Ik ben nieuw op de site, simpelweg omdat ik door de bomen het bos niet meer zag en nogal wat vragen heb. Dus waarom niet via de site waar allemaal ervaren mensen vertoeven

Mijn vriend woont in Portland Oregon en ik wil volgend jaar waarschijnlijk verhuizen. Ik weet dat je dan moet trouwen om een tijdelijke verblijfsvergunning te bemachtigen, omdat er voor mij geen werkvisa mogelijk is. Ook niks gewonnen met de DV2017 (maar goed, dat zag ik wel aankomen lol). Trouwen wilden we evengoed wel, het proces is alleen nu wat sneller.
Omdat er zoveel te regelen is met verzekeringen, pensioen, trouwen in het buitenland enz heb ik wat vragen waarvan ik hoop dat iemand me kan helpen, of het bv zelf al meegemaakt heeft?
-Heeft iemand een zorgverzekering afgesloten in de USA? Of houden de meeste mensen een zorgverzekering aan die in NL afgesloten is voor verblijf in het buitenland. De kosten daarvan zijn vaak erg hoog maar ik weet niet wat er in een zorgverzekering in de US gedekt is. En dat is toch wel cruciaal.
-Trouwen in het buitenland, ik heb hier al aardig wat op gegooglet, en snap dat ik naar mijn gemeente moet voor een certificaat. Maar het gehele stapsgewijze proces is mij niet duidelijk. En ik wil graag alles goed aanpakken voordat ik straks een probleem heb.
-Huren van een huis, ze checken vaak bij je oude huurder of je netjes betaald hebt in het verleden. Maar nemen ze de moeite om een telefoontje naar NL te plegen om dat na te gaan? Of vinden ze dat teveel gedoe en wordt je dan regelmatig afgewezen...?
-Ik begreep dat de AOW 2% per jaar dat je in het buitenland verblijft, in mindering brengt. Maar dat mijn opgebouwde pensioen blijft staan. Hoe werkt het in de US met pensioen/aow opbouw?
-Is er iemand die in Portland/Oregon of omgeving woont, en me kan vertellen hoe het bevalt?
Er schijnt een Portland Dutch community te zijn waar ik ook graag meer over zou willen weten.
-Is er via de rijksoverheid of iets geen stappenplan met 'wat te doen' zodat ik niets vergeet in te lichten als ik werkelijk ga verhuizen?
-Wat zijn de kosten van het meenemen van je spullen? Daar twijfel ik erg over. Of opslaan in NL en alleen mijn kleding meenemen. Iemand een tip of goedkope manier op dit te doen?
Dat was mijn betoog voor vandaag, bedankt voor de moeite om alles te lezen. Elke hulp is welkom. Ben al blij dat ik hier mensen heb gevonden die een beetje in hetzelfde schuitje zitten