Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Tax: begrijp ik het goed?
Tax: begrijp ik het goed?
Hallo,
Over 8 dagen vertrek ik (eindelijk!) naar Amerika! Nu had ik daarstraks een gesprek met mijn ouders over de tax in Amerika, omdat we hierdoor verrast werden bij onze vakantie in New York. Nu heb ik de volgende lijst gevonden, en vraag ik me af of dit de meest recente lijst is, én of ik dit goed begrijp: https://en.wikipedia.org/wiki/Sales_tax ... ted_States
Ik zie dat in AZ, CA, NV en UT respectievelijk 5,6%, 7,5%, 6,85% en 5,95% tax betaald moeten worden, maar dat dit percentage kan oplopen naargelang de locatie waar ik me bevind. Zo zou Los Angels 9%, Las Vegas 8,1% en San Francisco 8,75% zijn?
Nu ging de discussie met mijn ouders vooral over WANNEER deze taxes betaald moeten worden. Zij beweren dat dit enkel is wanneer een aankoop over de $100 is? Wat ik kan opmaken van Wikipedia is dat in boven vermelde staten op boodschappen (dus alles wat je koopt in bijv. Walmart???) taxfree zijn? En bij aankoop van andere zaken zoals kleding/electronica ofzo, dat daar sowieso tax op betaald moet worden, ookal kost het bij wijze van spreken $1? Klopt dit?
Alvast erg bedankt!
Over 8 dagen vertrek ik (eindelijk!) naar Amerika! Nu had ik daarstraks een gesprek met mijn ouders over de tax in Amerika, omdat we hierdoor verrast werden bij onze vakantie in New York. Nu heb ik de volgende lijst gevonden, en vraag ik me af of dit de meest recente lijst is, én of ik dit goed begrijp: https://en.wikipedia.org/wiki/Sales_tax ... ted_States
Ik zie dat in AZ, CA, NV en UT respectievelijk 5,6%, 7,5%, 6,85% en 5,95% tax betaald moeten worden, maar dat dit percentage kan oplopen naargelang de locatie waar ik me bevind. Zo zou Los Angels 9%, Las Vegas 8,1% en San Francisco 8,75% zijn?
Nu ging de discussie met mijn ouders vooral over WANNEER deze taxes betaald moeten worden. Zij beweren dat dit enkel is wanneer een aankoop over de $100 is? Wat ik kan opmaken van Wikipedia is dat in boven vermelde staten op boodschappen (dus alles wat je koopt in bijv. Walmart???) taxfree zijn? En bij aankoop van andere zaken zoals kleding/electronica ofzo, dat daar sowieso tax op betaald moet worden, ookal kost het bij wijze van spreken $1? Klopt dit?
Alvast erg bedankt!
Re: Tax: begrijp ik het goed?
Ik zou wat betreft de tarieven niet op dat Wiki artikel afgaan, er staat bovenaan dat het "outdated" is. Je kunt googlen door "sales tax" en de zip code in te vullen, dan krijg je recentere informatie.
En nee, het is niet alleen voor bedragen boven de $100. Ik betaal zelfs voor een zakje M&Ms nog sales tax. En "boodschappen" is een breed begrip, er wordt soms wel onderscheid gemaakt tussen bv voedingsmiddelen en andere artikelen zoals toiletpapier, kleding, electronica, noem maar op, dan kan er op voedsel in winkels minder of geen sales tax berekend worden - maar nogmaals, dat hangt van de locatie af. Maar het is dus niet zo dat alles bij Walmart taxfree is, tenzij je een staat bezoekt waar geen sales tax is zoals bv Montana.
Verwarrend, hè?
En nee, het is niet alleen voor bedragen boven de $100. Ik betaal zelfs voor een zakje M&Ms nog sales tax. En "boodschappen" is een breed begrip, er wordt soms wel onderscheid gemaakt tussen bv voedingsmiddelen en andere artikelen zoals toiletpapier, kleding, electronica, noem maar op, dan kan er op voedsel in winkels minder of geen sales tax berekend worden - maar nogmaals, dat hangt van de locatie af. Maar het is dus niet zo dat alles bij Walmart taxfree is, tenzij je een staat bezoekt waar geen sales tax is zoals bv Montana.
Verwarrend, hè?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Naar mijn weten is niets taxfree hoor. Zoals hierboven gezegd; al haal je een chocoladereep bij het tankstation, je betaalt nog steeds tax.
Groetjes,
Daniel
Daniel
(Sales) tax blijft een van die idiote/charmante dingen van op vakantie in de VS. Dat er buiten een bord staat: "Ice Cream 1 dollar!" en dat je kind dan stoer zelf in het Engels gaat bestellen, dollarbiljet in de hand geklemd. En dan teleurgesteld terugkomt, omdat hem 1,08 dollar bleek te worden gerekend
In de meeste staten is (grofweg) het meeste eten dat je in een supermarkt koopt (bedoeld om thuis te bereiden/nuttigen), vrijgesteld van sales tax. Producten die bedoeld zijn om meteen op te eten (sandwiches die je op de vleeswarenafdeling bestelt), of die verwarmd worden verkocht op de versafdeling (pizzapunten, soep), kunnen wel belast zijn. Sommige staten heffen ook belasting over in de supermarkt gekochte snacks/frisdrank.
Hier een overzicht uit 2015: http://blog.taxjar.com/states-grocery-items-tax-exempt/

In de meeste staten is (grofweg) het meeste eten dat je in een supermarkt koopt (bedoeld om thuis te bereiden/nuttigen), vrijgesteld van sales tax. Producten die bedoeld zijn om meteen op te eten (sandwiches die je op de vleeswarenafdeling bestelt), of die verwarmd worden verkocht op de versafdeling (pizzapunten, soep), kunnen wel belast zijn. Sommige staten heffen ook belasting over in de supermarkt gekochte snacks/frisdrank.
Hier een overzicht uit 2015: http://blog.taxjar.com/states-grocery-items-tax-exempt/
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
- rmathijssen
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 4
@Bello,
Ik vind het juist een heel goed systeem, zou graag zien dat dit in Nederland ook zou kunnen. Mensen worden bewust dat de overheid een groot deel van de verkoopprijs inneemt. In Nederland staan de meeste mensen er niet eens bij stil dat ze meer dan 200 euro aan de staat af moeten dragen bij een aankoop van bijvoorbeeld een televisie. Dit is naar mijn inziens een zeer slechte zaak.
De winkel biedt een product aan voor $1, dit is ook het geld wat de winkelier hiervoor krijgt. Alles wat daarbovenop komt gaat namelijk rechtstreeks naar de staatsruif.
Ik vind het juist een heel goed systeem, zou graag zien dat dit in Nederland ook zou kunnen. Mensen worden bewust dat de overheid een groot deel van de verkoopprijs inneemt. In Nederland staan de meeste mensen er niet eens bij stil dat ze meer dan 200 euro aan de staat af moeten dragen bij een aankoop van bijvoorbeeld een televisie. Dit is naar mijn inziens een zeer slechte zaak.
De winkel biedt een product aan voor $1, dit is ook het geld wat de winkelier hiervoor krijgt. Alles wat daarbovenop komt gaat namelijk rechtstreeks naar de staatsruif.
Amai, dat is inderdaad wel verwarrend allemaal. Na wat googlen heb ik (denk ik) de tax rates per staat/stad gevonden.
Geldt deze tax ook wanneer je op restaurant gaat (of in een fastfoodzaak). Als ik bijvoorbeeld een menu van $15 dollar besteld, komen daarbij dan ook nog tax?
Geldt deze tax ook wanneer je op restaurant gaat (of in een fastfoodzaak). Als ik bijvoorbeeld een menu van $15 dollar besteld, komen daarbij dan ook nog tax?
Natuurlijk is dit niet de reden waarom ze het doen. De reden is dat staten de vrijheid krijgen om zelf die dingen te bepalen.rmathijssen schreef:@Bello,
Want nu weet je ook niet waar je taxes heen gaan. Een deel naar de stad, een deel naar de staat, soms komt er nog "Navajo tax" bij, en in sommige gevallen zelfs nationale taxes...
Het is ook wat handiger voor bijvoorbeeld de grote ketens, die nationale prijzen kunnen aanbieden. Ze hoeven geen nieuwe slogan te bedenken voor elke staat

-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 5
Is salestax niet gewoon een Amerikaans equivalent voor BTW?
De manier waarop ze het aanduiden is wel een stuk transparanter vergeleken met NL.

