb ik er op zitten letten en zag ik dat anderen daar eerder naar de balie werden geroepen en doorgelaten, ik weet niet goed wat ik daarvan moet denken. Zou het kunnen zijn dat mijn wachttijd nu korter zal zijn omdat ik nu een visum heb?

Ik lees ook in jullie reacties "(dat staat zelfs expliciet op het visum)". Er staat bij mij direct onder 'Annotation' het volgende: esta record reviewed. Klopt het dat dit iets anders is als "toch het land in mogen ondanks de overstay"?

Ik ben nog niet bekend met alle afkortingen, CBP heb ik gevonden staat voor Customs and Boarder Protection. Ik dacht trouwens dat ik bij de grens met Homeland Security te maken had. Maar waar staat CYA voor?

Global Entry heb ik zojuist gegoogled, en dat lijkt interessant. Maar ik denk dat ik het eens aankijk bij onze eerstvolgende reis. Mocht ik een relatief korte wachttijd hebben dan is dat natuurlijk geen probleem. Maar als het b.v. langer is dan drie kwartier, dan voel ik er wel voor om een Global Entry aan te vragen.

Wederom dank. Groet, Eric.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer