Amerika heeft een enorme aantrekkingskracht, dat heb ik zelf ook gevoeld toen ik er de eerste keer was (2008). Niet voor niets zijn we het jaar daarna direct weer 2x gegaan! 2009 Was ook het jaar van de spotgoedkope vluchten en de zeer goedkope dollar, dat maakte het ook mogelijk.
Maar daarna wilde ik ook andere plekken zien. Tussen 2010 en 2014 zijn we bijvoorbeeld in Israel, Marokko en Thailand geweest, naast vakanties dichter bij huis. 2014 Bracht ons weer naar Amerika. Na al die jaren had ik er ineens weer enorm veel zin in, en zodoende trokken we dit keer door het zuidoosten van de VS. Maar het jaar erop reisden we naar Singapore, Maleisie en Maleisisch Borneo. Niet zo comfortabel en easy going als de VS, maar een ervaring die ik voor geen goud had willen missen. Dit jaar blijven we door wat wisselingen in de werksituatie (waardoor je ineens wat minder makkelijk een grote hoeveelheid vakantiedagen ineens kunt gebruiken en doordat dat toch wat onzekerdere financiën met zich mee brengt) wat dichter bij huis. Ik was nog nooit in Zuid-Frankrijk geweest (

) en dus gaan we daar volgende week naartoe, na een weekje Griekenland - heerlijk land!! - in juni. Misschien doen we nog wel een weekendje London later in het jaar. Meerdere korte trips, zonder urenlange vluchten, in een jaar zijn ook best lekker
Dus ja, ik kan me voorstellen dat je na een eerste kennismaking met de VS het gevoel hebt 'hooked' te zijn. Maar bij mij zakte dat gevoel ook wel weer wat weg. Ik zal er denk ik zeker blijven komen. Maar ik hoef niet elk jaar. Op stip op 1 staat nu Japan als eerstvolgende verre reis. Argentinië en Chili trekken ook. Hawaii ook trouwens.
Sommige mensen blijven na 1 keer de rest van hun vakanties doorbrengen in de VS. Ik begrijp het wel, het is bekend, vertrouwd, makkelijk bereisbaar, indrukwekkend en mooi. Maar ík reis niet om enkel het bekende te genieten. Ik wil ontdekken. Nieuw eten, nieuwe culturen, andere levensstijlen.
Er is zo'n gezegde, ik weet niet precies hoe hij gaat: Waar comfort ophoudt, begint het reizen....of zoiets. Dat klopt. Vorig jaar in Maleisie waren er zeker momenten dat ik uit mijn comfort zone was. Gewoon omdat het leven zó anders was. Bijzonder om dat meegemaakt te hebben!