In Utah (van andere staten weet ik het niet) komt er in restaurants vaak nog een extra 1% "tourism tax" bovenop. Bron.Maartnn schreef:Geldt deze tax ook wanneer je op restaurant gaat (of in een fastfoodzaak). Als ik bijvoorbeeld een menu van $15 dollar besteld, komen daarbij dan ook nog tax?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
- rmathijssen
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 4
@M Kaktus,
Maar dat is in Nederland ook zo met de BTW, je hebt geen idee waar het precies naartoe gaat. Een deel gaat naar de EU, een groot deel naar "algemene middelen".
@strikerzeljko,
Niet helemaal, of eigenlijk gewoon helemaal niet. Ik ben geen belastingdeskundige in de USA, dus ga mijzelf er niet aan wagen de exacte verschillen te verklaren. Wat ik wel kan opmerken: waar staten in de USA nog vrijheid hebben (dus ook een 0-tarief kunnen hanteren) is een lid-staat binnen de EU verplicht minimaal 15% te heffen met een mogelijkheid tot 2 verlaagde tarieven met een minimum van 5%.
BTW is 1 van de belastingen waar je niemand over hoort klagen, mensen staan er gewoonweg niet bij stil, in tegenstelling tot de loon-belasting, terwijl de inkomsten van BTW inmiddels hoger is dan loonbelasting. Tevens 1 van de snelst groeiende inkomsten van de overheid.

In de USA ontkom je er niet aan om stil te staan bij de sales-tax, hier moet je namelijk zelf rekenen en wordt je telkens geconfronteerd met het verschil.
Maar dat is in Nederland ook zo met de BTW, je hebt geen idee waar het precies naartoe gaat. Een deel gaat naar de EU, een groot deel naar "algemene middelen".
@strikerzeljko,
Niet helemaal, of eigenlijk gewoon helemaal niet. Ik ben geen belastingdeskundige in de USA, dus ga mijzelf er niet aan wagen de exacte verschillen te verklaren. Wat ik wel kan opmerken: waar staten in de USA nog vrijheid hebben (dus ook een 0-tarief kunnen hanteren) is een lid-staat binnen de EU verplicht minimaal 15% te heffen met een mogelijkheid tot 2 verlaagde tarieven met een minimum van 5%.
BTW is 1 van de belastingen waar je niemand over hoort klagen, mensen staan er gewoonweg niet bij stil, in tegenstelling tot de loon-belasting, terwijl de inkomsten van BTW inmiddels hoger is dan loonbelasting. Tevens 1 van de snelst groeiende inkomsten van de overheid.
In de USA ontkom je er niet aan om stil te staan bij de sales-tax, hier moet je namelijk zelf rekenen en wordt je telkens geconfronteerd met het verschil.
In de praktijk is het vaak hetzelfde, maar BTW is Belasting over Toegevoegde Waarde, en nationaal (of zelfs Europees) geregeld. Het is een belasting over de meerwaarde die gecreëerd wordt, en moet in elke stap van het proces betaald worden. Een typisch voorbeeld is van kleren: Het naaiatelier betaalt BTW aan de katoenfabriek, het modehuis aan het naaiatelier, en jij aan het modehuis.
Sales tax is alleen tussen de eindverkoop en de consument. Klaar.
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 13
@rmatthijsen: hoe je het beestje ook noemt of hoe het berekend wordt doet toch eigenlijk niets ter zake. Betalen moet je toch en klagen heeft weinig zin. Of dat nu BTW of sales tax betreft.
Ik zie liever een all inclusive prijs, dan is bij voorbaat maar duidelijk hoeveel alles kost zonder zelf te moeten rekenen met sales tax en gratuity die dan weer niet over de sales tax gaat.
Ik zie liever een all inclusive prijs, dan is bij voorbaat maar duidelijk hoeveel alles kost zonder zelf te moeten rekenen met sales tax en gratuity die dan weer niet over de sales tax gaat.
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 5
Inderdaad, daarom vergelijk ik het gewoon met BTW. In grote lijnen komt het voor mij gewoon op hetzelfde neer. Dat het geld naar verschillende potjes gaat maakt voor een consument niets uit. In zoverre zou je kunnen redeneren dat sales tax transparanter is. Hoe dan ook het is geen keuze (net zoals BTW dat niet is). Erger vind ik die resort taxes zoals in Vegas (dat brengen ze als een soort premium maar je MOET er gewoon voor betalen).M Kactus schreef:In de praktijk is het vaak hetzelfde, maar BTW is Belasting over Toegevoegde Waarde, en nationaal (of zelfs Europees) geregeld. Het is een belasting over de meerwaarde die gecreëerd wordt, en moet in elke stap van het proces betaald worden. Een typisch voorbeeld is van kleren: Het naaiatelier betaalt BTW aan de katoenfabriek, het modehuis aan het naaiatelier, en jij aan het modehuis.
Mag ik vragen waarom je dit zo precies wilt weten? Ben je je vakantie tot op de laatste cent aan het budgetteren? Als je zo bezig bent spendeer je meer vakantie tijd aan het uitrekenen wat je overal betaalde vs. genieten van je verblijf. En in Amerika is er niet de optie om je sales tax terug te krijgen (zoals in Europa voor toeristen) dus het is verspilde energie.
Ik zou er gewoon vanuit gaan dat alles wat je moet aanschaffen 10% extra is, dan kan het alleen maar meevallen als je bij de kassa staat.
Ik zou er gewoon vanuit gaan dat alles wat je moet aanschaffen 10% extra is, dan kan het alleen maar meevallen als je bij de kassa staat.
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
Nee, het was gewoon een vraagje zodat ik ietwat een idee heb. En het is vooral omdat een medereiziger een iPhone wilt kopen ginder, en op die manier kunnen we dan zien waar hij deze het beste koopt. 

Lees even het topic over Iphone kopen hier in de VS. Schijnt niet veel verschil meer uit te maken.
- SpaceAce
- Amerika-expert
- Partner van: Njit
- Aantal x V.S. bezocht: 16
- Contacteer:
Zoals gezegd: ja dus.Maartnn schreef:Geldt deze tax ook wanneer je op restaurant gaat (of in een fastfoodzaak). Als ik bijvoorbeeld een menu van $15 dollar besteld, komen daarbij dan ook nog tax?
En dan komt er ook nog de tip bij. Gewoon standaard (niets bijzonders) tel je 15% erboven op, vind je het goed dan tel je 18% en vind je het subliem, dan geef je 20% fooi. En om het dan nog ingewikkelder te maken, bereken je deze procenten over het bedrag zónder tax

Ofwel: je eet voor 100 dollar en daar komt nog zo'n 7 dollar tax bovenop. Je zou dan dus 107 dollar betalen. Je vindt de bediening goed, dus wil je 18% fooi geven. Dan bereken je 18% over die 100 dollar. Dat is 18 dollar. De 107 dollar + de 18 dollar fooi = 125 dollar in totaal.
Let op, soms staat er op het bonnetje mooi bij wat de 15-18-20 procent is. Maar tel even na of dit berekent is met of zonder de tax. Vaak klopt het, maar niet altijd. Leuk hoor, dat ze het je 'gemakkelijk' willen maken, maar dan moet het wel kloppen.
Overigens berekenen wij meestal 18% en ronden dan het totaalbedrag naar een mooi rond getal af naar boven. Maar dit is voor iedereen anders en persoonlijk hoe men het doet.
(PS, in een fastfood zaak bereken je natuurlijk geen fooi. Maar daar komt inderdaad ook nog wel de tax nog bij ja)
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
- Frasi
- Amerika-expert
- Partner van: mezelf
- Aantal x V.S. bezocht: 18
- Contacteer:
Ga er inderdaad maar vanuit dat je op alles nog zo'n 10% aan tax betaald bij de kassa.
Het is overigens wel zo dat in de staat New York kleding <$100 niet belast is.
Het is overigens wel zo dat in de staat New York kleding <$100 niet belast is.

https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
- SpaceAce
- Amerika-expert
- Partner van: Njit
- Aantal x V.S. bezocht: 16
- Contacteer:
Overigens betaal je in de staten 'Alaska, Montana, Delaware, New Hampshire en Oregon' geen salestax. Hier kun je dus lekker taxfree shoppen 
Zie: http://www.aol.com/article/2013/05/05/t ... /20558414/
Afgelopen vakantie zeker mijn voordeel mee gedaan in Delaware en New Hampshire

Zie: http://www.aol.com/article/2013/05/05/t ... /20558414/
Afgelopen vakantie zeker mijn voordeel mee gedaan in Delaware en New Hampshire

Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl